15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Candisa »

Hoi,

Xenia heeft besloten om in haar wagen eerder de SQL toer op te gaan in plaats van pure SQ.
We hebben gisteren een xtant versterkertje opgehaald om haar tweeters (Fountek NeoCD1.0) aan te sturen, zodat ze haar McIntosh vierkanaler kan bruggen op haar midbaswoofers (Hivi M8a) en haar McIntosh tweekanaler op haar mids kan (TangBand W4-1320) gebruiken.
Op die manier komt er een pak meer vermogen op de frontset dan oorspronkelijk gepland (met de tweekanaler op de midbass en vierkanaler op mids en tweeters), dus het sublaag moet natuurlijk ook meekunnen...
De Nakamichi PA-2100 (350W RMS op 4 ohm gebrugd) gaat dus de deur uit en in de plaats komt er een Crunch CR-600 (2x300W RMS bij 4 ohm) die we gisteren eveneens aangeschaft hebben.

Uiteraard is zo een berg vermogen voor sub volledig nutteloos om te verspillen aan 1 12" of 15" die het vermogen niet kan slikken, of er weinig mee doet, dus is ze op zoek naar een koppel 15 of 18" subwoofers.
Aangezien de kist voor 2 subs van dergelijk formaat vrij groot zou uitvallen, wilt ze deze in de hoedenplank monteren. Uiteraard wordt daarvoor niet de originele hoedenplank gebruikt, maar een gebraced 30mm of 2x18mm MDF exemplaar, welke mooi met behulp van tochtstrip wordt afgedicht tegen kofferklep, achterbank en zijpanelen.
Bovendien komen er in de kofferbak zelf tegen de zijkanten en tegen de achterbank panelen waar de versterkers op bevestigd worden en ook de hoedenplank wordt aan die panelen vastgemaakt.
Op die manier blijft dus nog zo goed als de volledige koffer vrij om boodschappen te kunnen doen, maar bij een lege koffer ontstaat een grote gesloten kist van 350 à 400 liter.

Het moeten dus subs zijn die:
- goed spelen in ongeveer 200 liter gesloten per stuk
- Rond de 300W RMS bij 4 ohm kunnen slikken (equivalent bij 8 ohm zal rond de 180W RMS draaien)
- Geen subsonic filter nodig hebben die hoger dan 20Hz moet ingesteld worden om niet over hun nek te gaan (haar headunit heeft een subsonic aan boord die op minimum 16Hz ingesteld kan worden, deze wil ze dus bij voorkeur niet te hard verhogen, aangezien ze ook wel graag eens naar reggae-muziek luistert
- Een beetje efficient omgaan met dat vermogen
- Maximaal 250 euro per stuk kosten

Na zelf wat rond te kijken bij verschillende webshops (Rumoh, BMM/Europe-Audio, Intertechnik.de) hebben we tot nu toe nog maar 1 kandidaat gevonden, namelijk de Dayton RSS390HF-4. Als ik deze in WinISD invoer en met z'n tweetjes in 400liter gesloten stop, kan er met een 3de orde Butterworth high-pass van 16Hz een 450W op gezet worden zonder over de x-max heen te gaan. Als we er de volle 600W RMS op zouden willen zetten, zou deze high-pass verhoogd moeten worden richting 20Hz, wat nog aanvaardbaar is.

Ik heb nog niet gekeken of de cone-sag aanvaardbaar is bij deze driver, en heb tot nu toe ook nog geen andere eventueel ook geschikte drivers gevonden.
Een beetje keuze is wel welkom, dus weet er iemand nog een driver die zou kunnen geschikt zijn, en zo ja: Welke, en waar is deze te verkrijgen?

groetjes,
Isabelle
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn M »

Candisa

Bericht door Candisa »

Met een x-max van 5mm en een Qts van .31 is deze niet echt geschikt voor deze toepassing vrees ik. Een sub met een x-max van 20mm is natuurlijk onnodig, maar 10mm lijkt me toch wel een absoluut minimum. Die Dayton heeft een x-max van 14mm...
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

:cry:

Twee stuks 18" braken hier haast het huis af. Ik ben benieuwd wat er met de auto gaat gebeuren.
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

2x15 is ook al genoeg hoor, maar 2x18..... dag p-cat (voor de bekenden in het milieu :D ) :lol:

De bedoeling is niet uber hard gaan, maar wel uber LAAG :twisted:

edit: Wie zijn laatste ibiza install heeft gekend en weet waar hij nu mee bezig is zal het wel snappen
Laatst gewijzigd door XC-C30 op do 14 jan 2010, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik kan me vergissen, maar een kofferbak afgesloten door een plank met tochtstrip, is toch geen behuizing. (Laat staan voor 2x 15/18" geweld dat staat te wapperen)
als je zulk plan toch doorzet, is er in de PA wereld genoeg te vinden welke voldoen aan jou vermogens eis.

(die crunch versterker bruggen op een Ciare 12.00SW bv)
Beter wellicht is het nemen van drivers met neodymium aandrijving, scheelt weer kilo's
Een 15" die laag komt met een flinke xmax en neodymium aandrijving is bv de BMs 15n840

http://www.speakerstore.nl/products/speaker/292/detail
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

Als de koffer (zo goed als) luchtdicht word gemaakt (vandaar de tochtstrip/rubber rondom rond) fungeert deze als gesloten kist...

Het is namelijk zo dat er weldegelijk een soort kist in komt (op bodem en plaat aan kant kofferklep na, zo danig dat er zoals Isabelle al zei, ook plaats is voor eventuele boodschappen), vandaar ook de afdichting
Candisa

Bericht door Candisa »

bartsegers schreef:
Ik kan me vergissen, maar een kofferbak afgesloten door een plank met tochtstrip, is toch geen behuizing......
It has been done before, het in België bekendste voorbeeld hiervan had dit gedaan met 2 12" subs en toen de eigenaar nog niet doof was en wist hoe je een install moest afregelen, klonk dat ook goed.
Mits voldoende afdichting en versteviging lijkt 2x15" in een veel grotere koffer dan ook geen enkel probleem, er worden wel gekkere dingen gedaan...

Over die BMS: x-max bedraagt 14mm, wat exact hetzelfde is als die Dayton RSS die eveneens hetzelfde conusoppervlak heeft, dus de uiteindelijke luchtverplaatsing is niet hoger. Bovendien heeft die driver een relatief hoge Fs en een relatief lage Qts, wat doet vermoeden dat de speaker meer gemaakt is om in een gepoorte kist loeihard tot pakweg 30Hz te spelen (zoals de meeste PA woofer) en niet om op lager volume in gesloten kist kelderdiep te gaan...

groetjes,
Isabelle
fluppie

Bericht door fluppie »

2x RSS390HF4 :-D ? Die ziet graag redelijk grote kisten, als je niet wilt corrigeren in het laag.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het lijkt me dat je in een auto, net als in een huiskamer, te maken hebt met room-gain. Als je een gesloten kist met een afstemming van rond 80 hz hebt en met een betrekkelijk lage Q (lager dan 0,7 om zo goed aan te sluiten bij de roomgain), dan hoef je weinig meer te boosten. Volgens mij word je knettergek met een systeem dat van zichzelf al 35 hz haalt zonder afval.
Candisa

Bericht door Candisa »

fluppie: Dat zijn inderdaad die subs die tot nu toe de enige verkrijgbare zijn die we tot nu toe tegengekomen zijn binnen ons budget en geschikt voor onze toepassing.

Martijn M: In een auto heb je inderdaad room-gain, hoe kleiner de wagen, hoe hoger de frequentie waaronder de wagen een handje mee helpt. In een Saab 900 gok ik dat dit ergens rond de 45Hz zal zitten.
Aangezien Xenia een headunit gebruikt met uitgebreide correctiemogelijkheden, kan het geen kwaad dat het sublaag richting 35Hz toe wat oploopt, het belangrijkste is dat de 20Hz gehaald kan worden met zo weinig mogelijk verlies tegenover de hoogste frequentie die de sub moet spelen. Als de sub daartussen een bult vertoont, kan deze makkelijk via processing getemd worden. Als er echter gekozen wordt voor een systeem dat in de wagen vlak speelt tussen 35 en 60Hz, maar onder de 35Hz in elkaar zakt, moet er in die laagste octaven geboost worden, wat een pak vermogen kost, een bult rond 35Hz dempen kost minder vermogen over het volledige verloop...

Het lijkt er op dat die Dayton tot nu toe een zeldzaamheid is op vlak van geschiktheid...

groetjes,
Isabelle
bartsegers

Draaien jullie dan test tracks ofzo?
Zo door de bocht genomen is er niet veel muziek die (veel) info bevat bij die 20 hz.
Candisa

Bericht door Candisa »

Bij SQ wedstrijden wordt er beoordeeld aan de hand van een vaste CD die een paar check-tracks bevat waar heel nauwkeurig bij kan beoordeeld worden of de podiumspreiding klopt (aangezien je in een wagen niet in het midden zit, is het niet altijd even eenvoudig om het center in het midden te krijgen, zonder dat de linkerkant van het podium te ver lijkt te zitten of de rechterkant van het podium te dicht, verder hebben veel dashboards een tellerbult die flink boven het dashboard uit steekt en kan het stuur in de weg zitten om de positie in het midden tussen uiterst links en center ook effectief in het midden daar tussen te horen)...

Maar op die CD staan ook muziekstukken die heel selectief uitgekozen zijn om een bepaalde eigenschap van de installatie goed te kunnen beoordelen. Sommige van die muziekstukken zijn heel erg dynamisch en bevatten stille passages, waardoor een installatie met een limiter of ruisonderdrukker die te snel ingrijpt door de mand valt, andere passages hebben dan weer in een bepaald frequentiegebied enorm veel detailinformatie, én daar zitten dus ook muziekstukken tussen die erg diep gaan (pijporgel bijvoorbeeld) waarbij de diepgang van de installatie getest wordt.
Op vlak van sub is het dus erg belangrijk dat de boel erg lineair verloopt én voldoende diep gaat. Té hard afrollen beneden de 35Hz of een subsonic filter die té hoog afgesteld staat is dus nefast voor de score bij die tracks.

Los van de wedstrijden: Xenia luistert regelmatig wel eens naar reggae muziek (en dan heb ik het niet over Bob Marley, maar échte reggae), en dat is toch muziek die qua diepgang veel eist van een installatie...

groetjes,
Isabelle
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Met je verhaal over efficiëntie ben ik het niet helemaal eens. Pas onder 40 hz heeft de Dayton een iets hoger rendement. Daar boven wint de Mivoc het ruim. Gelet op het inzetgebied en het aandeel sublaag in muziek, lijkt het mij dat de Mivoc minder vermogen vraagt. Maar wat betreft max. SPL heb je gelijk. De Mivocs zullen in de auto bij 20 hz maximaal zo'n 120 dB geluidsintensiteit opleveren (bij hogere frequenties natuurlijk een stuk meer), terwijl de Daytonset nog zo'n 6 dB meer levert.
Candisa

Bericht door Candisa »

Ik denk niet dat ik efficiëntie aangehaald heb in verband met die Mivoc?
Die Mivoc kan gewoon niet voldoende lucht verplaatsen om met voldoende headroom op een aardig niveau richting 16Hz te gaan.
Die Crunch versterker hebben we ondertussen al, en daarvan willen we dus maximaal gebruik maken, zonder aan klankkwaliteit in te boeten (geen gepoorte kist die rond de 30Hz of hoger getuned is, geen drivers die zwaar over hun lineair bereik moeten gaan om het vermogen kwijt te kunnen...).
Iets tussen een IB-situatie en een gesloten kist lijkt ons dus ideaal en met die Dayton sub is het mogelijk dit toe te passen en toch het vermogen er op kwijt te kunnen, maar wat keuze is natuurlijk nooit verkeerd...
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Candisa schreef:
Ik denk niet dat ik efficiëntie aangehaald heb in verband met die Mivoc?
Toch wel:

Candisa schreef:
Martijn M: In een auto heb je inderdaad room-gain, hoe kleiner de wagen, hoe hoger de frequentie waaronder de wagen een handje mee helpt. In een Saab 900 gok ik dat dit ergens rond de 45Hz zal zitten.
Aangezien Xenia een headunit gebruikt met uitgebreide correctiemogelijkheden, kan het geen kwaad dat het sublaag richting 35Hz toe wat oploopt, het belangrijkste is dat de 20Hz gehaald kan worden met zo weinig mogelijk verlies tegenover de hoogste frequentie die de sub moet spelen. Als de sub daartussen een bult vertoont, kan deze makkelijk via processing getemd worden. Als er echter gekozen wordt voor een systeem dat in de wagen vlak speelt tussen 35 en 60Hz, maar onder de 35Hz in elkaar zakt, moet er in die laagste octaven geboost worden, wat een pak vermogen kost, een bult rond 35Hz dempen kost minder vermogen over het volledige verloop...
Maakt ook allemaal niet uit. De Dayton lijkt me ook een prima woofer :D .
Candisa

Bericht door Candisa »

Ow op die manier heb ik het wel aangehaald ja, dacht dat je het eerder had over efficientie over het volledige bereik...

Het lijkt er dus op dat onze eisen nogal streng zijn, streng genoeg om niet eens te moeten kiezen uit een shortlist...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
Ik kan me vergissen, maar een kofferbak afgesloten door een plank met tochtstrip, is toch geen behuizing. (Laat staan voor 2x 15/18" geweld dat staat te wapperen)
Ach wat ...

Afbeelding

Sorry, kon het even niet laten dit topic lezende :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

eh... das vast ventilatie, vanwege de luchtgekoelde motor daar :lol:
Candisa

Bericht door Candisa »

Net even iets rap rap in WinISD gegooid, namelijk...
De CSS SDX15

Deze heeft een one-way x-max van 30mm en kan best wat vermogen hebben, dus daarvan zou er maar 1 nodig zijn om evenveel lucht te kunnen verplaatsen als met 2 Daytons, en dat komt ook iets goedkoper uit.
In WinISD heb ik even de curves vergeleken (gesloten kist 400 liter, high-pass 16Hz, low-pass 50hz, 450W op de 2 daytons, 900W op 1 CSS) en dat komt vrij gelijk uit...

Wat denken jullie?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik denk dat die CSS het prima zou doen in een goede behuizing. In jouw geval zou ik gaan voor een groter conusoppervlak en minder uitslag, de 2 daytons dus. Lijkt me voor de versterker ook lekkerder, maar dat kan ik niet onderbouwen.
Candisa

Bericht door Candisa »

Die CSS heeft XBL² technologie, dus die grotere x-max hoeft geen nadeel te zijn dankzij de dubbele gap, maar de versterker wordt inderdaad zwaarder belast:
Daytons: 2 keer 4 ohm, kan in serie gebrugd worden --> de versterker kan dan 600W RMS leveren, maar zou er maar 450W moeten leveren bij vol volume
CSS: dubbelspoel in serie naar 4 ohm en dit gebrugd --> de versterker kan dan 900W RMS leveren en moet dit ook doen, en dit bij een lagere impedantie --> meer warmteontwikkeling en meer stroomverbruik...

Ik denk dat het de Daytons zullen worden, het lijkt er op dat er niet echt andere opties zijn...
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik had toch echt niet te klagen over mijn 12 inch Infinity Kappa's, Niet qua belastbaarheid en niet qua geluidsdruk..
En met die XMAX zit dat ook wel goed..
Kijk hier maar eens naar mijn speakers:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 049888680#

Ik heb er nog een paar te koop voor 125 euro/st

Kees
bartsegers

Hebben we het nog over xMAX, of xMECH hier....
Leuk filmpje desalnietteplus :wink:
Candisa

Bericht door Candisa »

Euhm, dat soort filmpjes zijn nu net de reden waarom we liever geen tweedehands drivers kopen, en al zeker niet na het effectief zien misbruiken van de drivers in kwestie :roll:
Dat videootje zegt trouwens helemaal niets over de x-max, alleen hoe idiot-proof ze zijn...
Plaats reactie