B&W V203 reanimatie
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
zo, de afgelopen week in kleine stapjes de kasten los, wat verstevigd, de woofers met kit ertussen weer netjes vastgezet, wat demping erbij, BR ietwat verlengd. want terugkijkend op de metingen zag ik dat "knietje" in de wooferresponse optrad met als enige verschil met de metingen zonder dat de woofer los was geweest. dus voor ik verder ga zoeken, eerst maar alles weer goed in elkaar gezet zodat het niet kan liggen aan een klein lekje, resonantietje, oid.
ik ga nu op 2 sporen verder met t filter, 1 verder waar eerder gebleven, de andere (handig toch als je al 2 kasten gereed hebt) waar ik de midwoof ietwat demp (1e poging gewoon een kleine serie weerstand) om zo een wat aflopende response te kunnen krijgen. ook hier ga ik eerst wat empirisch aan de gang (a.k.a. wat aan rommelen) en later pas als het nodig is wat simuleren. want high-end aspiraties heeft dit project niet, het is vooral leuk hobby-en
ik ga nu op 2 sporen verder met t filter, 1 verder waar eerder gebleven, de andere (handig toch als je al 2 kasten gereed hebt) waar ik de midwoof ietwat demp (1e poging gewoon een kleine serie weerstand) om zo een wat aflopende response te kunnen krijgen. ook hier ga ik eerst wat empirisch aan de gang (a.k.a. wat aan rommelen) en later pas als het nodig is wat simuleren. want high-end aspiraties heeft dit project niet, het is vooral leuk hobby-en
Re: B&W V203 reanimatie
als je wilt hobbyen zijn er hier mensen zat die wel wat eisen hebben! 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
foto van de "bracing"...
waarom van die 3hoekjes vraagt er iemand? nou die hebben de verhoudingen van de pyramide van cheops, en houden zo dus de positieve energie binnen en laten de negatieve klanken hopeloos verdwalen. dus absoluut niet omdat ik ze nog had liggen en geen zin in zagen had
op de foto niet te zien de verstevigingslatjes die ik in de hoeken gedaan heb.
op de foto niet te zien de verstevigingslatjes die ik in de hoeken gedaan heb.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
zo, ff de metingen van de laatste keer herhaald zeg maar, en gezien dat dat rare knietje in de woofer response verdwenen is, dit had dus toch iets te maken met dat die niet goed vast zat ofzo.
maar het niet goed sommeren boven de 5kHz is er nog steeds..
toen maar wat onder een hoek gaan meten, eerst onder 15°ziet er eigenlijk redelijk uit, mss toch wel zo laten dan maar...
en toen de 30° meting...auw, niet goed dus.. nu is die dip bij de 5kHz wel erg diep. toch maar aan t simuleren dus.
ook nog een vergelijk met de woofers met en zonder weerstandjeweinig spectaculair eigenlijk....
belangrijkste leerpunt tot nu toe is dat je dus ook testboxen goed in elkaar moet zetten en dat een kleine ondichtheid al dus kan leiden tot foute metingen.
maar het niet goed sommeren boven de 5kHz is er nog steeds..
toen maar wat onder een hoek gaan meten, eerst onder 15°ziet er eigenlijk redelijk uit, mss toch wel zo laten dan maar...
en toen de 30° meting...auw, niet goed dus.. nu is die dip bij de 5kHz wel erg diep. toch maar aan t simuleren dus.
ook nog een vergelijk met de woofers met en zonder weerstandjeweinig spectaculair eigenlijk....
belangrijkste leerpunt tot nu toe is dat je dus ook testboxen goed in elkaar moet zetten en dat een kleine ondichtheid al dus kan leiden tot foute metingen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: B&W V203 reanimatie
Wat opvalt is dat de individuele responses niet onder maar soms ook telkens boven de somcurve zit boven X-over. Dat zou dan toch moeten duiden op een fasefout?! Succes in ieder geval, lijkt een hardnekkig projectje... ondanks de lagere lat
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
dat bedoel ik met niet goed sommeren.wouter schreef:... dat de individuele responses niet onder maar soms ook telkens boven de somcurve zit boven X-over.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
stripboekgeneratie, alleen plaatjes gekeken natuurlijk
btw: wel veel lezers van dit topic, maar verder weinig respons...
btw: wel veel lezers van dit topic, maar verder weinig respons...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
zo, eindelijk wat gesimd. ik had de bovenste woofer dus wat gedempt, om zo een wat vallende response te kunnen krijgen, en dat lijkt volgens de sim redelijk goed te gaan, ik denk dat ik maar eens ga solderen en luisteren
dus nog wel een ietwat fase niet OK, en ook in de sim lijkt er wel een dipje te komen onder 30°, maar eerst maar eens luisteren of dat storend is
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: B&W V203 reanimatie
Zo, de aanhouder wint
Ziet er netjes uit, gezien wat er eerder steeds aan grafieken kwam.
Die tweeter lijkt niet helemaal een allemansvriend, ondanks de goede looks. Hopelijk klinkt het allemaal lekker straks - vast beter dan de polycarbonaat die er origineel in zat.
Ziet er netjes uit, gezien wat er eerder steeds aan grafieken kwam.
Die tweeter lijkt niet helemaal een allemansvriend, ondanks de goede looks. Hopelijk klinkt het allemaal lekker straks - vast beter dan de polycarbonaat die er origineel in zat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
dat laatste zal niet moeilijk zijnwouter schreef:Die tweeter lijkt niet helemaal een allemansvriend, ondanks de goede looks. Hopelijk klinkt het allemaal lekker straks - vast beter dan de polycarbonaat die er origineel in zat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
zo, de handel met audiofiele kroonsteentjes en kroko's in elkaar gezet en aangesloten en ff snel wat muziek er op... dat klinkt zeker niet verkeerd, sterker nog dat klinkt best wel goed. geen Nescio of Hans nivo natuurlijk, maar dat had ik ook niet verwacht. morgen maar eens verder luisteren en Sjoerd maar eens uitnodigen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
nou, wat meer geluisterd en ben echt dik tevreden zo. echt een positieve verrassing, mooi neutraal, geluid komt lekker los van de speakers, een erg mooi en vriendelijk hoog.
de bas is nog imho wat te aanwezig, maar daar mag als hij dat ook vindt Sjoerd zelf een sok voor in de BR pijp stoppen
de bas is nog imho wat te aanwezig, maar daar mag als hij dat ook vindt Sjoerd zelf een sok voor in de BR pijp stoppen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: B&W V203 reanimatie
zo mission completed
net t filter er in gesoldeerd, kasten weer dicht, ze kunnen naar sjoerd terug.
nog wel een geluk bij een ongeluk: bij het erin en er uit van het schuim wat op de wanden zit kwam er een spoel los van de print. gelukkig was het die van het niet meer in gebruik zijnde tweeter deel. dus er maar helemaal afgehaald.
net t filter er in gesoldeerd, kasten weer dicht, ze kunnen naar sjoerd terug.
nog wel een geluk bij een ongeluk: bij het erin en er uit van het schuim wat op de wanden zit kwam er een spoel los van de print. gelukkig was het die van het niet meer in gebruik zijnde tweeter deel. dus er maar helemaal afgehaald.
