Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door GeertM2 »

Hallo,

Voor mijn nieuwe auto, een Volvo 850 T5 station, heb ik een compact subje gemaakt. Eerst had ik er een grote 12" sub in liggen, maar dat nam toch een beetje veel ruime in beslag. Zodra je een grote auto hebt verwacht je ook dat je zonder problemen veel mee kan nemen. :mrgreen:

Bovendien was de 12" sub qua output behoorlijk overkill. Vandaar dat ik gaan kijken ben naar 10" subjes die in een erg klein kastje kunnen spelen. Ik heb gekozen voor de Mivoc AWM104, een niet te dure 10 inch driver die niet veel lucht nodig heeft. Om het geheel nog compacter te maken is er GHP toegepast. Liters en capaciteit schaamteloos van Bforce zijn ontwerp overgenomen (12L, 1600uF, de Mivoc is het identieke broertje van de Raveland AXX1010).

De voor-, boven- en onderkant van de kast is gemaakt van 18mm berken multiplex. De achterkant opgebouwd uit 3 lagen 4mm buig triplex. De half ronde vorm past precies in het hoekje van de koffer ruimte. Aan de binnenkant is nog wat bracing en loodbitumen toegepast. Verder heb ik het hout afgewerkt met hardwax olie. Hij staat vast op het paneel van de koffer ruimte zodat hij niet door de auto rold bij een sportief bochtje! :mrgreen: Het rooster zit er nog een beetje provisorisch voor.

Heb het subje eerst een tijdje zonder GHP laten spelen in de auto. Dit klonk al vrij lekker, met een lekkere punch maar niet enorm veel diepgang. Nu, met een capaciteit van 1600uF in serie, is er wel diepgang, maar mis ik een klein beetje de punch die eerder zo lekker was.

En nu zat ik te denken, zou je zo'n subje nou niet "half" kunnen GHP-en door een weerstand over de capaciteit te zetten zodat ik het beste van beide kan combineren???

Ik heb wat zitten simuleren in Boxsim en daarin lijkt het te werken. Heb wel de capaciteit moeten vergroten om te compenseren voor de shift in Fs als gevolg van de weerstand.

Ben benieuwd wat jullie ervan zeggen.

Groeten, Geert

P.s. de rest van de "install" bestaat uit 4x B&G Neo3, 4xVifa 13cm poly mid, JVC head unit en een 150W sub amp.
Bijlagen
Mivoc ASM 104
Mivoc ASM 104
DSCF6397.JPG
DSCF6402.JPG
DSCF6406.JPG
DSCF6407.JPG
DSCF6408.JPG
DSCF6409.JPG
DSCF6411.JPG
DSCF6413.JPG
DSCF1420.JPG
DSCF1421.JPG
DSCF1422.JPG
DSCF1423.JPG
simmetje.jpg
Laatst gewijzigd door GeertM2 op ma 18 jan 2010, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door bas focal m180 »

Ik kan je geen antwoord op je vraag geven , maar ik heb wel een vraag , welk hout heb je gebogen , en hoe dik?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door GeertM2 »

bas focal m180 schreef:
Ik kan je geen antwoord op je vraag geven , maar ik heb wel een vraag , welk hout heb je gebogen , en hoe dik?
Het is 4mm dik berken multiplex, gebogen over een radius van 100mm, parallel met de nerf. Het kraakt wel een beetje bij het buigen, maar het barst niet. Ik denk dat je het nog wel met een kleinere radius zou kunnen buigen...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door b_force »

Ik snap niet helemaal wat je nu met "half" ghp bedoelt.
Je kunt ook gewoon een grote condensator nemen om de Q-factor van je afval in het laag wat lager te maken.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door GeertM2 »

b_force schreef:
Ik snap niet helemaal wat je nu met "half" ghp bedoelt.
Je kunt ook gewoon een grote condensator nemen om de Q-factor van je afval in het laag wat lager te maken.
Dat heb ik gedaan, maar daardoor krijg ik NET wat teveel sublaag, en te weinig punch naar mijn smaakt. Ik vroeg mij af of je er ook precies tussenin kan gaan zitten. Een klein beetje GHP zeg maar... net zoiets al een sok in je BR pijp... :roll: :D

Ah, nu snap ik je pas. Je bedoel gewoon een grotere capaciteit, voor een lagere afstemming met wat meer roll-off??
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door b_force »

Inderdaad ja :P

Een mooie optie is ook nog een actief high-pass toevoegen, als dat mogelijk is :)
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door squall »

Misschien de waarde van de condensator verlagen. Als ik me goed herinner wordt je curve steeds meer ala gesloten als de de waarde van de C verlaagt. Ff boxsimme zou ik zeggen.

Misschien kun je het ook zoeken in je versterker.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door Vuurkat »

squall schreef:
Als ik me goed herinner wordt je curve steeds meer ala gesloten als de de waarde van de C verlaagt.
Dan moet je juist de waarde verhogen, zodat de speaker steeds minder merkt van de condensator.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door b_force »

Dat zei/bedoelde ik ook net.
Je verhoogd de waarde van je condensator.

Geert, heb jij opties om een 1e of 2e orde highpass in te stellen?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door GeertM2 »

b_force schreef:
Dat zei/bedoelde ik ook net.
Je verhoogd de waarde van je condensator.

Geert, heb jij opties om een 1e of 2e orde highpass in te stellen?
Ik ga straks weer even met boxsim spelen en de capaciteit vergroten.

Ik heb geen high pass op de sub uitgang van mijn autoradio, alleen een simpel low pass filtertje.
Wat had je daarmee anders in gedachten dan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door b_force »

Met een instelbaar highpass filter kun je net even wat flexibeler filter met een GHP.
Kwestie van beiden juist op elkaar afstemmen.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door GeertM2 »

Zonder die instelling, zal ik dus met de capaciteit, en de demping in de kast de roll off op de auto moeten afstemmen.

Met de dubbele capaciteit (3200uF :shock:) zit de response een beetje tussen gesloten en GHP in. Lijkt wel handiger dan dat met die weerstand, je houd tiets meer effecientie in het sublaag over. Ga ik maar eens proberen denk ik.
Bijlagen
boxsim 2.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door bartsegers »

Hij is erg mooi geworden!
Hij staat nu heel netjes in het hoekje, maar wellicht kun je de sound wat tweaken door hem naar je achterruit te laten spelen oid? Kan veel schelen soms weet ik uit ervaring.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door GeertM2 »

bartsegers schreef:
Hij is erg mooi geworden!
Hij staat nu heel netjes in het hoekje, maar wellicht kun je de sound wat tweaken door hem naar je achterruit te laten spelen oid? Kan veel schelen soms weet ik uit ervaring.
Thanx! Ik heb met mijn andere sub geexperimenteerd met verschillende posities in de achterbak. Maakt zeker verschil! Hij leek op de huidige plek goed te werken, en daar stond hij ook het minst in de weg. Rolhoes open of dicht doet trouwens ook nog meer dan je wellicht zou verwachten!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door Henkjan »

GeertM2 schreef:
...de rest van de "install" bestaat uit 4x B&G Neo3, 4xVifa 13cm poly mid, JVC head unit en een 150W sub amp.
FOTO'S :!:
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door GeertM2 »

Henkjan schreef:
GeertM2 schreef:
...de rest van de "install" bestaat uit 4x B&G Neo3, 4xVifa 13cm poly mid, JVC head unit en een 150W sub amp.
FOTO'S :!:
Euh... tja, er valt niet zoveel te zien, alles zit achter de orginele roostertjes en heb tijdens de bouw geen foto's genomen, sorrie! :roll: Twee neo3's aan de bovenkant van het dashboard, naar boven stralend tegen de voorruit. Vifa woofertjes hoog voor in de deur. Nog een paar neo3's achterin de D stijlen, ook achter een orgineel roostertje en ook nog twee woofertjes in de paggasiers deuren. Zelf een crossover bij ontworpen. 1e orde electrisch op het woofertje, precies zo dat het samen valt met de (extreme) off axis response zodat een accoustisch 2e orde hoog afval onstaat. Tweeter op 2e orde electrisch, op een overnamepunt van 3kHz. De sub amp ligt onder de passagiersstoel.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door bartsegers »

Dat klinkt als een serieus mooie installatie.
Moet je de raveland nog veel "voer" geven?
Ik heb ze aan een plate ampje gehangen, en die moest toch wel pezen.

(maargoed dat vermogen tegenwoordig geen probleem meer is)
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Compacte carsub met "half" GHP... kan dat?

Bericht door GeertM2 »

bartsegers schreef:
Moet je de raveland nog veel "voer" geven?)
Ik vind het eigenlijk wel meevallen. De sub uitgang staat nog op het zelfde niveau als met mijn 12" sub. Efficientie is niet super hoog, maar houd wel tot diep aan, een daar word natuurlijk het meeste vermogen verstookt.
Gesloten