Voor mijn nieuwe auto, een Volvo 850 T5 station, heb ik een compact subje gemaakt. Eerst had ik er een grote 12" sub in liggen, maar dat nam toch een beetje veel ruime in beslag. Zodra je een grote auto hebt verwacht je ook dat je zonder problemen veel mee kan nemen.
Bovendien was de 12" sub qua output behoorlijk overkill. Vandaar dat ik gaan kijken ben naar 10" subjes die in een erg klein kastje kunnen spelen. Ik heb gekozen voor de Mivoc AWM104, een niet te dure 10 inch driver die niet veel lucht nodig heeft. Om het geheel nog compacter te maken is er GHP toegepast. Liters en capaciteit schaamteloos van Bforce zijn ontwerp overgenomen (12L, 1600uF, de Mivoc is het identieke broertje van de Raveland AXX1010).
De voor-, boven- en onderkant van de kast is gemaakt van 18mm berken multiplex. De achterkant opgebouwd uit 3 lagen 4mm buig triplex. De half ronde vorm past precies in het hoekje van de koffer ruimte. Aan de binnenkant is nog wat bracing en loodbitumen toegepast. Verder heb ik het hout afgewerkt met hardwax olie. Hij staat vast op het paneel van de koffer ruimte zodat hij niet door de auto rold bij een sportief bochtje!
Heb het subje eerst een tijdje zonder GHP laten spelen in de auto. Dit klonk al vrij lekker, met een lekkere punch maar niet enorm veel diepgang. Nu, met een capaciteit van 1600uF in serie, is er wel diepgang, maar mis ik een klein beetje de punch die eerder zo lekker was.
En nu zat ik te denken, zou je zo'n subje nou niet "half" kunnen GHP-en door een weerstand over de capaciteit te zetten zodat ik het beste van beide kan combineren???
Ik heb wat zitten simuleren in Boxsim en daarin lijkt het te werken. Heb wel de capaciteit moeten vergroten om te compenseren voor de shift in Fs als gevolg van de weerstand.
Ben benieuwd wat jullie ervan zeggen.
Groeten, Geert
P.s. de rest van de "install" bestaat uit 4x B&G Neo3, 4xVifa 13cm poly mid, JVC head unit en een 150W sub amp.