15 of 18" subs, max 250eur/stuk
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk
en of de elco's van de versterker leeg raken. In dit geval niet goed te zien, maar toen ik 2 Hz lag dacht ik ook nog een snellere beweging te zien - alsof het membraan 1cm dik was af en toe. Anyway: zal vast prima geklonken hebben, 4 stuks 
- audiomanics
- Contacteer:
Euh de versterkers hadden ieder hun eigen 3 Farad condensator aangesloten op 4cm 50mm^2.. Dat doet niet veel.. Bovendien stond er een hele dikke Dry-Cell op een cm of 20 via 35mm^2 de zaak vol te duwen..
En wat voor versterkers mogen dat dan wel geweest zijn dat daar zomaar 50qmm in kon?
btw: Ik heb zelf nog een kappa 120.1 gehad, de échte dus..... Laat ik die van jou toch wel liggen
(en speel ik ze naar huis op vlak van geluidskwaliteit
)
edit: Dat laatste is trouwens waar het ons om gaat: geluidskwaliteit dus.... Hoge belastbaarheid/ NIET-lineaire excursie heeft daar weinig mee te maken.
btw: Ik heb zelf nog een kappa 120.1 gehad, de échte dus..... Laat ik die van jou toch wel liggen
edit: Dat laatste is trouwens waar het ons om gaat: geluidskwaliteit dus.... Hoge belastbaarheid/ NIET-lineaire excursie heeft daar weinig mee te maken.
- audiomanics
- Contacteer:
Die versterker waren van Power Acoustik 2200W-RMS ofzo.. Die had ik al meteen stevig lopen modden om inderdaad die 50^2 kwijt te kunnen.
Die 120.1 kende ik niet. Deze zijn de 12.1.. Ik zou eens moeten kijken wat het verschil is..
Overigens bij die excursie in het filmpje zit je nog lang niet aan X-max.. Dit was alleen om te zien of de speakers allemaal in fase stonden en 't bewijs dat een CD-speler wel degelijk signalen lager dan 20 Hz kon produceren..
Kees
Die 120.1 kende ik niet. Deze zijn de 12.1.. Ik zou eens moeten kijken wat het verschil is..
Overigens bij die excursie in het filmpje zit je nog lang niet aan X-max.. Dit was alleen om te zien of de speakers allemaal in fase stonden en 't bewijs dat een CD-speler wel degelijk signalen lager dan 20 Hz kon produceren..
Kees
De 120.1 is de kappa met de groene conus en nog echt door Infinity gebouwd. De 12.1 is gebouwd onder beheer van Harman Kardon met min of meer dezelfde specs op papier (in praktijk verre van!), en eigenlijk puur om een opvolger te hebben. In de car-audio wereld worden er nu eenmaal opvolgers van producten gebouwd puur om een nieuwe reeks te hebben, niet om echt te gaan verbeteren...
Als ik dat filmpje zo bekijk ga je toch wel ruim over de x-max heen, zo heel erg veel x-max heeft zo een kappa niet, maar (zoals de meeste car audio subs) wel een flinke x-mech.
Een cd-speler of versterker of eender welk audio-apparaat kan wel 2Hz weergeven, maar minder zuiver, meer vervorming, minder sterk signaal...
Wij gaan voor pure geluidskwaliteit en dat mag ook wel wat harder, maar dus niet door over de x-max heen te gaan, maar door drivers te kiezen die voldoende *lineaire* luchtverplaatsing halen...
Als ik dat filmpje zo bekijk ga je toch wel ruim over de x-max heen, zo heel erg veel x-max heeft zo een kappa niet, maar (zoals de meeste car audio subs) wel een flinke x-mech.
Een cd-speler of versterker of eender welk audio-apparaat kan wel 2Hz weergeven, maar minder zuiver, meer vervorming, minder sterk signaal...
Wij gaan voor pure geluidskwaliteit en dat mag ook wel wat harder, maar dus niet door over de x-max heen te gaan, maar door drivers te kiezen die voldoende *lineaire* luchtverplaatsing halen...
- audiomanics
- Contacteer:
Toch ruim 14mm.. Dan kun je dus 28mm heen en weer wapperen...XC-C30 schreef:zo heel erg veel x-max heeft zo een kappa niet,..
Kees
Als je kijkt naar de meeste car-audio subwoofers, is 14mm x-max veel, maar wij kunnen ons dan ook niet van de indruk ontdoen dat car-audio materiaal gewoon veel te duur is voor wat je krijgt. Het is nu niet dat een car-audio subwoofer totaal anders gebouwd is dan een home-audio subwoofer, en in dat opzicht is 14mm x-max niet gek veel, maar eerder vrij gemiddeld.
In dat filmpje lijkt het er ook op dat die conussen een stukje meer dan 28mm heen en weer wapperen...
Edit: Nog een verschijnsel dat bij car-audio subwoofers met "veel" x-max vaak voorkomt, is dat de verhouding spoel-gap wel een "hoge" lineaire x-max toelaat, maar de spider daar eigenlijk niet op voorzien is, en dus toch de écht lineaire x-max beperkt... Wetende dat die nieuwere, witte Infinity subwoofers door Harman Kardon gebouwd zijn, schept dat niet veel vertrouwen dat er daar rekening mee gehouden is...
In dat filmpje lijkt het er ook op dat die conussen een stukje meer dan 28mm heen en weer wapperen...
Edit: Nog een verschijnsel dat bij car-audio subwoofers met "veel" x-max vaak voorkomt, is dat de verhouding spoel-gap wel een "hoge" lineaire x-max toelaat, maar de spider daar eigenlijk niet op voorzien is, en dus toch de écht lineaire x-max beperkt... Wetende dat die nieuwere, witte Infinity subwoofers door Harman Kardon gebouwd zijn, schept dat niet veel vertrouwen dat er daar rekening mee gehouden is...
Een Free-air behuizing door middel van een met tochtband afgedichte kofferbak ook niet. Heb uit mijn oude install een BR-SQL-kist met 1x 12" Rockford Fosgate staan. Komt als het een beetje meezit straks in mijn auto te draaien. Ging diep, strak en knetterhard.XC-C30 schreef:edit: Dat laatste is trouwens waar het ons om gaat: geluidskwaliteit dus.... Hoge belastbaarheid/ NIET-lineaire excursie heeft daar weinig mee te maken.
Groeten,
Mischa
Ik denk dat je ons nu toch wel onderschat (troost u, je bent niet de enige, daarom dat we dit jaar ons met beide wagens eens willen bewijzen door dingen te doen 'die niet kunnen').
We gaan echt niet zo maar een hoedenplankje maken met 2x15" subs en dit met wat tochtstrip er rond in de kofferbak gooien.
De hele kofferbak wordt een grote gesloten kist, waarvan enkel de kofferklep zelf ook een deel zal uitmaken van de kist en ja, daar zal een beetje tochtstrip aan de pas komen om dit zo dicht mogelijk te krijgen, anders zouden we de kofferbak moeten dichtkitten, of een plaat zetten die de kofferbak volledig onbruikbaar maakt.
Aan de zijkanten en tegen de achterbank komen echter wel MDF panelen die luchtdicht verbonden worden met de hoedenplank en de bodemplaat.
PS.: RF subs zijn nu niet bepaald de meest geweldige subs als het komt op geluidskwaliteit. Dit gecombineerd met een -in het beste geval op 30Hz afgestemde- gepoorte kist en bijhorende nodige subsonic filter (die het controleverlies beneden de poortfrequentie oplost om de boel een fatsoenlijke belastbaarheid te geven), kan onmogelijk de klank geven van iets dat wij een subwoofer noemen, daarom ook de grote gesloten kist met 2x15" in Xenia's wagen, en de relatief grote kist met passieve membranen in mijn eigen wagen.
Beide systemen zijn berekend om een vloeiende respons te geven all the way down tot ongeveer 16Hz, niet tot een volle octaaf daar boven...
groetjes,
Isabelle
We gaan echt niet zo maar een hoedenplankje maken met 2x15" subs en dit met wat tochtstrip er rond in de kofferbak gooien.
De hele kofferbak wordt een grote gesloten kist, waarvan enkel de kofferklep zelf ook een deel zal uitmaken van de kist en ja, daar zal een beetje tochtstrip aan de pas komen om dit zo dicht mogelijk te krijgen, anders zouden we de kofferbak moeten dichtkitten, of een plaat zetten die de kofferbak volledig onbruikbaar maakt.
Aan de zijkanten en tegen de achterbank komen echter wel MDF panelen die luchtdicht verbonden worden met de hoedenplank en de bodemplaat.
PS.: RF subs zijn nu niet bepaald de meest geweldige subs als het komt op geluidskwaliteit. Dit gecombineerd met een -in het beste geval op 30Hz afgestemde- gepoorte kist en bijhorende nodige subsonic filter (die het controleverlies beneden de poortfrequentie oplost om de boel een fatsoenlijke belastbaarheid te geven), kan onmogelijk de klank geven van iets dat wij een subwoofer noemen, daarom ook de grote gesloten kist met 2x15" in Xenia's wagen, en de relatief grote kist met passieve membranen in mijn eigen wagen.
Beide systemen zijn berekend om een vloeiende respons te geven all the way down tot ongeveer 16Hz, niet tot een volle octaaf daar boven...
groetjes,
Isabelle
Wat Jij en de meeste SQL'ers sub noemt (dat "strak" klinken) noemen wij KICKbas die een beetje lager kan doorspelen 
SUB daarintegen, moet aanvullend zijn, kelderdiep gaan en rollen. En met rollen bedoel ik niet de conus die staat te wapperen
SUB daarintegen, moet aanvullend zijn, kelderdiep gaan en rollen. En met rollen bedoel ik niet de conus die staat te wapperen
Ik weet niet tegen wie je het hebt, maar ik weet waarover ik het hebXC-C30 schreef:Wat Jij en de meeste SQL'ers sub noemt (dat "strak" klinken) noemen wij KICKbas die een beetje lager kan doorspelen
Tegen mij al vast niet, want ik zit op minder dan 2 meter van Xenia (zij in de zetel met haar laptop, ik achter mijn computer). Wat ik wel weet is dat onze B&W DM2a's (fatsoenlijke 8" woofers in transmissielijnbehuizing) het op vrij normaal luistervolume flink lastig hebben met sommige reggae waar Xenia naar luistert, terwijl dit toch speakers zijn die bekend staan om geen sub nodig te hebben, of de keuze erg lastig maken als dit wel nodig blijkt te zijn (omdat weinig subs ook effectief noemenswaardige laag-aanvulling bieden).
Als je weet waarover je het hebt, mag je mij toch eens uitleggen hoe je dergelijke lage frequenties (niet deze rond de 30Hz die diep lijken te gaan, maar die rond de 20Hz die dat ook echt doen) uit 1 enkele 12" in een gepoorte kist haalt, tenzij uw poort eerst even heen en weer uw wagen loopt om een voldoende lage poortfrequentie te bekomen, want blijkbaar weet je meer dan wij?
groetjes,
Isabelle
Als je weet waarover je het hebt, mag je mij toch eens uitleggen hoe je dergelijke lage frequenties (niet deze rond de 30Hz die diep lijken te gaan, maar die rond de 20Hz die dat ook echt doen) uit 1 enkele 12" in een gepoorte kist haalt, tenzij uw poort eerst even heen en weer uw wagen loopt om een voldoende lage poortfrequentie te bekomen, want blijkbaar weet je meer dan wij?
groetjes,
Isabelle
Wat niet onmogelijk is...: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20012101Candisa schreef:tenzij uw poort eerst even heen en weer uw wagen loopt om een voldoende lage poortfrequentie te bekomen
Onmogelijk is het niet, en er zijn volgens mij betere alternatieven dan ribbelbuis (lees: niet glad), maar ik denk niet dat:
- dit ook effectief gedaan wordt
- iemand die de schroeven los genoeg heeft staan om dit te doen, voor Rockvort Foscheet kiest

- iemand die de schroeven los genoeg heeft staan om dit te doen, voor Rockvort Foscheet kiest
ooit gehoord van resonantie? Leuk van die bijgeluiden, moet je echt proberen 
-
wouter
- Ook commercieel actief
ik word wel erg benieuwd naar foto's hoor
qua sublaag blijkbaar veel praktische ervaring. Opzich ook niet moeilijk: liters, oppervlakte & vermogen.
Qua filtering, driverkeuze, posities, overlap, interieurinvloeden, bulten, dalen, afstraalhoek, interferrentiepatronen... nog genoeg te ontdekken waarschijnlijk.
Wel leuk dat jullie bewijs voeren door 'out of the box' te denken, en niet de hele wagen volhangen met speakers. Zo zie ik wel eens wagens met 4x 8" in een deur, en dan werkelijk waar geen enkele visie voor midden-hoog oplossingen.
Ik heb mijn hoofd gebroken op het bedenken van een oplossing dat het mid-hoog even luid klinkt op beide voorstoelen, voor beide personen. Een goed stereo beeld op beide plekken, mooie spl curve... de sub overgang zonder hoorbaar te zijn. Echt leuke puzzels zijn dat.
kortom: veel succes, en ga lekker zo verder!!
maareh, plaatjes zijn welkom
qua sublaag blijkbaar veel praktische ervaring. Opzich ook niet moeilijk: liters, oppervlakte & vermogen.
Qua filtering, driverkeuze, posities, overlap, interieurinvloeden, bulten, dalen, afstraalhoek, interferrentiepatronen... nog genoeg te ontdekken waarschijnlijk.
Wel leuk dat jullie bewijs voeren door 'out of the box' te denken, en niet de hele wagen volhangen met speakers. Zo zie ik wel eens wagens met 4x 8" in een deur, en dan werkelijk waar geen enkele visie voor midden-hoog oplossingen.
Ik heb mijn hoofd gebroken op het bedenken van een oplossing dat het mid-hoog even luid klinkt op beide voorstoelen, voor beide personen. Een goed stereo beeld op beide plekken, mooie spl curve... de sub overgang zonder hoorbaar te zijn. Echt leuke puzzels zijn dat.
Misschien 1 dikke 18" woofer zoals http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... 18N850.pdf
Lage Fs, hoge Xmax en genoeg vermogen
Waar beweer ik dat ik streef naar 20Hz? 35-40Hz vind ik diep genoeg. Ik luister geen muziek die zo laag gaat. Overigens wil het feit dat je B&W´s moeite hebben met de muziek die jullie luisteren niet zeggen dat het zo laag gaat. Het kan ook betekenen dat de lage tonen op een bizar hoog volume worden afgespeeld, of dat je versterker de controle mist om de woofers in bedwang te houdenCandisa schreef:Als je weet waarover je het hebt, mag je mij toch eens uitleggen hoe je dergelijke lage frequenties (niet deze rond de 30Hz die diep lijken te gaan, maar die rond de 20Hz die dat ook echt doen) uit 1 enkele 12" in een gepoorte kist haalt, tenzij uw poort eerst even heen en weer uw wagen loopt om een voldoende lage poortfrequentie te bekomen
Overigens snap ik niet dat jullie zo laag willen, maar goed, daar heb ik geen last van, alleen de naden van jullie auto
Ik heb even teruggelezen, maar ik heb nergens kunnen vinden waar ik dat beweerd heb.Candisa schreef:want blijkbaar weet je meer dan wij?
Overigens, over welke auto hebben we het?
Groeten,
Mischa
35-40Hz noemen wij dus geen sublaag, in mijn eigen install trek ik mijn kicks zo laag (Soundstream SS8, 40Hz 18dB/oct high-pass). Xenia kiest voor efficiëntere kicks met een iets lagere x-max en evenveel vermogen, waardoor zij beperkt is tot 63Hz, maar met een tweede orde crossover.mischa72 schreef:Waar beweer ik dat ik streef naar 20Hz? 35-40Hz vind ik diep genoeg. Ik luister geen muziek die zo laag gaat. Overigens wil het feit dat je B&W´s moeite hebben met de muziek die jullie luisteren niet zeggen dat het zo laag gaat. Het kan ook betekenen dat de lage tonen op een bizar hoog volume worden afgespeeld, of dat je versterker de controle mist om de woofers in bedwang te houden.
Die B&W's gaan erg laag en dit probleem hebben we op verschillende versterkers, terwijl we er zeker van zijn dat de muziek waarbij we dit probleem hebben niet clipt en de versterker ook niet. Reggae muziek gaat nu eenmaal erg laag, net als muziek waarbij de langste pijpen van een orgel gebruikt worden of pauken, en daar luisteren wij ook naar, wat meteen ook een antwoord is hierop:
De wagen waar de 2x15" in komt is een Saab 900 en de wagen waar de kist met passieve membranen in komt is een Volvo 940. Over de naden van de auto's moeten we ons geen zorgen maken, die zitten stevig in elkaar.Overigens snap ik niet dat jullie zo laag willen, maar goed, daar heb ik geen last van, alleen de naden van jullie auto
Overigens, over welke auto hebben we het?
Nou, ik ben benieuwdCandisa schreef:Onmogelijk is het niet, en er zijn volgens mij betere alternatieven dan ribbelbuis (lees: niet glad), maar ik denk niet dat:
Alternatieven genoeg te vinden in de sanitair afdeling van de bouwmarkt, maar poorten van die lengte dat ze op 20Hz of lager afgestemd zijn gecombineerd met een subwooferkist van het formaat dat in een hatchbackje past, zullen gegarandeerd als orgelpijp gaan werken.
Vandaar ook de opmerking van Xenia over resonanties, dat is namelijk waar een pijporgel op werkt en ik denk dat iedere audiofiel wel de klank van een orgel kent en weet dat je dit niet uit uw poort wil horen?
Daarom kies ik dus voor PR's, en Xenia voor een grote gesloten kist...
Dergelijke lange poort zou een mooie uitdaging zijn en een heel stuk minder kosten dan PR's... mocht het effectief werken.
Vandaar ook de opmerking van Xenia over resonanties, dat is namelijk waar een pijporgel op werkt en ik denk dat iedere audiofiel wel de klank van een orgel kent en weet dat je dit niet uit uw poort wil horen?
Daarom kies ik dus voor PR's, en Xenia voor een grote gesloten kist...
Dergelijke lange poort zou een mooie uitdaging zijn en een heel stuk minder kosten dan PR's... mocht het effectief werken.
Blijkbaar wordt ook hier niet met alle parametes rekening gehouden.sevenup schreef:Misschien 1 dikke 18" woofer zoals http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... 18N850.pdf
De opstelling is al meermaals uitgelegd geweest, en daar is deze driver niet helemaal voor geschikt. Door de lage Qts is deze driver namelijk eerder geschikt voor gepoort te gebruiken.
wouter schreef:ik word wel erg benieuwd naar foto's hoor![]()
Het wordt een auto die moet gaan meedraaien in de EMMA competitie, dus foto's zullen er genoeg komen (verplichtte fotoboek)... De wagen zou ergens tegen mei af moeten zijn (voor wat de muziekinstallatie betreft), al heb ik mijn twijfels wel of dit gaat lukken.... We zien wel.
En dank voor de succeswensen
Edit: Overigens gisteren besloten om er mettertijd een trailerqueentje van te maken (mijn wederhelft zou haar niet graag zien verdwijnen, wat begrijpelijk is met een klassieker als deze), dus we gaan nu op het gemak aan de installatie werken en haar dan volledig in orde zetten.... Het totaalproject wordt dus een werk van iets langere adem.... Maar op dit moment is ze nog een daily, tot we -meer toekomstgericht- wat anders hebben aangeschaft.
Groetjes,
Xenia
Als je wil winnen moet je denk ik de Geddes methode aanhouden
Meerdere kleine subjes verspreid in de auto!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Nou, dan moet je wel een heel grote auto hebben wil je resonanties kunnen uitdoven onder 50Hz