Surround set installeren, leuke ervaring

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door MichaelB »

Voorop: als dit het verkeerde plekje is voor deze ervaring, dan alvast mij excuses.

Gisteren ben ik bij een vriend langs geweest om hun nieuw aangeschafte "budget" surround te installeren.
Totaal €800,-

Versterker: Denon AVR-1708
Subwoofer: Mordaunt Short 901i
Speakers: Sony SS-LAP305

Na heel wat uren kabels verleggen, overbodige zaken weghalen, Mac Mini met glas er aan gehangen (met Plex idd. :lol: ), konden we de speakers gaan instellen.
Nu komt het mooiste van de Denon:

Audyssey MultEQ!

Je zet de bijgeleverde microfoon neer: het ding laat een aantal keer per speaker een oplopende frequentie loop klinken (dit kan tot 6 luisterposities gedaan worden (bij hen was 1 genoeg). Vervolgens gaat het apparaat 5-6 minuten rekenen.
Toen mijn verbazing:

- de afstand tot de tv klopte tot op 10cm voor iedere speaker! (zelf nagemeten)
- Fase werd rechtgetrokken
- Kamerinvloeden worden d.m.v. equalizing glad getrokken
- Cross-overs worden optimaal ingesteld t.o.v. de Sub.

Toen het luisteren: verdomt zeg, het klinkt ECHT goed ingesteld. Voor de zekerheid had ik alle meetspullen van mezelf meegenomen, maar er was hier niets meer aan te optimaliseren . Sowieso red je dat niet in een redelijke tijd PER speaker en besluiten ze een keer de bende om te gooien: microfoon aansluiten, de riedel nog een keer doorlopen en klaar!

Ik was met stomheid geslagen dat dit al zo goed werkt. En dat voor een budget receiver!
Mijn Marantz Sr-8500 heeft hier voor MRAC, wat hetzelfde werkt, maar die versterker zat in een geheel andere prijsklasse.
Leve de vooruitgang in de electronica, zullen we maar zeggen! :lol:

Ben wat verder gaan lezen over Audyssey MultEQ en dat is leuk spul. Ook als losse modules voor uitbreiding van een bestaande installatie te koop.

Dat was um. Gewoon een leuke ervaring. :)

EDIT: tekst foutje
Laatst gewijzigd door MichaelB op ma 18 jan 2010, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door Henkjan »

nou, positief nieuws is dus wel nieuws :lol:
MichaelB schreef:
..... Ook als losse modules voor uitbreiding van een bestaande installatie te koop.
linkje?
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door Forza »

Audyssey is inderdaad erg fijn werken. Het werkt in 90% van de gevallen perfect, die laatste 10% moet even de overname frequentie tussen satt's en sub worden veranderd.

Ik heb zelf een Avr1909 en die heeft het inderdaad ook op een paar cm nauwkeurig gemeten, moest alleen een speaker ompolen, want die stond uit fase volgens het ding :D .
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
nou, positief nieuws is dus wel nieuws :lol:
MichaelB schreef:
..... Ook als losse modules voor uitbreiding van een bestaande installatie te koop.
linkje?
oeps: http://www.audyssey.eu/
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door MichaelB »

Forza schreef:
Audyssey is inderdaad erg fijn werken. Het werkt in 90% van de gevallen perfect, die laatste 10% moet even de overname frequentie tussen satt's en sub worden veranderd.

Ik heb zelf een Avr1909 en die heeft het inderdaad ook op een paar cm nauwkeurig gemeten, moest alleen een speaker ompolen, want die stond uit fase volgens het ding :D .
Dat gaf 'ie bij hen ook aan voor de Center en Surrounds, maar in de handleiding staat: "het kan ook zijn dat uw speakers wel correct zijn aangesloten. In dat geval kiest u <skip>".
Vreemde melding, want het systeem kan het ook automagisch corrigeren. Doe dat dan, zou je denken.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door JvS »

Op hoeveel plekken kan je meten? Je hebt het over zes 'cijferposities', bedoel je daar meetpunten mee?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Op hoeveel plekken kan je meten? Je hebt het over zes 'cijferposities', bedoel je daar meetpunten mee?
Ik sta gecorrigeerd! :mrgreen:

Ik bedoelde 6 LUISTERposities.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door MichaelB »

De losse module "Audyssey sound equalizer" kost slecht €2900,- :shock:

Dat ding is dan ook voor wat betreft de mogelijkheden wel overkill voor de meesten thuis. Deze is echt gericht op ander publiek.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door anonamemouse »

MichaelB schreef:
De losse module "Audyssey sound equalizer" kost slecht €2900,- :shock:

Dat ding is dan ook voor wat betreft de mogelijkheden wel overkill voor de meesten thuis. Deze is echt gericht op ander publiek.
yup... een beetje overdreven veel geld...
het is jammer dat ze niet ook een "basic" model op de markt brengen. ik vind het ook nogal vaag dat dit blijkbaar in een vrijwel dezelfde versie ingebouwd is in een apparaat van nog geen 600 euro, en snap dus niet dat als je de receiver van denon/marantz/onkyo/enz er niet omheen koopt je zo'n schep geld moet betalen.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Surround set installeren, leuke ervaring

Bericht door Forza »

MichaelB schreef:
Forza schreef:
Audyssey is inderdaad erg fijn werken. Het werkt in 90% van de gevallen perfect, die laatste 10% moet even de overname frequentie tussen satt's en sub worden veranderd.

Ik heb zelf een Avr1909 en die heeft het inderdaad ook op een paar cm nauwkeurig gemeten, moest alleen een speaker ompolen, want die stond uit fase volgens het ding :D .
Dat gaf 'ie bij hen ook aan voor de Center en Surrounds, maar in de handleiding staat: "het kan ook zijn dat uw speakers wel correct zijn aangesloten. In dat geval kiest u <skip>".
Vreemde melding, want het systeem kan het ook automagisch corrigeren. Doe dat dan, zou je denken.

Dat klopt, maar aangezien het lengteverschil van de kabel zo groot is heb ik hem toch omgewisseld en daarna gaf hij geen fase verschil meer aan.
Plaats reactie