Gisteren ben ik bij een vriend langs geweest om hun nieuw aangeschafte "budget" surround te installeren.
Totaal €800,-
Versterker: Denon AVR-1708
Subwoofer: Mordaunt Short 901i
Speakers: Sony SS-LAP305
Na heel wat uren kabels verleggen, overbodige zaken weghalen, Mac Mini met glas er aan gehangen (met Plex idd.
Nu komt het mooiste van de Denon:
Audyssey MultEQ!
Je zet de bijgeleverde microfoon neer: het ding laat een aantal keer per speaker een oplopende frequentie loop klinken (dit kan tot 6 luisterposities gedaan worden (bij hen was 1 genoeg). Vervolgens gaat het apparaat 5-6 minuten rekenen.
Toen mijn verbazing:
- de afstand tot de tv klopte tot op 10cm voor iedere speaker! (zelf nagemeten)
- Fase werd rechtgetrokken
- Kamerinvloeden worden d.m.v. equalizing glad getrokken
- Cross-overs worden optimaal ingesteld t.o.v. de Sub.
Toen het luisteren: verdomt zeg, het klinkt ECHT goed ingesteld. Voor de zekerheid had ik alle meetspullen van mezelf meegenomen, maar er was hier niets meer aan te optimaliseren . Sowieso red je dat niet in een redelijke tijd PER speaker en besluiten ze een keer de bende om te gooien: microfoon aansluiten, de riedel nog een keer doorlopen en klaar!
Ik was met stomheid geslagen dat dit al zo goed werkt. En dat voor een budget receiver!
Mijn Marantz Sr-8500 heeft hier voor MRAC, wat hetzelfde werkt, maar die versterker zat in een geheel andere prijsklasse.
Leve de vooruitgang in de electronica, zullen we maar zeggen!
Ben wat verder gaan lezen over Audyssey MultEQ en dat is leuk spul. Ook als losse modules voor uitbreiding van een bestaande installatie te koop.
Dat was um. Gewoon een leuke ervaring.
EDIT: tekst foutje