Buizenversterker fout
Moderator: Beheerdersteam
Buizenversterker fout
Ik heb een raar probleem met m'n eindversterker.
Schema is gebaseerd op de SE 572-3 versterker van TriodeDick. Tis wat aangepast (hogere spanning, andere stuurbuizen), maar de opzet is hetzelfde.
De versterker heeft tot op heden goed gespeeld.
Nu bouw ik een 'Tube Bias Supply' van Tentlabs in, en nog wat andere kleine aanpassingen/controles, en nu komt er een gigantische brom uit m'n speakers.
Ik heb alle connecties al eens nagekeken, maar geen slechte contacten gevonden.
Nu. Ik heb het stuurgedeelte en het eindbuisgedeelte eens uit elkaar gehaald.
Fout zit op het eindbuisgedeelte. Er is echter iets heel raar aan de hand.
De hoogspanning bedraagt 642V. Daar zit een AC rimpel op van nog geen 10mV. erg goed dus.
Hoogspanning gaat naar de uitgangstransfo, en de andere kant van de transfo hangt aan de anode.
Op de anode zelf staat zo maar even 14V AC spanning !!
Ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt !!
Dat vertaalt zich natuurlijk naar ongeveer 600mV AC brom aan de luidsprekerklemmen !
Het maakt ook niets uit of ik de secundaire van de ugt nu naar massa breng of niet..
De tube bias supply werkt naar behoren. Deze stelt de buis mooi in op een stroom van 70mA.
Het rare is ook, als ik de standby schakelaar (vermindert de hoogspanning) aanzet, wordt de hoogspanning 82V, en daalt de AC spanning op de anode naar 0,4mV.
Zet je de standby terug uit, 642VDC --> 14VAC op de anode.. Het is op beide kanten zo dus dat sluit losgekomen contacten evenwel uit.
De eindbuizen worden AC gegloeid, maar daar kan het niet aan liggen aangezien in de standby stand de uitgang muisstil is ...
Iemand die weet hoe dit komt ?
Schema is gebaseerd op de SE 572-3 versterker van TriodeDick. Tis wat aangepast (hogere spanning, andere stuurbuizen), maar de opzet is hetzelfde.
De versterker heeft tot op heden goed gespeeld.
Nu bouw ik een 'Tube Bias Supply' van Tentlabs in, en nog wat andere kleine aanpassingen/controles, en nu komt er een gigantische brom uit m'n speakers.
Ik heb alle connecties al eens nagekeken, maar geen slechte contacten gevonden.
Nu. Ik heb het stuurgedeelte en het eindbuisgedeelte eens uit elkaar gehaald.
Fout zit op het eindbuisgedeelte. Er is echter iets heel raar aan de hand.
De hoogspanning bedraagt 642V. Daar zit een AC rimpel op van nog geen 10mV. erg goed dus.
Hoogspanning gaat naar de uitgangstransfo, en de andere kant van de transfo hangt aan de anode.
Op de anode zelf staat zo maar even 14V AC spanning !!
Ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt !!
Dat vertaalt zich natuurlijk naar ongeveer 600mV AC brom aan de luidsprekerklemmen !
Het maakt ook niets uit of ik de secundaire van de ugt nu naar massa breng of niet..
De tube bias supply werkt naar behoren. Deze stelt de buis mooi in op een stroom van 70mA.
Het rare is ook, als ik de standby schakelaar (vermindert de hoogspanning) aanzet, wordt de hoogspanning 82V, en daalt de AC spanning op de anode naar 0,4mV.
Zet je de standby terug uit, 642VDC --> 14VAC op de anode.. Het is op beide kanten zo dus dat sluit losgekomen contacten evenwel uit.
De eindbuizen worden AC gegloeid, maar daar kan het niet aan liggen aangezien in de standby stand de uitgang muisstil is ...
Iemand die weet hoe dit komt ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Buizenversterker fout
Hallo brombroeder
ook gezegend met een fraaie brom dus. Als het enige dat je nu anders hebt de auto bias supply is, kan het iets zijn met de voeding van dit printje? Bied je dit AC of DC aan, en waar komt die spanning vandaan? Als het DC is, heb je een potentiaal probleem ofzo?
versterker is mij zonet ontglipt.. weegt dan ook om en bij de 30KG
resultaat: 1 eindbuis kapot..
mooi is dat
resultaat: 1 eindbuis kapot..
mooi is dat
neen, de eindbuis kwam gewoon geklemd te zitten op de grond, en is gebarsten.
Prijzige buisjes.. bah, wat een tegenvaller.
Bovendien is het probleem dan ook nog altijd niet opgelost..
Prijzige buisjes.. bah, wat een tegenvaller.
Bovendien is het probleem dan ook nog altijd niet opgelost..
- audiomanics
- Contacteer:
Bekend verhaal, dat laten vallen van een versterker.. dat heb ik hier ergens eerder gelezen..
Dat de zaak muisstil is in standby raad je de koekoek.. Er kan nauwelijks meer stroom door de buis lopen...
Wat ik vermoed is dat die biascontrol over de riedel raakt van je AC filament. Waarschijnlijk is die niet helemaal zwevend en zal die wisselspanning van de gloei min of meer gesuperponeerd worden op je Ugk. (zit er bijv nog een ontbrom potmeter in ofzo)
Ook is het zo dat het potentiaal midden van de gloeispanning op een DC nivo moet liggen (aarde ofzo) Dat is wat je met een ontbrompotmeter regelt..(weet je wel?)
Ik ken dat systeem van Guido niet zo goed, maar er zullen wel de nodige regelkringetjes in zitten.
Ik weet ook niet welke spanning je op je kathode hebt aan die ene kant waar die Tentlabs aan hangt..
Is het mogelijk, om bij wijze van proef, je gloeispanning eens te voeden met een paar batterijen?
Als je geluk hebt en je trafo heeft op de gloeispanning een middenaftakking (dus bijv 2 x 2,5V ofzo) kun je die tentlabs dan eens aan die middenaftakking hangen?
Kees
Dat de zaak muisstil is in standby raad je de koekoek.. Er kan nauwelijks meer stroom door de buis lopen...
Wat ik vermoed is dat die biascontrol over de riedel raakt van je AC filament. Waarschijnlijk is die niet helemaal zwevend en zal die wisselspanning van de gloei min of meer gesuperponeerd worden op je Ugk. (zit er bijv nog een ontbrom potmeter in ofzo)
Ook is het zo dat het potentiaal midden van de gloeispanning op een DC nivo moet liggen (aarde ofzo) Dat is wat je met een ontbrompotmeter regelt..(weet je wel?)
Ik ken dat systeem van Guido niet zo goed, maar er zullen wel de nodige regelkringetjes in zitten.
Ik weet ook niet welke spanning je op je kathode hebt aan die ene kant waar die Tentlabs aan hangt..
Is het mogelijk, om bij wijze van proef, je gloeispanning eens te voeden met een paar batterijen?
Als je geluk hebt en je trafo heeft op de gloeispanning een middenaftakking (dus bijv 2 x 2,5V ofzo) kun je die tentlabs dan eens aan die middenaftakking hangen?
Kees
De ontbrompotmeters heb ik er nog afgehaald om te testen.
Zal ze er maar weer eens op solderen.
Ik zal even m'n voeding uithalen om de buizen DC te gloeien.
De SV572-3 trekt zo'n 4A bij 6.3V, dus zal het met een voeding doen ipv batterijen
ik vermoed dat het daar inderdaad iets met zal te maken hebben.
De versterkers van dick, die met een bias control van tentlabs zijn uitgevoerd, worden DC gegloeid.
De bias control heeft een GND ingang dus die zit op het goede potentiaal..
Er is geen middenaftakking voorzien op de gloeiwikkelingen.
Nu valt mijn frank echter wel even ..
De ontbrompotmeters deden bijna niets toen ik eraan draaide (na de installatie van de bias control).
Echter had ik van de middenaftakking van de ontbrompotmeter de massa weggehaald ... Er is dus geen referentie naar ground met de gloeidraden !
Zal ze er maar weer eens op solderen.
Ik zal even m'n voeding uithalen om de buizen DC te gloeien.
De SV572-3 trekt zo'n 4A bij 6.3V, dus zal het met een voeding doen ipv batterijen
ik vermoed dat het daar inderdaad iets met zal te maken hebben.
De versterkers van dick, die met een bias control van tentlabs zijn uitgevoerd, worden DC gegloeid.
De bias control heeft een GND ingang dus die zit op het goede potentiaal..
Er is geen middenaftakking voorzien op de gloeiwikkelingen.
Nu valt mijn frank echter wel even ..
De ontbrompotmeters deden bijna niets toen ik eraan draaide (na de installatie van de bias control).
Echter had ik van de middenaftakking van de ontbrompotmeter de massa weggehaald ... Er is dus geen referentie naar ground met de gloeidraden !
-
Guido Tent
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hoi
L%llig van die buis (nee, niet lollig)
Ik vermoed brom uit het kathode gloeidraad circuit. Kun je dat schema eens tonen ?
L%llig van die buis (nee, niet lollig)
Ik vermoed brom uit het kathode gloeidraad circuit. Kun je dat schema eens tonen ?
-
Guido Tent
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
dan kan er ook geen anodestroom lopen..... (vandaar die lage rimpel op je hoogspanning ?)xbake schreef:Echter had ik van de middenaftakking van de ontbrompotmeter de massa weggehaald ... Er is dus geen referentie naar ground met de gloeidraden !
De brom is dan zeer waarschijnlijk magnetisch geinduceerd
succes
Guido
aha!
dus gewoon de ontbrompotmeters terug plaatsen, en op de middenaftakking van de ontbrompotmeter terug een verbinding naar massa leggen!
Nu je het zegt, klinkt het logisch ook... er is geen massa dus vloeit er geen stroom ..
What was I thinking ?
Wss omdat de bias module geaard is ..
thx !
eerst maar weer eens zo'n buis bestellen, worden aardig schaars ..
dus gewoon de ontbrompotmeters terug plaatsen, en op de middenaftakking van de ontbrompotmeter terug een verbinding naar massa leggen!
Nu je het zegt, klinkt het logisch ook... er is geen massa dus vloeit er geen stroom ..
What was I thinking ?
Wss omdat de bias module geaard is ..
thx !
eerst maar weer eens zo'n buis bestellen, worden aardig schaars ..
Dat komt mij ook heeeeel bekend voor, misschien dat Kees nog een buis voor je heeft liggen Xbake...Bekend verhaal, dat laten vallen van een versterker.. dat heb ik hier ergens eerder gelezen..
- audiomanics
- Contacteer:
Hoezo schaars? lijkt me dat Svetlana, JJ en nog wat van die lui dat gewoon in de huidige productie hebben..
Ik heb er niet eens eentje.. Helaas!
Kees
Ik heb er niet eens eentje.. Helaas!
Kees
Ik loop 2 trappen op met de 20kg sub, en de 15kg Sony v-vet bak..... Denk ook wel eens dit moet ik echt niet laten vallen oid, ergste wat je kan overkomen zo ongeveer.
Succes met de foutopsporing
Succes met de foutopsporing
ik moet je teleurstellen Kees, noch Svetlana noch JJ heeft deze buis (SV572-3) momenteel in productie 
Dit is dan ok de reden waarom ik mijn dure buizen van mijn versterker afhaal als ik er mee ga sjouwen
mocht ie vallen heb ik alleen een grote deuk in mijn vloer en een boze vrouw...

mocht ie vallen heb ik alleen een grote deuk in mijn vloer en een boze vrouw...
Hij is niet gevallen, maar bij het omdraaien van onderkant naar bovenkant kwam één van de eindbuizen gekneld en is ie gebroken. Vooralsnog een fout die mij GEEN 2e keer zal gebeuren..

Laat dit dan ook een waarschuwing zijn voor alle andere buizenzelfbouwers die dit nog niet deden:
Bij het verplaatsen van een buizenversterker ALTIJD de buizen eraf halen !
zo, 2010 is weer ingezet met nieuwe wijsheid voor mezelf .. tot spijt van de geldbeugel

Laat dit dan ook een waarschuwing zijn voor alle andere buizenzelfbouwers die dit nog niet deden:
Bij het verplaatsen van een buizenversterker ALTIJD de buizen eraf halen !
zo, 2010 is weer ingezet met nieuwe wijsheid voor mezelf .. tot spijt van de geldbeugel
- audiomanics
- Contacteer:
Je kunt natuurlijk ook even een kratje van hout fabrieken dat je over je versterker vast zet. Dan kun je naar hartelust de versterker op zijn kop zetten, er aan werken en zelfs meten terwijl de zaak gewoon bij staat...
Zo iets dus: (hier staat de versterker op het krat, maar voor onderhoud, vervoer en modificaties etc staat de versterker VAST in het krat..) Zo heeft hij toch al een paar verhuizingen goed overleefd.. 't weegt totaal wel ruim 65 kilo!!
Kees
Zo iets dus: (hier staat de versterker op het krat, maar voor onderhoud, vervoer en modificaties etc staat de versterker VAST in het krat..) Zo heeft hij toch al een paar verhuizingen goed overleefd.. 't weegt totaal wel ruim 65 kilo!!
Kees
- audiomanics
- Contacteer:
Yep... 't is ook wel behoorlijk groter dan je op het eerste gezicht zou vermoeden:xbake schreef:65kg ?!
De versterker meet 65 cm breed, bijna 50cm diep en 26 cm hoog... Da's geen kleintje...
Kees
Ondertussen doe ik even verder met enkele SV811-3 buizen ipv SV572-3 buizen..
Ik had dus zoals hier eerder gemeld de ontbrompotmeter en de massa-aansluiting op de loper weggehaald, maar dan stond er een gigantische brom.
Blijkbaar was dit doordat mijn gloeidraad nu geen referentie meer had, en bovendien kon er geen stroom meer vloeien door m'n buis door het ontbreken van een massa..
Dus de ontbrompotmeter en massa terug gelegd, en momenteel zit het geheel als volgt aangesloten.
op de F-F aansluiting zit de 6,3VAC filamentvoeding.
Wat merk ik nu?
Ik ben mijn tube bias control aan het frituren .. ergens gaat het goed fout, en ik weet niet waar ...
Ik had dus zoals hier eerder gemeld de ontbrompotmeter en de massa-aansluiting op de loper weggehaald, maar dan stond er een gigantische brom.
Blijkbaar was dit doordat mijn gloeidraad nu geen referentie meer had, en bovendien kon er geen stroom meer vloeien door m'n buis door het ontbreken van een massa..
Dus de ontbrompotmeter en massa terug gelegd, en momenteel zit het geheel als volgt aangesloten.
op de F-F aansluiting zit de 6,3VAC filamentvoeding.
Wat merk ik nu?
Ik ben mijn tube bias control aan het frituren .. ergens gaat het goed fout, en ik weet niet waar ...
- Bijlagen
-
- Naamloos.png (8.07 KiB) 1003 keer bekeken
oké, ondertussen ook even over en weer gemaild met Dick, en de fout is gevonden..
Stom van mijzelf natuurlijk
Dit is de enige en juiste aansluitwijze:
Stom van mijzelf natuurlijk
Dit is de enige en juiste aansluitwijze:
- Bijlagen
-
- Naamloos.png (9.29 KiB) 979 keer bekeken
Vandaag het geheel veranderd, en je raadt het al.. perfect !
De eindversterker mooi kunnen afregelen met de ontbrompotmeters naar een minimum van 1,4mV AC op de uitgang.
Een tevreden en terug bijgeleerd mens alhier !
De meetweerstandjes op de tube bias control print zijn wel enigzinds gefrituurd (gelukkig, beter deze dan de transistoren..).
Ze meten wel nog prima dus tlijkt me niet zo'n probleem verder
De eindversterker mooi kunnen afregelen met de ontbrompotmeters naar een minimum van 1,4mV AC op de uitgang.
Een tevreden en terug bijgeleerd mens alhier !
De meetweerstandjes op de tube bias control print zijn wel enigzinds gefrituurd (gelukkig, beter deze dan de transistoren..).
Ze meten wel nog prima dus tlijkt me niet zo'n probleem verder
goed dat je het klaar gekregen hebt.veel luisterplezier
ik zou mettertijd die gefrituurde weerstandjes toch maar vervangen hoor
mvg
audioot
ik zou mettertijd die gefrituurde weerstandjes toch maar vervangen hoor
mvg
audioot
Het is inderdaad geen slecht idee ze alsnog te vervangen.
Het zijn 2 speciale 1% weerstandjes.
Maar gelukkig kunnen met de bias print 4 buizen ingesteld worden, en ik gebruik er maar 2.
De 2 weerstandjes van de ongebruikte kan ik dus verwisselen..
Nu eerst maar eens wat luisteren ..
Het zijn 2 speciale 1% weerstandjes.
Maar gelukkig kunnen met de bias print 4 buizen ingesteld worden, en ik gebruik er maar 2.
De 2 weerstandjes van de ongebruikte kan ik dus verwisselen..
Nu eerst maar eens wat luisteren ..