te kleine kast compenseren met condensator

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

te kleine kast compenseren met condensator

Bericht door jedel »

Ik heb hier nog een dozijn hivi 3bs-en liggen.
Nu wil ik snel iest voor mijn schoonzusje in elkaar flansen.
Ik weet dat ze eigenlijk in een kast moeten van ronde 2-4 liter, maar estetisch is 1.5 liter veel beter.

Nu meen ik mij te herinneren dat je met een condensator de bult in de laag response kan drukken (die ik ga krijgen door de te kleine kast).
heeft iemand hier iets van info over? ien s dat een accetable methode?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Bericht door Henkjan »

zoek ff op "GHP" dan vindt je al redelijk wat denk ik
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 122
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 23:03
Locatie: Gouda

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Bericht door simon »

Je kunt ook even naar dit topic kijken: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=9454

Ik heb ze gehoord en moet zeggen dat ze erg goed klinken!
jedel
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 30 okt 2005, 16:28
Locatie: Rotterdam

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Bericht door jedel »

inderdaad ik bedoel ghp.
in welke software is dit te simuleren?
boxsim?

wat zijn belangrijkste nadelen/ redenen om het niet te doen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Bericht door wouter »

kost extra geld, maar verder zal het niet veel uitmaken.

een mooie MKP in de waarde van 220uF bijvoorbeeld is een kostbare grap, zeker in verhouding tot de prijs van de hivi B3

je zult dan waarschijnlijk voor een elko kiezen, maar dat zou ik geen bezwaar vinden.

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html

al gezien?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Bericht door JvS »

Wat misschien wel essentieel is:
A plate amp speaker level output usually has a "1st order" high pass which is essentially just a 100 uF cap. This woofer has a fairly sharp impedance peak at it's resonant frequency. In this box, at this exact enclosure volume, the impedance peak is around 130hz. In the schematic, C0 represents the 100 uF cap. When you combine the impedance peak with the cap, what you get is a huge, sharp peak in the response as shown in the image above.

We can fix that problem with a passive impedance flattening circuit, but I have to warn you, it's not the most cost effective way to do it. You'll see why in the image below.
Is deze miniwoofer dan wel geschikt voor GHP?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Bericht door bartsegers »

simulatie van de b3s met 500uf in serie (1,5 litertje behuizing)
Vlakt hem netjes af inderdaad.
Bijlagen
b3s ghp.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”