Ik heb hier nog een dozijn hivi 3bs-en liggen.
Nu wil ik snel iest voor mijn schoonzusje in elkaar flansen.
Ik weet dat ze eigenlijk in een kast moeten van ronde 2-4 liter, maar estetisch is 1.5 liter veel beter.
Nu meen ik mij te herinneren dat je met een condensator de bult in de laag response kan drukken (die ik ga krijgen door de te kleine kast).
heeft iemand hier iets van info over? ien s dat een accetable methode?
te kleine kast compenseren met condensator
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: te kleine kast compenseren met condensator
zoek ff op "GHP" dan vindt je al redelijk wat denk ik
Re: te kleine kast compenseren met condensator
Je kunt ook even naar dit topic kijken: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=9454
Ik heb ze gehoord en moet zeggen dat ze erg goed klinken!
Ik heb ze gehoord en moet zeggen dat ze erg goed klinken!
Re: te kleine kast compenseren met condensator
inderdaad ik bedoel ghp.
in welke software is dit te simuleren?
boxsim?
wat zijn belangrijkste nadelen/ redenen om het niet te doen?
in welke software is dit te simuleren?
boxsim?
wat zijn belangrijkste nadelen/ redenen om het niet te doen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: te kleine kast compenseren met condensator
kost extra geld, maar verder zal het niet veel uitmaken.
een mooie MKP in de waarde van 220uF bijvoorbeeld is een kostbare grap, zeker in verhouding tot de prijs van de hivi B3
je zult dan waarschijnlijk voor een elko kiezen, maar dat zou ik geen bezwaar vinden.
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
al gezien?
een mooie MKP in de waarde van 220uF bijvoorbeeld is een kostbare grap, zeker in verhouding tot de prijs van de hivi B3
je zult dan waarschijnlijk voor een elko kiezen, maar dat zou ik geen bezwaar vinden.
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
al gezien?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: te kleine kast compenseren met condensator
Wat misschien wel essentieel is:
Is deze miniwoofer dan wel geschikt voor GHP?A plate amp speaker level output usually has a "1st order" high pass which is essentially just a 100 uF cap. This woofer has a fairly sharp impedance peak at it's resonant frequency. In this box, at this exact enclosure volume, the impedance peak is around 130hz. In the schematic, C0 represents the 100 uF cap. When you combine the impedance peak with the cap, what you get is a huge, sharp peak in the response as shown in the image above.
We can fix that problem with a passive impedance flattening circuit, but I have to warn you, it's not the most cost effective way to do it. You'll see why in the image below.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: te kleine kast compenseren met condensator
simulatie van de b3s met 500uf in serie (1,5 litertje behuizing)
Vlakt hem netjes af inderdaad.
Vlakt hem netjes af inderdaad.
