waar ligt dat nou aan, dat bij een schakelende voedong en deze versterker zo'n uitgangselko nodig is?Pjotr schreef:Hoi Bart,
Je hebt dan een uitgangselco nodig. En om bij 4 ohm en lage frequentie nog een beetje te kunnen meten moet dat een flinke jongen zijn. Je kunt met een 2 channel meting dat dan wel opvangen maar dat heeft ook zijn grenzen.
Lijkt mij een beetje het paard achter de wagen spannen.
[Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Nou dat is niet bij elke schakelende voeding hoor.
Maar wel als je er een hebt met enkele uitgangsspanning.
Normaal gesproken laat je de sinus rond 0V lopen. Dan is dus bijvoorbeeld de amplitude ±10V
Als je echter maar een enkele spanning hebt van +10V, dan heb je dus een probleem. De positieve kant van een sinus kan nog wel, maar je negatieve kant niet (omdat er geen negatieve spanning is, die hangt nmlk aan nul/ground). Je hebt dus een probleem, omdat je oorspronkelijk sinus niet meer klopt.
Om toch een sinus mooi te kunnen krijgen, stel je een zogenaamde "offset" in.
Wat je doet is bij een voedingsspaning van bv 10V, je een offset spanning in stelt van +5V.
Je sinus kan nu dus rond de 5V, +5V zijn of -5V. Op die manier kun je met een enkele spanning toch werken.
Nadeel is dus, en daarvoor heb je dus die uitgangs elco nodig, dat je nu wel een DC offset hebt van +5V.
Die wil je niet op je luidspreker hebben en moet je blokkeren.
Zo duidelijk

Maar wel als je er een hebt met enkele uitgangsspanning.
Normaal gesproken laat je de sinus rond 0V lopen. Dan is dus bijvoorbeeld de amplitude ±10V
Als je echter maar een enkele spanning hebt van +10V, dan heb je dus een probleem. De positieve kant van een sinus kan nog wel, maar je negatieve kant niet (omdat er geen negatieve spanning is, die hangt nmlk aan nul/ground). Je hebt dus een probleem, omdat je oorspronkelijk sinus niet meer klopt.
Om toch een sinus mooi te kunnen krijgen, stel je een zogenaamde "offset" in.
Wat je doet is bij een voedingsspaning van bv 10V, je een offset spanning in stelt van +5V.
Je sinus kan nu dus rond de 5V, +5V zijn of -5V. Op die manier kun je met een enkele spanning toch werken.
Nadeel is dus, en daarvoor heb je dus die uitgangs elco nodig, dat je nu wel een DC offset hebt van +5V.
Die wil je niet op je luidspreker hebben en moet je blokkeren.
Zo duidelijk
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Dat heeft niet per definitie te maken met de schakelende voeding, maar een uitgangscondensator is nodig als je een 'enkele voeding' - dus bijvoorbeeld +12V-GND gebruikt. De uitgang van deze versterker zal dan een wisselspanning zijn die zweeft om - waarschijnlijk - de helft van deze spanning, dus 6V gelijkspanning. Omdat je de luidspreker aansluit tussen deze uitgang en de GND staat er dan dus 6V gelijkspanning over je luidspreker en dat vindt deze niet leuk.Henkjan schreef:waar ligt dat nou aan, dat bij een schakelende voedong en deze versterker zo'n uitgangselko nodig is?
Om dit te vermijden kun je gebruik maken van een voeding met +12V - GND - -12V aangezien de uitgang dan in principe rond de 0V gelijkspanning zweeft en je dus geen gelijkstroom door je speaker laat lopen. In het geval van de enkelzijdige voeding kun je dit ook oplossing door een condensator - die geen DC spanning doorlaat - voor de luidspreker te zetten.
Het probleem hiermee is echter dat je een frequentie-afhankelijke spanningsdeler hebt gemaakt met de condensator en de luidspreker - een hoogdoorlaatfilter - waarbij de kantelfrequentie van dit filter afhankelijk is van impedantie van de luidspreker en de grootte van de condensator. Om te zorgen dat je vanaf een lage frequentie kunt meten, moet deze condensator dus relatief groot zijn.
Groetjes,
Martin
Edit: ik zie dat Bart me net voor was
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
dus in een willekeurige T-Amp zit dan ook een joekel van een elko in de uitgang? want die dingen worden ook allemaal met een enkele voeding gevoed...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
ik wist het, dat je met die vraag zou komen
De meeste t-amps zijn gebrugd. Het idee van een gebrugde versterker is dat de uitgangen "zweven". Zoals we al eerder gezegd hebben, is de - niet verbonden aan de ground.
Omdat dus de uitgangen zweven heb je ook geen last van de DC offset, omdat deze offset op beide uitgangen hetzelfde is en dus het potentiaal verschil over deze uitgangen (waar je dus je luidspreker op aansluit) nul is.
De meeste t-amps zijn gebrugd. Het idee van een gebrugde versterker is dat de uitgangen "zweven". Zoals we al eerder gezegd hebben, is de - niet verbonden aan de ground.
Omdat dus de uitgangen zweven heb je ook geen last van de DC offset, omdat deze offset op beide uitgangen hetzelfde is en dus het potentiaal verschil over deze uitgangen (waar je dus je luidspreker op aansluit) nul is.
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Hier een plaatje
. Je ziet dat de ene versterker inverteert zodat als je de uitgangssignalen van elkaar aftrekt je een twee keer zo grote sinus krijgt.
Verder is is geen van de polen van de luidspreker verbonden met de ground in tegenstelling tot een niet-gebrugde versterker. Als je dit type versterker dus gaat gebruiken om te meten, sluit je dus een van die polen wel aan de ground aan, en krijg je dus vreemde dingen - of sloop je de boel.
Groetjes,
Martin
Verder is is geen van de polen van de luidspreker verbonden met de ground in tegenstelling tot een niet-gebrugde versterker. Als je dit type versterker dus gaat gebruiken om te meten, sluit je dus een van die polen wel aan de ground aan, en krijg je dus vreemde dingen - of sloop je de boel.
Groetjes,
Martin
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Zo ontwerpen gaat gestaag verder. Ik zal dadelijk weer een plaatje posten.
Ik zit enkel te bedenken wat voor heatsink er bij moet. De LM1875 verstookt zo'n 20W op vol vermogen.
Dan zit je volgens mij al snel aan 2-2,5 C/W ?
Ik zit enkel te bedenken wat voor heatsink er bij moet. De LM1875 verstookt zo'n 20W op vol vermogen.
Dan zit je volgens mij al snel aan 2-2,5 C/W ?
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Moet ie echt op 20W draaien? Je kan 'm ook wat lager instellen, bijv. 10W...
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Nee, natuurlijk niet
1W is voor meten meer dan zat en meestal ook de norm.
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Als je 'm op een volt of 12/14 laat draaien kan je volgens mij wel met een 5/10 K/W toe, of zie ik dat nou weer verkeerd? Scheelt ook weer in trafo-omvang/kosten/etc
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Ja zoiets. Bij de oorsronkelijke 47Labs versterkers waar de gainkloontjes van nagebouwd zijn, zit die LM1875 gewoon tegen het RVS kastje geschroefd. Maar hier heb je wel met continue sinussen te maken en niet met muziek. Denk dat je met 5 gr/W wel ruim goed zit. Bij een alu kastje denk ik dat als je hem met een isolatiepad of mica'tje tegen de kast schroeft het prima zit en je helemaal geen koelprofiel nodig hebt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Voor meten van impedanties is inderdaad 1W genoeg.
Maar ik vind het zelf weleens handig om heel wat meer vermogen ergens doorheen te pompen om andere aspecten te meten (soms niet audio gerelateerd). Nu heb ik zelf koelprofielen zat liggen.
Wat lijkt jullie een slimme keuze?
Wel of geen koelblok?
Of een kleinere blokje 2,5-3 C/W?
Maar ik vind het zelf weleens handig om heel wat meer vermogen ergens doorheen te pompen om andere aspecten te meten (soms niet audio gerelateerd). Nu heb ik zelf koelprofielen zat liggen.
Wat lijkt jullie een slimme keuze?
Wel of geen koelblok?
Of een kleinere blokje 2,5-3 C/W?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
klein koelblokje lijkt me voor een meetversterkertje prima
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Maar wil je dan dus de volle 10-15W @ 4ohm continu kunnen aansturen?
Een kandidaat wellicht 2,3 C/W
Afmetingen, 70*25*37,5
Een kandidaat wellicht 2,3 C/W
Afmetingen, 70*25*37,5
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
t volle vermogen mss niet, maar wat meer dan 1W toch wel, als je een keer op wat grotere afstand meet ofzo
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Ha, Hier ook interesse! Graag zo compleet mogelijk!
groeten en alvast bedankt!
Thom
groeten en alvast bedankt!
Thom
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
ik zat net te bedenken, een relais om het ding remote mee aan/uit te kunnen zetten is zeer gewenst.
dan kan je namelijk makkelijk met een schakelaartje op 12V t ding uit zetten als je aan t ompluggen bent ofzo
dan kan je namelijk makkelijk met een schakelaartje op 12V t ding uit zetten als je aan t ompluggen bent ofzo
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Dan kun je toch gewoon de 230V schakelaar omzetten?????? 
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
het ding heeft dus ook een 230V schakelaar.... maar zit die dan op een bereikbare plek? ik wil t ding gaan inbouwen, en wil zeker alles 230V aanraakveilig opgeborgen hebben. en in m'n kist heb ik nu al een rijtje 12V schakelaars zitten waarmee ik de div onderdelen aan/uitzette. dus als zo'n remote relais er in kan dan zou dat voor mij een plus zijn.b_force schreef:Dan kun je toch gewoon de 230V schakelaar omzetten
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Voor mij geldt ongeveer hetzelfde, heb nu alles ingebouwd. Dit wil ik dan met deze versterk ook.Henkjan schreef:het ding heeft dus ook een 230V schakelaar.... maar zit die dan op een bereikbare plek? ik wil t ding gaan inbouwen, en wil zeker alles 230V aanraakveilig opgeborgen hebben. en in m'n kist heb ik nu al een rijtje 12V schakelaars zitten waarmee ik de div onderdelen aan/uitzette. dus als zo'n remote relais er in kan dan zou dat voor mij een plus zijn.b_force schreef:Dan kun je toch gewoon de 230V schakelaar omzetten
Een in/uitschakelvertraging is een optie?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker
Nou de plaats voor een schakelaar mag je geheel zelf bepalen
Net als de 230V connector, zekering, RCA connector en speaker connector zijn dat onderdelen die je zelf nog in een behuizing moet monteren.
Maar voor de duidelijkheid, dit is enkel een print voor de versterker zelf, met een trafo erbij. Dit heb ik dacht ik verteld.
Hoe mensen het eea willen regelen met speciale aanknoppen, ledjes, relais etc etc mogen ze zelf uitzoeken.
Hopelijk begrijp je dat het anders wel een klus wordt als iedereen zijn handigheidjes graag geplaatst wil hebben.
Dus de kit is gewoon volledig basic. Genoeg om een werkende versterker te hebben (op de behuizing en eventuele kabels na dan). Eventuele andere dingen moet men zelf aanbrengen (ik zal proberen zo te ontwerpen dat daar nog wel bewegingsvrijheid in is)
Net als de 230V connector, zekering, RCA connector en speaker connector zijn dat onderdelen die je zelf nog in een behuizing moet monteren.
Maar voor de duidelijkheid, dit is enkel een print voor de versterker zelf, met een trafo erbij. Dit heb ik dacht ik verteld.
Hoe mensen het eea willen regelen met speciale aanknoppen, ledjes, relais etc etc mogen ze zelf uitzoeken.
Hopelijk begrijp je dat het anders wel een klus wordt als iedereen zijn handigheidjes graag geplaatst wil hebben.
Dus de kit is gewoon volledig basic. Genoeg om een werkende versterker te hebben (op de behuizing en eventuele kabels na dan). Eventuele andere dingen moet men zelf aanbrengen (ik zal proberen zo te ontwerpen dat daar nog wel bewegingsvrijheid in is)
