ZEker weten dat je tevreden bent met je simulatie? Ik zou het vertikale bereik wat kleiner instellen, op zo'n 80 dB. Ik vind die deuk rond ~3k nog wat erg. Maar da's moeilijk te schatten zo.
In een nieuwe simulatie heb ik de tweeter al wat gedempt en dat ziet er al een stuk beter uit. Hierdoor is het gat rond de 3 khz al een stuk minder en lijkt bijna een soort spike te worden. Ik ga eens kijken naar de mogelijkheid de woofer een hogere orde te dempen.
Iemand nog voorstellen om dit anders aan te pakken?
Spelen met de polariteit, spelen met de orde en speel eens met een mini-notch op je baswoofer (ofwel een klein capje over je basspoel) Moet je maar een beetje kijken of dat het opbreken een beetje kan temperen. Ga een beetje zoeken rond de 1µF
Ik heb beide bestanden, maar ik ga eerst nog even spelen met de onderdelen die ik extra heb gekocht. wat ik nu merk is dat de demping van de tweeter bij filter 2 erg hoog is en door de tegenfase van de woofer de mid nogal onderdrukt wordt. Deze klinkt per direct al beter wanneer ik de woofer in dezelfde fase zet als de mid.
Dus bij deze ga ik maar over tot filter 3 om de tweeter wat meer air te geven.
Als je een een condensator met een weerstand in serie parallel over de spoel van het laag zet kun je mooi het opbreken van de woofer dempen.
Deze is naar mijn inziens lang niet genoeg gedempt.
Maar goed, metingen zijn gedaan. Zeer interessante resultaten. Ik zal vanavond de metingen omzetten naar mooie grafiekjes (Van ene progje naar andere progje).
Zo dat was ff machtiig mooi: Stonden we mooi de gehele dag te meten in de acoustische ruimte van de UT! Bij deze de foto's en die zijn voldoende gemaakt.
Zoals ik er nu naar kijk. Is het (gezien de normale luisterhoek waaronder ik luister van 15 graden) een goed idee de tweeter nog een klein beetje te dempen.