Vervolgens komen er, op een van onze drukste dagen, tussen kerst en oud en nieuw 2 heren om te luisteren. Na een korte uitleg waarin ik aangaf dat ze zelf maar de beste luisterpositie moesten bepalen (de Audiums staan op wieltjes, gaf ik nog aan (nee, niet audiofiel, ik weet het)) gingen de heren aan de slag. Na verluid hadden ze ervaring genoeg met luidsprekers. Als ik ze niet had aangesproken zouden ze zo, zonder iets te zeggen een uur later de trap afgelopen zijn.
Ik kan al aan de gezichten zien dat ze niet enthousiast waren en ook het enorm met elkaar eens.
De kern van de hier uitvoerig omschreven bezwaren werd geuit en omdat ik verder geen tijd had (het stond 2 rijden dik voor de balie) en zij blijkbaar ook niet verlieten ze de winkel.
Nu is het zo dat de Audiums op dat moment een behoorlijk stukje van de achterwand af stonden. En dat de plaats van de luidspreker tot de achterwand behoorlijk van invloed is op de laagweergave. Dit, in combinatie met het feit dat de heren blijkbaar zelf naar een transmissielijn luidspreker met een 30 cm woofer luisteren kan veel van de “recensie” verklaren. Het MOOIE laag waar Ed naar refereert in zijn reactie.
Op 1 punt is de kritiek terecht: de omstandigheden waarin we onze ontwerpen laten horen zijn niet optimaal.
Voor de goede orde
Ik heb Speakerland gebeld of ik de luidsprekers kon komen beluisteren, of dat ze ergens anders waren of niet aangesloten etc. Enkele uren later kwamen we langs. Dan verwacht ik niet - zonder dat het benoemd is - dat de opstelling aangepast moet worden. Dit was juist net gebeurd - lange zijde nu met als nadeel de stoelendans...
De luidsprekers stonden op wieltjes vanwege het hoge gewicht, niet vanwege het feit dat de klanten de opstelling moesten optimaliseren. Wel werd het wisselen van de luisterpositie aangeraden – heb ik ook vermeld.
Daarbij staat het setje op een niet misselijke 8600,- aan Advance Acoustic, waarvan we blijkbaar niet zoveel hadden moeten verwachten – c.q. die de ‘onprettige sound’ zou kunnen geven.
Daarbij heb ik bij een meting op afstand bij een neutraal systeem de tweeter nooit boven de ref gezien, altijd lager (edit: aangepast). De meting zou mijn luisterervaring kunnen bevestigen (edit: aangepast), en blijkbaar hadden we dan ook nog eens een flink stuk minder laag. Voor mij dus logisch dat mijn conclusie is:
Deze speaker heeft kwaliteit maar ergens gaat er iets goed mis.
Ik heb geen enkele naam genoemd omdat ik dit niet persoonlijk wil maken, een naam noemen verandert dat voor mijn gevoel. Ondanks dat ik heb geprobeerd dit heel netjes te verklaren met respect voor de ontwerper werd mijn luisterervaring ter discussie gesteld – wat prima is – en Ruud trapt hem graag verder in omdat ik een transmissielijn ken die ik beter vind dan de het laag van de Audium zoals dat klinkt in een slechte ruimte. Ga liever op de inhoud van dat basreflex voor jou geen compromis is dan een luisteraar af te vallen. Niet sierlijk, doe ik ook niet – niet met klanten erbij, en niet op dit forum. Je weet zelf toch ook dat het werkelijk niet in balans klinkt zoals wij het beluisterd hebben.
De nescio’s zijn nadat ze gemeten zijn bij Speakerland aangepast, er is daarna een tilt toegevoegd nadat enkele ervaren bouwers samen besloten dat hun oren daar voorkeur aan gaf. Heb jij je dat al gerealiseerd?
Al met al duidelijk dus; je kunt prachtig meten. Doe je dit ook wel eens bij een klant thuis om alles optimaal in te stellen? Dat is nou net even een verschil met webwinkel en audiozaken.