Scan Speak Audium
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Scan Speak Audium
Ow, die zijn hier welkom!
in mijn hoofd klinken ze wel mooi, maar heb ze (nog) niet gehoord. Ik ga daar denk ik wel binnenkort eens een ritje voor maken... Ben erg benieuwd. Als je van keramiek af kunt stappen doe ik dat graag, maar dan moet er wel een lekker alternatief zijn.
Goh, das weer een lekkere teaser Wouter - hihi
in mijn hoofd klinken ze wel mooi, maar heb ze (nog) niet gehoord. Ik ga daar denk ik wel binnenkort eens een ritje voor maken... Ben erg benieuwd. Als je van keramiek af kunt stappen doe ik dat graag, maar dan moet er wel een lekker alternatief zijn.
Goh, das weer een lekkere teaser Wouter - hihi
- scanspeakman
Ik ben zeer benieuwd wat die illuminator lijn kan. Maar dat design is echt vreselijk. Het is misschien vorm volgt functie maar de WAF van deze dingen is echt abominabel laag.........
Scanspeakman
Scanspeakman
Helemaal mee eens. Kan mij ook niet voorstellen dat deze opstelling ideaal is.scanspeakman schreef:Ik ben zeer benieuwd wat die illuminator lijn kan. Maar dat design is echt vreselijk. Het is misschien vorm volgt functie maar de WAF van deze dingen is echt abominabel laag.........
Scanspeakman
-
wouter
- Ook commercieel actief
voor passieve filtering wel...
- scanspeakman
Denk ook wel dat het goede opstelling is gezien de topmodellen van avalon en Wilson audio. Daarom wil ik ze graag eens (geblindoekt) beluisteren.
Scanspeakman
Scanspeakman
Als er een 6 dB filter is gebruikt wel, dan is het belangrijk dat de akoestische centra van de units op gelijke afstand van de luisteraar zitten.mordante schreef:Helemaal mee eens. Kan mij ook niet voorstellen dat deze opstelling ideaal is.
Je kan het misschien ook oplossen als bij de Dunlavy of Duntech, ook niet echt fraai maar beter te pruimen dan hier.
Die ik persoonlijk qua uiterlijk ook geen schoonheidsprijs zal geven.scanspeakman schreef:...gezien de topmodellen van avalon en Wilson audio.
Ben nu ongeveer één jaar bezig met Hi-end audio. Maar naar idee en ervaringen zoals in (Breda)richard schreef:Die ik persoonlijk qua uiterlijk ook geen schoonheidsprijs zal geven.
Less = more
Hoe meer dit en dat... hoe slechter het word.
- scanspeakman
Geheel mee eens. Maar goed; ik ben dan ook geen fan van de porsche 911 die volgens hetzelfde "vorm volgt functie" principe is ontworpen.richard schreef:Die ik persoonlijk qua uiterlijk ook geen schoonheidsprijs zal geven.scanspeakman schreef:...gezien de topmodellen van avalon en Wilson audio.
Scanspeakman
- SSassen
- Contacteer:
De gedachte dat de vorm ondergeschikt is aan de functie gaat hier m.i. niet op, je kan e.e.a. prima anders doen zodat 't stukken beter smoelt. Ook de kleur en de plexiglas zijpanelen vind ik een flashback naar de jaren '80, laten we hopen dat dit niet geldt voor de filtering en afstemming van deze luispreker.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Da's onzin, dat geeft alleen maar aan dat de persoon in kwestie 't óf niet aandurft een complexer ontwerp aan te pakken óf de kennis en expertise niet heeft om dit tot een goed eindresultaat te brengen en daarom e.e.a. met een dergelijk argument van de hand doet. Ik kan legio voorbeelden geven waar meer wel degelijk beter is.Less = more
Hoe meer dit en dat... hoe slechter het word.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat moet andersom zijn: More can* be less 
* (bij overdrijving, onwetendheid, onvakkundigheid of een onjuiste implementatie)
* (bij overdrijving, onwetendheid, onvakkundigheid of een onjuiste implementatie)
Ik doelde niet op de plaatsing van de units maar op de plexiglas platen.mordante schreef:Helemaal mee eens. Kan mij ook niet voorstellen dat deze opstelling ideaal is.scanspeakman schreef:Ik ben zeer benieuwd wat die illuminator lijn kan. Maar dat design is echt vreselijk. Het is misschien vorm volgt functie maar de WAF van deze dingen is echt abominabel laag.........
Scanspeakman

http://www.sonicsonline.de/produkte_popup.php?id=13
Energie opslag in hogere orde filters valt omheen te ontwerpen Sander?
-
wouter
- Ook commercieel actief
verschrikkelijk zeg!
Zie ik daar Ti van visaton, geen de Jean Audio versie waarschijnlijk.
Die baskasten hebben geen noemenswaardige offset t.o.v. de midkasten, wat een spielerei dat die dingen nog weer apart onder een andere hoek zitten... En weer high end plexi(melk)glas?!
Hopelijk klinkt dit beter dan het er uitziet
- mijn mening
Zie ik daar Ti van visaton, geen de Jean Audio versie waarschijnlijk.
Die baskasten hebben geen noemenswaardige offset t.o.v. de midkasten, wat een spielerei dat die dingen nog weer apart onder een andere hoek zitten... En weer high end plexi(melk)glas?!
Hopelijk klinkt dit beter dan het er uitziet
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik vind het ook geen porem, maargoed andere mensen blijkbaar wel
Ik ben het met Sander eens dat minder absoluut niet altijd beter is. Hoeveel componenten je bv nodig hebt hangt gigantisch af van het totale ontwerp. Er zijn ontwerpen waar "more" inderdaad helemaal niet hoeft en het met minder ook veel mooier kan. Echter zijn er ook genoeg voorbeelden te noemen waarin "less" allemaal zorgt voor erg grote compromissen en niet ideaal gedrag. Ook zijn er weer ontwerpen waarin more absolute top kwaliteit kan leveren en je die kwaliteit never nooit niet had gehaalt met "less".
Ik ben het met Sander eens dat minder absoluut niet altijd beter is. Hoeveel componenten je bv nodig hebt hangt gigantisch af van het totale ontwerp. Er zijn ontwerpen waar "more" inderdaad helemaal niet hoeft en het met minder ook veel mooier kan. Echter zijn er ook genoeg voorbeelden te noemen waarin "less" allemaal zorgt voor erg grote compromissen en niet ideaal gedrag. Ook zijn er weer ontwerpen waarin more absolute top kwaliteit kan leveren en je die kwaliteit never nooit niet had gehaalt met "less".
Voordat iedereen hier een ongezouten mening geeft over deze speaker zonder ook maar een noot uit deze juwelen gehoord te hebben, raad ik je aan om eerst een retourtje Oss te doen. Afgelopen jaar ben ik regelmatig in Oss geweest en steeds trof ik de Audium in verschillende ontwikkelfases. Toeval of niet, op de dag dat de final versie werd opgesteld was ik er ook en heb een tijdje kunnen luisteren. De sound is echt FENOMENAAL en met niets te vergelijken. (Doorgehaald naar aanleiding van opmerkingen over spontane jeuk 
Laatst gewijzigd door Hugo77 op wo 11 nov 2009, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Fabeltjeskrant? We hebben het hier nog steeds over een elektrodynamische luidspreker die volgens hetzelfde concept functioneert als alle andere elektrodynamische luidsprekers. Het feit dat de ontwerper wat dure drivers toepast zegt hoegenaamd niets over de prestaties, het is geen garantie dat dit ook resulteert in een klasse luidspreker. De kunst is om drivers, filter en kast tot één geheel te smeden met zo min mogelijk compromissen. Als ik alleen al kijk naar de kastvorm en opbouw is mij dat net één compromis te ver, omdat door de gemaakte keuze interferentie on- en offaxis gegarandeerd is, wat in de regel resulteert in een nogal rommelige frequentiekarakteristiek.De sound is echt FENOMENAAL en met niets te vergelijken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Goed, even een nuancering op bovenstaande reply, want ik schoot ietwat uit mijn slof. Deze reply was puur geënt op het 'met niets te vergelijken' commentaar van 't forumlid wat voor mij postte. Ik ben een beetje allergisch voor dat soort superlatieve uitlatingen want het is óf de luisteraar die nog onvoldoende geroken heeft aan de diverse luidsprekers, zowel kant-en-klaar alsook doe-het-zelf, óf het is een vooringenomen insteek die voorvloeit uit de constatering dat met dure drivers alleen maar zeer goed klinkende luidsprekers te bouwen zijn. In dit laatste geval heeft de persoon die deze mening is toegedaan nog nooit serieus gestoeid met zelfbouw, anders zou hij/zij weten dat dit onzin is.
De prestaties van een luidspreker zijn mits gebaseerd op een goede driverkeuze (goed is niet altijd duur) recht evenredig met de hoeveelheid tijd en moeite die een ontwerper erin steekt. Hoe meer een ontwerper begiftigd is met kennis van zaken, ervaring en kan beschikken over de juiste meetapparatuur die hij ook correct weet te gebruiken hoe meer een luidspreker ontwerp daadwerkelijk het onderste uit de kan zal kunnen halen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
De prestaties van een luidspreker zijn mits gebaseerd op een goede driverkeuze (goed is niet altijd duur) recht evenredig met de hoeveelheid tijd en moeite die een ontwerper erin steekt. Hoe meer een ontwerper begiftigd is met kennis van zaken, ervaring en kan beschikken over de juiste meetapparatuur die hij ook correct weet te gebruiken hoe meer een luidspreker ontwerp daadwerkelijk het onderste uit de kan zal kunnen halen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Je probeert nu mijn subjectieve mening te weerleggen met theorie. Dat is prima, maar daardoor vind ik deze speaker niet minder mooi klinken. Ik ben van mening dat velen verrast zullen zijn van de prestaties van deze set.
Overigens is de audium niet bedacht in een weekje, er is ruim twee jaar aan gewerkt. De kunst om drivers, filter en kast tot één geheel te smeden met zo min mogelijk compromissen is nou juist dat, waar naar mijn bescheiden mening Ruud zeer goed in geslaagd is.
Overigens is de audium niet bedacht in een weekje, er is ruim twee jaar aan gewerkt. De kunst om drivers, filter en kast tot één geheel te smeden met zo min mogelijk compromissen is nou juist dat, waar naar mijn bescheiden mening Ruud zeer goed in geslaagd is.
Ik denk dat we er wel op kunnen vertrouwen dat Ruud de volle 100% uit deze drivers heeft gehaald. Ik denk (met nadruk op denk, want ik heb ze niet gehoord noch heb ik enige ervaring met andere ontwerpen om te kunnen oordelen) dat hier de kwaliteit van de drivers voor het grootste deel de beperkende factor is.SSassen schreef:De prestaties van een luidspreker zijn mits gebaseerd op een goede driverkeuze (goed is niet altijd duur) recht evenredig met de hoeveelheid tijd en moeite die een ontwerper erin steekt. Hoe meer een ontwerper begiftigd is met kennis van zaken, ervaring en kan beschikken over de juiste meetapparatuur die hij ook correct weet te gebruiken hoe meer een luidspreker ontwerp daadwerkelijk het onderste uit de kan zal kunnen halen.
- SSassen
- Contacteer:
Tsja, da's subjectief, ook hier geldt dat 't resultaat slechts zo goed is als de som der delen. Het feit dat jij stelt dat deze luidspreker met niets te vergelijken zijn vind ik een opmerking die zonder referentiekader netzoveel betekenis heeft als dat ik roep dat de rookworst van de Hema z'n gelijke niet kent.Overigens is de audium niet bedacht in een weekje, er is ruim twee jaar aan gewerkt. De kunst om drivers, filter en kast tot één geheel te smeden met zo min mogelijk compromissen is nou juist dat, waar naar mijn bescheiden mening Ruud zeer goed in geslaagd is.
Da's misschien zo binnen mijn referentiekader, maar iemand anders heeft wellicht een geheel andere mening. Kortom, dergelijke opmerkingen zijn wat ondoordacht en sturen de discussie een kant op die ons verder weg brengt van waar we wezen willen. Je had eigenlijk beter kunnen posten waarin deze luidspreker zich (technisch) onderscheidt van anderen en waaraan dat ligt (en nee, kom nu niet aan met zwartere achtergrond e.d. zinloze termen).
Ps. ik stel overigens absoluut niet dat Ruud geen kennis van zaken heeft, dat heeft hij zeker. Helaas heeft hij ook een voorliefde voor prijzige drivers, iets wat ik vanuit zakelijk oogpunt prima kan begrijpen, je kan beter één set Maxima's of Audium's verkopen dan drie keer een set instap doe-het-zelf luidsprekers.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Beiden onjuist Sander. Ik heb wel degelijk geroken aan diverse luidsprekers, voornamelijk kant-en klaar. Je tweede opmerking maakt me aan het lachen. Ik verbaas me juist over aantallen beroerd klinkende speakers waarin relatief goede units gebruikt worden.SSassen schreef:...want het is óf de luisteraar die nog onvoldoende geroken heeft aan de diverse luidsprekers, zowel kant-en-klaar alsook doe-het-zelf, óf het is een vooringenomen insteek die voorvloeit uit de constatering dat met dure drivers alleen maar zeer goed klinkende luidsprekers te bouwen zijn...
Ik vind een 802 of een Confidence maar gewoontjes klinken in vergelijking. Goed, het was geen 1:1 vergelijk, maar ik ben zeer onder indruk van de plaatsing, de snelheid en het gemak waarmee de Audium zijn (of is het haar) kunstje doet.
Maar nogmaals het is allemaal subjectief. Van een Focal tweeter in de Electra bijvoorbeeld, gaan mijn haren recht overeind. Verschrikkelijk die metalen dome. Anderen zijn er lyrisch over.
Laatst gewijzigd door Hugo77 op wo 11 nov 2009, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Je hebt een punt maar een beetje flauw is het wel. Ik geef het je te doen om voor de prijs van de Audium een gelijkwaardige commerciële set te kopen. Dat is wat ik bedoel en wat je bij een dergelijke opmerking tussen de regels door kunt lezen.SSassen schreef:Het feit dat jij stelt dat deze luidspreker met niets te vergelijken zijn vind ik een opmerking die zonder referentiekader netzoveel betekenis heeft als dat ik roep dat de rookworst van de Hema z'n gelijke niet kent.
- SSassen
- Contacteer:
In dat geval schort het aan je relativeringsvermogen om een dergelijke nogal verstrekkende opmerking te maken toch?Beiden onjuist Sander. Ik heb wel degelijk geroken aan diverse luidsprekers, voornamelijk kant-en klaar. Je tweede opmerking maakt me aan het lachen. Ik verbaas me juist over aantallen beroerd klinkende speakers waarin relatief goede units gebruikt worden.
Ik, en velen met mij, zijn ietwat allergisch voor dergelijke lofuitingen, d'r zijn dertien in een dozijn voorbeelden van te vinden op zowat ieder audio gerelateerd gebied, kabels, CD-spelers, versterkers, etc. en allemaal is het in de regel een hoop wind maar weinig woorden om d'r maar eens een oerhollands spreekwoord bij te slepen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen