Scan Speak Audium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

Re: Scan Speak Audium

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
bas focal m180 schreef:
Ik heb ze een tijdje geleden ook beluisterd
hoe vond jij t hoog?
Toen ik er was heb ik denk ik een minuut of 20 geluisterd, een paar nummers op een cd die ik bij me had,ik ben er niet echt voor gaan zitten , puur voor een indruk. waar ik me toen op gefocust heb is juist het midden gebied, omdat ik een voorkeur heb voor een 3-weg met een echte middentoon speaker, ik kan je geen antwoord geven op je vraag omdat ik de audium niet lang heb beluisterd en ik niet kon afwisselen met een andere speaker.
Bij de vertigo kon dat wel , maar dat hoefde niet vaak omdat ik al snel weer terug ging naar die speakers.
De wauw die ik bij de vertigo had was er bij de audium niet helemaal. Ik moet er wel bij zeggen toen ik naar de vertigo ging luisteren kwam ik er ook om er ook echt voor te gaan zitten, de audium stonden er toen ik eigenlijk voor wat informatie kwam toen heb ik wel even geluisterd, genoeg voor een eerste indruk, geen defenitief oordeel.

Mijn luister ervaring naar diverse speakers is niet groot , de speakers die ik heb gehoord hebben mij ervan doen overtuigen dat een 3weg mijn voorkeur geniet .(ook breedband heefd wat.)
Vandaar dat ik ook wel eens naar de nescio's wil luisteren als er een keer een luister sessie meer mijn kant op zou komen.
Dat topic blijf ik blijf ik dus volgen.
Een zeer zwaar punt is , ik geef alleen MIJN mening ook al is die soms zeer afwijkend zijn conform de rest.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een mening is toch altijd van jou :wink: 8) :lol:

Ik vind trouwens dat de eerste indruk altijd het meeste zegt. Dat geeft vooral aan hoe het totaal beeld is (is de speaker dus in balans). Daarna kun je eventueel nog verder gaan naar andere dingen. Dan heb ik het dus nog absoluut niet over of je op midden/hoog/laag/stemmen etc zit te letten.
Een andere reden waarom ik vind dat de eerste indruk het meest zeggende is, is omdat je gehoor/brein in no-time weet aan te passen aan de nieuwe situatie en je na een tijd totaal niet meer dingen goed kunt beoordelen. Daar heb ik mezelf al meerdere malen op betrapt.

Ook wil ik graag meegeven dat je op zich niet veel luisterervaring nodig hebt om iets te beoordelen. Luister ervaring helpt je vooral om iets te zoeken wat naar jou smaak is. Echter ben ik van mening dat luisterervaring niet jou mening drastisch veranderd. Het verandert hooguit je voorkeur.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Tja, de plank wordt sinds de Ultimo steeds weer misgeslagen, met onder meer de Vertigo en deze.
Misschien moeten oudere mannen geen speakers meer op het gehoor ontwerpen... (niet naar bedoeld, maar misschien wel een realiteit).
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Ik denk dat je niet zomaar kunt zeggen dat de Illuminator beter is dan de Revelator, of andersom. Dat ligt er maar net aan welke aspecten je belangrijk vindt. Beide series hebben hun merites.
Precies.
als ik de 12M revelator en de 12MU Illuminator met elkaar vergelijk dan zijn die volledig verschillend van elkaar, maar beide kwalitatief even goed.

De 12M is aan de buitenkant mooier dan de 12MU. Hij is met een sublieme perfectie gebouwd. Veel aandacht is gegeven aan optisch design.

De 12MU is technisch een hoogstaande driver in elk detail. Hij is vanaf niets ontworpen door een nieuwe ontwerper met de bedoeling een compromisloze driver te creëren. Elk deel van de driver is het resultaat van een streven naar electrische en akoestische perfectie. De aparte optiek is hier een gevolg van, maar er is geen aandacht besteed om hem optisch mooier te maken. Form follows function!

Klankmatig vind ik de 12M Revelator warm en foutloos klinken.

De 12MU is hedendaagser. Hij doet alles wat de 12M doet, maar beter! Ik vind hem wel minder warm overkomen dan de 12M maar vermoed dat dit eerder een gevolg is van het detail en de levendigheid die hij geeft.

Voor de Audium kan ik niet spreken, ik heb hem nog niet gehoord, maar volgende bedenkingen komen in me op:
- Je kunt eigenlijk niets fout doen met deze nieuwe drivers.
Voor alle drivers geldt een uitermate lineair afstraalgedrag, vlaklopende impedantiekarakteristiek, geen ongewenst membraangedrag, zeer lage mechanische weerstand, lage vervorming, fasestabiel en een zelden geziene frekwentie lineariteit.
- Het filter is vermoed ik zeer eenvoudig opgesteld met weinig fasedraaing en zonder correctienetwerk. Enige afwijking verwacht ik bij de d'appolito afstelling tussen mid en hoog. Als er dan al iets wringt vermoed ik dat het in dat gedeelte zit.
- Ruud is niet aan zijn proefstuk toe en heeft meer meetapparatuur ter beschikking als wie dan ook op het zba forum. Ook zijn luisterervaring schiet niet te kort. Dat hij een andere voorkeur heeft voor een bepaalde afstelling kan ik me zzeer goed voorstellen.

Wat me hier opvalt is de verscheidenheid aan meningen van mensen die hem hebben beluisterd. De ene zegt nog nooit zulk een goede speaker te hebben gehoord, de ander wil er niet langer dan een uur naar luisteren.
Voor mij zijn deze meningen een bewijs dat het een zeer uitgebalanceerd speakersysteem is.
Laat me dit even verduidelijken aan de hand van een eenvoudig voorbeeld:
Stel je een balansweegschaal voor met links 100 gram bas en rechts 100 gram hoog.
Als je nu 1 gram bas weg neemt dan slaat die wegschaal uit naar de richting van het hoog.
Stel dat er 104 gram bas ligt en 96 gram hoog dan moet je minstens meer dan 8 gram bas wegnemen alvorens je hoog de bovenhand krijgt.
Dit is naar mijn mening de oorzaak van de verschilende klankverschillen die hier worden genoemd. Een eigenschap die spreekt voor de Audium, klankneutraal zou ik het willen noemen.

Over de kwaliteit van het laag heb ik ook een theorie. Het is iets wat mij de laatste jaren sterk heeft bezig gehouden. De meeste muziekluisteraars hebben geen flauw benul wat een goede bas is. Dat maakt het dan natuurlijk zeer subjectief. Ze zijn dikwijls gewend geraakt aan allerlei onnatuurlijke verschijnselen in het laag. Dreunen, resonanties, boost, vette bas, ... , als ze deze geluiden dan niet terughoren wordt er iets gemist. Het is een wenprocess. Hoe dikwijls komen we al niet terug van een hifibeurs met de opmerking "dat +100.000 euro systeem klonk voor geen meter". ... en geloof je nu werkelijk dat dit +100.000 euro systeem zo slecht gaat geweest zijn? of was jij nog niet klaar om naar een dergelijke realistische weergave te luisteren!

Wat de optiek van de Audium betreft, dat is persoonlijk. Ik hou er niet van zoals hij daar staat, maar zwart gelakt met 2 massief exotisch houten wings zou hij mij wel bevallen.

Ed.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens Ed.. Ik geef toe dat bepaalde ervaring en kennis nodig is om een perfect van een mooi systeem te onderscheiden, maar ervaring is niet persé nodig om een slecht systeem te herkennen. Met het filter kan je gewoon heel veel fout doen ook al zijn de units nóg zo goed. Daarnaast zou het d'apolito effect hier een storende factor geweest kunnen zijn. Je moet er maar van houden namelijk.. Maar wat de ruimte met het laag kan doen bijv weten we nog uit Breda

Veel 100k systemen vind ik trouwens niet mooi klinken én meten..
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Het wordt zo langzamerhand toch echt wel tijd voor een reactie van Ruud...
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

asterduc schreef:
Ruud is niet aan zijn proefstuk toe en heeft meer meetapparatuur ter beschikking als wie dan ook op het zba forum. Ook zijn luisterervaring schiet niet te kort. Dat hij een andere voorkeur heeft voor een bepaalde afstelling kan ik me zzeer goed voorstellen
Maargoed, als die afstelling sterk afwijkt van normaal gaat het dus niet goed. Helemaal vlak is dat niet, een bepaalde in-room tilt is toch wel nodig (link, sheet 24). Muziek is in de meeste gevallen toch afgemixed met die instelling.

Misschien kan Ruud een tipje van de sluier oplichten? De gekozen curve lijkt me alles behalve geheim...
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Wat me hier opvalt is de verscheidenheid aan meningen van mensen die hem hebben beluisterd. De ene zegt nog nooit zulk een goede speaker te hebben gehoord, de ander wil er niet langer dan een uur naar luisteren.
Voor mij zijn deze meningen een bewijs dat het een zeer uitgebalanceerd speakersysteem is.
Voor mij niet. Als de ene het fenomenaal vindt, vooral het midden en hoog en de ander het teveel midden en hoog vindt, dan zegt dat niets over de balans (het zou zelfs wel eens dezelfde richting op kunnen wijzen).
Niemand geeft aan dat er teveel laag in zit. Het is pas gebalanceerd als er oordelen van mensen zijn die inhoudelijk haaks op elkaar staan, bv dat de een het laag teveel vindt en de ander het hoog teveel vindt.
bas focal m180
Contacteer:

En iemand waarvan het gehoor wat minder is, in welke form of maat dan ook (freqentie) die zal een bepaalde speaker weer op zijn beurt anders ervaren en waarderen, ik weet wel zeker dat veel mensen niet door hebben dat hun gehoor met de leeftijd af neemt, of iemand die een lichte gehoor schade heeft hoeft dat ook niet door te hebben.

Een ander punt , iemand die bij speakerland gaat luisteren zal wel iets van zijn of haar smaak vinden , want stel je voor dat de audium precies als de vertigo zou klinken :-k
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het is natuurlijk ook een gok om zonder de speaker gehoord te hebben de luisteraars als onkundigen te beoordelen, maar ik zou zeker niet elke mening even zwaar wegen.

Concluderen dat dit wel eens een neutraal systeem zou kunnen zijn is na mijn review wel erg voorbarig omdat je woorden als fenomenaal zonder onderbouwing daar tegenover stelt. Wat natuurlijk mag...
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

tja en ruud heeft toch ook al 22 jaar ervaring met speakerbouw niet?
mvg
audioot
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gezien de plaatsing van de drivers is de sweetspot erg klein, dat resulteert dus in een klankbalans die erg afhankelijk is van de positie van de luisteraar t.o.v. de luisteras van de luidspreker. Iets teveel naar onder of boven, c.q. links of rechts zal een duidelijke verandering in klankbalans te zien geven. E.e.a. is uiteraard ook prima meetbaar met de microfoon op verschillende posities onder/boven/links/rechts van de luidspreker.

Waar ik me wel enigzins aan stoor is 't feit dat deze luidspreker een flink prijskaartje heeft (heel flink zelfs) maar er geen enkele informatie beschikbaar is wat betreft filtering, metingen (on- en off axis) etc. Je mag er bij een dergelijke luidspreker toch vanuit gaan dat er grondig is gemeten en geoptimaliseerd en deze gegevens zijn derhalve dus zeker wel beschikbaar.

Even heel kort door de bocht; dat Ruud alles met een deken van geheimzinnigheid bedekt zegt m.i. meer iets over zijn eigen onzekerheid m.b.t. de gekozen filtering, de afstemming van 't geheel etc. dan dat er werkelijk noviteiten te vinden zullen zijn in deze luidspreker. Ruud heeft in 't verleden meermalen exacte details zo lang mogelijk voor zich gehouden, maar nimmer is nadat deze details bekend waren er sprake geweest van een innovatief concept, of invulling van de filtering e.d. die werkelijk nieuwe wegen insloeg. De Maxima is hier een goed voorbeeld van bijvoorbeeld. Niks ter nadele van Ruud overigens, hij mag doen en laten wat hij wil, maar openheid van zaken lijkt mij voor een zelfbouwluidspreker wel een vereiste.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Even over die openheid (dit is een algemeen verhaal, heeft niets met Speakerland specifiek te maken): er is een algemene trend dat ontwikkelaars van zelfbouwluidsprekers niet meer het hele ontwerp openbaar maken, dat zie je bij ons, maar ook in Duitsland. De reden is erg simpel: het kost tijd en geld om zo'n ding te ontwikkelen, en dat wil men uiteraard terugzien in de verkopen. (daar wordt immer het geld mee verdiend; ontwerpers die niet ook verkopen vragen daarom gewoon geld voor de gedetailleerde plannen, bv voor het ontwerp van de Pluto vraagt Linkwitz ook geld).

Omdat we echter in een "geiz ist geil" tijd leven, halen veel mensen voor een paar kwartjes verschil hun spullen bij de eerste de beste dozenschuiver die iets goedkoper is. Openheid over de details van het ontwerp gaat zo direct ten koste van je brood. En als die boterham dan nog steeds goed belegd zou blijven is er nog niet zo veel aan de hand, maar als zelfbouwwinkelier ben je tegenwoordig al blij dat er überhaupt beleg op je brood zit.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het een beetje typische manier. Dat je zoiets niet doet bij "echte fabrieksspeakers" kan ik me voorstellen, maar een zaak als Speakerland is voornamelijk gericht op de zelfdbouwer. Sterker nog hun motto is zelfs dat zelfbouwen beter/goedkoper is!! Een dergelijk publiek is juist geïnteresseerd in bouwtekeningen en/of filters.

Het zou best een reden kunnen zijn Henkjan, maar dat gaat wel tegen het motto van deze winkels in lijkt me?
bas focal m180
Contacteer:

Voor een paar euro minder op de eerste rij zitten hoeft voor mij niet, want de voordelen die een winkel bied zijn voor mij van zeer groot belang als ik iets nieuws aanschaf.
Mocht ik iets willen aanschaffen in de winkel maar bij een concurent of via een internetbedrijf is wat ik wil een product (audio gerelateerd) een stuk goed koper dan is mijn vraag aan de winkel verkoper waar ik in princiepe kom , of ik het voor die prijs bij hem kan kopen, of een tegemoet koming.
Natuurlijk doe ik dat niet voor elk wissewasje , en het gaat wel over iets en niet over een aanschaf onder de 100euro.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan,

Ik kan een stuk met je meegaan hierin, dat de zelfbouwwinkel, Speakerland in dit geval, bijvoorbeeld alleen een zaagplan of filterschema vrijgeeft bij aanschaf van de drivers voor een bepaalde luidspreker daar kan ik me iets bij voorstellen.

Maar in dit geval ontbreekt zelfs iets elementairs als een frequentieplot of informatie zoals gebruikte filterhellingen, kantelpunten en afstemming etc. Met dergelijke informatie heb je een veel betere kijk op de kwaliteiten van een ontwerp, de 'ga maar luisteren' insteek is niet meer van deze tijd, zeker niet in de zelfbouw.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
richard

Bericht door richard »

b_force schreef:
Het zou best een reden kunnen zijn Henkjan, maar dat gaat wel tegen het motto van deze winkels in lijkt me?
Tja, het zou mooi zijn als de fabrikant van de luidsprekerunits een dergelijk ontwerp zou betalen, dan kan het ontwerp vrijgegeven worden. Maar dat zal tegenwoordig wel wat lastiger zijn., zeker met ontwerpen waarin units van verschillende fabrikanten naast elkaar vertegenwoordigd zijn.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik bedoelde eerder dat het motto van Speakerland/ Speaker en co JUIST is dat de klant zelf wat kan bouwen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat kan de klant ook, want het wordt als bouwpakket met en zonder MDF verkocht.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Dat kan de klant ook, want het wordt als bouwpakket met en zonder MDF verkocht.
Dat weet ik (zelf jaren geleden ook mee begonnen), maar jij wil toch ook wel weten wat je koopt als bouwpakket?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ga het kopen en je weet het. Het punt wat blijft staan, wat SSassen ook aangeeft, is dat we geen info krijgen over hoe het systeem meettechnisch presteert of welke ontwerp principes zijn gebruikt in het filter. En das jammer.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat punt van Sander bedoelde ik juist! :P

Ik vind het niet bij dergelijke zelfbouwzaken passen (als je kijkt naar het verleden)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, sorry hoor, maar dat punt van Sander kwam pas nadat jij had geschreven.
Een dergelijk publiek is juist geïnteresseerd in bouwtekeningen en/of filters.

Afijn, lekker langs mekaar heen schrijven. :)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Asterduc schreef:
Over de kwaliteit van het laag heb ik ook een theorie. Het is iets wat mij de laatste jaren sterk heeft bezig gehouden. De meeste muziekluisteraars hebben geen flauw benul wat een goede bas is. Dat maakt het dan natuurlijk zeer subjectief. Ze zijn dikwijls gewend geraakt aan allerlei onnatuurlijke verschijnselen in het laag. Dreunen, resonanties, boost, vette bas, ... , als ze deze geluiden dan niet terughoren wordt er iets gemist. Het is een wenprocess. Hoe dikwijls komen we al niet terug van een hifibeurs met de opmerking "dat +100.000 euro systeem klonk voor geen meter". ... en geloof je nu werkelijk dat dit +100.000 euro systeem zo slecht gaat geweest zijn? of was jij nog niet klaar om naar een dergelijke realistische weergave te luisteren!

Ik denk dat ik wel weet hoe laag hoort te klinken en bouw inmiddels ook al 17 jaar – waarvan misschien 10 jaar echt met serieuze units.

Wellicht ken je Arnie Nudell, die het laagsysteem ontworpen heeft die de hoogste score ooit haalde in de audiobladen – 120, tegenwoordig komt er nog steeds niemand over 110 uit mijn hoofd…

Deze 4x 12” servogestuurde subs staan links en rechts op elk 1600Watt mono versterking die de ontwerper zelf ook gebruikte. Vanaf 140 hertz nemen de dipool ‘wings’ het over, heb daar niet het juiste plaatje van. Om dit set heen is een luisterkamer gebouwd van ca 6,5x 8,5 en ik ben met meetmicrofoon en luistersessies 3 dagen bezig geweest om alles goed te positioneren… Dat laag, dat is echt wel prima hoor – understatement

Deze subs zijn dat:
Afbeelding

En voor het meer betaalbare staan daar in de woonkamer en setje Chorda’s die we (een aantal maal ) gebouwd hebben. Opzich ook een neutrale speaker…

Maar goed, de oproep eens te gaan luisteren laat ik staan. En doe dat vooral voor jezelf, een verslagje tikken kan reacties oproepen die je triggeren – ben ik blijkbaar gevoelig voor, sorry Ed.

Groetjes, Wouter
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Die Infinity heb ik wel eens beluisterd. Dat laag is, zonder speciale maatregelen, zeker niets beter dan wat ik hier thuis had (dipoolfronts met twee keer 12" per kant en twee 18" subs in de hoeken, plus de nodige digitale EQ om de boel vlak te trekken). Laagweergave is m.i. heel simpel: het gaat om voldoende dynamisch bereik en een vlakke karakteristiek. Dat eerste bereik je door voldoende stralend oppervlak in huis te halen. Dat tweede behaal je door strategische plaatsing en eventueel wat EQ.
De Infinity is ook maar een gewone box, al zal de hoge constructie helpen staande golven te beperken.

Ed, ik geloof niet dat het laag op shows bij de duurste systemen zo goed is. Dure speakers hebben te maken met dezelfde natuurkundige problemen als goedkopere speakers. Overigens ben ik het wel met je eens dat niet iedereen een correcte laagweergave waardeert. Als ik de boel helemaal vlak trek, mis ik iets in de weergave. Mijn oplossing is om het laag in zijn geheel heel ietsje op te krikken. Dat werkt goed. HIER doen ze dat ook.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”