ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door SARK »

Barry schreef:
Beste Sark (of Wowly),

Zou ik deze bouwtekeningen ook mogen ontvangen?

Ik zit met een ''zwaar'' dilemma... Ik wilde graag een monstersub bouwen met een SDX15, maar ik heb de LAB12 al liggen.
Versterking heb ik ook. De 150W subamp van Conrad/Part Express.

Ik zou echter niet weten of deze amp voldoende power heeft (op papier misschien wel) om de LAB12 te laten dansen.
U heeft PB :wink:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Barry »

Sark, thanks voor de bouwtekeningen! Ik ben 'm nu aan het downloaden vanuit je PB :)
Arno schreef:
Ik heb die amp hier ook, maar dan op een sdx-10. Draait lekker, maar 'monsterlijk' is het niet
Heb je het idee dat de amp hierin tekort schiet, of de SDX10?

Volgens de vermogenopgave zou deze amp zelfs meer moeten leveren dan de door Wowly gebruikte Thommessen SW 2.0. Maar dat is misschien wel hetzelfde als een Fiat vergelijken met een Mercedes.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door k.p. »

Hey Barry,

Een Conrad amp voldoet hier prima. Ik heb een kleine test gedaan met de Conrad amp en een Peavey PA amp die Olav beschikbaar heeft gesteld. Het verschil was of heeeel klein of het was er gewoon niet. De LAB 12 danste lekker ;).
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Barry »

Oke, maar het rendament van de woofer zou zakken wanneer ik een gesloten behuizing zou maken neem ik aan. Of de amp dan nog voldoende kan leveren wordt gokken...

Ik heb van Sark namelijk de bouwtekeningen ontvangen, maar 1 meter 55 vind ik wel extreem groot voor een 12'' subwoofer. Waarschijnlijk wordt dit dan toch een gesloten of BR subje.

Als ik voor gesloten zou gaan zou het -3dB punt ongeveer op de 45 Hz komen te liggen bij een inhoud van 55 liter. De groupdelay is dan zeer laag en dus zeer geschikt voor een muzikale aanvullig op mijn monitor speakers.

Eventueel zou ik later nog een HT sub kunnen bouwen met een Dayton of CSS 15 incher..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Pjotr »

Met de Dayton RSS265HF-4 kom ik met 30L op een Fb van 41,5 Hz (en met een Qb van 0,7 is dat op ca. -3 dB). Rendement is met 84 dB niet bijster hoog maar een UcD180 stuurt hem net tot aan zijn Xmax.

Voor "Earthquake" misschien iets te krap maar voor muziek meer dan genoeg, ook qua SPL.

Overigens de group delay hangt niet af van van de grootte van de speaker of van de kast maar van Fb en Qb.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Barry »

Als de HT sub een Dayton zou worden, dan zou het om de 15 inch gaan.

De vraag is nu wat ik kan doen met de combinatie die hier voor mijn neus ligt:
- Eminence LAB12
- PE subamp 150 Watt

WinISD krijg ik momenteel niet draaiend op Windows 7, dus dat is iets voor volgende week..

Heeft iemand anders ervaring met de LAB12 in een gesloten of BR systeem?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Pjotr »

Een gesloten BR...???

Met die speaker kom ik voor een CB van 50L op een Fb van 41 Hz met een Qb op 0,71. Niet verkeerd dacht ik zo. Voor een Qb van 0,59 heb je 90L nodig en heb je een Fb van 35 Hz. Dat doet helemaal niet onder voor een Dayton van vergelijkbare grootte. Maar met die 150W ga je hem niet tot zijn Xmax krijgen, daar heb je wel een Wattje of 400 voor nodig.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door k.p. »

WinISD Pro Alpha draait hier met windows98 / ME compabiliteits modus zonder problemen. Wbt de lab 12... die moet gewoon in een zyklop;).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Pjotr »

k.p. schreef:
Wbt de lab 12... die moet gewoon in een zyklop;).
Ben ik wel een beetje met je eens. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen: Het kost of kamer ruimte of versterker vermogen ;)
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Barry »

Ik heb nog wel een inloopkast van zo'n 2000 liter :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZiZoKlo, een ultra-sub (nu inclusief final foto-update!)

Bericht door Wowly »

De Lab12 is speciaal door tom danley ontwikkeld voor een TL-cabinet.....alle parameters zijn erop geoptimaliseerd. Overigens een erg stevige woofer qua constructie trouwens...

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”