Ultimate Sabre DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Zoals gezegt ben ik de afgelopen tijd lekker opgeschoten, hierbij dan de preview van de komponent placement.
Deze opzet komt voort uit de meest ideale plaatsing van de komponenten, als je de routing en de adviezen van ESS in beschouwing neemt.
Het grote blauwe vlak in het midden is de GND, de twee vlakken aan weerszijden zijn de resp Agnd van links en rechts.
Jullie zien dat de print toch nog een behoorlijke afmeting heeft gekregen (135 x 216 mm), het kan natuurlijk vast nog wel wat kleiner, maar alles past er nu tenminste lekker ruim op. :)

Bovenin staan de digitale ingang (midden) en links en rechts de analoge uitgangen. Onderin (midden) aansluiting naar externe volume print en wederom r+l voeding (2x12v ~).

Let even niet op de kleuren van de 3d shapes, deze komen niet overeen met de werkelijkheid. (Panasonic FC is bijv. goudkleurig 8) )
Ook moet ik van een aantal komponenten de 3d variant nog aanmaken.
Bijlagen
Pcb_plane_1.JPG
Pcb_plane_1_3d.JPG
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Fokko »

Ziet er super uit! :)

Lichtelijk off-topic. Twistedpearaudio heeft een Buffalo-II
http://www.twistedpearaudio.com/news.aspx
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Fokko schreef:
Ziet er super uit! :)

Lichtelijk off-topic. Twistedpearaudio heeft een Buffalo-II
http://www.twistedpearaudio.com/news.aspx
Thanks Fokko, ben wel benieuwd naar de spec's van deze nieuwe TP.

Misschien maken ze nu gebruik van de volledige potentie van de 9018.
Daneel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 1:47

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Daneel »

[Sorry for writing in English]
I am a Swedish guy following this thread with much interest. I wish Tesla the best of luck !

I just wish to say, I am very interested in a 8 channel version with single ended outputs. For some reasons there has been very few successful true DIY-implementations with this DAC. There has been some that has progressed but never been truly published so others could replicate the work and enjoy this piece of electronics. I hope yours (Tesla) will be different !

Again, best of luck, I will track your progress with much interest!
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Hello Daneel,

Welcome to this forum first, not so many swedish guys around here.

Reasons, why there are not so much DIY attempts with this chip, are several.
NDA, nasty SMD work, programming nescessary etc.

I'am planning to make some boards at my local supplier, fully smd'ed , trough hole components are optional , you can mount them by yourself or fully assembled.
The 8 channel version will be made only in the balanced version. (for cost and symplicity/performance)

Keep on reading (sorry its in Dutch) and i like to hear from you.

Paul.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Mr Tube »

Interessant project dit, hoe zijn de uitgangskarakteristieken eigenlijk van de DAC chip?
Er wordt gesproken over dat je zowel een stroom uitgang als spanningsuitgang kan toepassen, hoe wordt een spanning uitgang gerealiseerd? door een weerstand?
Ik ben wel geinteresserd in een meer discrete oplossing of wellicht een tube uitgang als dat ook meerwaarde biedt, de chip heeft volgens mij een heleboel potentie in elk geval.
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Een spanningsuitgang wordt op de volgende manier gemaakt:
Voltage_out.jpg
VCM ligt op de halve spanning van de referentie in dit geval dus 1,65 V.

Een tube uitgang kan natuurlijk ook,kijk bijv maar hier
Daneel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 1:47

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Daneel »

So something like this is not needed?
Bijlagen
1955_I_U.png
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Daneel schreef:
So something like this is not needed?
This is a balanced current input to SE voltage output circuit.
I use it on the main board too, when you combine my balanced output/ SE schematic.

The question was : can there be a direct voltage output too, and this is the very simple one opamp schematic.

Drawback is that in this simple schematic both DNR and THD will slightly degrade.
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Zo, het printontwerp is klaar !

Hierbij nog enkele screenshoots van de voor/achter-kant en een detail aanzicht van de Hoofd-chip met bovenin de twee AVCC voedingen ( let op de dikte van deze sporen naar de Sabre voor low impedance)

Ik denk dat het zo wel zal gaan werken, nu op zoek naar een mooie kast .
Ik heb al iets op het oog , met een 10 mm dikke frontplaat, montage van de volume-print kan dan onzichtbaar aan de achterzijde plaatsvinden. 8)

Van deze print laat ik er in eerste instantie 3 maken bij Eurocircuits.
Ik ga alles met de hand bestukken, wordt nog een hele klus. :mrgreen:

Wordt vervolgd.
Bijlagen
Dac_3D_1.JPG
Dac_3D_2.JPG
Dac_3D_3.JPG
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Fokko »

Wauw! Wat een kunstwerk! :D
Prachtig, kan niks anders zeggen!
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Fokko schreef:
Wauw! Wat een kunstwerk! :D
Prachtig, kan niks anders zeggen!
Dank je Fokko, het was dan ook wel effe zweten.

Dit is trouwens de kast die ik bedoel.
Enclosure_Sabre.JPG
Ik denk dat ik er maar een paar ga bestellen bij de Italiaanse leverancier.
Prijs valt goed mee, en als je er meerdere besteld zijn de verzendkosten ook nog te overzien.

De texten wil ik erin laten laseren, iemand hier ervaring mee?
In zwart geanodiseerd alu. gaat het best goed, maar of dit ook in blank gaat ?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Fokko »

Wel toevallig, mijn Buffalo32 zit in precies dezelfde behuizing :lol:

Ik ga een frontplaat maken bij Scheaffer, dit moet nog gebeuren. Ik heb een gat in het front zitten voor de Volumite, maar dit moet er altijd nog in worden geplaatst ;) Gebrek aan tijd en té veel andere projecten..
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Niet zo toevallig, als je bedenkt hoe weinig goede en betaalbare behuizingen er zijn :)

Die Duitser ziet er trouwens wel profi uit, zie dat ze ook gratis ontwerpsoftware ter beschikking stellen.
Ga je hier gebruik van maken en lever je de bestaande 10mm frontplaat aan hen toe?

Dat tijdgebrek is bij mij inmiddels chronisch :shock: , ik probeer zoveel mogelijk zaken ineens af te ronden anders moet je er telkens weer opnieuw inkomen en dat vreet tijd. :wink:
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Fokko »

Ik heb zelf geen ervaring met Schaeffer. Ik weet wel dat er veel andere forumleden ervaring hebben.

Een van mijn grote voorbeelden 'cve' heeft er wel gebruik van gemaakt, verbluffend resultaat:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7&start=50
Dit is wel de achterkant, maar het idee is hetzelfde.

Ik lever mijn eigen frontplaat niet in omdat deze helaas een keer een tikje heeft gekregen :(
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Fokko schreef:

Een van mijn grote voorbeelden 'cve' heeft er wel gebruik van gemaakt, verbluffend resultaat:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7&start=50
Dit is wel de achterkant, maar het idee is hetzelfde. etc....
Dat ziet er inderdaad wel super uit voor een achterplaat, die heb ik natuurlijk ook nog nodig .
Ik wil eerst eens gaan babbelen met die 'lasergraveer mannen' , er zit er hier bij mij een vlak in de buurt, dus ik ga binnekort eens langs voor de details.
Als dit niet gaat, dan denk ik dat meneer Schaeffer een goede tweede keus gaat zijn .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door ray5150 »

Tesla schreef:
Ik ga alles met de hand bestukken, wordt nog een hele klus. :mrgreen:
Masochist !! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

ray5150 schreef:
Tesla schreef:
Ik ga alles met de hand bestukken, wordt nog een hele klus. :mrgreen:
Masochist !! :mrgreen:
Ja, je kan maar een hobby hebben he! :twisted:

Printen zijn besteld, het is nu dan toch echt afwachten tot ze binnenkomen.
Ik heb tevens de HIFI-2000 kasten besteld, de meeste andere komponenten heb ik al binnen, zal binnenkort wel even een fotootje plaatsen van de chaos op mijn werktafel. :oops:
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

De HIFI-2000 kasten zijn binnen. =D> =D>

Ziet er wel erg netjes uit, die 10mm frontplaat.
Ik ga nu aan de slag met het monteren van de volume print etc.
Die mechanica, het is altijd een crime om dat netjes te krijgen. (voor de proto althans)

Tafel is inmiddels opgeruimd , dus helaas geen foto's beschikbaar van mijn ongebreidelde wanorde. :lol:
Wel veel plek om alles straks te bestukken, want ik verwacht de printen ook een dezer dagen.
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Opzetje voor de frontplaat.

Montage gaten voor de volumeprint aan de achterzijde van de 10mm frontplaat, potmeter-as steekt door de frontplaat heen, de potmeter zelf zit op de print geschroefd.
Source select is d.m.v. een drukknopje door het paneel en microschakelaar op de print.
3 blauwe leds geven de selectie weer.
Bijlagen
front1.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door hannesie »

Best mooi, maar als je kijkt naar het lettertype wat je gebruikt aan de rechterkant is dat een "moderne" Letter en aan de linkerkant een semi klassieke schrijfletter.

Dat is een beetje inconsequent, ik zou gaan voor de moderne letter voor het hele front.

Het is tenslotte een modern ding, zo'n DAC, en consequenter als een dac kan het niet zijn.

Bit voor bit :D zeker als het 32bits is :lol:

Hans
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door SSassen »

Ziet er super uit!
Da's makkelijk gezegd voor een leek. Ik mag toch hopen dat je de gescheiden aardvlakken niet in je uiteindelijke ontwerp hebt gebruikt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

SSassen schreef:
Ziet er super uit!
Da's makkelijk gezegd voor een leek. Ik mag toch hopen dat je de gescheiden aardvlakken niet in je uiteindelijke ontwerp hebt gebruikt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ha, ha je bent te laat ! :D (Ik ben trouwens wel benieuwd naar je motivatie ??)

De printen zijn binnen 8) , kijk ze eens glimmen in het kunstlicht. :mrgreen:
Ik zal nog wel een fotootje overdag maken, die belichting is niet ideaal, maar ik wilde jullie deze eerste indruk niet ontnemen.

Wees gerust, dit gaat echt heel mooi worden. Analoge en digitale GND liggen op 1 punt aan elkaar.
De digitale en analoge return current zijn dus netjes gescheiden van elkaar.

Dit maagdelijke groen ga ik dus z.s.m omtoveren tot een werkend geheel. :twisted:
Bijlagen
Sabre_Top_sll.jpg
Sabre_Bot_sll.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door knuisje »

Tesla schreef:
Source select is d.m.v. een drukknopje door het paneel en microschakelaar op de print.
3 blauwe leds geven de selectie weer.
Ik zou er nog een tweekleurig status ledje bijdoen wat aangeeft of je een lock hebt of niet. Zie ook hier. Verder een mooi project :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door SSassen »

Sorry, maar die PCB kan gelijk in de prullenbak :D

Waar ligt je grondvlak aan de GND? Ik zie nergens een koppeling naar GND. Het lijkt wel of bij ieder punt waar deze aan GND geknoopt hoort te zitten de pad voor 't onderdeel geïsoleerd is t.o.v. het grondvlak?

Ik ben wel blij dat je tenminste een continue grondvlak genomen hebt en niet één in gedeeltes. Motivatie daarvoor lijkt me duidelijk? Of moet ik dat nog toelichten?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie