Vlink Subje
Moderator: Beheerdersteam
Vlink Subje
Hee,
De kou komt er weer aan en me andere hobby gaat dan de kast in, dus ga ik weer verder met de audio.
Mijn idee deze keer is om soort van kastje te maken waar ik spullen kan op zetten, dus het voormaat mag vlink zijn max. 150 liter
Ik heb al een beetje zitten spellen met Winisd en ik kom uit op een vlinke kist van 150 liter met een poort van 4 cm hoog, 30 cm breed en 40 cm diep.
F3: 18.82 hz bij 83 dB
F6: 17.54 hz bij 80 dB
over die prestaties ben ik zeer tevreden maar volgens mij is de groupdelay niet echt lekker.
Groupdelay: 12 ms bij 30 hz.
Zou iemand mij hier uit de brand willen helpen, hier onder staan de specs van de woofer.
Subwoofer:
MB Quart DWF 304
http://www.sonicelectronix.com/images/normal/dwf304.jpg
Specs.
Qes: 0.549
Qms: 10.236
Qts: 0.522
Vas: 54.3 liter
FS: 30 Hz
Re: 1.56
DVC 4ohm en 200 Wrms per kanaal
MVG
Steven
De kou komt er weer aan en me andere hobby gaat dan de kast in, dus ga ik weer verder met de audio.
Mijn idee deze keer is om soort van kastje te maken waar ik spullen kan op zetten, dus het voormaat mag vlink zijn max. 150 liter
Ik heb al een beetje zitten spellen met Winisd en ik kom uit op een vlinke kist van 150 liter met een poort van 4 cm hoog, 30 cm breed en 40 cm diep.
F3: 18.82 hz bij 83 dB
F6: 17.54 hz bij 80 dB
over die prestaties ben ik zeer tevreden maar volgens mij is de groupdelay niet echt lekker.
Groupdelay: 12 ms bij 30 hz.
Zou iemand mij hier uit de brand willen helpen, hier onder staan de specs van de woofer.
Subwoofer:
MB Quart DWF 304
http://www.sonicelectronix.com/images/normal/dwf304.jpg
Specs.
Qes: 0.549
Qms: 10.236
Qts: 0.522
Vas: 54.3 liter
FS: 30 Hz
Re: 1.56
DVC 4ohm en 200 Wrms per kanaal
MVG
Steven
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Heey,
ja bedankt hij doet het ook aardig goed moet ik zeggen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3WYC3M4Q.jpg
Meer gegevens over deze Woofer zijn er niet te vinden zelfs niet in de manual.
MVG
Steven
ja bedankt hij doet het ook aardig goed moet ik zeggen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3WYC3M4Q.jpg
Meer gegevens over deze Woofer zijn er niet te vinden zelfs niet in de manual.
MVG
Steven
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
ff in winsid gezet, en dat is idd een JOEKEL van een delay piek.
zoals je zelf merkt, wil winsid hem gesloten laten spelen. (ergens tussen 80 en 110 liter bv)
Wil je echt meer diepgang, en geen giga delay, moet je kleiner gaan, en een lichte bult van 2-3 db in het laag voor lief nemen. (tussen 30 en 70 hz)
Wat ook netjes werkt is een 4e orde bandpass kast...
zie de plotjes
Erg Vlink, hoeft het allemaal niet te worden zoals je ziet
zoals je zelf merkt, wil winsid hem gesloten laten spelen. (ergens tussen 80 en 110 liter bv)
Wil je echt meer diepgang, en geen giga delay, moet je kleiner gaan, en een lichte bult van 2-3 db in het laag voor lief nemen. (tussen 30 en 70 hz)
Wat ook netjes werkt is een 4e orde bandpass kast...
zie de plotjes
Erg Vlink, hoeft het allemaal niet te worden zoals je ziet
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Zelf heb ik er geen verstand van dus even in de helpfile gekeken van WinISD 0.50a7 (alpha).
Quote:
If you are wondering why the group delay of vented box is very different from WinISD version 0.43 and below, the reason is that it calculated it wrong. Current versions produce correct results.
Dus lijkt me sowieso een goed plan om even de gegevens in de nieuwste WinISD in te voeren
Ook even gespeeld met mijn eigen sub ontwerpje.
Mijn conclusie is dat als je geen group delay wilt dat je uitkomt op een gesloten kast en geen basboost moet geven.
De delay bij een BR kast komt denk ik door het BR principe, ik vraag me af of het uitmaakt waar de BR poorten geplaatst worden
dit kun je namelijk niet simuleren....
Een basboost op de tuning frequentie van de BR kast geeft ook weer een extra hoge delay peak.
Of dit allemaal echt hoorbaar is? ik ben benieuwd
Quote:
If you are wondering why the group delay of vented box is very different from WinISD version 0.43 and below, the reason is that it calculated it wrong. Current versions produce correct results.
Dus lijkt me sowieso een goed plan om even de gegevens in de nieuwste WinISD in te voeren
Ook even gespeeld met mijn eigen sub ontwerpje.
Mijn conclusie is dat als je geen group delay wilt dat je uitkomt op een gesloten kast en geen basboost moet geven.
De delay bij een BR kast komt denk ik door het BR principe, ik vraag me af of het uitmaakt waar de BR poorten geplaatst worden
Een basboost op de tuning frequentie van de BR kast geeft ook weer een extra hoge delay peak.
Of dit allemaal echt hoorbaar is? ik ben benieuwd
- Huge_Cohones
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
- Locatie: Nijmegen
Hoi
De group delay is een belangrijk punt waar je op moet letten. Ik zou even dit artikeltje doorlezen als je wat meer over Winisd te weten wilt komen.
De group delay is een belangrijk punt waar je op moet letten. Ik zou even dit artikeltje doorlezen als je wat meer over Winisd te weten wilt komen.
Voor hifi verantwoord gebruik is frequentie x groupdelay = 400 ongeveer het maximum. Bij 40 Hz zou je dan dus uit komen op 10 ms. Het hoeft gelukkig niet zo heel erg nauw, dus een piekje van 600 bij de tunefrequentie van je poort vindt Stefan nog aanvaardbaar (tunen op 40hz levert dan een piek van maximaal 15ms op bij 40hz).
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Vergeet die 18 hz nu maar even, dat is niet je uitgangspunt.
Als je een sub maakt die met veel pijn en moeite (ik merk dat een hoge delay klankmatig een moeizaam geluid geeft) de 18hz haalt, en je zet dezelfde driver in een kast die bv vanaf een 30hz begint af te vallen, zul je merken dat de tweede vele malen beter klinkt. De impact is gewoon groter, en impact heeft niet alleen maar met de diepgang te maken.
Het voorstel van de 4e orde bv, zal (en je kan nog iets hoger tunen voor nog beter resultaat) een prima sub opleveren, die moeiteloos zal spelen.
(en dat is wat je wilt, zeker met zo'n forse woofer)
Succes!
Als je een sub maakt die met veel pijn en moeite (ik merk dat een hoge delay klankmatig een moeizaam geluid geeft) de 18hz haalt, en je zet dezelfde driver in een kast die bv vanaf een 30hz begint af te vallen, zul je merken dat de tweede vele malen beter klinkt. De impact is gewoon groter, en impact heeft niet alleen maar met de diepgang te maken.
Het voorstel van de 4e orde bv, zal (en je kan nog iets hoger tunen voor nog beter resultaat) een prima sub opleveren, die moeiteloos zal spelen.
(en dat is wat je wilt, zeker met zo'n forse woofer)
Succes!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
je mag wel groupdelay hebben, maar liefst met zo klein mogelijke piek, en waarde.
Wat was die vuistregel ook alweer? (ben hem kwijt)
Ow, lees dit topic eens door!
[/b]handleiding winsid pro
http://www.new-line.nl/forum/read/?t=8237
Wat was die vuistregel ook alweer? (ben hem kwijt)
Ow, lees dit topic eens door!
[/b]handleiding winsid pro
http://www.new-line.nl/forum/read/?t=8237
Ik heb weer een beetje gekeken naar alle type behuizingen:
gesloten: zal mooi klinken alleen ben ik band dat het laag niet lekker aan wezig is
BR: is redelijk te doen zolang ik maar niet groter ga dan 70 a 80 liter
4e order: is ook goed te doen de groupdelay is ook iets beter dan de BR.
Zijn er niet meer verschillende type kisten??
o.a.
TL
W gevouwen
Dipool etc....
mvg
Steven
gesloten: zal mooi klinken alleen ben ik band dat het laag niet lekker aan wezig is
BR: is redelijk te doen zolang ik maar niet groter ga dan 70 a 80 liter
4e order: is ook goed te doen de groupdelay is ook iets beter dan de BR.
Zijn er niet meer verschillende type kisten??
o.a.
TL
W gevouwen
Dipool etc....
mvg
Steven
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Berichten: 155
- Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
- Locatie: Weesp
- Contacteer:
