Vlink Subje

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Vlink Subje

Bericht door Steven »

Hee,

De kou komt er weer aan en me andere hobby gaat dan de kast in, dus ga ik weer verder met de audio.
Mijn idee deze keer is om soort van kastje te maken waar ik spullen kan op zetten, dus het voormaat mag vlink zijn max. 150 liter
Ik heb al een beetje zitten spellen met Winisd en ik kom uit op een vlinke kist van 150 liter met een poort van 4 cm hoog, 30 cm breed en 40 cm diep.


F3: 18.82 hz bij 83 dB
F6: 17.54 hz bij 80 dB

over die prestaties ben ik zeer tevreden maar volgens mij is de groupdelay niet echt lekker.

Groupdelay: 12 ms bij 30 hz.

Zou iemand mij hier uit de brand willen helpen, hier onder staan de specs van de woofer.

Subwoofer:

MB Quart DWF 304

http://www.sonicelectronix.com/images/normal/dwf304.jpg

Specs.

Qes: 0.549
Qms: 10.236
Qts: 0.522
Vas: 54.3 liter
FS: 30 Hz
Re: 1.56
DVC 4ohm en 200 Wrms per kanaal

MVG

Steven
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

mooi subje!

Zijn er niet meer parameters bekend?
Postn anders even je winsid bevindingen via een Print Screen bv.
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

Heey,

ja bedankt hij doet het ook aardig goed moet ik zeggen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3WYC3M4Q.jpg

Meer gegevens over deze Woofer zijn er niet te vinden zelfs niet in de manual.

MVG

Steven
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen want ik loop een beetje vast op dit punt

Mvg

Steven
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zijn die parameters voor een enkele spoel, spoels in serie, spoels paralel?
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

Hij staat paralle geschakeld bij winisd, maar de bedoeling is dat hij door een 2 kanaals eind trap wordt gebruikt.

mvg

Steven
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, maar voor welke config zijn die parameters die je opgeeft...
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

enkel spoel
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ff in winsid gezet, en dat is idd een JOEKEL van een delay piek.

zoals je zelf merkt, wil winsid hem gesloten laten spelen. (ergens tussen 80 en 110 liter bv)

Wil je echt meer diepgang, en geen giga delay, moet je kleiner gaan, en een lichte bult van 2-3 db in het laag voor lief nemen. (tussen 30 en 70 hz)

Wat ook netjes werkt is een 4e orde bandpass kast...
zie de plotjes

Erg Vlink, hoeft het allemaal niet te worden zoals je ziet
Bijlagen
gain mb quart.JPG
delay mb quart.JPG
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Zelf heb ik er geen verstand van dus even in de helpfile gekeken van WinISD 0.50a7 (alpha).
Quote:
If you are wondering why the group delay of vented box is very different from WinISD version 0.43 and below, the reason is that it calculated it wrong. Current versions produce correct results.

Dus lijkt me sowieso een goed plan om even de gegevens in de nieuwste WinISD in te voeren :wink:

Ook even gespeeld met mijn eigen sub ontwerpje.
Mijn conclusie is dat als je geen group delay wilt dat je uitkomt op een gesloten kast en geen basboost moet geven.
De delay bij een BR kast komt denk ik door het BR principe, ik vraag me af of het uitmaakt waar de BR poorten geplaatst worden :!: dit kun je namelijk niet simuleren....
Een basboost op de tuning frequentie van de BR kast geeft ook weer een extra hoge delay peak.
Of dit allemaal echt hoorbaar is? ik ben benieuwd :roll:
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

oke, dus conclusie is dat hij nauwelijks wil mee werken in een BR......

liefste haal ik zijn onderste feq en dat is 18hz kwa kist maakt het niet uit hoe groot hij wordt.

1 vraagje: Wat doet groupdelay eigelijk en is dat echt hoorbaar.

mvg

Steven
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Hoi

De group delay is een belangrijk punt waar je op moet letten. Ik zou even dit artikeltje doorlezen als je wat meer over Winisd te weten wilt komen.
Voor hifi verantwoord gebruik is frequentie x groupdelay = 400 ongeveer het maximum. Bij 40 Hz zou je dan dus uit komen op 10 ms. Het hoeft gelukkig niet zo heel erg nauw, dus een piekje van 600 bij de tunefrequentie van je poort vindt Stefan nog aanvaardbaar (tunen op 40hz levert dan een piek van maximaal 15ms op bij 40hz).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Vergeet die 18 hz nu maar even, dat is niet je uitgangspunt.

Als je een sub maakt die met veel pijn en moeite (ik merk dat een hoge delay klankmatig een moeizaam geluid geeft) de 18hz haalt, en je zet dezelfde driver in een kast die bv vanaf een 30hz begint af te vallen, zul je merken dat de tweede vele malen beter klinkt. De impact is gewoon groter, en impact heeft niet alleen maar met de diepgang te maken.

Het voorstel van de 4e orde bv, zal (en je kan nog iets hoger tunen voor nog beter resultaat) een prima sub opleveren, die moeiteloos zal spelen.
(en dat is wat je wilt, zeker met zo'n forse woofer)

Succes!
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

mm oke...

maar ik heb net een beetje zitten vogelen en de group delay blijft tussen de 40 en de 30 hz omhoog gaan naar de 15 m/s ong. en ffies naar de 20 m/s.

wat ik zo lastig vind van de winisd 0.44 me tuning feq blijft heletijd op de zelfde waarde staan :x

mvg

Steven
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

je mag wel groupdelay hebben, maar liefst met zo klein mogelijke piek, en waarde.

Wat was die vuistregel ook alweer? (ben hem kwijt)

Ow, lees dit topic eens door!

[/b]handleiding winsid pro
http://www.new-line.nl/forum/read/?t=8237

Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

amanda schreef:
...ik vraag me af of het uitmaakt waar de BR poorten geplaatst worden :!: dit kun je namelijk niet simuleren....
Met Boxsim kan dit een beetje, maar veel maakt het niet uit.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op zo 19 okt 2008, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

Ik heb weer een beetje gekeken naar alle type behuizingen:

gesloten: zal mooi klinken alleen ben ik band dat het laag niet lekker aan wezig is

BR: is redelijk te doen zolang ik maar niet groter ga dan 70 a 80 liter

4e order: is ook goed te doen de groupdelay is ook iets beter dan de BR.

Zijn er niet meer verschillende type kisten??
o.a.
TL
W gevouwen
Dipool etc....

mvg

Steven
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

een Tapped Horn :!: :!: :!:

Maar, heb jij last van een eventuele waf-factor :wink:
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

oke, en is dat mogelijk met mijn woofer want ik heb daar nog nooit van gehoord of zijn er software programma's waar ik mee aan de slag kan??

Mvg

Steven
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

http://www.aj-systems.de/

Geen ervaring met hoornluidsprekers maar dit kwam opborrelen :lol:
Plaats reactie