Bijvoorbeeld: een wetenschapper gelooft namelijk dat natuurwetten zoals die vastgelegd zijn altijd opgaan. Anders kun je namelijk de wetenschappelijke methode niet gebruiken.
Dat is absoluut niet waar!
In principe heeft het niks te maken met geloven, maar met bewijzen. De natuurwetten zijn tot in de fijnste details beschreven, bewezen, getoetst in de praktijk, vervolgens weer herhaalt om het weer te toetsen etc. Dat mensen die bewijzen niet kennen en/of weten is wat anders (en moeten ze beter hun huiswerk doen).
Nu is er een aantal kanttekeningen bij een aantal fundamentele begrippen (waaronder wetten van Newton, vergelijkingen van Heisenberg/Schrödinger etc). Daarvoor geldt eigenlijk; waar totdat het tegendeel bewezen is (en daar zijn echt al ontelbaar pogingen tot gedaan, dus bespaar je de moeite!)
Dat is het geen wat wetenschap zich onderscheid van bv geloven. Dat mensen daar misbruik van maken is een ander verhaal.
Want een losse uitspraak als "het is bewezen" is geen wetenschap, maar marketing. De theorie en het experiment achter deze term zou wetenschap kunnen zijn, echter is de uitslag subjectief en daardoor nog absoluut niet als "waar" bewezen. Nadere objectieve onderzoeken moeten dat nog eens toetsen.
Daarnaast klopt het ook niet dat wetenschappers per definitie geloof aan de kant zetten. Er zijn diverse heel erg bekende wetenschappers die vrij gelovig waren/zijn. Ook nu nog zijn er diverse docenten/studenten die zowel zware wetenschappelijke studies doen en gelovig zijn.
Het moeilijkste punt hier waar men op vast loopt, is dat de "natuurkunde" er bij wordt gehaald. Echter houden die zich absoluut niet bezig (in eerste instantie) met psychologische aspecten van de mens. Daar hebben we andere wetenschappen zoals psychologie, geneeskunde etc.
Nogmaals, wetenschap is geen argument en kan ook niet gebruikt worden als argument (
zonder dat de gehele theorie/experiment wordt genoemd). Wordt dat wel gedaan, dan is het simpel een drogredenering en daar trappen veel mensen helaas in en daar maken dus ook veel bedrijven misbruik van.
Op die manier krijgt wetenschap een totaal verkeerde naam (precies op de manier de jij nu omschrijft).
Om terug te keren naar de TS.
Hebben versterkers en/of cd-speler invloed op het geluid?
Inmiddels zou ik deze vraag niet meer hard willen beantwoorden (door de discussies die je er dus door krijgt).
Ik kun je wel adviseren om eens er wat meer in te verdiepen.
Uit diverse (objectieve) experimenten is te concluderen dat het verschil niet significant of minimaal is en er dus geen duidelijke verschillen aan te wijzen zijn.
Echter wil ik je ook advies meegeven om voor je zelf te bepalen waar jij je het prettigst bij voelt. Soms kun je (rationeel) wel weten dat iets niet uitmaakt, maar is het voor je eigen gemoedsrust beter om toch een bepaalde (subjectieve) keuze te maken.
Ik zou bv pagina's vol kunnen schrijven waarom een buizenversterker zo gigantisch veel beter is. Echter als jij dan nog steeds met het knagende gevoel zit of je dat geld nu wel of niet hebt weggegooid, dan zit je alsnog niet lekker muziek te luisteren.
Op dezelfde manier kan ik ook pagina's vol schrijven waarom er absoluut geen verschil is tussen een versterker van 150 euro en van 1500 euro. Ook nu weer kan het zo zijn dat je toch maar voor die van 150 euro bent gegaan (bespaart immers heel wat centjes), maar dat je toch niet helemaal lekker in je stoel zit.
Sja, dan kunnen we blaten totdat wederom kerstmis is, maarja wat schiet je daar mee op?
Kwestie van zelf ervaren, onderzoeken en uiteindelijk op zoek gaan waar je zelf het prettigst bij voelt.
Daar naast wil ik ook nog een wedervraag benadrukken.
Wat is eigenlijk je doel?
Daarmee bedoel ik of je op zoekt bent naar iets om gewoon lekker muziek te kunnen luisteren, of om het "ultieme" op te zoeken. (wat dat ultieme ook mogen zijn)
trouwens:
Ik heb een aantal mensen zien antwoorden met uitspraken die suggereren dat er voor speaker plaatsing/akoestiek/grote of kleine kamer etc geen experimenten zijn....
Ik zou zeggen, neem eens een abonnement op bijvoorbeeld Acoustical Society of America. Boeken/artikelen vol er mee!!!!!