Simpele setup voor een Mazda MX-5

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Simpele setup voor een Mazda MX-5

Bericht door ProXius »

Hiehoi,

Iedereen een beetje een leuke kerst gehad? Niet te veel gedronken en de buikjes vol gemaakt?

In ieder geval heb ik alvast een goed voornemen voor 2010, namelijk het kopen van een Mazda MX-5 NA. (de 30ste aanstaande gaan voor mijn rijbewijs. :-({|= )
Natuurlijk heb je voor zo'n autootje de open kap, de motor en het uitlaat systeem dat voor het geluid zorgt... Maar, ik sta nou eenmaal bekend in mijn vrienden- en kennissenkring als een geluidsfreak, dus wil ik met zo goedkoop mogelijk spul, een leuk geluidje neerzetten.

De Mazda MX-5 ziet er van de binnenkant zo uit:
Afbeelding

Nu heb ik nog een paar van die kleine Dayton tweeters liggen, die dus mooi bij de A-stijl in de hoek kunnen komen, in een kleine behuizing...
Aan de onderkant heeft de mazda plek voor 165mm speakers... laten we zeggen 6.5". Misschien dat daar een midwoofer in kan, of een breedbandertje o.i.d.?
Eventueel is er nog ruimte voor een woofer in het midden van de stoelen, maar die zal dan mee moeten worden genomen in het filter omdat er geen aparte versterker voor komt.

Wordt dus érg low budget, maar daarom zeker niet minder leuk. :D Iemand tips of ideeën? ik ben dus op zoek naar 'hifi' units, en geen specifieke auto speakers.
Filtertje zal erg simpel moeten worden, en vooral erg goedkoop. Hoeft ook niet super neutraal te klinken, als het maar gewoon leuk klinkt. :)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Simpele setup voor een Mazda MX-5

Bericht door MechanicalAnimal »

Mooi voornemen :D

je kan ook eens rondvragen bij bv http://www.rondevries.nl/ of er aftermarket-vervangingsspeakers zijn voor de originele speakers. Ik heb bij mijn Toyota Carina destijds daar ook een paar JBL's gehaald die exact paste ipv de originele pannekoeken die ze er in japan inschroeven.

500% verbetering voor krap 100 euro, dus 5 tientjes per deur :mrgreen:

die lui hebben een complete lijst van zowat elke auto wat er in zit en wat er als replacement in kan, via merk, type en bouwjaar :lol:


edit:
ProXius schreef:
Wordt dus érg low budget, maar daarom zeker niet minder leuk. :D Iemand tips of ideeën? ik ben dus op zoek naar 'hifi' units, en geen specifieke auto speakers.
never mind mijn reactie....ik had niet alles goed gelezen :wink:
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Re: Simpele setup voor een Mazda MX-5

Bericht door ProXius »

:D
Een 16cm compo setje is ook leuk, met losse tweeters voor in de hoek... Maar, aangezien dit het zelfbouw forum is, dacht ik er eerst nog even aan om 'gewoon' hifi units te pakken...
Bijvoorbeeld:

- Dayton tweeters bij de A-stijl, gericht op bestuurder.
- Tangband breedbandertje in de deuren, wel vrij klein maar het hoeft toch niet echt hard.
- Tussen de stoelen een simpele woofer, of een 'subwoofer' met dubbele spreekspoel. (autoradiootje heeft natuurlijk 4x50watt, dus er blijft 2x50 watt over voor een (sub)woofer)
ProXius
Ook commercieel actief
Berichten: 151
Lid geworden op: za 18 mar 2006, 11:27
Locatie: Heelsum

Re: Simpele setup voor een Mazda MX-5

Bericht door ProXius »

Hmmm, eigenlijk heb je gelijk Animal...
Ik denk dat ik maar voor een gewoon setje ga, haha. Bijvoorbeeld zoiets:

http://www.rondevries.nl/index.php?page ... bgroep=128

Voor het geld zou je denken dat het 3x niks is... maar het ziet er redelijk goed uit. En ach, in die Mazda klinkt het toch voor geen meter, omdat je alle andere geluiden erg hard hoort. :D
Plaats reactie