Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Als jij de burst decay gaat meten met ARTA, dan zal je heel goed resonanties van de middentoner in de kast en reflecties/diffracties langs de randen van de speaker en langs de randen van de kast van elkaar kunnen onderscheiden.
Doen we. Ik zal komend weekend Arta downloaden.

Tijdens de metingen met Clio heb ik ook een vervormingsmeting doorgevoerd.
Vervorming is 40 db opgetrokken.
Heel bizar eigenlijk, dat de de behuizing zo'n invloed heeft op de 2de harmonische. Maar daar is ongetwijfeld een theorie voor!
Bijlagen
sat sin 71kam0 +p.jpg
sat sin 71ova0 +pp.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Als jij de burst decay gaat meten met ARTA, dan zal je heel goed resonanties van de middentoner in de kast en reflecties/diffracties langs de randen van de speaker en langs de randen van de kast van elkaar kunnen onderscheiden.
eerste poging met Arta en Burst Decay.
is dit iets? ... en wat is nu wat!!! zelf geraak er niet veel wijzer uit.
misschien moet ik eerst maar eens de handleiding doorlezen.
Bijlagen
SATelite 20091008_CSD1.jpg
SATelite 20091008_BD2.jpg
SATelite 20091008_BD1.jpg
SATelite 20091008_BD1b.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door jeroen_d »

Al die kromme lijnen, die bij elke volgende periode dus iets ophogen in frequentie, zijn veroorzaakt door reflecties. Ik zie dat nu vooral resonanties overblijven bij 1000 (heel lichte bult), 2000 (lichte dip en bult) en 5000Hz (flinke bult met behoorlijke Q-factor). De driver zelf gedraagt zich verder nagenoeg perfect. Dit haal ik vooral uit de grafiek die tot -40dB diep gaat. Voor het filter zou ik zeker iets aan de 5000Hz doen, de andere zaken alleen als je zeker weet dat ze hoorbaar zijn (afh van maakt EQ het geluid wel of niet beter).

Wat ik niet goed snap is dat het zo hard af valt na 2000Hz, dit zie je wel in de CSD en de BD maar niet in je Clio meting. Dit kan met je software instellingen van ARTA te maken hebben (of calibratie).
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Al die kromme lijnen, die bij elke volgende periode dus iets ophogen in frequentie, zijn veroorzaakt door reflecties. Ik zie dat nu vooral resonanties overblijven bij 1000 (heel lichte bult), 2000 (lichte dip en bult) en 5000Hz (flinke bult met behoorlijke Q-factor). De driver zelf gedraagt zich verder nagenoeg perfect.
jaja, ik begin er langzaam aan wat voeling voor te krijgen.
Vooral als je in de 'Burst Decay' grafiek speelt met de Range en dit resultaat dan ook simultaan vergelijkt met dezelfde meting in CSD, weeral met zwevende 'Range', wordt één en ander duidelijker zichtbaar.
Boeiend! ... en een leuk programma met mooi detail, dat Arta.

Het komende weekend maar eens alle kastvormen op deze manier met elkaar vergelijken.
Bovenstaande meting is de protokast (die van Breda V) met scheidingsfilter, near-field voor de midunit gemeten.
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 09 okt 2009, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door jeroen_d »

Ah! Logisch dan dat de 5kHz een stuk lager in amplitude is, met een laagdoorlaatfilter ervoor.

De reflecties op de lagere frequenties zijn vermoedelijk van de vloer of plafond. Vrij laag in amplitude want je meet close range. Die op de hogere frequenties zijn vermoedelijk de reflecties tegen de relatief scherpe boven- en onderkant van je behuizing. Doordat ze dichterbij zitten, zijn ze hoger in amplitude. Verder, doordat ze in de buurt zitten van de gemeten resonanties, is op 1000Hz lastig te onderscheiden wat nu de amplitude van de resonantie en de reflectie is, maw is er op 1000Hz nu wel of niet een resonantie? De resonanties rond 2kHz en 5kHz daarentegen springen er duidelijk uit. Vooral de BD2-meting is mooi duidelijk hier.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

terug eenzelfde vergelijk zoals vorige week met Clio CSD, maar nu met Arta Burst Decay.

Enerzijds de lege ovale kast versus de lege kast voorzien van kammen
Anderzijds de met wol gevulde ovale kast versus de met kammen voorziene kast waarbij de kammen van wol zijn voorzien.

Als ik alle voorgaande informatie op een rij zet resulteren de reflecties in schuine uitlopers en de resonanties in rechte uitlopers. Right?
Bijlagen
SATelite 20091010 01.jpg
SATelite 20091010 02.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door jeroen_d »

Ja, klopt helemaal.

Ik vind het een heel mooi meetresultaat! Wat je hier schitterend ziet, is hoe V-vormige punten in staat zijn akoestische energie te absorberen. Kun je nagaan hoe goed een optimaal gedimensioneerde tapered tube dit kan. Bij de lege behuizing krijg je keihard de reflectie tegen de achterkant die door de conus weer naar buiten treedt. De afstand is nogal kort, waardoor zelfs met dempingsmateriaal deze reflectie niet helemaal wordt geabsorbeerd.

Ook mooi te zien is dat, ongeacht de behuizing, het gedrag van de driver met zijn eigenresonanties in de verschillende situaties nauwelijks verschilt.

Het is heel goed mogelijk dat, met een optimaal afgestemd filter, beide benaderingen een even goed gehoormatig resultaat leveren. Maar vanuit technisch oogpunt gezien vind ik de behuizing met punten erin gewoon gaaf.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door Martijn M »

Mooi Ed! Hier zijn de optische verschillen een stuk groter dan bij je vorige meetsessie.
Nu wil ik niet al te vervelend zijn, maar zou je de meting met de de met wol gevulde, 'normale' kast nog eens willen herhalen terwijl hij vol met glaswol zit?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Mooi Ed! Hier zijn de optische verschillen een stuk groter dan bij je vorige meetsessie.
Nu wil ik niet al te vervelend zijn, maar zou je de meting met de de met wol gevulde, 'normale' kast nog eens willen herhalen terwijl hij vol met glaswol zit?
ja, vind ik ook. Je kunt hier veel meer informatie uithalen.
Hier is nog een vergelijk tussen de met kammen voorziene kast en de kast met de hoorns.

De meting is tov de vorige metingen, iets aangepast.
Zo staat de schaal nu op 20 ipv 30 periodes.
De impulse response tijd is naar 6 msec teruggebracht (30 msec bij de vorige). Dat geeft als onderste meetfrekwentie 100 hz meen ik. Daardoor is er minder storing zichtbaar in het laag.
Bij de generator is een cut-off gezet op 200hz (ipv 50 hz). Daardoor krijgt de middentoner geen signaal dat ie niet moet weergeven.

Test met galswol, hmm, dat jeukt, maakt veel stof, ... en ik hier nergens een stukje liggen!
Bijlagen
SATelite 20091010 03.jpg
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Concaeve SATelite

Bericht door fluppie »

asterduc schreef:
Test met galswol, hmm, dat jeukt, maakt veel stof, ... en ik hier nergens een stukje liggen!
En volgens mij wil je ook geen glaswol(deeltjes) in je driver ( via die "vented pole piece" ), zou kunnen gaan schuren en je spreekspoel beschadigen.
Of heb ik dat mis ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Hier is nog een vergelijk tussen de met kammen voorziene kast en de kast met de hoorns.
Moeilijk om nu te bepalen wat beter is he. Op 2000Hz wint de kast met geïnverteerde hoorns, maar op 1000 en 5000Hz doet hij het minder goed dan de kast met kammen. Misschien een combinatie van beide? Dus de enkele kegel in de kast met hoorns, die recht achter de driver zit, vervangen door kammen? Want die enkele kegel werkt duidelijk niet breedbandig genoeg in vergelijk met de kleiner gedimensioneerde kammen.
Op zich niet nodig lijkt me, behalve voor het experiment, want beide oplossing zijn nu al erg goed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Misschien een combinatie van beide? Dus de enkele kegel in de kast met hoorns, die recht achter de driver zit, vervangen door kammen? Want die enkele kegel werkt duidelijk niet breedbandig genoeg in vergelijk met de kleiner gedimensioneerde kammen.
ja, dat lijkt mij een goed idee Jeroen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

De configuratie met de 2 hoorns achteraan ipv vooraan. Voor alle duidelijkheid 'slakkenhuis' genoemd.
De meting is gedaan met wol in het slakkenhuis, in tegenstelling tot de bijgeplaatste foto waar het huis leeg is. De kamer zelf is leeg.
Tevens is ook duidelijk het verschil te zien wanneer achteraan de kegel of diffusor is geplaatst. Dat was ook reeds op de frekwentie karakteristiek zichtbaar.

De afdruk is in 'gif' gesaved, dat geeft een mooier beeld dan de 'jpg' die eerder is gebruikt.
Bijlagen
SATelite 20091010 04.png
Laatst gewijzigd door asterduc op di 13 okt 2009, 22:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Concaeve SATelite

Bericht door Marp »

Mooi om te zien hoe het middengebied van de kast met hoorns en diffusor verschoond blijft van reflecties. Het verschil met de gekamde uitvoering is slechts klein, maar zo te zien doet het zijn werk.

--
Even over het saven van afbeeldingen: heb je de mogelijkheid om als 'png' op te slaan, dan blijven de afbeeldingen nog identieker dan bij 'gif' (de laatste ondersteunt slechts 256 kleuren)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
Even over het saven van afbeeldingen: heb je de mogelijkheid om als 'png' op te slaan, dan blijven de afbeeldingen nog identieker dan bij 'gif' (de laatste ondersteunt slechts 256 kleuren)
gif is nu vervangen door png. Lijkt me ook veel duidelijker als het jpg bestand.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Misschien een combinatie van beide? Dus de enkele kegel in de kast met hoorns, die recht achter de driver zit, vervangen door kammen? Want die enkele kegel werkt duidelijk niet breedbandig genoeg in vergelijk met de kleiner gedimensioneerde kammen.
Op zich niet nodig lijkt me, behalve voor het experiment, want beide oplossing zijn nu al erg goed.
Bijlagen
SATelite 8.02.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

Op zoek naar een alternatief voor de losse wol kwam ik 2 plaatmaterialen van Merford tegen.
Tecnocell en Akotherm.

Hierbij een vergelijksmeting tussen de 3 dempingsmaterialen.

Tecnocell http://www.akoestiekwinkel.nl/tecnocell.html

Akotherm http://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm.html

Alhoewel het niet werekdschokkend is vind ik het toch weer fijn om lichte verschillen te bemerken.

Zoals de ongedempte kast laat zien is het rond 1500 hz waar het totaal fout gaat.
Op dat punt is Tecnocell duidelijk de betere demping.

De test is gedaan in een open ovalen kastje, dus geen hoorns of dergelijke.
Om één en ander duidelijker te maken heb ik per meting 4 verschillende Mag niveaus onder elkaar afgeprint.
Zo lijkt het alsof het een realtime opname is in functie van tijd.
Bijlagen
12MU SATelite ovaal_gedempt_ongedempt.png
12MU SATelite demping test _ wol_tecnorcell_akotherm.png
001 [1280x768].JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door Henkjan »

had je nou ooit nog eens met Twaron getest? ik heb anders nog weleen zakje liggen als je t wil lenen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
had je nou ooit nog eens met Twaron getest? ik heb anders nog weleen zakje liggen als je t wil lenen
Je haalt mij de woorden uit mijn mond, ik hoor en zie daar toch duidelijk andere eigenschappen.

Heb er al eens luidsprekers mee gehoord, en dat was zeker niet slecht !!!

Naar ik meen moet je daar heel zuinig mee omspringen omdat het meer dan gebruikelijk dempt.

Hans
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
had je nou ooit nog eens met Twaron getest? ik heb anders nog weleen zakje liggen als je t wil lenen
dat wil ik gerust proberen HenkJan.
Als het tot bij mij geraakt doe ik de test.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Concaeve SATelite

Bericht door rho »

Nu hoop ik dat je niet speciaal voor dat testje een hele mat Tecnocell hebt aangeschaft. Ik heb hier nog enkele stukken liggen die zeker groot genoeg zijn.
Tja, ik had je topic dan ook een beetje beter moeten volgen dan.
Ik gebruik het tegen het schuine plafond in mijn kleine luisterkamertje. Dat gaf een pak meer rust in het geluid. Het klonk daar allemaal nogal scherp en dat is nu compleet weg. Zeer leuk materiaal om je akoestiek aan te pakken. Maar voor in de woonkamer zou ik het niet aanraden. (vanwege de esthetiek)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

...
Bijlagen
028 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door Ivo »

Dat ziet er geweldig geavanceerd en reductionistisch uit. Simpele vormen, maar wel het taps-toelopende en ook nog eens op verschillende lengtes/golflengtes. Heel mooi!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door jeroen_d »

Hoe krijg je dat spul zo netjes gesneden?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve SATelite

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Hoe krijg je dat spul zo netjes gesneden?
dat was met een freesje, maar het resultaat beviel me niet echt.
Snijden of branden gaat stukken beter (mooier), maar dat op de cnc frees gemonteerd krijgen vraagt nog een kleine aanpassing.
Misschien dat het me straks lukt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”