Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

audioot schreef:
als je niet aard is een mooie brom je deel
mvg
audioot dirk
Hoeft niet per sé Dirk. Als je last van brom hebt tgv de gloeispanning is de truuk daarvoor sinds jaar en dag een "ontbrompotmeter". Dat is een 100 - 470 ohm draadgewonden potmeterje speciaal voor dat doel. De potmeter komt dan over de gloeidraadaansluitingen met de loper naar massa. Met dit potmeterje kun je dan de brom geheel wegregelen.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

s idd mogelijk 4- had er even niet aan gedacht -sorry
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Maar Wowly had het over 'gezoem', is het wel brom?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hoi mannen, ik heb op advies van dirk /audioot een 0,22 sibatit condesatortje tussen gezet: NUL brom meer...helemaal niets!! perfect dus!

Echter, ik hoor nu helemaal niets meer. Even de condensator ertussuit geknipt....en ja hoor, daar komt de brom weer aanzetten :D Weer vastgesoldeerd dus.

Echter, als ik er nu een signaal induw dan hoor ik helaas niets. Ik meet wel -2,5 voor de ingangscondensatoren, maar achter die condensatoren meet ik nog maar heel weinig voltage, in ieder geval zeker geen 4,5 volt zoals in het schemaatje staat. Wat nu?

Jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Welk schemaatje hanteer je, Jan? Kun je een afdrukje posten?

Als het goed is meet je maar aan één kant van de Condensator een DC spanning.

Wat stop je erin voor signaal?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik hanteer dit schema:

Afbeelding

Als ik geen signaal in de Hongkongdac stop (daar is dit schema namelijk voor gemaakt, zo heet het dan ook de lampucera, niet verwarren dus met de lampizator..) dan meet ik wat dc 2 vol ofzo, achter de condnsator meet ik helemaal niets. Dus niet zo vreemd dat er geen geluid uit komt, er word namelijk geen signaal in de buis/kathode gestopt..

Het sigaal; gaat vanuit de teac via coax naar de DAC, vanuit de dac (de opampstage is verwijderd) naar de ingangscondesatoren naar de kathode.

jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Als ik de RG en het signaal na de condensator bij elkaar knoop en aan de pin leg is dit dan goed. Ik he het gevoel dat ik dit niet helemaal goed begrijp misschien?

jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De ingangscondensatoren zitten aan het rooster van de buis.
De uitgangen aan de kathodes. Dat maakt dit schema ook een kathode volger.

Let erop dat het schema is getekend voor een 6N6P. Volgens mij heb jij een 6N1P van mij gekocht. (Of zelfs twee...)

Wat voor spanning meet je over de kathode weerstand, en welke waarde heeft die weerstand bij jou?

Als je de spanning deelt de weerstandswaarde, krijg je de stroom die door de buis loopt. Dat moet een paar mA zijn.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

de rk meet ik op een kanaal (de ander geeft nix aan????) 2,61 voldc

de waarde is 510 ohm
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat zou neerkomen op 5mA, een keurige waarde. Het moet alleen wel voor beide kanalen 5mA zijn.

Het is denk ik toch belangrijk om de bedrading / aansluitingen nog eens te controleren.

Je gebruikt de 6N1P toch?

Van de onderkant van de buisvoet gezien moet je de pennummering met de klok mee tellen. Waarschijnlijk heb je dat wel goed gedaan, anders zou het buisje niet eens gloeien.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik gebruik idd de 6n1- idd.

Wel wat balen, want het ziet er naar uit dat een kanaal van mijn dac (de oudste, de probeerdac) het heeft begeven........

weten jullie vanuit welke pin de L- komt?

Ik zal de boel nog eens opnieuw solderen, misschien is er iets niet goed.

Jan
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

geduld is een schone zaak bij het controleren jan
(ik heb er soms ook te weinig van hoor)
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Heb je nog tijd gehad om de boel opnieuw te solderen, Jan?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

haha. ik ben een paar avonden tot laat bezig geweest zónder hierbij beloont te worden op een weergaloze weergave (hihi, spreek mezelf in 2 woorden tegen). Moet een beetje motivatie creeren. Zou wel leuk zijn om eens met een ervaren buizenman/vrouw om tafel te zitten zodat ik de finesse kan begrijpen....Ook was ik wat teleurgesteld dat een kanaal het niet meer deed :cry:

enfin, misschien zaterdag of zondagavond weer de soldeerbout oppoken :lol:

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Wowly/Jan,

Zie dat er op je laatste post op dit moment nog niet veel reactie gekomen is.
Zal niet zeggen dat ik de meest ervaren "buizenman" ben, maar een voeding en een kathodevolger doormeten is niet het moeilijkste. (Voor de werking van Dac's moet je -helaas- niet bij mij zijn.)
Delft is een aardig eind weg vanuit het Brabantse, maar als je er behoefte aan hebt, ben je welkom!

groeten,
Aat
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik was zaterdag nog in delft......

hahaha. anyway, ik ga hem vanavond weer eens doormeten!

Jan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Jan,

Gewoon volhouden :) Zo'n buizentrapje is echt geen heksenwerk. Het is check, check en dubbelcheck!

ChecK list

1/ Check het volledige schema op fouten en doe dat secuur. Handig is om een fotokopie van het schema te maken en de componenten stuk voor stuk af te strepen bij het controleren.

2/ Meet daarna alle spanningen na met een universeelmeter:

Gloeispanning: tussen de 6 en 6,6V (mag ook iets hoger zijn.

Roosterspanning: Moet 0V zijn maar kan een paar mV meer zijn. Staat daar duidelijk spanning dan loopt er roosterstroom wat niet de bedoeling is: Duidt op een fout met de kathodeweerstand.

Anodespanning op beide buizen.

Spanning op de kathoden: Daar moet ongeveer 5V staan maar kan een paar volt meer of minder zijn. Het moet op beide buishelften wel ongeveer hetzelfde zijn.

Suc6
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat is roosterspanning oeps......ik dacht dat dat ging over het heatergedeelte.....EDIT: ik zie dat ik grote fout maak in de interpretatie van de roosterspanning. Het rooster zorgt ervoor dat er meer of minder electronen worden doorgelaten. De heater zorgt er bij de kathode voor dat de electronen bij de kathode vrijkomen.

Ik ga de boel eens punt voor punt checken!

jan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ha Jan,

Roosterspeanning is eh ........... de spanning op het rooster (t.o.v. ground). Het rooster is dat streeplijntje in de tekening van de buis, daar waar Rg aan vast zit. Hier een beknopte inleiding:

http://www.ham-radio.nl/cursus/radiobui ... buizen.htm
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Leuke link. Thanks!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Maar, waar zit de gloei dan in het tekeningetje van lampucera? Hoe word de kathode nou verhit? niet?

Jan
Laatst gewijzigd door Wowly op ma 20 okt 2008, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

In de tekening die je hier boven hebt staan? Nergens :D

Die zal op een van de andere tekeningen op zijn site staan

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ik heb het (al weer) door, de heater staat helemaal niet op zijn tekeningetje, maar heb ik uit de datasheet van de tube (6n1p) gehaald......

Ik heb alles doorgemeten, en het is prima......alleen dus de DAC die kaduuk was. Ik heb er nu een andere aangehangen.......

Enige wat afwijkt is dat onbelast de 135V van de HV sectie zegmaar niet +135 volt is maar een 164V AC

Ik ga het nog maar eens opnieuw proberen :D (toi toi toi)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Gloeidraden worden er vaak niet bij getekend bij indirect verhitte buizen omdat ze op zich geen versterkerfunctie hebben. Ze dienen alleen om de kathode te verhitten.

Vergelijk het tekeningetje op de link die ik gaf eens met de data sheet http://www.lampizator.eu/UPGRADE/6N1PEV.pdf Dan zie je daar een paar pootjes waar "h" bij staat van "heater". In jouw bois zitten 2 gloeidraden, voor iedere helft 1'tjje. Die zitten aan pennen 4 en 5 volgens de data sheet.

<Edit>

Ah, je hebt het al gevonden. Zie je nou wel dat je wel slim bent :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
Enige wat afwijkt is dat onbelast de 135V van de HV sectie zegmaar niet +135 volt is maar een 164V AC
Ik hoop toch echt dat je daar een DC-spanning meet, anders kon er wel eens iets kapot zijn in je gelijkrichting. Een andere spanning zou kunnen, maar AC meten op een plek waar je DC zou moeten meten vind ik op zijn minst een vreemde zaak (en foute boel :D ).

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”