Hoeft niet per sé Dirk. Als je last van brom hebt tgv de gloeispanning is de truuk daarvoor sinds jaar en dag een "ontbrompotmeter". Dat is een 100 - 470 ohm draadgewonden potmeterje speciaal voor dat doel. De potmeter komt dan over de gloeidraadaansluitingen met de loper naar massa. Met dit potmeterje kun je dan de brom geheel wegregelen.audioot schreef:als je niet aard is een mooie brom je deel
mvg
audioot dirk
Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
hoi mannen, ik heb op advies van dirk /audioot een 0,22 sibatit condesatortje tussen gezet: NUL brom meer...helemaal niets!! perfect dus!
Echter, ik hoor nu helemaal niets meer. Even de condensator ertussuit geknipt....en ja hoor, daar komt de brom weer aanzetten
Weer vastgesoldeerd dus.
Echter, als ik er nu een signaal induw dan hoor ik helaas niets. Ik meet wel -2,5 voor de ingangscondensatoren, maar achter die condensatoren meet ik nog maar heel weinig voltage, in ieder geval zeker geen 4,5 volt zoals in het schemaatje staat. Wat nu?
Jan
Echter, ik hoor nu helemaal niets meer. Even de condensator ertussuit geknipt....en ja hoor, daar komt de brom weer aanzetten
Echter, als ik er nu een signaal induw dan hoor ik helaas niets. Ik meet wel -2,5 voor de ingangscondensatoren, maar achter die condensatoren meet ik nog maar heel weinig voltage, in ieder geval zeker geen 4,5 volt zoals in het schemaatje staat. Wat nu?
Jan
Ik hanteer dit schema:

Als ik geen signaal in de Hongkongdac stop (daar is dit schema namelijk voor gemaakt, zo heet het dan ook de lampucera, niet verwarren dus met de lampizator..) dan meet ik wat dc 2 vol ofzo, achter de condnsator meet ik helemaal niets. Dus niet zo vreemd dat er geen geluid uit komt, er word namelijk geen signaal in de buis/kathode gestopt..
Het sigaal; gaat vanuit de teac via coax naar de DAC, vanuit de dac (de opampstage is verwijderd) naar de ingangscondesatoren naar de kathode.
jan

Als ik geen signaal in de Hongkongdac stop (daar is dit schema namelijk voor gemaakt, zo heet het dan ook de lampucera, niet verwarren dus met de lampizator..) dan meet ik wat dc 2 vol ofzo, achter de condnsator meet ik helemaal niets. Dus niet zo vreemd dat er geen geluid uit komt, er word namelijk geen signaal in de buis/kathode gestopt..
Het sigaal; gaat vanuit de teac via coax naar de DAC, vanuit de dac (de opampstage is verwijderd) naar de ingangscondesatoren naar de kathode.
jan
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
De ingangscondensatoren zitten aan het rooster van de buis.
De uitgangen aan de kathodes. Dat maakt dit schema ook een kathode volger.
Let erop dat het schema is getekend voor een 6N6P. Volgens mij heb jij een 6N1P van mij gekocht. (Of zelfs twee...)
Wat voor spanning meet je over de kathode weerstand, en welke waarde heeft die weerstand bij jou?
Als je de spanning deelt de weerstandswaarde, krijg je de stroom die door de buis loopt. Dat moet een paar mA zijn.
De uitgangen aan de kathodes. Dat maakt dit schema ook een kathode volger.
Let erop dat het schema is getekend voor een 6N6P. Volgens mij heb jij een 6N1P van mij gekocht. (Of zelfs twee...)
Wat voor spanning meet je over de kathode weerstand, en welke waarde heeft die weerstand bij jou?
Als je de spanning deelt de weerstandswaarde, krijg je de stroom die door de buis loopt. Dat moet een paar mA zijn.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Dat zou neerkomen op 5mA, een keurige waarde. Het moet alleen wel voor beide kanalen 5mA zijn.
Het is denk ik toch belangrijk om de bedrading / aansluitingen nog eens te controleren.
Je gebruikt de 6N1P toch?
Van de onderkant van de buisvoet gezien moet je de pennummering met de klok mee tellen. Waarschijnlijk heb je dat wel goed gedaan, anders zou het buisje niet eens gloeien.
Het is denk ik toch belangrijk om de bedrading / aansluitingen nog eens te controleren.
Je gebruikt de 6N1P toch?
Van de onderkant van de buisvoet gezien moet je de pennummering met de klok mee tellen. Waarschijnlijk heb je dat wel goed gedaan, anders zou het buisje niet eens gloeien.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
haha. ik ben een paar avonden tot laat bezig geweest zónder hierbij beloont te worden op een weergaloze weergave (hihi, spreek mezelf in 2 woorden tegen). Moet een beetje motivatie creeren. Zou wel leuk zijn om eens met een ervaren buizenman/vrouw om tafel te zitten zodat ik de finesse kan begrijpen....Ook was ik wat teleurgesteld dat een kanaal het niet meer deed
enfin, misschien zaterdag of zondagavond weer de soldeerbout oppoken
Groetjes
Jan
enfin, misschien zaterdag of zondagavond weer de soldeerbout oppoken
Groetjes
Jan
@Wowly/Jan,
Zie dat er op je laatste post op dit moment nog niet veel reactie gekomen is.
Zal niet zeggen dat ik de meest ervaren "buizenman" ben, maar een voeding en een kathodevolger doormeten is niet het moeilijkste. (Voor de werking van Dac's moet je -helaas- niet bij mij zijn.)
Delft is een aardig eind weg vanuit het Brabantse, maar als je er behoefte aan hebt, ben je welkom!
groeten,
Aat
Zie dat er op je laatste post op dit moment nog niet veel reactie gekomen is.
Zal niet zeggen dat ik de meest ervaren "buizenman" ben, maar een voeding en een kathodevolger doormeten is niet het moeilijkste. (Voor de werking van Dac's moet je -helaas- niet bij mij zijn.)
Delft is een aardig eind weg vanuit het Brabantse, maar als je er behoefte aan hebt, ben je welkom!
groeten,
Aat
Hallo Jan,
Gewoon volhouden
Zo'n buizentrapje is echt geen heksenwerk. Het is check, check en dubbelcheck!
ChecK list
1/ Check het volledige schema op fouten en doe dat secuur. Handig is om een fotokopie van het schema te maken en de componenten stuk voor stuk af te strepen bij het controleren.
2/ Meet daarna alle spanningen na met een universeelmeter:
Gloeispanning: tussen de 6 en 6,6V (mag ook iets hoger zijn.
Roosterspanning: Moet 0V zijn maar kan een paar mV meer zijn. Staat daar duidelijk spanning dan loopt er roosterstroom wat niet de bedoeling is: Duidt op een fout met de kathodeweerstand.
Anodespanning op beide buizen.
Spanning op de kathoden: Daar moet ongeveer 5V staan maar kan een paar volt meer of minder zijn. Het moet op beide buishelften wel ongeveer hetzelfde zijn.
Suc6
Gewoon volhouden
ChecK list
1/ Check het volledige schema op fouten en doe dat secuur. Handig is om een fotokopie van het schema te maken en de componenten stuk voor stuk af te strepen bij het controleren.
2/ Meet daarna alle spanningen na met een universeelmeter:
Gloeispanning: tussen de 6 en 6,6V (mag ook iets hoger zijn.
Roosterspanning: Moet 0V zijn maar kan een paar mV meer zijn. Staat daar duidelijk spanning dan loopt er roosterstroom wat niet de bedoeling is: Duidt op een fout met de kathodeweerstand.
Anodespanning op beide buizen.
Spanning op de kathoden: Daar moet ongeveer 5V staan maar kan een paar volt meer of minder zijn. Het moet op beide buishelften wel ongeveer hetzelfde zijn.
Suc6
Wat is roosterspanning oeps......ik dacht dat dat ging over het heatergedeelte.....EDIT: ik zie dat ik grote fout maak in de interpretatie van de roosterspanning. Het rooster zorgt ervoor dat er meer of minder electronen worden doorgelaten. De heater zorgt er bij de kathode voor dat de electronen bij de kathode vrijkomen.
Ik ga de boel eens punt voor punt checken!
jan
Ik ga de boel eens punt voor punt checken!
jan
Ha Jan,
Roosterspeanning is eh ........... de spanning op het rooster (t.o.v. ground). Het rooster is dat streeplijntje in de tekening van de buis, daar waar Rg aan vast zit. Hier een beknopte inleiding:
http://www.ham-radio.nl/cursus/radiobui ... buizen.htm
Roosterspeanning is eh ........... de spanning op het rooster (t.o.v. ground). Het rooster is dat streeplijntje in de tekening van de buis, daar waar Rg aan vast zit. Hier een beknopte inleiding:
http://www.ham-radio.nl/cursus/radiobui ... buizen.htm
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
ik heb het (al weer) door, de heater staat helemaal niet op zijn tekeningetje, maar heb ik uit de datasheet van de tube (6n1p) gehaald......
Ik heb alles doorgemeten, en het is prima......alleen dus de DAC die kaduuk was. Ik heb er nu een andere aangehangen.......
Enige wat afwijkt is dat onbelast de 135V van de HV sectie zegmaar niet +135 volt is maar een 164V AC
Ik ga het nog maar eens opnieuw proberen
(toi toi toi)
Ik heb alles doorgemeten, en het is prima......alleen dus de DAC die kaduuk was. Ik heb er nu een andere aangehangen.......
Enige wat afwijkt is dat onbelast de 135V van de HV sectie zegmaar niet +135 volt is maar een 164V AC
Ik ga het nog maar eens opnieuw proberen
Gloeidraden worden er vaak niet bij getekend bij indirect verhitte buizen omdat ze op zich geen versterkerfunctie hebben. Ze dienen alleen om de kathode te verhitten.
Vergelijk het tekeningetje op de link die ik gaf eens met de data sheet http://www.lampizator.eu/UPGRADE/6N1PEV.pdf Dan zie je daar een paar pootjes waar "h" bij staat van "heater". In jouw bois zitten 2 gloeidraden, voor iedere helft 1'tjje. Die zitten aan pennen 4 en 5 volgens de data sheet.
<Edit>
Ah, je hebt het al gevonden. Zie je nou wel dat je wel slim bent
Vergelijk het tekeningetje op de link die ik gaf eens met de data sheet http://www.lampizator.eu/UPGRADE/6N1PEV.pdf Dan zie je daar een paar pootjes waar "h" bij staat van "heater". In jouw bois zitten 2 gloeidraden, voor iedere helft 1'tjje. Die zitten aan pennen 4 en 5 volgens de data sheet.
<Edit>
Ah, je hebt het al gevonden. Zie je nou wel dat je wel slim bent
Ik hoop toch echt dat je daar een DC-spanning meet, anders kon er wel eens iets kapot zijn in je gelijkrichting. Een andere spanning zou kunnen, maar AC meten op een plek waar je DC zou moeten meten vind ik op zijn minst een vreemde zaak (en foute boelWowly schreef:Enige wat afwijkt is dat onbelast de 135V van de HV sectie zegmaar niet +135 volt is maar een 164V AC
Groeten,
Mischa

