Concave Mk2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

asterduc schreef:
fluppie schreef:
Kunnen we nog ergens volume weghalen ?
iets zoals dit?

dat is technisch mogelijk, maar we kunnen net zo goed binnendelen frezen en die er later naar behoefte inlijmen.

Een schijf minder, 6 ipv 7 zou ook nog een optie zijn, maar dat brengt je in moeilijkheden met de verdeling op het frontpaneel dacht ik.
Dat is een idee, enige waarmee ik een beetje zit, gaan we zo niet extra compressie krijgen ?
De 7 schijven is echt het minimum. De binnenmaat van de mid is max 112,4mm, dat zijn dus 6,16 schijven. Vandaar de 7 schijven.

Dat ik dat als 1 stuk heb getekend, dat is geen probleem denk ik voor het 3D model ? Is maar om te kijken of alles past. Ik ga straks even met de bracings en HH-resonators aan de gang.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik ben er klaar voor, nu nog effe wachten op Scan Speak! 8)
Bijlagen
Mk2 Mid.png
Mk2 Mid.png (13.61 KiB) 3520 keer bekeken
Laatst gewijzigd door asterduc op di 14 okt 2008, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hebben die units niet zo'n luchtgat aan de achterkant (ken ze niet uit mijn hoofd hoor)

Anders moet je daar wel even rekening mee houden.

Zo niet, laat maar 8) :lol:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

asterduc schreef:
ik ben er klaar voor, nu nog effe wachten op Scan Speak! 8)
Dus dan maar een Scanspeak mid :D ? Voor het Q probleem op te lossen :D. Nee even serieus, die voorgestelde hoeken, zou dat een nadelig effect hebben op de weergave ( bv doordat deze de luchtstroom meer hinderen ) ?

Bart, De MCA15RCY heeft een geboorde poolplaat ( dat is wat je bedoeld denk ik, van de Scanspeak weet ik het niet )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
ik ben er klaar voor, nu nog effe wachten op Scan Speak! 8)
ik zag 'm bij S&Co liggen......
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
asterduc schreef:
ik ben er klaar voor, nu nog effe wachten op Scan Speak! 8)
ik zag 'm bij S&Co liggen......
HenkJan, dat was waarschijnlijk de 18cm 18WU/ennogwat

De 15WU/8741 wordt volgende week verwacht.

Voor de Concave is echter de 15MU/4741 nodig!
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 15 okt 2008, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie schreef:
die voorgestelde hoeken, zou dat een nadelig effect hebben op de weergave
maak je geen zorgen Philippe en blijf gewoon bij de originele vorm.
asterduc schreef:
we kunnen net zo goed binnendelen frezen en die er later naar behoefte inlijmen.
da's dan zo opgelost en je kunt het ten allen tijde nog aanpassen!
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Hop de bracings en de HH resonator derin :)
Bijlagen
Concave_Mk2_Assembled_Bracing_HH_Overzicht2.PNG
Concave_Mk2_Assembled_Bracing_HH_Overzicht.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie schreef:
Hop de bracings en de HH resonator derin :)
dat begint er aardig op te trekken Philippe.
Ik stel wel voor dat we 2 bracings per baskast steken, of misschien zelfs wel 3, alhoewel dat overkill is denk ik.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Nu zitten er 2 bracings per kast, heb de front en achterpanelen ook getekend. Waar een vrije regenachtige namiddag niet goed voor is !
En weer wat 3D shots uiteraard :) !
Bijlagen
ConcaveMk2_Assembled_Midkast_Iso.PNG
ConcaveMk2_Assembled_Baskast_Driver.PNG
ConcaveMk2_Assembled_Baskast_Driver_Angled.PNG
ConcaveMk2_Assembled_Baskast_Front_Angled.PNG
ConcaveMk2_Assembled_Baskast_Multiview.PNG
ConcaveMk2_Assembled_Baskast_Iso.PNG
ConcaveMk2_Assembled_Explode_3.PNG
ConcaveMk2_Assembled_Explode_2.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

amai Philippe, da's mooi werk, nu nog de veiligheidsvoorschiften erbij en de gebruiksaanwijzing is klaar :mrgreen: .

By the way: ... aan de reacties te zien, zijn ze hier allemaal stikjaloers! :lol:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ge kun ook niet anders dan jaloers zijn hé
mvg
audioot
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ja, nou, och, jaloers? Nou kijk weet je, met dat soort werk kun je maar zo een vinger verstuiken, of er af frezen of zo en zo..., en dan nog dat stof dat je moet opruimen, omdat er anders een stoffig geluid uit kan komen en zo,
enne, mijn vader zei altijd, doen is prachtig maar het is de kunst om het een ander te laten doen. Lukt me nog steeds niet helemaal...8)

Maar, ga vooral zo door Ed, mijn Rambo's volgen het zeer nauwgezet.. :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock:

Pracht project !!!
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Had ik al verteld hoe "licht" één lege kast is ? ... 46.4061kg ( rekening houdend met een massadichtheid van 780kg/m³ ).

Dat wordt sjouwen Ed :D !
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

fluppie schreef:
Had ik al verteld hoe "licht" één lege kast is ? ... 46.4061kg ( rekening houdend met een massadichtheid van 780kg/m³ ).
Kijk! daar ben ik nou jaloers op :wink: Als ik een boxje moet verhuizen, sta ik 135 of 145 kilo weg te duwen...

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
fluppie schreef:
Had ik al verteld hoe "licht" één lege kast is ? ... 46.4061kg ( rekening houdend met een massadichtheid van 780kg/m³ ).
Kijk! daar ben ik nou jaloers op :wink: Als ik een boxje moet verhuizen, sta ik 135 of 145 kilo weg te duwen...
:D tja Kees, de kunst is om zo veel mogelijk weg te frezen!
Miles Davis zei ooit, de beste Jazz is die met de minste noten!.

By the way, als het zaterdag gaat regenen, de nieuwe frezen op tijd binenkomen en Philippe zijn toolpaths klaar heeft, dan kan het freeswerk beginnen.
De schijven alsook de tussenfront- en rearplaat zijn allemaal 2D, dat mag geen probleem geven.

Wat nog niet op punt staat is de 3D frezing voor de frontplaat. Daar zou ik vanaf de volgende weken mee verder willen en hoop dan op je assistentie, anders gaat dat niet goed komen vrees ik.

Ed.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Of je zou NC data moeten kunnen halen uit Catia Part-files :) ? Dan is de 3D frontplaat er normaal best snel.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
De reflexopstelling is niet als dusdanig in de meting herkenbaar. Hij meet als een gesloten kast.
het valt me net op dat deze bewering onjuist is.
De reflex kast zoals maandag gemeten is wel degelijk als reflex kast herkenbaar, de eerste impedantiepiek zit echter onder het meetbereik van de ATB software, vandaar dat ie niet de zien was. Je zag de curve wel lichtjes toenemen.

Hierbij de simulatie in Boxcalc van de extreem laag afgestelde reflexkast. Door de extreem lage afstelling is de eerste impedantiepiek verschoven naar 5 hz (en dus niet op een schaal vanaf 20 hz zichtbaar!).
Bijlagen
Reflex kast gedrag.PNG
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Kunnen jullie met dit pakket eigenlijk ook EEM berekeningen doen?
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

strak tekenwerk!

-trip down memory lane-

even de complimenten aan fluppie voor het strakke tekenwerk. Veel mensen realiseren zich niet (denk ik) hoe veel tijd hier in gaat zitten.. Wel ik kan je vertellen uit ervaring: HEEL VEEL TIJD. Maar het is wel leuk om te doen en je wordt er ook altijd steeds handiger mee.

Ga zo voort! ik volg met veel belangstelling.

greetzz

robbiedobbie
Team Concave MK1 Member
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

WMC schreef:
Kunnen jullie met dit pakket eigenlijk ook EEM berekeningen doen?
Eerlijk gezegd, dat weet ik niet, ik ben het nog niet ergens tegengekomen. Misschien dat dmv plugins/uitbreidingen dit wel mogelijk is ? Pakket is Catia P3 van Dassault Systems.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

fluppie schreef:
WMC schreef:
Kunnen jullie met dit pakket eigenlijk ook EEM berekeningen doen?
Eerlijk gezegd, dat weet ik niet, ik ben het nog niet ergens tegengekomen. Misschien dat dmv plugins/uitbreidingen dit wel mogelijk is ? Pakket is Catia P3 van Dassault Systems.
Zal er - als ik tijd heb - naar kijken. Zou nog meer interessante mogelijkheden met zich meebrengen. In plaats van de kast zo zwaar en stijf mogelijk te maken zou je de vorm kunnen optimaliseren op stijfheid en resonantie.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

we hebben vandaag nog een paar metingen gedaan alsook een korte luisterpuaze gehouden.

De Dayton woofer hebben we beluisterd in de 35 L kast zowel gesloten als met de zeer diep afgestemde poort. Tevens hebben we de poosrt zeer zwaar gedempt.
Als laatste test hebben we dan ook nog de Dayton in de kleine 20 liter kist gestoken.

Zowel ikzelf, Philippe als Audioot (die een tussenstop maakte na een bezoek aan de VAD) vonden de diep afgestemde reflex kast levendiger klinken. Ook na het sterk dempen van de poort.
De grote gesloten klonk wat 'doods'.

Daarna hebben we de kast nog verkleind. Dat gaf een boost in het 50/100 hz gebied waardoor er wat meer drive kwam, die echter minder aangenaam was. Ik vermoed dat de Thiele Small paramters van de Dayton driver een grote tolerantie hebben. Wat volgens het boekje bij 20 liter een Q van 0.7 moet opleveren laat in de praktijk toch anders vermoeden.

Mijn advies aan Philippe is om slechts 2 woofers te plaatsen in elk 30 liter met diep afgestemde poort of een soort variovent.
Philippe gaat de drivers echter actief sturen, dan kan mits basboost en een korrectie op de Q piek een gelijkaardig gedrag bekomen worden.

Hierbij de 2 curves van de Dayton woofer in een 20 L en 35 L kast.
Bijlagen
Dayton RS225 infinite baffle 20 and 35 Liter.png
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hier nog een meting van de Dayton in de gesloten kast alsook in de diep afgestemde reflex kast.

Beide kasten zijn met wol gedempt.
De poort is open.
De metingen zijn near-field op 5 cm van de konus. Bij de reflex kast zijn zowel driver als poort gemeten en gesuperponeerd.

Ed.
Bijlagen
Concave Mk2 dayton Closed en Reflex low Fs.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”