Interlink en nut van mantel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Interlink en nut van mantel

Bericht door jurriaan »

Ook ik ga een setje interlinks maken. Puur voor de lol want budget interlinks heb ik genoeg 8)

Nu vraag ik me af wat toch het nut van een mantel is, en dan bedoel ik de koperen (meestal koper) mantel.
Ik lees ook op dit forum dat je die maar aan 1 kan aansluit op een plug. Aan de andere plug sluit je de mantel niet aan dus de mantel draagt geen geluid over.

Mij idee is om aan Neutrik plugs installatiedraad te solderen. (installatiedraad voldoet bij mij uitstekend als speakerkabel)
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Re: Interlink en nut van mantel

Bericht door jurriaan »

Het antwoord geven op je eigen vragen, tja.

Maar goed gisteren installatiedraad gesoldeerd aan twee pluggen en deze gemonteerd in de plaats van een Audioquest VDM-X coax kabel. De audioquest kabel gebruik ik reeds een aantal jaren.
De DIY kabel heeft geen mantel. Beide kabels zijn circa 1 m lang.

E.e.a. uitgebreid getest tijdens het kijken en luisteren naar Transsiberian.
En wat levert het op? Eigenlijk best wel wat.
DIY kabel:
De filmmuziek is helder, geen wollige woordenbrij maar duidelijk verstaanbare acteurs. De bass is voelbaar aanwezig, mooi los in de ruimte.
Op 3/4 van de film botsen er twee treinen tegen elkaar. De trein schoof bijna letterlijk over mij heen.

Audioquest VDM-X:
De filmmuziek is helder, geen wollige woordenbrij maar duidelijk verstaanbare acteurs. De bass is voelbaar aanwezig, mooi los in de ruimte.
Op 3/4 van de film botsen er twee treinen tegen elkaar. De trein schoof bijna letterlijk over mij heen.

Conclusie:
In eerste instantie meende ik verschil te horen. De stemmen waren duidelijker te verstaan, de bass krachtiger. Na een aantal keren de kabels verwisseld te hebben hoorde ik toch echt geen verschil.
Met de apparatuur die ik dus nu gebruik voegt een kabel van 50 euro niks toe. Een nog duurdere kabel ter vergelijk ga ik niet proberen.
Voor mij staat in mijn huidige situatie vast, een andere kabel geeft geen hoorbaar ander geluid.

De plus die over blijft voor de Audioquest kabel is zijn uiterlijk. Dus voor de DIY kabel ga ik opzoek naar een mooie mantel. Bijvooerkeur ook een gevlochten.

Audioquest VDM-X
Afbeelding
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Re: Interlink en nut van mantel

Bericht door jurriaan »

Mantel blijkt wel degelijk een functie hebben.
Op de Coax interlink na alle andere kabels tussen de BD speler en de receiver verwijderd gevolg, geen geluid :-s

Extra interlink tussen beide aangesloten en geluid was weer terug.
Mantel heeft dus toch een functie, aarding? Aarding tussen 2 apparaten?
marconist
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 19:29

Re: Interlink en nut van mantel

Bericht door marconist »

jurriaan schreef:
Mantel blijkt wel degelijk een functie hebben.
Op de Coax interlink na alle andere kabels tussen de BD speler en de receiver verwijderd gevolg, geen geluid :-s

Extra interlink tussen beide aangesloten en geluid was weer terug.
Mantel heeft dus toch een functie, aarding? Aarding tussen 2 apparaten?

De mantel heeft (meestal) een tweeledige functie:

A. Afscherming tegen electrische stoorvelden. (primair)
B. Als retourleiding, vaak aarde of massa genoemd.
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Re: Interlink en nut van mantel

Bericht door telefunken »

geweldig 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Interlink en nut van mantel

Bericht door audiomanics »

Ik moet toch maar weer even inspringen in een kabel-topic.. al is dat tegen mijn principe...
Als je de mantel aan een zijde verbindt MOET er nog wel een extra massakabeltje lopen.
Deze methode is wel aan te raden: het scheelt echt een boel storing, zeker bij gevoelige signaalleidingen als die vanaf een MC-element bijv..

Kees
Bijlagen
Afscherming aan een zijde (bron zijde)
Afscherming aan een zijde (bron zijde)
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Re: Interlink en nut van mantel

Bericht door jurriaan »

Massa kabel of mantel is wel degelijk noodzakelijk idd.
Andere kabels maakte de massa verbinding. Zodra ik die had verwijderd was er geen geluid meer :P

Massa kabeltjes omheen gevlochten en het werkt. Overigens functioneert de kabel als Coax kabel.
Plaats reactie