Low Budget Klasse A JLH power amp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door cve »

hij is stil .. waarschijnlijk z'n schuurtje aan het opwarmen met z'n eindtrap-transistoren
Geen idee wat Ray uitspookt maar hij voert de spanning nog steeds op. Of zou hij weer aan het lapzwansen zijn? :mrgreen:

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
hij is stil .. waarschijnlijk z'n schuurtje aan het opwarmen met z'n eindtrap-transistoren
Geen idee wat Ray uitspookt maar hij voert de spanning nog steeds op. Of zou hij weer aan het lapzwansen zijn? :mrgreen:

Co
Nou nee, in tegenstelling tot jullie kletstantes ben ik druk bezig geweest met aan de versterker te werken.
Het uit-en-inbouwen van zo'n eindtrap kost gewoon twee uur tijd...ben van 9 tot 12 bezig geweest..
Vanmiddag een kanaal gedaan en vanavond de andere. het eerste kanaal ging goed, die heeft vanavond een uurtje onder spanning staan stoken...blijf goed stabiel, de ruststroom verloopt nauwelijks... O:)
Het tweede kanaal ging wat problematischer, dat wil zeggen het uibouwen,modificeren, en inbouwen was geen probleem, het opstarten was dat wel...dat wil zeggen, geen negatieve spanning, probleem bleek te liggen in een defekte BD140 in de voeding. (gisteren deed hij het nog.... :-s )
half uurtje gezocht in 20 bakjes en doosjes, en jawel, ik had er nog een.
Omdat ik geen zin had om weer dat hele blok uit te bouwen (met alle risico van dien...) en deze aan de voorkant zat heb ik die op een soort van "chirugsische" manier vervangen..

Wel de operatie is geslaagd en de patient maakt het goed...

Morgen hoop ik de boel eens aan de sinusgenrator,scoop en testspeaker te hangen....
Kanaal 1, provisorisch testen...
Kanaal 1, provisorisch testen...
Defekte BD140
Defekte BD140
de ietwat moelijk bereikbare onderkant van de BD140
de ietwat moelijk bereikbare onderkant van de BD140
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
heb ik die op een soort van "chirugsische" manier vervangen..
Ik neem aan dat de defecte wel geamputeerd is?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Ik kan u allen de feestelijke medeling doen dat de versterker werkt... O:) O:)
Welliswaar nog geen muziek erop gespeeld, alleen maar de sinusgenerator en een oud autoluidsprekertje.
Maar hij doet het tenminste..en dat is al heel wat.

Nu is het alleen nog een kwestie van de thermometer en ventilatoren aansluiten en afstellen.
en wat kleine dingetjes afwerken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Da's de enige update van vandaag? Wat heb je gedaan? De hele dag jezelf volstoppen met oliebollen ofzo? En nu zeker zitten uitbuiken op de bank met een arm om je MBCE heen? Luiwammes, aansluiten die handel en luisteren potverdriedubbeltjes, wij willen een uitgebreid verslag van hoe e.e.a. klinkt enzo :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Da's de enige update van vandaag? Wat heb je gedaan? De hele dag jezelf volstoppen met oliebollen ofzo? En nu zeker zitten uitbuiken op de bank met een arm om je MBCE heen? Luiwammes, aansluiten die handel en luisteren potverdriedubbeltjes, wij willen een uitgebreid verslag van hoe e.e.a. klinkt enzo :mrgreen:
Gelukkig weet je hoe je iemand moet motiveren. :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Da's de enige update van vandaag? Wat heb je gedaan? De hele dag jezelf volstoppen met oliebollen ofzo? En nu zeker zitten uitbuiken op de bank met een arm om je MBCE heen? Luiwammes, aansluiten die handel en luisteren potverdriedubbeltjes, wij willen een uitgebreid verslag van hoe e.e.a. klinkt enzo :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nu je er toch over begint, hoe is het met het bombardement aan nieuwe Sassen ontwerpen voor de Audio Special 2010? :P :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Da's de enige update van vandaag? Wat heb je gedaan?
Kattenbakken verschonen,stofzuigen,ontbijten,200 GB aan film overgepompt naar de mediaspeler,nieuws gekeken,vaatwasser uitruimen,telefoongesprekken gevoerd,internetten,pizza gebakken. boodschappenlijstje gemaakt en een paar uurtjes aan versterker geprutst..
SSassen schreef:
En nu zeker zitten uitbuiken op de bank met een arm om je MBCE heen?
Neuh, die heeft de hele week avonddienst, (thuiszorg.)
SSassen schreef:
aansluiten die handel en luisteren potverdriedubbeltjes, wij willen een uitgebreid verslag van hoe e.e.a. klinkt enzo :mrgreen:
Waarom zo'n haast? het is pas over 3 dagen kerstmis.... en dan nog komt mijn schoonfamilie pas op zondag..(niet dat ze in mijn bouwsels geintreseerd zijn , maar toch...)
Je weet toch al hoe hij klinkt: naar 2e orde harmonische vervorming.... :mrgreen: en dan komen er ook nog 2 buizentrappen voor te zitten (gatverdarrie, nog meer vervorming.....)
Had ik al verteld van mijn plan om een 30 jaar oude JVC Equalizer te gaan renoveren? (nu is Sander echt weg, kan ik weer gaan sleutelen... :mrgreen: )

Draaien jouw Mini-Extrema's al?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door cve »

Draaien jouw Mini-Extrema's al?
Welnee, daar heeft Sander geen tijd voor. Hij heeft het veel te druk met mijn ruisprobleem en het aanpassen van de Relaixed. :mrgreen: Anders verveeld hij zich toch maar. Zijn vriendin zal me wel dankbaar zijn. :mrgreen:

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
Anders verveeld hij zich toch maar. Zijn vriendin zal me wel dankbaar zijn. :mrgreen:

Co
Ja, anders kletst ie haar de oren van het hoofd, over ballonnetjes en zo ........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Frontpaneel eropgeschroefd, hoofdschakelaar aangesloten, 230 Volt distributie aangesloten, audiofiele dropveter aan de RCA's gesoldeerd.
en hup, weer een avond verder...

Nog 1 a 2 avondjes dan kan die ook het (zelfbouw) rack in....

Nu zit ik een beetje te dubben wat ik als eerste testplaat (CD..) zal gaan draaien, ik denk onder andere aan:
Iron_Maiden-Powerslave.jpg
of deze:
guns-n-roses-apetite-for-destr-3309.jpg
of deze:
coverwe1.jpg
coverwe1.jpg (34.96 KiB) 1670 keer bekeken
of toch deze
pinkfloydthewall.jpg
iemand anders nog suggesties? 't moet wel een beetje "impact" hebben..... 8-[
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Kerst CD? Het is maar een suggestie :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door RobertD »

PowerSlave van Iron Maiden... die moet ik ook nog in de kast hebben. Binnenkort maar eens draaien. Er staat een onwijs goed instrumentaal nummer op. Goede testplaat.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Miniwatt »

The Wall is voor mij altijd een referentie als iets nieuws beluisterd moet worden 8)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door BertDB »

De testcd die ik altijd gebruik voor een nieuw b(r)ouwsel : "The Dire Straits - Sultans of Swing - The Very Best of the dire straits"

Daar zit namelijk een limited edition live cd bij die ongehoord lekker is ! :o

Afbeelding
Henry S
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 okt 2007, 22:56
Locatie: Tytsjerk

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Henry S »

Kijk nou eens, m'n JLH heeft een broertje gekregen :)

Even een foto van een tussenversie erbij:

Afbeelding

Veel luisterplezier!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

Henry S schreef:
Kijk nou eens, m'n JLH heeft een broertje gekregen :)

Even een foto van een tussenversie erbij:

Afbeelding

Veel luisterplezier!
Zie ik het goed? Heb jij aansturing en powerdeel uit elkaar gehaald?

edit: Nu ik opnieuw kijk, zie ik het anders, ik dacht dat ik vooraan de aansturing zag liggen en achteraan de powertorren, gecombineerd met een stuk voeding, maar nu zie ik dat je aan de voorste 2 printen ook powertorren hebt zitten. Wat zijn de achterste 2 printen?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
edit: Nu ik opnieuw kijk, zie ik het anders, ik dacht dat ik vooraan de aansturing zag liggen en achteraan de powertorren, gecombineerd met een stuk voeding, maar nu zie ik dat je aan de voorste 2 printen ook powertorren hebt zitten. Wat zijn de achterste 2 printen?
Dat is de capaciteits vermenigvuldiger, die zit bij mij vooraan, precies omgekeerd dus.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

Zeg je hiermee dat deze schakeling de capaciteit van condensatoren vergroot? Of in elk geval doet alsof? Welke factor haal je hiermee dan?

Groeten,
Mischa
Henry S
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 08 okt 2007, 22:56
Locatie: Tytsjerk

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Henry S »

mischa72 schreef:
Welke factor haal je hiermee dan?
De HFE's van beide torren met elkaar vermenigvuldigd (BD139 en TIP3055, en counterparts), dat is zo 1000* of meer.

http://sound.westhost.com/project15.htm
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Hallo,

Vergelijk je capaciteitsvermenigvuldiger eens met een conventionele RC voeding, bijv. 20.000uf -1 ohm-20.000uF.
Dit klonk in mijn geval (1969 versie) beter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

wierd schreef:
Vergelijk je capaciteitsvermenigvuldiger eens met een conventionele RC voeding, bijv. 20.000uf -1 ohm-20.000uF.
Dit klonk in mijn geval (1969 versie) beter.
Wat is in dit geval "beter"?
En waar haal ik zo 1,2,3 die spullen vandaan? Alle winkels zijn voorlopig dicht!!
En ik was niet van plan om er nog veel aan te gaan veranderen...
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Hallo Ray,

In eerste instantie had ik ook een voeding met een capaciteitsvermenigvuldiger, klonk prima.
Maar in vergelijk met een conventionele voeding vond ik hem minder dynamisch.
Ik gebruik nu 3x4700uF 2ohm 3x4700Uf 2ohm 3x4700uF in serie.
De continu stroom is 2,3Ampere.
Nadeel zijn de meerkosten van de C,s en de ruimte die ze gaan innemen.
En mischien is in de symetrische versie wel geen verschil.
Je kunt het vergelijken met het legen van een fles met water of een emmer water.
In het laatste geval gaat het gewoon makkelijker.
Ik weet het is een lullige vergelijking , maar ik kan het niet technisch verklaren.
De oervorm van de jlh is een versterker met een enkele spanningsbron (+ en -).
Lekker simpel om wat mee te rotzooien
De orginele versie heeft een uitgangs elco , hierdoor heb je een goede beveiliging tegen DC,
Nadeel is de eventuele invloed op het uitgangssignaal.
Daarom black Gates gebruikt.
Plan was om het orginele ontwerp te gaan vergelijken met een moderne (symetrische) versie.
Maar de huidige (oude) versie klinkt zo goed dat ik mijn twijfels heb over een eventuele upgrade.
Voor de transistoren heb ik moderne (audio) typen gebruikt.
Mischien dat ik later nog eens besluit om een symetrische te gaan bouwen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

Het klopt wel wat je schrijft Wierd. De PSSR van de JLH is niet erg groot, daardoor ga je voedingsmodulatie terug horen in het uitgangssignaal en dat klinkt idd dynamischer. Ik betwijfel overigens of er veel klank verschil zit in de asymmetrische versie t.o.v. symmetrische versie. Als het er al is dan is het t.g.v. de uitgangs elco. Ik had de 1969 versie destijds op Karlson kasten draaien met een AD9710M er in. Kleurde wat maar klonk wel heel lekker.

Ik vind de naam "capaciteits vermenigvuldiger" eigenlijk niet helemaal op zijn plaats. Het schakelingetje filtert de rimpel weg maar voegt geen buffer capaciteit toe zoals je schrijft. Een echte capaciteits vermenigvuldiger is eigenlijk een parallel regelaar die het surplus van de niet gebruikte stroom weg stookt.

Zelf had ik in mijn versie een gewone gestabiliseerde serie regelaar zitten, discreet opgebouwd met een 2N3055 er toen nog in. Dat klonk toch wel strakker. Het is dus ook een beetje kwestie van smaak.
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Goedemorgen,

Prima uitleg wat betreft de voeding.
Belangrijk is ook het rendement van je speakers .
Zelf gebruik ik Klipsch met een rendement van ca.96db
De JLH levert maximaal 15W , en dan stook je heel wat warmte weg.
Ervaring is dat je de koeling nooit groot genoeg kan maken.
Plaats reactie