Spankop diameter bosch pof500a

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Finnoc
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 20:31
Locatie: Holten

Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door Finnoc »

Hallo,

Zoals sommige van jullie weten ben ik met ZD5 van J. Krutke bezig.
Nu heb ik voor het infrezen van de units een Bosch 500A via m'n
broer kunnen lenen> allemaal prachtig echter het afronden van de
kasten zou volgens het ontwerp min 1/2 inch moeten zijn....echter
frezen in die maat hebben een as-diameter die niet in de 500A past..
Iemand hier een oplossing voor?
Of is er iemand die dit voor mij kan doen in de omgeving Holten
Testkast volgens Krutke:
Afbeelding

Dan nog een 2de vraag:
Ik zou graag de kasten willen fineren maar is dit wel mogelijk met deze afrondingen?
Zo ja: waar vind ik deze fineer; ben al aan het snuffelen geweest echter zonder suc6...

Bij voorbaat dank.

vriendelijke groet,
Finnoc
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door Arno »

Kun je niet van iemand anders een wat krachtigere freesmachine lenen waar een spantang van 8mm inzit?

Als je van een vlak slechts twee tegenover elkaar liggende kanten afrondt, en de radius is niet te klein, dan zou je het nog wel kunnen fineren. Zoals op de foto gaat het niet lukken.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik heb bij deze adverteerder skai leer besteld, 8 euro per meter materiaal is 1.40 m breed om speakers mee te bekleden, dat laat zich in ieder geval in elke richting buigen/vouwen. Misschien is dat wat?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door richard »

MrCaBLeGuY schreef:
Ik heb bij deze adverteerder skai leer besteld, 8 euro per meter materiaal is 1.40 m breed om speakers mee te bekleden, dat laat zich in ieder geval in elke richting buigen/vouwen. Misschien is dat wat?
Zal ook niet meevallen om dat naadloos om je luidspreker te vouwen.

Bij het fineren van kasten met afgeronde hoeken wordt vaak een hardhouten lat van dezelfde houtsoort als het fineer in de hoeken gelijmd, waarna de kast wordt gefineerd. Met het frezen van de rondingen zie je dan nauwelijks verschil. Maar dat zal met jouw vormgeving nog steeds lastig zijn. Misschien dat een afwerking met hamerslag- of spetterlak iets is.
Gebruikersavatar
Finnoc
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 20:31
Locatie: Holten

Re: Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door Finnoc »

Heren,

Bedankt voor jullie waardevolle aanvullingen.
Dat skai is niet echt 'mijn ding' echter wel een goede tip.
Fineren wordt dus wel erg lastig...blijft goed spuiten/lakken over...
V.w.b. het frezen moet ik dan nog maar eens verder zoeken......
of zelf een goede 'frezer' aanschaffen...iemand suggesties :wink:

bedankt tot zover!

gr. Finnoc
Gebruikersavatar
Finnoc
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 20:31
Locatie: Holten

Re: Spankop diameter bosch pof500a > goedkope oplossing.

Bericht door Finnoc »

Hallo,

Heb na wat brainstormen ervoor gekozen om rechte uitfrezingen te maken
en daarin een kwart-ronde lat te monteren die nog meer dan .5" afronding
bewerkstelligd! Het nadeel is het extra werk. Voordeel: geen andere freesmach.
nodig/kopen.....én 13 mm afronding ipv 12,7.
Daarnaast heb ik de afronding van front naar bovenplaat achterwege gelaten.....
ik weet het > niet slim maaaar wel veel mooier...en over smaak valt niet te twisten!
Neem evt slechtere afstraling op de koop toe.
Filters komen hopelijk vlot binnen en dan kan het matchen vd componenten beginnen...
Hier nog een kleine foto-update:

ruwe montage..
Afbeelding

na wat grondverf..
Afbeelding

Nog een vraag:
Kun je stofdeeltjes ook uit de (zijdeglans) lak poetsen??

gr.Finnoc
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door Pjotr »

Netjes O:)

Zelf ga ik het voor de volgende kast simpeler aanpakken: 40 mm brede 3-hoekige latten aan de binnenkant en op de cirkelzaag de kanten zagen op 45 graden van 20 - 25 mm breed. Nu zijn mijn panelen wel 36mm dik dus dan kan dat ook makkelijk.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Spankop diameter bosch pof500a > goedkope oplossing.

Bericht door sjons »

Finnoc schreef:
Kun je stofdeeltjes ook uit de (zijdeglans) lak poetsen??
Ja, maar hoe minder stof er in zit hoe beter (anders ben je heel lang aan't poetsen, en wordt daarmee ook de kans dat je door je laklaag heengaat groter)...

En zou je de plaatjes aan je bericht willen attachen? ipv vanuit fotoemmer linken? dat heeft nogal de voorkeur hier...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Spankop diameter bosch pof500a > goedkope oplossing.

Bericht door Pjotr »

sjons schreef:
Finnoc schreef:
Kun je stofdeeltjes ook uit de (zijdeglans) lak poetsen??
Ja, maar hoe minder stof er in zit hoe beter (anders ben je heel lang aan't poetsen, en wordt daarmee ook de kans dat je door je laklaag heengaat groter)...
En zou jij aan kunnen geven hoe je dat doet? :mrgreen: Het is mij nooit gelukt om daarbij de zijdeglans lak niet aan te tasten en een vlekkerig oppervlak te krijgen.

Met harde vernis lukte dat wel weer door na fijn schuren met 1200 na te polijsten met fijne staalwol.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door gervenja »

Hallo Finnoc,
misschien een beetje laat maar ik heb ook een pof 500 en daar heb ik gewoon een extra klem bij gekocht.
Als je de spankop er af schroeft zit daar een busje onder die dan gewoon kan verwisselen.
http://www.bosch-pt.be/accboptocs2-be/C ... _id=135751
succes,
john
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door Arno »

gervenja schreef:
Hallo Finnoc,
misschien een beetje laat maar ik heb ook een pof 500 en daar heb ik gewoon een extra klem bij gekocht.
Als je de spankop er af schroeft zit daar een busje onder die dan gewoon kan verwisselen.
http://www.bosch-pt.be/accboptocs2-be/C ... _id=135751
succes,
john
Daar komt dan wel weer bij, dat een ronding met deze radius niet echt een feest is om te frezen met een 500 Watt machientje.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Spankop diameter bosch pof500a > goedkope oplossing.

Bericht door sjons »

Pjotr schreef:
En zou jij aan kunnen geven hoe je dat doet? :mrgreen: Het is mij nooit gelukt om daarbij de zijdeglans lak niet aan te tasten en een vlekkerig oppervlak te krijgen.
Heb ooit eens een kastje in de zijdeglans gezet, waarbij er een paar kleine "haartjes" in kwamen te zitten. Ben toen een tijdje met alleen zo'n microvezeldoek aan't raggen geweest, waarna ze weg waren. Maar da's ook alweer een hele tijd terug, dus kan niet met zekerheid zeggen in hoeverre alles er toen uit was e.d... :? (oftewel, YMMV... :mrgreen: )

Staalwol als polijstmateriaal ben ik een tijdje terug ook tegengekomen, daar kan je ook hele mooie dingen mee doen, verwacht je echt niet...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Spankop diameter bosch pof500a > goedkope oplossing.

Bericht door Marp »

sjons schreef:
Heb ooit eens een kastje in de zijdeglans gezet, waarbij er een paar kleine "haartjes" in kwamen te zitten. Ben toen een tijdje met alleen zo'n microvezeldoek aan't raggen geweest, waarna ze weg waren.
Ik denk dat je daar het geluk had dat die haartjes al in de microvezels bleven hangen, nog voordat de half matte oppervlakte door het poetsen (= polijsten) harder begon te blinken. Dat lukt je vast geen 2e keer zonder sterker glimmende vlekjes, indien die haartjes niet erg snel loslaten. :)
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Spankop diameter bosch pof500a

Bericht door sjons »

Oh vast, da's al een aantal jaren terug dat ik dat gedaan heb, en kan me ook niet meer 100% voor de geest halen hoe het er precies uitzag, weet alleen nog dat ik et toen 'mooie matte doos' vond... Nu ik er zo over nadenk, 't lijkt voor mij net alsof je naarmate je ouder wordt preciezer probeert te werken, terwijl het `lijkt` alsof je steeds minder precies werk oplevert... Hmmm... Of zou je dat kunnen plaatsen onder het kopje `vroeger was alles beter`? 8-[ :shock: :?
Plaats reactie