Low Budget Klasse A JLH power amp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Hé, Wat vervelend nou. Zit ik in de vorstverlet..... :mrgreen: :mrgreen:
Dat het nog maar een tijdje lekker mag doorvriezen..... O:) O:)
IMG_0202.JPG
IMG_0203.JPG
IMG_0204.JPG
(poeh hee, over 10 dagen is het al kerstmis....gaat wel lukken. :wink: )
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

Wel even die overtollige hoeveelheid koelpasta verwijderen he?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Wel even die overtollige hoeveelheid koelpasta verwijderen he?
Jij woont zeker vlakbij bij de Duitsche grens?
maar goed, de schoonmaakbrigade is langsgeweest.
IMG_0210.JPG
Printje met hulp trafotje voor thermometer en fan's
Tevens 230 Volt distributie:
IMG_0206.JPG
IMG_0207.JPG
IMG_0208.JPG
snelheidregelaar voor de fan's en bijbehorende 7812 regeling:
IMG_0209.JPG
IMG_0214.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
mischa72 schreef:
Wel even die overtollige hoeveelheid koelpasta verwijderen he?
Jij woont zeker vlakbij bij de Duitsche grens?
Het zal wel aan mij liggen, maar die vat ik even niet.

Begint er goed uit te zien. Heb je voor die ventilatorregeling iets kant-en-klaars gebruikt wat je al jaaaaren hebt liggen of heb je met gebruikte onderdelen een schemaatje nagebouwd :D .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
ray5150 schreef:
mischa72 schreef:
Wel even die overtollige hoeveelheid koelpasta verwijderen he?
Jij woont zeker vlakbij bij de Duitsche grens?
Het zal wel aan mij liggen, maar die vat ik even niet.
In Duitschland heb je toch heel veel schone en opgeruimde mensen?
(tenminste, in de dorpen en steden waar ik ben geweest kun je van de straat eten, zo schoon is het er..)

Als je wilt mag je best wel eens langskomen om op te ruimen; is wel nodig ook....
IMG_0212.JPG
IMG_0213.JPG
Beetje ruimtegebrek..... :wink:

mischa72 schreef:
Heb je voor die ventilatorregeling iets kant-en-klaars gebruikt wat je al jaaaaren hebt liggen of heb je met gebruikte onderdelen een schemaatje nagebouwd :D .
Je zit dichter bij de waarheid dan je verwacht had. die regelaar had ik 10 jaar geleden gekocht voor een zelfbouw PC die wat warmer werd dan verwacht, daar moesten dus een paar extra ventilatoren in.
Maar omdat die een hoop herrie maakten heb ik er toen een regelaartje voor gekocht.
Inmiddels is die PC allang overleden en vervangen en lag die regelaar al een paar jaar in een bakje op een nieuwe bestemming te wachten. :lol:

"Het Beest" begint al aardig vorm te krijgen:
IMG_0215.JPG
Op de een of andere manier worden mijn bouwsels loodzwaar, deze overstijgt de 10 kilo ook alweer met gemak..... :-s
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Hij is bijna speelklaar zo te zien.
Degelijk uitvoering.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

wierd schreef:
Degelijk uitvoering.
Ja, Ik hou wel van een beetje stevig bouwen... :D Dit heeft wel als nadeel dat als ik in een winkel een (hifi) apparaat bekijk en bevoel, ik al heel gauw denk: "wat een slappe blikken zooi is dit eigenlijk..." :mrgreen:
Nu weet ik ook wel dat het gewicht geen indicatie is van de geluidskwaliteit, maar toch... onlangs las ik iets over een Mark Levinson eindversterker.
die had een gewicht van rond de 50 Kilogram....je zal maar drie hoog zonder lift wonen....

Net de eerste testen onder spanning gedaan van trafo, gelijkrichter en voeding (onbelast).
nadat ik tot twee keer de zekering eruit had geblazen ging ik mij een beetje zorgen maken, begon al aan sluiting te denken...
De inschakelpuls van de trafo gaat over de twee Ampere heen... :-# er zit nu een zekering van 3.15 Ampere in en die houd zich goed... :mrgreen:
Lijkt me dat het opladen van ruim 40.000 uF aan elco's ook een fijne klap geeft... ik kan het aan het licht zien als ik hem inschakel..
Mischien toch maar eens een inschakel vertraging overwegen....
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Treb »

ray5150 schreef:
Lijkt me dat het opladen van ruim 40.000 uF aan elco's ook een fijne klap geeft... ik kan het aan het licht zien als ik hem inschakel..
Mischien toch maar eens een inschakel vertraging overwegen....
Dan knip je de bleeders toch uit de voeding. Blijft er wel altijd lading in de condensatoren zitten... :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Treb schreef:
Dan knip je de bleeders toch uit de voeding. Blijft er wel altijd lading in de condensatoren zitten... :D
dat is niet zo handig met service.. vliegen een kwartier later de vonken nog om mijn oren.... :-s
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door BertDB »

bleeders zou ik mooi laten zitten :D
Je kan best even aan een softstart denken, ofwel een weerstand (ik gebruik meestal 47ohm/50W) in serie met de primaire van de transfo. Na ongeveer 1 seconde overbrug je die dan met een relais. Erg effectief om schakelpieken op te vangen :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Ik had al iets dergelijks gevonden:
000093.gif
Zit alleen met de vraag waar ik dat ga plaatsen.. de kast begint al aardig vol te raken...en ik wil ze niet te dicht in de buurt van de eindversterker printen hebben zitten...zal wel weer iets zwevend worden, denk ik zo..
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door meanman64 »

En een thermistor zoals de CL-60?
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (1.38 KiB) 364 keer bekeken
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Ik zou ook voor de NTC (thermistor) gaan, prima oplossing, niet zo elegant als een softstart met relais maar werkt verder gewoon prima.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

Werkt idd prima voor versterkers die min of meer constant stroom trekken zoals deze amp. Voor klasse AB en semi-klasse-A is het minder geschikt vanwege vermogensmodulatie en is een weerstand met relais geschikter.

Pas op: Die dingen worden heet! Monteer ze dus niet in een plastic kroonsteentje, dat gaat smelten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Okee, dan zet ik er een NTC in, dat is een stuk minder werk.

Heb ik wel nog een paar vragen:

Wat voor type heb ik nodig? (vermogen/weerstand) kan ik om een CL-60 vragen? heb die dingen nog nooit gebruikt...

Ik weet dat je zo'n ding in serie met de schakelaar zet, maar wat is het beste? voor of na de schakelaar?

en moet de Condensator (Ja, dat is een X2) dan over de NTC en de schakelaar samen gezet worden? of alleen over de schakelaar?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

De NTC gewoon in serie met de primaire van de trafo. De grootte wordt bepaald door de RMS bedrijfsstroom. Meestal worden ze voor een bepaald stroomgebied opgegeven.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Wat voor type heb ik nodig? (vermogen/weerstand) kan ik om een CL-60 vragen? heb die dingen nog nooit gebruikt...

Ik weet dat je zo'n ding in serie met de schakelaar zet, maar wat is het beste? voor of na de schakelaar?

en moet de Condensator (Ja, dat is een X2) dan over de NTC en de schakelaar samen gezet worden? of alleen over de schakelaar?
Zoals Peter al aangaf, de NTC moet in serie met de primaire wikkeling van de trafo, of je dat nu doet voor of na de schakelaar maakt niet zoveel uit, X2 condensatoren hebben d'r helemaal niks mee te maken. NTC (negatieve temperatuur coeëfficient, dus de weerstand wordt lager als de NTC warmer wordt). Wat wel belangrijk is is dat je de continuestroom die de versterker trekt even nameet en de NTC daarop aanpast, zodoende wordt hij voldoende laagohmig tijdens gebruik.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op zo 20 dec 2009, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Treb »

ray5150 schreef:
Wat voor type heb ik nodig? (vermogen/weerstand) kan ik om een CL-60 vragen? heb die dingen nog nooit gebruikt...
Ik heb voor m'n still-under-construction F5 versterker een Epcos type S238 gekocht.
http://www.epcos.com/inf/50/ap/ntc.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

Als je de stroom meet moet je meter wel true-RMS meten. Kijk dat even na van je meter anders kom je verkeerd uit. (De goedkoper meters meten alleen de gemiddelde stroom en schalen het naar rms.)

Anders is een goedkope manier om true-RMS te meten met een goedkope verbruiksmeter van de Gamma. Dan is de stroom: Watts/netspanning.
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Volgens mij kun je de waarde van de zekering best iets hoger kiezen.
Dat scheelt ruimte en werk.
Gebruik in ieder geval een traag type.
Als ik zo nu en dan op forums lees dat een stekkersnoer invloed heeft op de weergave kwaliteit,
Dan lijkt het mij dat een thermistor zeker geen positieve bijdrage gaat leveren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

wierd schreef:
Als ik zo nu en dan op forums lees dat een stekkersnoer invloed heeft op de weergave kwaliteit,
En dat geloof jij serieus? =; =;

Zal ik er dan ook maar vergulde AHP zekeringen in zetten voor 11,50 Euro per stuk?.....
untitled.PNG
untitled.PNG (162.88 KiB) 321 keer bekeken
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door cve »

Zal ik er dan ook maar vergulde AHP zekeringen in zetten voor 11,50 Euro per stuk?.....
Nee, doe dan maar een donatie aan dit forum. Hebben we allemaal wat aan. :mrgreen:

Co
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Ik geloof zelf dat de invloed van een stekkersnoer klein is.
Wat wel invloed heeft is de de aansluiting op het lichtnet.
Ik heb de audio op een aparte groep in de meterkast, in vergelijking met de oude situatie is de detailering iets beter.
Wel lijkt het mij logisch dat wanner je bepaalde ingrepen achterwege kunt laten deze ook geen (negatieve) invloed kunnen uitoefenen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Ik verkoop sinds kort audiofiel installatiedraad, zodat je je huisinstallatie ook geheel kan opwaarderen. Ik heb daar een maand lang audiofiel tegenaan lopen praten, liefkozend naar gekeken maar vooral verpakt in een net hout kistje met fluwelen binnenvoering. Daarmee krijg je meer zwart rondom je instrumenten, meer lucht in de weergave, maar vooral meer detail in de weergave, meer dan bij ander installatiedraad.

Prijzen starten bij 180-euro voor een rol van 25-meter in de kleuren rood, blauw of groen/geel. Alle uitvoeringen komen met een certificaat van echtheid en een CD opname waarop te horen is hoe ik de kabels 'coach' zodat ze zich audiofiel gaan gedragen, het heeft zeker zin om de instructies die ik de kabels geef op de CD regelmatig te herhalen voor optimale prestaties. Bestellingen graag alleen via email :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
wierd schreef:
Als ik zo nu en dan op forums lees dat een stekkersnoer invloed heeft op de weergave kwaliteit,
En dat geloof jij serieus? =; =;

Zal ik er dan ook maar vergulde AHP zekeringen in zetten voor 11,50 Euro per stuk?.....
untitled.PNG
Best een scherpe prijs ! Ken iemand die voor € 50,00 per stuk "audiofiele" zekeringen (D-patronen) in zijn meterkast heeft zitten.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie