Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Het heeft even geduurd maar we zijn er weer. De bestelde onderdelen zijn binnen, de omlijsting staat in de Rambo en ... ach, kijk zelf maar voor het voorlopige resultaat. De chassisplaat heb ik vanavond in de grondverf gezet dus dat schiet ook op.

Ik wil trouwens graag nog even terugkomen op de vraag over het DHTRob schema Paul:
Ik zag dat jij je eerste schema hebt laten vallen en voor DHTRob hebt gekozen. Ik vraag me af of die ECC82 bij Rob vervangen kan worden door de 83.
Bijlagen
P14-12-09_22.10[02].JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bocama LA-224B

Bericht door dre »

pas wat gestoeid met caps van ampohm,dat is zeer goed voor het geld! :wink:
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pcdg »

Dat ziet er mooi uit! Met betrekking tot je vraag: de '82 en de '83 hebben behoorlijk verschillende karakteristieken. Wanneer je de voorkeur geeft aan de '83 zou ik de fasedraaier uit het schema van Van Willenswaard gebruiken, of anders alleen de kathode- en anodeweerstanden aanpassen. Dus veranderen in respectievelijk 1k8 (of daaromtrend) en 180 - 220k. Mijn ervaring is dat het bijna áltijd werkt. Handig voor niet-techneuten.

Succes,

Paul
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Dat biedt perspectief. Maar ik blijf twijfelen over de twee aangedragen schema's. Ik vraag me af waarin het verschil zich uit: in geluidskwalitiet, eenvoud (want allebei) of iets anders? Het chassis zit in de eerste laag lak, straks de volgende laag.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pcdg »

Ik denk niet dat er klankmatig veel verschil in zit, zeker niet als je dat schema van Rob combineert met een ECC83 in de voortrap (gesteld dat je de componentwaarde aanpast). Qua opzet verschillen de schema's niet zoveel, ze gebruiken bijvoorbeeld allebei dezelfde fasedraaier. Het schema van Rob is érg spartaans, maar of je dat hoort is nog maar de vraag. De meest klankbepalende elementen staan voor jou vast nl: de trafoset en de gebruikte buizen. Pak qua schema gewoon datgene wat je het meest aanspreekt.

Heb je al een foto van je lakwerk?

mvg, Paul
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Over dat schema moet ik me nog maar eens bezinnen. Het chassis zit intussen fraai in de lak al zeg ik het zelf. Ik spuit hem in de kelder waar het schoon en droog is. Kom ik terug voor de volgende laag, zit er ergens een stofje :( Afschuren met een hele fijne korrel, schoonmaken, drogen opnieuw spuiten. Wéér een oneffeneidje, ik wordt hier niet goed van. Of ben ik nou een perfectionist?
Bijlagen
P20-12-09_21.33[01].JPG
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pcdg »

Kelders zijn nooit stofvrij. Je moet er een plastic bak of doos overheen zetten na het spuiten. Overigens ga je van kleine oneffenheden niéts meer merken wanneer het apparaat helemaal in elkaar zit. Het ziet er overigens strak uit!

mvg, Paul
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bocama LA-224B

Bericht door dre »

een tentje bouwen van dun plastic folie :wink:
kun je zo bij de bouwmarkt halen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

Tsja, hoe ver ga je in perfektie. De topplaat van de KT88 versterker waar ik nu mee bezig ben heb ik een keer op nieuw geschuurd en gespoten omdat het minder fraai was geworden. Als je nu kritisch kijkt zie je zo hier of daar nog wel iets, maar ik denk niet dat je het ziet als 'ie af is. Het is net als die ene "zakker" op de deur die je geschildert hebt: niemand ziet het, alleen jij wanneer je langs die deur loopt :D Altijd kritisch op jezelf blijven, en zelf bepalen of het je waard is dat je wer aan het schuren lakken gaat.... en met een bak oid eroverheen, gaat dat nog wel goed drogen dan??
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bocama LA-224B

Bericht door dre »

geef `m goed de tijd om te drogen en kijk het dan nog eens aan :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Gister het spul meegenomen naar mijn werk, daar het chassis weer geschuurd (in de baas z'n tijd nog wel, mwaah, vijf minuutjes moet kunnen :wink: ) gespoten, vanmorgen weer licht geschuurd en gespoten en vanmiddag de gebruikelijke blanke laak laag er op. Dus net als bij de vorige versterker met dezelfde MoTip lak. Of er een vloek op rust: de beide laksoorten hebben mekaar opgevreten en het is dus een lelijke bende geworden :x
Morgen dus weer helemaal overnieuw, glad schuren en opnieuw aflakken. Het moet goed, grrrrrr.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door mischa72 »

PA4URK schreef:
Dus net als bij de vorige versterker met dezelfde MoTip lak. Of er een vloek op rust: de beide laksoorten hebben mekaar opgevreten en het is dus een lelijke bende geworden :x
Dan heb je waarschijnlijk één lak op waterbasis en de andere niet. Als je eerst spuit met die op waterbasis en daar vervolgens die op oplossingsbasis (terpetinebasis oid?) overheen zet, lost die de eerste laag op. Andersom is na een goed drogingsproces een stuk minder gevaarlijk. Let er dus altijd op dat beide lakken dezelfde basis hebben.

Alvast succes bij de volgende paintjob.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bocama LA-224B

Bericht door meanman64 »

PA4URK schreef:
Gister het spul meegenomen naar mijn werk, daar het chassis weer geschuurd (in de baas z'n tijd nog wel, mwaah, vijf minuutjes moet kunnen :wink: ) gespoten, vanmorgen weer licht geschuurd en gespoten en vanmiddag de gebruikelijke blanke laak laag er op. Dus net als bij de vorige versterker met dezelfde MoTip lak. Of er een vloek op rust: de beide laksoorten hebben mekaar opgevreten en het is dus een lelijke bende geworden :x
Morgen dus weer helemaal overnieuw, glad schuren en opnieuw aflakken. Het moet goed, grrrrrr.
Er zijn er mss die dit niet graag horen maar dit is de reden dat ik persoonlijk Motip niet gebruik na meer dan 16 jaar ervaring(natlakspuiter en poederlakker)zeg ik voor mij is motip zooi
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Mwaah, m'n ervaring tot nog toe was goed met de MoTip sprays, je zou toch zeggen dat de diverse MoTip lakken elkaar niet horen te bijten. Ik kan het blanke lak avontuur misschien beter vergeten en een paar extra laagjes wijnrood aanbrengen. Ik moet nu toch een nieuwe bus kopen want deze is leeg :evil: . Het chassis is inmiddels weer glad en klaar voor de volgende ronde. Ik popel om dit af te handelen en eindelijk iets aan buizenelektronika te gaan doen :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door mischa72 »

PA4URK schreef:
Mwaah, m'n ervaring tot nog toe was goed met de MoTip sprays, je zou toch zeggen dat de diverse MoTip lakken elkaar niet horen te bijten. Ik kan het blanke lak avontuur misschien beter vergeten en een paar extra laagjes wijnrood aanbrengen. Ik moet nu toch een nieuwe bus kopen want deze is leeg :evil: . Het chassis is inmiddels weer glad en klaar voor de volgende ronde. Ik popel om dit af te handelen en eindelijk iets aan buizenelektronika te gaan doen :wink:
Ken je niet iemand die je het kunt laten poedercoaten of eloxeren? Dan is het meteen krasvast.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Inmiddels een eerste nieuwe laag aangebracht en vanmiddag de tweede. En nee Mischa, ik heb geen poedercoaters in m'n kennissenkring. De volgende keer (het volgende project dus) ga ik gewoon naar het plaatselijke auto- annex schadebedrijf waar we een goede klant zijn ( :oops: ) en laat hem daar spuiten :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

KERSTWENS
Bijlagen
Kerst.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

PA4URK schreef:
Inmiddels een eerste nieuwe laag aangebracht en vanmiddag de tweede. En nee Mischa, ik heb geen poedercoaters in m'n kennissenkring. De volgende keer (het volgende project dus) ga ik gewoon naar het plaatselijke auto- annex schadebedrijf waar we een goede klant zijn ( :oops: ) en laat hem daar spuiten :wink:
Als je het in de kleur van je auto laat spuiten, krijg je vast korting :wink:

Ook voor jou en alle andere Forumleden een heel prettig kerstfeest en een voorspoedig 2010.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Maar die is weer zwart...
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Hèhè, die vervelende feestdagen ( :^o ) weer achter de rug en ook alweer aan het werk. En weer tijd voor de hobby natuurlijk. Kijk eens wat ik allemaal gedaan heb vandaag! Maar hij doet het nog niet hoor 8) . Het grootste deel mechanisch spelen is nu achter de rug en nu kan ik zachtjesaan met het draadjes-gedeelte beginnen. Hoe lijkt deze tussentijdse impressie? Weinig Bocama meer hè? :lol: :lol:
Bijlagen
P03-01-10_18.24.JPG
Laatst gewijzigd door PA4URK op zo 03 jan 2010, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

En ook nog even de achterkant...
Bijlagen
P03-01-10_18.25[01].JPG
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pcdg »

Getsie wat mooi! Succes met afbouwen. O:)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Heel fraai, ik houd wel van die kleur.

Ga je nog een frontpaneel maken? Er zitten nu nogal wat overbodige gaten in het chassis.

Een heel voorspoedig 2010 gewenst!
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Die kleur -en de glans- vind ik ook erg mooi 8) Ziet eruit als een commercieel produkt!
Nou nog een mooi houten frontpaneeltje en klaar is PA4URK :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Houten frontpaneeltje? Daar twijfel ik eigenlijk aan. Op de voorzijde komen naast de on/off knop en hoofdtelefoonaansluiting (dat gat zat er al :P ) ook nog een volumeknop en keuzeknop. Verder nog twee rvs-inbusboutjes om het chassis aan het hout te bevestigen. Dan zijn bijna alle gaten gevuld. De kleine gaatjes die nog overblijven vind ik zelf niet echt storend omdat de lak ze mooi heeft afgerond. Voor die twee rare hoeken moet ik wel wat verzinnen. Toch een houten frontpaneeltje misschien...? :-s
Allemaal nog 'Vuul Eil en Zegen in ut Naaie Jaor', zoals we dat hier zeggen.
Plaats reactie