Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Elke oude buizenradio heeft wel een trafo waar 6,3 volt uitkomt, Jan.Wowly schreef:Hoe kom ik nu aan een trafo met 6,3 volt secundair.....(poehee, ik blijf aan de gang...)
ik heb nog een klein belpa trafootje liggen: staat op : TR.162.46. Wat betekent dat?
Jan
Dat wat jij opnoemt van Belpa is denk ik gewoon een type nummer. Misschien kun je via Belpa aan de juiste informatie komen. Belpa zit geloof ik in Harderwijk.
Op marktplaats in de rubriek buizenversterkers staan vaak voedingstrafootjes te koop. Dat is denk ik de beste optie.
Lukt het al een beetje met bouwen?
Nou, vanavond geprobeerd de lampucera na te bouwen.
Behoorlijk wat werk voor een beginner. De trafo van de sec 150 en 6,3 volt bleek geen 6,3 volt te geven. ook mat ik aan de pennen van de voet 212 volt ipv 13 volt.....
vragen: hoe krijg ik de 212 omlaag naar 135? is dit nodig?
moeten de grounds an de signaalkant en de voedingkant bij elkaar worden gezet via een steraarde?
groetjes
Jan
Behoorlijk wat werk voor een beginner. De trafo van de sec 150 en 6,3 volt bleek geen 6,3 volt te geven. ook mat ik aan de pennen van de voet 212 volt ipv 13 volt.....
vragen: hoe krijg ik de 212 omlaag naar 135? is dit nodig?
moeten de grounds an de signaalkant en de voedingkant bij elkaar worden gezet via een steraarde?
groetjes
Jan
Zaten de buizen er wel in bij het meten? Onbelast is het voltage een stuk hoger omdat er geen stroom loopt door de weerstanden in de voeding en bij de anode. Hier heb je dan geen spanningsval.Wowly schreef:Nou, vanavond geprobeerd de lampucera na te bouwen.
Behoorlijk wat werk voor een beginner. De trafo van de sec 150 en 6,3 volt bleek geen 6,3 volt te geven. ook mat ik aan de pennen van de voet 212 volt ipv 13 volt.....
vragen: hoe krijg ik de 212 omlaag naar 135? is dit nodig?
moeten de grounds an de signaalkant en de voedingkant bij elkaar worden gezet via een steraarde?
groetjes
Jan
Je kunt de hoogspanning testen door een belasting aan te sluiten. Zeg de buizen doen 5mA. Bij 135V geeft dat dan een weerstand van 27K. Dus Dus als je bij alle buisvoetjes een 27K weerstand aansluit tussen anode pinnen en aarde zou je kunnen testen.
ps. Check even welke buizen je hebt voor de exacte stroomwaardes.
ps. Check even welke buizen je hebt voor de exacte stroomwaardes.
Ik zat net de specs van de 6H1P door te nemen. Kom tot de conclusie dat ik er geen enkele BAL van snap.......
In het schema geeft lukaz aan dat de voeding op 135V moet komen. Ik vroeg mij af waar ie dat vandaan haalt uit deze specs: http://www.lampizator.eu/UPGRADE/6N1PEV.pdf
jn
In het schema geeft lukaz aan dat de voeding op 135V moet komen. Ik vroeg mij af waar ie dat vandaan haalt uit deze specs: http://www.lampizator.eu/UPGRADE/6N1PEV.pdf
jn
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Als ik een en ander nu goed begrijp mag die buis een gloeispanning tussen de 6 en de 6,6V en een maximale hoogspanning van 250V. Lukasz zal zo zijn redenen hebben om voor 135V te gaan. Die 135V is trouwens een richtlijn. Als je er 145V op zet zal er niets doorbranden maar de specialisten kunnen hier, neem ik aan, een beter onderbouwd antwoord op geven.
Tzijn inderdaad wat vreemde karateristieken als je uitgaat van een maximale anodespanning van 250 volt en de Ia/Ua karakteristiek loopt "jenseits" door tot 700 volt.
De 135 volt is echter zo gek nog niet : Bij een standaard versterkerschakeling geeft de fabrikant (Svetlana) een spanning over deze buis aan van 110 volt bij een voedingspanning van 250 Volt. (de rest valt over de anodeweerstand!)
In dit geval - een kathodevolger - ontbreekt de anodeweerstand en valt bijna alle voedingsspanning over de buis. Het zal ongeveer uitkomen op ca. 132 tot 133 volt, afhankelijk hoeveel spanning er staat over de kantodeweerstand Rk.
Met het "tunen" van het geluid zal het wel meevallen aangezien de versterking in deze schakeling nadert tot 1 en de tegenkoppeling dus bijzonder groot is.
N.B. in de mosterd na de maaltijd mode :
Zelf zou ik een ECC88 of equivalent genoemen hebben, de buiskarakteristieken lopen al mooi parallel vanaf een voedingspanning van 50 volt. Ook is de inwendige weerstand lager en de steilheid groter, dus een lagere uitgangsimepdantie. (hoe dit echter op het geluid uitwerkt : geen idee!)
groeten,
Aat
De 135 volt is echter zo gek nog niet : Bij een standaard versterkerschakeling geeft de fabrikant (Svetlana) een spanning over deze buis aan van 110 volt bij een voedingspanning van 250 Volt. (de rest valt over de anodeweerstand!)
In dit geval - een kathodevolger - ontbreekt de anodeweerstand en valt bijna alle voedingsspanning over de buis. Het zal ongeveer uitkomen op ca. 132 tot 133 volt, afhankelijk hoeveel spanning er staat over de kantodeweerstand Rk.
Met het "tunen" van het geluid zal het wel meevallen aangezien de versterking in deze schakeling nadert tot 1 en de tegenkoppeling dus bijzonder groot is.
N.B. in de mosterd na de maaltijd mode :
Zelf zou ik een ECC88 of equivalent genoemen hebben, de buiskarakteristieken lopen al mooi parallel vanaf een voedingspanning van 50 volt. Ook is de inwendige weerstand lager en de steilheid groter, dus een lagere uitgangsimepdantie. (hoe dit echter op het geluid uitwerkt : geen idee!)
groeten,
Aat
Ik zal zeggen wat ik wel begrijp.
een buiz uit een buizenversterker bestaat uit 3 delen de (neg.) Kathode die vaak gloeit, de (pos.) Anode en de verhitter/heater. vandaar de naam triode.
Doordat de kathode negatieve elektronen afstaat en positieve aantrekt en de anode positive uitstraalt en negatieve aantrekt is er sprake van een eletronenstroom tussen beide.
Het stuurrooster kan negatief worden gemaakt waardoor er geen elektronenstroom gaat van kathode naar anode. er is geen signaaloverdracht. als het stuurrooster minder negatief word dan kan er weer wel een anodestroming komen. Er is dan enige versterking. Als het stuurrooster steeds positiever word word het signaal steeds sterker. Het verschil tussen de kathode en de anode minus de "blokkade" van het stuurrooster is de versterking en het bereik van de versterking.
Omdat het stuurrooster dichterbij de kathode staat heeft het een veel lager voltage nodig dan de anode en kathode.
Nu zijn er een aantal waarde;'s die van belang zijn, maar die snap ik niet helemaal. Wat is een kathodevolger, wat is een anodeweerstand,
wat betekent de zin "Met het "tunen" van het geluid zal het wel meevallen aangezien de versterking in deze schakeling nadert tot 1 en de tegenkoppeling dus bijzonder groot is. "
Wa betekent: "buiskarakteristieken lopen parallel van 50 volt?
Wat betekent: "de inwendige weerstand lager en de steilheid groter, dus een lagere uitgangsimepdantie" ik vind impendantie al een lastig begrip....
Jan
een buiz uit een buizenversterker bestaat uit 3 delen de (neg.) Kathode die vaak gloeit, de (pos.) Anode en de verhitter/heater. vandaar de naam triode.
Doordat de kathode negatieve elektronen afstaat en positieve aantrekt en de anode positive uitstraalt en negatieve aantrekt is er sprake van een eletronenstroom tussen beide.
Het stuurrooster kan negatief worden gemaakt waardoor er geen elektronenstroom gaat van kathode naar anode. er is geen signaaloverdracht. als het stuurrooster minder negatief word dan kan er weer wel een anodestroming komen. Er is dan enige versterking. Als het stuurrooster steeds positiever word word het signaal steeds sterker. Het verschil tussen de kathode en de anode minus de "blokkade" van het stuurrooster is de versterking en het bereik van de versterking.
Omdat het stuurrooster dichterbij de kathode staat heeft het een veel lager voltage nodig dan de anode en kathode.
Nu zijn er een aantal waarde;'s die van belang zijn, maar die snap ik niet helemaal. Wat is een kathodevolger, wat is een anodeweerstand,
wat betekent de zin "Met het "tunen" van het geluid zal het wel meevallen aangezien de versterking in deze schakeling nadert tot 1 en de tegenkoppeling dus bijzonder groot is. "
Wa betekent: "buiskarakteristieken lopen parallel van 50 volt?
Wat betekent: "de inwendige weerstand lager en de steilheid groter, dus een lagere uitgangsimepdantie" ik vind impendantie al een lastig begrip....
Jan
Letterlijk uit Theorie en Praktijk van Buizenversterkers door Peter Dieleman:Wowly schreef:Wa betekent: "buiskarakteristieken lopen parallel van 50 volt?
Wat betekent: "de inwendige weerstand lager en de steilheid groter, dus een lagere uitgangsimepdantie" ik vind impendantie al een lastig begrip....
Bij eenzelfde anodespanning, zien we voor verschillende waarden van de (negatieve) stuurroosterspanningen, verschillende stromen. De verhoudingen van die stroomverschillen, gedeeld door die van de spanningsveranderingen op het stuurrooster wordt de steilheid genoemd, uitgedrukt in mA/V.
Groeten,
Mischa
Dat is een antwoord op een vraag. en ik heb er nog zoveel....
Overigens heb ik hem nu gebouwd, maar krijg niets anders dan gezoem uit de speakers. of ik de DAC nu wel of niet aankoppel. Gezoem. Een behoorlijk gezoem trouwens.
Overigens zie ik bij het tekeningetje van de lampucera een paar waarde's staan: die van de DAc-zijde fluctueren heel sterk, en die van de voedingszijde ook.....ik snap er geen sikkepit van!
Ik zal eens een foto maken van mij vogelnestje. misschien dat jullie grote fouten zien?
groetjes
Jan
Overigens heb ik hem nu gebouwd, maar krijg niets anders dan gezoem uit de speakers. of ik de DAC nu wel of niet aankoppel. Gezoem. Een behoorlijk gezoem trouwens.
Overigens zie ik bij het tekeningetje van de lampucera een paar waarde's staan: die van de DAc-zijde fluctueren heel sterk, en die van de voedingszijde ook.....ik snap er geen sikkepit van!
Ik zal eens een foto maken van mij vogelnestje. misschien dat jullie grote fouten zien?
groetjes
Jan
- Bijlagen
@Wowly,
Mijn post was grotendeels gerustellend bedoeld. Wat ik wil zeggen is eigenlijk : het schema van de buizenschakeling is m.i. in orde en hier zal het niet aan liggen. Probeerde met het impedantieverhaal enigszins volledig te zijn, maar is op zich niet van groot belang.
Voor buizenkennis : lezen, lezen, lezen, daarna solderen, solderen..
succes en groeten,
Aat
Mijn post was grotendeels gerustellend bedoeld. Wat ik wil zeggen is eigenlijk : het schema van de buizenschakeling is m.i. in orde en hier zal het niet aan liggen. Probeerde met het impedantieverhaal enigszins volledig te zijn, maar is op zich niet van groot belang.
Voor buizenkennis : lezen, lezen, lezen, daarna solderen, solderen..
succes en groeten,
Aat
Iig staan kathode volgers met het rooster op ground potentiaal en een relatief kleine kathodeweerstand naar ground nu niet bepaald bekend om een fijn geluid.AatV schreef:Met het "tunen" van het geluid zal het wel meevallen aangezien de versterking in deze schakeling nadert tot 1 en de tegenkoppeling dus bijzonder groot is.
groeten,
Aat
Met kathodevolgers is op zich niets mis maar ze dienen wel hoogohmig belast te worden voor een prettig geluid.
als ik het schema nog eens bekijk dan zie ik een kathodeweerstand van 2k dus is de spanning kathode/gloeidraad niet al te hoog dus heb je 3 mogelijkheden om de gloeidraad te aarden:of je legt(als je die hebt)de middenaftakking van je gloeitrafo(6,3v)aan massa of je neemt één van de gloeidraadpinnen(4 of5)en legt die aan massa of je neemt een condensator van 0,22---1microfarad en legt die van een der gloeidraadpinnen naar massa.
als je niet aard is een mooie brom je deel
mvg
audioot dirk
als je niet aard is een mooie brom je deel
mvg
audioot dirk
