Lampucera

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Jan,

Als je een trafo neemt met een iets hogere uitgangsspanning, kun je die dmv een regelaar exact op 6,3V zetten.

Groetjes,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wowly schreef:
Hoe kom ik nu aan een trafo met 6,3 volt secundair.....(poehee, ik blijf aan de gang...)

ik heb nog een klein belpa trafootje liggen: staat op : TR.162.46. Wat betekent dat?

Jan
Elke oude buizenradio heeft wel een trafo waar 6,3 volt uitkomt, Jan.

Dat wat jij opnoemt van Belpa is denk ik gewoon een type nummer. Misschien kun je via Belpa aan de juiste informatie komen. Belpa zit geloof ik in Harderwijk.

Op marktplaats in de rubriek buizenversterkers staan vaak voedingstrafootjes te koop. Dat is denk ik de beste optie.

Lukt het al een beetje met bouwen?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hoi Jan,

Als je persé met 6,3V uit een trafo wil gaan voeden, heb ik wellicht nog wel een trafo voor je. Hoeveel Ampère moet die kunnen leveren?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ga eens ff bij een paar buizenliefhebbers in de burt vragen of ze wat hebben staan van 6,3 v. Als het zoveel voorkomt zullen ze er vast wel een paar van hebben staan :P

Hij is bedoeld voor de Lampucera, hoeveel ampere nodig is voor gloei weet ik niet.

jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, vanavond geprobeerd de lampucera na te bouwen.
Behoorlijk wat werk voor een beginner. De trafo van de sec 150 en 6,3 volt bleek geen 6,3 volt te geven. ook mat ik aan de pennen van de voet 212 volt ipv 13 volt.....

vragen: hoe krijg ik de 212 omlaag naar 135? is dit nodig?
moeten de grounds an de signaalkant en de voedingkant bij elkaar worden gezet via een steraarde?

groetjes

Jan
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Wowly schreef:
Nou, vanavond geprobeerd de lampucera na te bouwen.
Behoorlijk wat werk voor een beginner. De trafo van de sec 150 en 6,3 volt bleek geen 6,3 volt te geven. ook mat ik aan de pennen van de voet 212 volt ipv 13 volt.....

vragen: hoe krijg ik de 212 omlaag naar 135? is dit nodig?
moeten de grounds an de signaalkant en de voedingkant bij elkaar worden gezet via een steraarde?

groetjes

Jan
Zaten de buizen er wel in bij het meten? Onbelast is het voltage een stuk hoger omdat er geen stroom loopt door de weerstanden in de voeding en bij de anode. Hier heb je dan geen spanningsval.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nee, buizen zaten er niet in. Moet dat dan? Ik had graag gecontroleerd of alle spanningen goed waren voordat de buis erin ging.

Groetjes

jan
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Je kunt de hoogspanning testen door een belasting aan te sluiten. Zeg de buizen doen 5mA. Bij 135V geeft dat dan een weerstand van 27K. Dus Dus als je bij alle buisvoetjes een 27K weerstand aansluit tussen anode pinnen en aarde zou je kunnen testen.

ps. Check even welke buizen je hebt voor de exacte stroomwaardes.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Wowly,
in aanvulling op de post van Sevenup : bij een stroom van 5 mA over 135 volt is het verstookte vermogen 0,675 Watt. Dus minimaal 1 Watt (voor korte tijd) of liever weerstanden van 2 Watt of hoger nemen.

succes,
Aat
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zat net de specs van de 6H1P door te nemen. Kom tot de conclusie dat ik er geen enkele BAL van snap....... :oops:

In het schema geeft lukaz aan dat de voeding op 135V moet komen. Ik vroeg mij af waar ie dat vandaan haalt uit deze specs: http://www.lampizator.eu/UPGRADE/6N1PEV.pdf

jn
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als ik een en ander nu goed begrijp mag die buis een gloeispanning tussen de 6 en de 6,6V en een maximale hoogspanning van 250V. Lukasz zal zo zijn redenen hebben om voor 135V te gaan. Die 135V is trouwens een richtlijn. Als je er 145V op zet zal er niets doorbranden maar de specialisten kunnen hier, neem ik aan, een beter onderbouwd antwoord op geven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bij een lagere anodespanning gaat ie waarschijnlijk "buiziger" klinken. M.a.w. wat meer de typische buizenvervorming produceren die dat tilkje warmte aan het geluid geeft?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ah, op die manier. Je zou dus kunnen zeggen dat je buizen enigzins kunt tunen? (zei de man die voornamelijk ss is gewend...)

jan
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Tzijn inderdaad wat vreemde karateristieken als je uitgaat van een maximale anodespanning van 250 volt en de Ia/Ua karakteristiek loopt "jenseits" door tot 700 volt.
De 135 volt is echter zo gek nog niet : Bij een standaard versterkerschakeling geeft de fabrikant (Svetlana) een spanning over deze buis aan van 110 volt bij een voedingspanning van 250 Volt. (de rest valt over de anodeweerstand!)
In dit geval - een kathodevolger - ontbreekt de anodeweerstand en valt bijna alle voedingsspanning over de buis. Het zal ongeveer uitkomen op ca. 132 tot 133 volt, afhankelijk hoeveel spanning er staat over de kantodeweerstand Rk.

Met het "tunen" van het geluid zal het wel meevallen aangezien de versterking in deze schakeling nadert tot 1 en de tegenkoppeling dus bijzonder groot is.

N.B. in de mosterd na de maaltijd mode :
Zelf zou ik een ECC88 of equivalent genoemen hebben, de buiskarakteristieken lopen al mooi parallel vanaf een voedingspanning van 50 volt. Ook is de inwendige weerstand lager en de steilheid groter, dus een lagere uitgangsimepdantie. (hoe dit echter op het geluid uitwerkt : geen idee!)

groeten,
Aat
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Aat!!! ik snap hiervan geen snars man! Kun je me niet eens een keertje komen lesgeven ofzo? :D

jan

Ps: wat zeg je nu allemaal in jip en janneke taal??
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Welk deel snap je niet Jan?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zal zeggen wat ik wel begrijp.

een buiz uit een buizenversterker bestaat uit 3 delen de (neg.) Kathode die vaak gloeit, de (pos.) Anode en de verhitter/heater. vandaar de naam triode.

Doordat de kathode negatieve elektronen afstaat en positieve aantrekt en de anode positive uitstraalt en negatieve aantrekt is er sprake van een eletronenstroom tussen beide.

Het stuurrooster kan negatief worden gemaakt waardoor er geen elektronenstroom gaat van kathode naar anode. er is geen signaaloverdracht. als het stuurrooster minder negatief word dan kan er weer wel een anodestroming komen. Er is dan enige versterking. Als het stuurrooster steeds positiever word word het signaal steeds sterker. Het verschil tussen de kathode en de anode minus de "blokkade" van het stuurrooster is de versterking en het bereik van de versterking.

Omdat het stuurrooster dichterbij de kathode staat heeft het een veel lager voltage nodig dan de anode en kathode.

Nu zijn er een aantal waarde;'s die van belang zijn, maar die snap ik niet helemaal. Wat is een kathodevolger, wat is een anodeweerstand,

wat betekent de zin "Met het "tunen" van het geluid zal het wel meevallen aangezien de versterking in deze schakeling nadert tot 1 en de tegenkoppeling dus bijzonder groot is. "

Wa betekent: "buiskarakteristieken lopen parallel van 50 volt?

Wat betekent: "de inwendige weerstand lager en de steilheid groter, dus een lagere uitgangsimepdantie" ik vind impendantie al een lastig begrip....

:oops:

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
Wa betekent: "buiskarakteristieken lopen parallel van 50 volt?

Wat betekent: "de inwendige weerstand lager en de steilheid groter, dus een lagere uitgangsimepdantie" ik vind impendantie al een lastig begrip....
Letterlijk uit Theorie en Praktijk van Buizenversterkers door Peter Dieleman:
Bij eenzelfde anodespanning, zien we voor verschillende waarden van de (negatieve) stuurroosterspanningen, verschillende stromen. De verhoudingen van die stroomverschillen, gedeeld door die van de spanningsveranderingen op het stuurrooster wordt de steilheid genoemd, uitgedrukt in mA/V.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat is een antwoord op een vraag. en ik heb er nog zoveel....

Overigens heb ik hem nu gebouwd, maar krijg niets anders dan gezoem uit de speakers. of ik de DAC nu wel of niet aankoppel. Gezoem. Een behoorlijk gezoem trouwens.

Overigens zie ik bij het tekeningetje van de lampucera een paar waarde's staan: die van de DAc-zijde fluctueren heel sterk, en die van de voedingszijde ook.....ik snap er geen sikkepit van!

Ik zal eens een foto maken van mij vogelnestje. misschien dat jullie grote fouten zien?

groetjes

Jan
Bijlagen
close-up HV deel
close-up HV deel
onderzijde buisvoetje
onderzijde buisvoetje
idem iets andere angle
idem iets andere angle
vogelnestje. Links de digitale zijde (voeding DAC, DAC, obbl.caps naar buisvoet), de blauwe tonnetjes: het HV deel, het kleine trafootje: het stuurrostervoedingsdeel, rechtsboven de uitgang.
vogelnestje. Links de digitale zijde (voeding DAC, DAC, obbl.caps naar buisvoet), de blauwe tonnetjes: het HV deel, het kleine trafootje: het stuurrostervoedingsdeel, rechtsboven de uitgang.
idem, closer upje
idem, closer upje
gloeien doet op op 6,0 tot 6,1 voltac
gloeien doet op op 6,0 tot 6,1 voltac
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Morgen weer opnieuw proberen :)

groetjes

jan
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Wowly,

Mijn post was grotendeels gerustellend bedoeld. Wat ik wil zeggen is eigenlijk : het schema van de buizenschakeling is m.i. in orde en hier zal het niet aan liggen. Probeerde met het impedantieverhaal enigszins volledig te zijn, maar is op zich niet van groot belang.

Voor buizenkennis : lezen, lezen, lezen, daarna solderen, solderen..

succes en groeten,
Aat
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi wowly,
ik ben(jaaaaren geleden)ook met de praktijk aan buisjes begonnen hoor.
je hebt iig geen rookpluim en het buisje gloeit normaal
heb je één van de gloeiaansluitingen aan massa gelegd?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

audioot schreef:
heb je één van de gloeiaansluitingen aan massa gelegd?
mvg
audioot
@ allen, dat stelt gerust.

@dirk: nee, moet dat dan? En zo ja, hoe dan?

Jan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Met het "tunen" van het geluid zal het wel meevallen aangezien de versterking in deze schakeling nadert tot 1 en de tegenkoppeling dus bijzonder groot is.

groeten,
Aat
Iig staan kathode volgers met het rooster op ground potentiaal en een relatief kleine kathodeweerstand naar ground nu niet bepaald bekend om een fijn geluid.

Met kathodevolgers is op zich niets mis maar ze dienen wel hoogohmig belast te worden voor een prettig geluid.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

als ik het schema nog eens bekijk dan zie ik een kathodeweerstand van 2k dus is de spanning kathode/gloeidraad niet al te hoog dus heb je 3 mogelijkheden om de gloeidraad te aarden:of je legt(als je die hebt)de middenaftakking van je gloeitrafo(6,3v)aan massa of je neemt één van de gloeidraadpinnen(4 of5)en legt die aan massa of je neemt een condensator van 0,22---1microfarad en legt die van een der gloeidraadpinnen naar massa.
als je niet aard is een mooie brom je deel
mvg
audioot dirk
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”