30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Interficior schreef:
Pjotr schreef:
4 stukken staalplaat van 24 cm x 24 cm x 1,5 cm wegen iets van 26 kg en komen op €30 totaal :D
Waar is zoiets te verkrijgen tegen zo'n prijs?
Een bevriend staalbouwbedrijf :D

Die van mij had zwart gewalst strip liggen van 240 breed van 10mm dik en 15 mm dik. (Nu maar hopen dat ie zich niet vergist heeft, maar hier in de buurt geldt zonder morren: afspraak is afspraak :D ).
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik probeerde in populair modern taalgebruik te vragen wat voor speakers je hebt waarbij je deze sub gaat gebruiken :oops:
Zeg dat dan meteen :P :mrgreen:

Het is voor bij onze Von Schweikert VR1 monitors.
Sorry, ik kan iets makkelijks heel moeilijk brengen... soms.

Waarom heb ik nu al jarenlang het gevoel dat jij iedere avond naar volle tevredenheid zit te luisteren naar een setje zelfbouw wat je jaren terug hebt gebouwd en gewoon nog steeds erg goed klinkt en je dus niet de behoefte hebt om iets nieuws te bouwen behalve dan die sub omdat het je leuk lijkt om iets met DRC te doen en dat het laag dan een oppepper krijgt is mooi meegenomen?
8-[
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Laat dat sorry maar zitten Jan :mrgreen: (was een beetje een plaagstootje van mij)
Leeuwarden schreef:
Waarom heb ik nu al jarenlang het gevoel dat jij iedere avond naar volle tevredenheid zit te luisteren naar een setje zelfbouw wat je jaren terug hebt gebouwd en gewoon nog steeds erg goed klinkt en je dus niet de behoefte hebt om iets nieuws te bouwen behalve dan die sub omdat het je leuk lijkt om iets met DRC te doen en dat het laag dan een oppepper krijgt is mooi meegenomen?
8-[
Tja, ga dat maar eens uitleggen ... het is min of meer wel zo. Wel hebben mijn vrouw en ik besloten dat we het onderste octaaf er bij willen horen, dat is ook een primaire drijfveer. Het heeft er enerzijds mee te maken dat ik voor mij zelf een perfecte set absoluut niet belangrijk vind om thuis van muziek te genieten, terwijl ik toch anderzijds een perfectionist ben. Zelfbouwen is voor mij meer hobby om het doen en omdat ik erg nieuwsgierig ben en graag zaken uitzoek/onderzoek. Als het er eenmaal staat ben ik alweer met het volgende bezig. Op dit moment staat er niet eens zelfbouw te spelen maar commerciële von Schweikert monitor speakers. Ik kan best zelf betere bouwen maar deze zijn prima en hebben een prima neutraal los klankbeeld vrij van storende artefacten als snerpende sopranen of een benauwde sweetspot.

De hobby van de audio en de hobby van muziek luisteren staan een beetje los van elkaar maar aan de andere kant dienen ze elkaar prima. Het is echter geen must. Toen ik een jaar of 14 was (en al een paar speakers zelf gebouwd) had ik een vriendinnetje en dat was de dochter van Pieter Gouderjaan, eerste hoornist van het RPhO. Ik kwam daar dus over de vloer en het verbaasde mij dat de heer Gouderjaan een simpele Philips koffergrammofoon had om zijn platen te beluisteren. Toen ik hem er eens naar vroeg antwoordde hij laconiek: "Ach het gaat om de muziek en wat er gespeeld wordt hoor ik zo ook wel". Die relativering ben ik nooit meer vergeten.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Toen ik hem er eens naar vroeg antwoordde hij laconiek: "Ach het gaat om de muziek en wat er gespeeld wordt hoor ik zo ook wel". Die relativering ben ik nooit meer vergeten.
Grappig dat je dat zegt, want onze overbuurman was de zender programmeur voor Radio 4 en die heeft thuis een set eenvoudige wharfedales staan. Ik zei toen ook: "goh, ik had een super installatie verwacht". Hij antwoorde iets in de trend van: "echt benaderd het toch nooit en anders luister ik wel met een hoofdtelefoon". :lol:

Tsja...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Leeuwarden »

Gek is dat inderdaad. Mijn ex collega was ook hobbymuzikant en muziekverzamelaar. Had een installatie waar je de tranen van in de ogen sprongen. Na jaren ging eindelijk iets in zijn installatie kapot en mocht ik een advies geven (heel verstandig van hem...) Het is een Rotel versterker, Rotel CD speler en Tony Gee zijn Hatt III geworden. Bijzonder fraai setje! Er ging een wereld voor hem open :mrgreen:

Ik ben overigens wel van mening dat een setje dat "leeft" mij meer doet dan een set die alles perfect doet. Ik heb overigens wel gemerkt dat daar een overlappend gebied in is. Dat is die krent in de pap die hier in huis mag komen staan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Vanmiddag alvast een begin opgehaald 26,8 kg in totaal. Was €40 kwijt. Die €30 was voor 10mm dik en dit is 15mm dik. Toen ik met de baas besprak wat ik van plan was vroeg ie onmiddellijk waarom ik niet gelijk 6 platen van 30cm x 30cm aan elkaar liet lassen, poeder coating er over en klaar. Gelijk had ie en ik hou dat nog even in het achterhoofd. (Zoiets is hier al eens aan de orde geweest maar nooit meer wat van vernomen.)

Nu eerst maar eens een tekeningetje voor de timmerman maken voor het zagen van de plankjes :mrgreen:
Bijlagen
Sterk-staaltje.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Leeuwarden »

Gewoon lassen Peter! Hartstikke mooi! Zijn de achterkanten ook van metaal?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Beetje mosterd na de maaltijd (zeg ik nu ook tegen mijzelf), maar wie weet doe ik dat nog wel eens. Deze platen zijn 24cm x 24 cm en daar gaat die Dayton niet tussen passen.

Als ik hem helemaal van staal zou maken gaat dat denk ik wel begrotelijker worden. Dan moet alles precies op maat gesneden worden, de gaten voor de versterker en de woofer er netjes uitgesneden enz. En dan gaat ie wel erg zwaar worden. Maar problemen met inslagmoeren heb je dan niet, je tapt gewoon schroefdraad voor de bevestiging van de speaker :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Leeuwarden »

Als je dat zou doen wordt je wel beperkt in je muziekkeuze....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Als je dat zou doen wordt je wel beperkt in je muziekkeuze....
Plak je er toch een sjoelschijfje op :P :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Leeuwarden »

Sjoelschijfje is zinloos bij "Heavy Metal" :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Vandaag wat zitten tekenen en puzzelen. Met 30L wordt het toch nog wel een kubus met ribben van 40 cm uitwendig. Maandag eens hout laten zagen en epoxy regelen.
Bijlagen
Sub-kast.gif
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Zo, het is weer een klein stukje verder.

Na eerst een zaagtafel geklust te hebben de boel op maat gezaagd en de randen van de panelen verlijmd. Dat was nog een heel werk want dat moet plankje voor plankje. De staalplaten zijn 15mm dik en om ook nog wat ruimte voor de lijm te houden had ik randen van 16 mm nodig. Dat bestaat dus niet in ocume multiplex :| Schaven kun je dat spul niet dus werden het plankjes van 10mm + 6mm dik op elkaar gelijmd. Uiteindelijk de boel pas gefreesd en dan ziet het er zo uit:
Panelen_1.jpg
Staalplaat_detail.jpg
De platen nu met thixotrope epoxylijm verlijmen. De lijm was eerst te dik om zulke grote vlakken goed aangeperst te krijgen. De epoxylijm kun je niet verdunnen maar wel mengen met basishars. Zogezegd zo gedaan en dat werkte een stuk beter:
Verlijmen_staalplaat.jpg
Epoxy bindt heel langzaam en heel geleidelijk. Na een uurtje of 4 kun je de overtollige lijm nog gemakkelijk met een plamuurmes wegsteken, hetgeen hier al gedaan is. Is het eenmaal uitgehard dan heb je er een stevige dobber aan om overtollige resten weg te krijgen.

Uiteindelijk de buitenplank er op gelijmd:
Verlijmen_afdekking.jpg
En dan hebben we uiteindelijk plankjes van ca. 8 Kg/stuk :D
Plankje_van_8_kg.jpg
Als je er op klopt is het echt heel dood. Niet dat je dat nodig hebt bij een sub maar het is goed om te weten. Er hoeft beslist geen bracing in :D
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door fluppie »

Zo, dacht ik met die 30mm MDF wel zwaar genoeg te zitten... Wordt ik even overtroffen :-).
escarabajo
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 11:10

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door escarabajo »

hallo,

zijn er nog vorderingen?

mvg. kevin
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Door tijdgebrek helaas niet veel. Alles is nu pas gezaagd/gefreesd om verder in elkaar te lijmen.

Maar goed dat je mij er aan herinnert, tijd om er weer eens de sokken in te zetten ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Marp »

Grappig...
[url=http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1451253#p1451253][img]http://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=22912&t=1[/img][/url] Sterk-staaltje.jpg [ 132.88 KiB | 3985250 keer bekeken ]
... dat je op een strip gewalst staal stuit, en dat je zomaar ineens een idee benadert wat je al heel lang geleden opperde. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Ja, die Michiel :mrgreen: Waar zou ie gebleven zijn?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Marp »

Dat ben ik me altijd blijven afvragen. Zo nu en dan komt hij nog wel kijken, dus de interesse voor zelfbouw lijkt er nog te zijn. Ik gok dat hij nog altijd veel op de surfplank staat, en zich daarnaast met zijn creativiteit op een baan heeft gestort.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: 30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door DragoSz »

Zijn laaste bericht is uit 2006 :shock:

"Geplaatst: za 16 dec 2006, 13:23"
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”