30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

30L Sub met Dayton RSS265HF-4

Bericht door Pjotr »

Hallo, ik ben aan het puzzelen voor een 30L subje. Van hout gaat dat te licht worden en ik denk er daarom over de kast van ferrocement te maken met een wanddikte van 3 cm. Wat ik er over vind met Google is niet zo veel, alleen veel voorbeelden van boten en watertanks.

Mijn vraag is deze: Wat is de optimale verhouding van cement, zand en water hiervoor? Neem aan dat vooral de verhouding water/cement kritisch is. Ik kom daarvoor verschillende verhoudingen tegen. En wat is beter (sterker), Portland cement of hoogoven cement, of maakt dat niet veel uit?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 16 dec 2009, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door audiomanics »

Gewoon een zakje kant en klaar beton van de Gamma niet goed genoeg? Water bijmengen tot het breiig wordt en je gietvormpje vullen.. Eventueel wat wapening aanbrengen.. 3cm breekt namelijk best wel makkelijk..
Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door sietse »

Er is een ezelsbrugje van 1, 2, 3, en dat was
1 deel cement,
2 delen zand,
3 delen water
Als ik het goed onthouden heb. :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Nee Sietse, denk dat je in de war bent met 1-2-3 beton:

1 deel cement
2 delen zand
3 delen keien

Dat zijn dan volume delen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Marp »

Dat was inderdaad met kiezels.

Voor sterkte geloof ik niet dat je een keuze hoeft te maken tussen portland of hoogovencement (voor zover die laatste nog verkrijgbaar is). Naar ik begrijp gebruik je hoogovencement met name voor een hogere bestendigheid tegen chloriden en sulfaten, of wanneer je door verwarming invloed wilt uitoefenen op het uithardingsproces.

Iets over de verhoudingen:
WikiPedia schreef:
Mortelspecie wordt typisch samengesteld uit 1 deel bindmiddel, 3 delen granulaat en 1 deel water. Indien goed vermengd, zorgt deze verhouding voor een optimale sterkte na uitharding. Meer bindmiddel verbetert de waterdichtheid, maar maakt de specie duurder; meer granulaat verzwakt de sterkte van het resultaat. Het bindmiddel is gewoonlijk portlandcement, soms gemengd met kalk om de specie smeuïger en zo beter verwerkbaar te maken.

Het granulaat is rivierzand; rijnzand, geel zand en/of wit zand worden het meest toegepast. Het water ondergaat een trage chemische reactie met het bindmiddel zodat de granulaatkorrels aan elkaar kleven en de mortel gaat uitharden.
BTW: op zakken cement staat meestal de juiste mengverhouding gedrukt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Dank Marp, had er even niet aan gedacht om op "mortel" te Googlen, ligt toch erg voor de hand :oops:

Overigens Kees, ferrocement is dus mortel gewapend met ijzervlechtwerk en kippengaas. Op de juiste manier gedaan is dat erg sterk.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door EppeRRR »

Weet niet of er al bij nagedacht is, maar ik zou persoonlijk de binnenkant van de behuizing coaten/verfen ivm gruis/stof.
Nadeel van beton is dat het eigenlijk altijd gruist.

suc6
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Ja heb ik aan gedacht. De buitenkant wordt sowieso met epoxyhars gecoat om het mooi glad te krijgen. En de binnenkant neem ik dan gelijk even mee.

Alhoewel, ik heb begrepen dat cement/beton een week of drie nodig heeft om volledig uit te harden en goed droog te worden. Vanwege vocht is het misschien toch niet zo'n goed idee om de binnenkant ook met epoxy te doen en is gewone acrylverf beter.

Hink nog even op 2 benen: Of de hele kast in 1 keer van ferrocement, of sandwichpanelen van hout met 2,5cm dikke gewapende cement panelen daartussen gelijmd. Ik dacht eerst aan simpele trottoirtegels maar die zijn te groot (maar daarvoor hebben we een diamant slijptol :D ) en vooral te dik voor zoiets.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 14 dec 2009, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Arno »

Ik had zelf ook eens een plannetje om zoiets te doen. Mijn oog was toen gevallen op egalisatiemortel (met wapening). Dat kun je heel goed gieten.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door MichaelB »

Je hebt ook zoiets als giet epoxyhars.

Dat is knoert hard en in iedere kleur te maken. Het is wel een stuk duurder (hoeveel precies weet ik niet), maar dat hoef je niet meer te wapenen en de afwerking is, mits goed gegoten, te polijsten tot een spiegel.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door MichaelB »

Um, negeer de epoxyhars maar, want ik zie net op iNet dat ze 190 euro voor 15Kg rekenen :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Gewone expoxyhars is bij mijn leverancier (Harjon in Dordrecht) toch echt wel een stuk goedkoper. Maar dat gaat het toch niet worden voor de panelen zelf. Waarom ik naar steen/beton wil is hoofdzakelijk om het gewicht. Anders is hout veel makkelijker. Voor ferrocement moet ik toch ook eerst een bekisting maken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Gewone expoxyhars is bij mijn leverancier (Harjon in Dordrecht) toch echt wel een stuk goedkoper. Maar dat gaat het toch niet worden voor de panelen zelf. Waarom ik naar steen/beton wil is hoofdzakelijk om het gewicht. Anders is hout veel makkelijker. Voor ferrocement moet ik toch ook eerst een bekisting maken.
Epoxyhars heeft toch een soortelijk gewicht wat iets hoger ligt dan water? Iets van 1,1-1,2 dacht ik me vanuit de modelbouw te herinneren. Dat is toch een stuk meer dan MDF. Bij een subje van 30liter zit je dan op een kastgewicht van +/- 20KG, da's zonder evt. bracing. En niet onbelangrijk, het is gruwelijk hard/sterk, bracing lijkt me dan ook totaal niet nodig.

Maar goed, het is een stuk duurder dan beton, dus daarmee van het lijstje lijkt me.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Ok, ik ben er uit. Het gaan sandwich panelen worden van ocume multiplex en staalplaat met epoxy verlijmd. 4 stukken staalplaat van 24 cm x 24 cm x 1,5 cm wegen iets van 26 kg en komen op €30 totaal :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door MichaelB »

Uhm, niet om het een of ander, maar waarom zo'n gigantisch gewicht voor zo'n klein subje?
Paneelresonanties heb je al nagenoeg niet bij 24cm overspanning met 30mm MDF/HDF, zelfs zonder brace en als er al resonanties zijn dan liggen die boven het bereik van je sub.

Niet om als eigenwijs over te komen, maar ik ben echt geïnteresseerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Omdat ie anders met de gebruikte woefert gaat stuiteren :mrgreen:

Er komt een Dayton RSS265HF-4 in. En met Xmax van 14 mm en een Mms van 146 gram wil die wel een beetje body zien om tegenaan te leunen. Mijn vloer is een houten parket vloer die zwevend ligt. De kast moet dus sowieso ontkoppeld gaan worden van de vloer en hoe minder beweging van de kast t.g.v. de reactiekracht hoe beter dan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 15 dec 2009, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Omdat ie anders met de gebruikte woefert gaat stuiteren :mrgreen:

Er komt een Dayton RSS265HF-4 in. En met Xmax van 14 mm en een Mms van 146 gram wil die wel een beetje body zien om tegenaan te leunen.
AH! Kijk, dat verklaard het e.e.a. :mrgreen:

Dan pak ik nu de cola en de popcorn, ga achterover zitten en dit topic volgen! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef:
Dan pak ik nu de cola en de popcorn, ga achterover zitten en dit topic volgen! :lol:
Sla maar een flinke hoeveelheid in dan want echt veel tijd heb ik er niet voor :mrgreen: Gaat dus wel even aanlopen voor ie af is.

B.t.w. gewone universele epoxyhars kost bij Harjon €24 voor 1,5 kg en giethars/impregneerhars 20,25 voor 0,75L.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Omdat ie anders met de gebruikte woefert gaat stuiteren :mrgreen:
Ter aanvulling van wat wordt dat woefertje ingezet?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Wat "wat" bedoel je? Frequentie of Watts?

De bedoeling is vanaf 25 Hz en met een Hypex UcD180. Met die 25 Hz ga ik nog experimenteren, misschien blijft het bij de 40 Hz wat de Fb van dit kastje is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Leeuwarden »

Ik probeerde in populair modern taalgebruik te vragen wat voor speakers je hebt waarbij je deze sub gaat gebruiken :oops:
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Duck Twacy »

Ik heb vroeger gefantaseerd over het bouwen van een zee waardig jacht (of motor sailer geinspireerd op de Noorse jol of "Colin Archer") en ferro cement was een van de goedkopere opties.

Het is er nooit van gekomen, maar in een oud boekje dat ik hier heb liggen spreekt men van een water/cement verhouding van maximaal 0.4. Men zegt dat er extra toevoegingen nodig zijn om het verwerkbaar te krijgen (bv puzzolanen?? plastificeerder, Arabisch gom??).

Geen concrete (pun intended) recepten helaas.

Afbeelding
zucht
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door MH »

Is het niet eenvoudiger om een leuk dubbelwandig kastje te maken en de tussenruimte te vullen met zand? In een oude K&T of HH heb ik ook wel eens een test gezien van verschillende soorten opvulling. Ik geloof dat een mengsel van zand en loodkorreltjes het erg leuk deed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Ik probeerde in populair modern taalgebruik te vragen wat voor speakers je hebt waarbij je deze sub gaat gebruiken :oops:
Zeg dat dan meteen :P :mrgreen:

Het is voor bij onze Von Schweikert VR1 monitors. Die lopen tot iets van 60 Hz (eigenlijk 70 Hz op -3 dB). Ooit gekocht voor mijn vrouw toen die nog in R'dam op een flatje woonde met een woonkamer van 4m x 4m. Nu hebben we een woonkamer van 6m x 12m, kan het een stuk harder en missen we het onderste oktaaf toch wel. Het is best een lastige ruimte omdat er een hap uit is vanwege het trappenhuis.

Aan de andere kant vind ik het ook wel leuk om na lange tijd niets met speakers gedaan te hebben, weer eens te gaan experimenteren. Ook omdat de mogelijkheden met DRC (digital room correction) de laatste tijd een stuk zijn opgeschoten, vooral in het laag. En veel tijd heb ik niet, dus bouw ik gelijk iets degelijks :D De staalplaten ga ik morgen even ophalen.

@MH

Zand is niet echt zwaar. Bovendien heb je kans dat het droge zand door de trillingen gaat "zweven" en het minder effectief is. Tegen staalplaat kan niets op qua soortelijk gewicht (nou ja behalve lood en goud dan) en het is goedkoop. Dit is uiteindelijk gewoon de makkelijkste/snelste manier om een kastje zwaar te krijgen. Bovendien krijg je door de verlijming erg stabiele wanden. Dat gaat met loodgrid gevulde wanden nooit zo goed lukken, tenzij je dat loodgrid weer ingiet in epoxy natuurlijk. En dat laatste is een hele heisa om dat goed gemengd te krijgen.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Cement (voor een sub kastje)

Bericht door jantje-secuur »

Pjotr schreef:
4 stukken staalplaat van 24 cm x 24 cm x 1,5 cm wegen iets van 26 kg en komen op €30 totaal :D
Waar is zoiets te verkrijgen tegen zo'n prijs?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”