wouter schreef:Dit drivertje is meettechnisch steengoed en weet zelfs veel duurdere fullrange varianten onder andere van Thiel Audio te kloppen.
Al kun je wat mij betreft deze verwachting beter laten varen...
Het was een beetje voorbarig van mij door dat te beweren

, maar wat ik er mee bedoelde is dat op sommige punten de Vifa het in de metingen echt beter doet.
In de breedband test van de HH juni/juli 09 is bijvoorbeeld te zien dat bij de CS2.4 na 4kHz de vervorming sterk toeneemt richting de 1%.
Waarbij vooral de K3 vervorming sterk oploopt te wijten aan de metalen dome in het midden.
Ook vind ik de frequentieverloop van de Vifa (maar dat is persoonlijke smaak!) wat beter dan de Thiel, het lijkt me in ieder geval makkelijker te filteren.
Hoe dat zich allemaal klankmatig uitpakt is een heel ander verhaal, en daar zou ik nooit een uitspraak over durven doen zonder ze allebei eerst gehoord te hebben.
Het was trouwens niet mijn bedoeling om aanstoot te geven en mocht dat wel zo zijn geweest dan bied ik mijn excuses.
Maar back on topic:
Ik had een tijdje geleden belooft om mijn luister ervaringen van de Vifa's te posten en ik heb nu genoeg kunnen luisteren om een globale indruk te krijgen.
Daarbij moet ik wel vertellen dat ik de Vifa's in een wel erg belabberde behuizing heb gedaan...
Aanschouw en huiver:
Dit waren twee oude beunboxjes die ik van 8mm MDF heb gemaakt en waarbij een setje coax autoluidsprekers in dienst hebben gedaan.
Tja ze stammen uit een ver verleden toen er nog kampvuurtjes aan de rijn werden gehouden en ik geen flauwbenul van luidsprekerbouw had.
De breedbanders zitten op een 12mm MDF adaptor die aan de binnenkant wat afgeschuint is voor extra ademruimte.
Wat alleen niet goed op de foto te zien is, is dat de breedbanders niet verzonken zijn.
De kastinhoud is ca. 5 liter en voor 3/4 gevuld met schaap.
Voor het luisteren heb ik de boxjes vrij opgesteld in een ideale driehoek met de luisterplek.
De ervaringen:
Het eerst wat mij opviel is dat ze vrij dun klinken en totaal bass missen, maar dat was ook te verwachten van een 3.5".
On axis is er duidelijk teveel hoog aanwezig wat resulteerd in een scherpe 'tsss tsss' en bij mij al snel irritatie opwekt.
Off-axis verdwijnt dat wel een beetje maar dan moet je echt onder een flinke hoek luisteren.
Ook is er een hintje van schelheid te merken sterk afhankelijk van de muzieksoort die gedraaid wordt.
Afgezien van dat klinken ze voor de rest redelijk gebalanceerd met een wat ingetogen midden.
Het klinkt wel in balans, maar ik mis wat 'impact'.
Toch vind ik toch dat ze voor zulke kleine breedbandertjes het heel netjes doen, waarbij de belabberde kast en het niet laten inspelen ongetwijfeld een negatieve invloed hebben op de klank.
Na de 1e luistersessie heb ik de treble van de versterker op gehoor wat terug gedraaid en het klinkt dan gelijk een stuk beter. Zowaar genietbaar

.
Voor een breedbander klinken ze zeker schoon en zit er naar mijn mening best potentie in.
Ik denk dat met een fatsoenlijke behuizing en waarbij de drivers ook zijn ingefreesd al veel winst is te halen.
Na het luisteren heb ik de volgende metingen gedaan:

- De on-axis respons met de toonregeling op neutraal en op gehoor teruggedraaid treble
Hierbij heb ik een nearfieldmeting gedaan en deze gecorrigeerd aan de farfield metingen gekopppeld (op iets can 250Hz).
Het blauwe verloop is die van de op gehoor naar beneden geregelde treble.

- De hoekmetingen
En de hoekmetingen (beetje op de gok gedaan met een geodriehoek).
Die piek tussen 6-10kHz verklaart een hoop waarom ik het zo scherp en ietwat schel vind klinken.
Hier zal dus wel een lichte notch op toegepast moeten worden.
De piek op 4kHz maak ik mij geen zorgen over, onder een hoek verdwijnt deze wat wijst op defractie en deze komt ook niet voor op de HH meting.
Tijd voor wat vervolg luistersessies in fatsoenlijke behuizingen waarbij ze ook ingespeelt zijn!