Beste kleine full range driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

b_force schreef:
Die Monacor kevlartjes stond trouwens volgens mij laatst in een HH en deze maand weer.
Ik vond ze eigenlijk bizar...... slecht, qua SPL en THD. (mooi maanlandschap).

Maargoed wie weet vind je ze wel helemaal het einde klinken, dat kan.
Noot: in de Hobby Hifi stonden P.Audio drivers. Weliswaar met identiek uiterlijk, maar ik meen iets andere TSP dan Monacor opgeeft en dan die ik me herinner uit de Klang&Ton. Ze komen ongetwijfeld van dezelfde bulkfabrikant, ik weet niet zeker dat ze precies het zelfde zijn.

Ik vind ze fijn, maar ik begrijp je bezwaren.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Ik kwam zojuist de volgende full-range driver tegen: Wavecor FR070WA01/02, 2.75 inch, 4 of 8 Ohm, x-max +/- 2mm, binnenkort verkrijgbaar.
Conus is van aluminium, met resonantie piek op ca 20kHz. Als je bang bent dat deze hoorbaar is, kun je een sperkring op 20kHz toepassen.
Laatst gewijzigd door CornelisJ op zo 02 aug 2009, 12:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Fuzzbass
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Die Wavecors ga ik niet op wachten...

Na wat gestreep en gebakkelei lijstje is nu als volgt:

Monacor SPH-30X/4
Fountek FR88EX

En ik vond weer een nieuwe kandidaat: de Dayton RS100-4

Afbeelding
Specs: http://www.parts-express.com/pdf/295-378s.pdf
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

De Dayton is er ook van TB maar deze uitvoering is wel heel mooi!

Op deze site staan zowat alle breedbanders, en gerangschikt op formaat met tips er bij!
http://www.spectrumaudio.de/breit/tabelle.html
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

Aangezien je je eis al stiekem naar 4" hebt opgerekt, kant er vast nog wel 1" bij, en dan zou ik de W6-1611sa zeker overwegen. Man, wat klinkt die lekker!

Gr ROdy
weidok

Bericht door weidok »

Rody schreef:
Aangezien je je eis al stiekem naar 4" hebt opgerekt, kant er vast nog wel 1" bij, en dan zou ik de W6-1611sa zeker overwegen. Man, wat klinkt die lekker!

Gr ROdy
tja... die Tangband klinkt inderdaar erg muzikaal
en naar mijn smaak geen gebrek aan "hoog" :)
Fuzzbass
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Hee verrek, da's inderdaad een 4 inch :oops:

Jammer van die enorme flens.
Laatst gewijzigd door Fuzzbass op za 01 aug 2009, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

Rody schreef:

Gr ROdy
Moet natuurlijk W5 zijn....

Gr rOdy
Fuzzbass
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Even een concept tekeningetje. De plannen zijn iets gewijzigd. Vriendinlief vond het voorstel om de melkpakjes om te zetten in smalle verticale balkjes, even hoog als onze 32" TV, ook wel een leuk idee.

Afbeelding

Afmetingen van de balkjes zijn dus: "even hoog als de TV, bij even diep als de TV, bij zo smal mogelijk"

In de praktijk wordt dat HxBxD - 470 x 85 x 100 mm

Dat resulteert in een intern volume van zo'n 1,8 liter. Ideaal voor een SPH-30X/8 in een basreflex kastje getuned op zo'n 90 Hz.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

De SPX-30TB (a.k.a W3-316SC van Tangband) ziet er inderdaad erg leuk uit, maar ik denk niet dat het geschikt is om fullrange te gebruiken.
De x-max van +/- 0.3mm is bijzonder beperkt voor zo'n drivertje.
Stevig geluid zul je er niet uit krijgen. Of je moet weer voor een line array gaan 8), maar daar zit weer een prijskaartje aan...

De Vifa TC9FD-18-8 is al een keer aangehaald en persoonlijk zou ik hier ook voor gaan gezien je eisen.
Dit drivertje is meettechnisch steengoed en weet zelfs veel duurdere fullrange varianten onder andere van Thiel Audio te kloppen.
Over 2 weken krijg ik hem binnen dus dan kan ik ook wat luisterervaringen delen, maar voor 15 euro (ik heb hem zelfs gezien voor 9 euro!) lijkt dit me echt een knaller.

De HH geeft een gesloten volume van 5 liter op (evt. GHP), maar als je hem wat hoger af filtert mag dit best een stuk minder zijn.

Goed geluid is natuurlijk heel subjectief maar een sub/sat systeem met 3" fullrange zal nooit zo lekker klinken als een 2-weg waarbij die fullrange gebruikt wordt als mid/hoog gecombineerd met een goede woofer.
Zo´n sub/sat systeem mist gewoon een goede aansluiting in het midlaag.

Edit: post wat aangepast, ik heb de SPH-30X in het lijstje verward met de SPX-30TB waardoor het verhaal erover een beetje loos is :? (maar wel waar). Niettemin zou ik nog steeds voor de Vifa gaan.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wat leuk, kom je terug van vakantie is dit een levend onderwerp!!!

op gebied van 3" heb ik al aardig wat uitgeprobeerd. Mocht je iets willen lenen dan roep je maar.

ter vergelijk heb ik een sets needles, gesloten kastjes en andere kastvarianten gebruikt.

De peerless units bevallen mij veruit het beste in die prijsklasse. voor 12 euro had ik die "zwarte' in huis, die het mochten opnemen tegen zo'n "witte" die in de picolino 2 zat. Fulllrange kwam hij opvallend dicht in de buurt, maar uiteindelijk bleef alles een beetje mat klinken. Daarom heb ik die gecombineerd met een Dayton tweetertje a 7 euro. Dat was mijn budget 2 weg. in een gesloten kast - zoals Roland al aangaf - met een lage Q gaat denk ik elke 3" over zijn nek, en snel ook.

De witte picolino 2 luidspreker werd vervangen door een niet-afgeschermde versie. Toen ging ik eens verder op zoek en kwam bij Rumoh een onafgeschermde 4 Ohmige tegen, die veel vlakker is rond 1500 Hz. Deze staan nu in te spelen.

Als het gaat om melkpakjes dan kun je best een 3" in een kleine behuizing zetten, beetje handig filteren. Heb ik hier een opzetje van beschreven:
viewtopic.php?t=8073

Wat mij fascinerde waren die kleinere geevolueerde melkpakjes - de lifestyle V.. Dat zijn 5,5 cm drivers in ongeveer 0,1 liter per cube. Deze ben ik nu aan het creeeren met een peerless WB 2". Dat kan highpass gesloten in 0.09 liter netto -f3 200Hz - en basreflex f3 120 Hz bij 0,3 liter netto. Meerdere cubes op elkaar, setjes van 2 bijvoorbeeld a la bose, is wel raadzaam om zonder al te veel vervorming te kunnen spelen.

Ik heb er een bandpass subje bij in de planning, zodat de sub stijl afvalt.

De visaton frs8 en frs8 M heb ik ook goede ervaringen mee (in de buschhorn), een omnes audio BB3.01 helaas niet (neo magneet hangt los merkte ik laatst, wellicht is dat de oorzaak)

Die founteks lijken me aardig.

Bedenk je hoe je de units wil inzetten. Xmax is wel handig om rekening mee te houden, maar ook 3mm is erg weinig in een kast met (te) weinig tegendruk. En Aurasound heeft dan nog de NS3...

en nu wil je eigelijk niet eens meer heel klein.

Mijn ervaring met een Dayton RS 125 is positief maar ook haat -liefde, qua filtering. Rumoh heeft een demo beschikbaar geloof ik.

ik ga dit volgen!!

succes
Fuzzbass
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

De meeste drivers die genoemd zijn voelen zich niet lekker in 1,5-2 liter. De Vifa TC9FD-18-8 en de Alpair 6 hebben een relatief grote kast nodig. Alles wat de kast breder maakt dan een cm of 8 valt ook al af. Je moet grenzen stellen. Ik kan best een 6" gebruiken, dat klinkt beslist beter in het basbereik, maar dan worden het weer zulke joekels.

De Fountek FR88EX heeft naar mijn smaak toch te weinig rendement en vermogen. Hij doet het verder wel leuk.

Ik blijf erbij dat de Monacor SPH-30X/8 het beste als full range te gebruiken is in een piepklein kastje. Die ga ik dus bestellen. Voor de veiligheid laat ik ook twee Dayton tweetertjes meekomen, en ik houd er vooraf rekening mee dat ze eventueel nog bijgezet moeten worden. Anders raak ik ze wel kwijt in een ander projektje. Ik loop al heel lang te denken over een DCX2496 met 41Hz.com versterkermodules voor in de studio/game room.
Juriaan
Ook commercieel actief

Bericht door Juriaan »

zijn de Tangbandjes de revue al gepasseerd ?

aangezien ik voor een eigen projectje aan het meelezen ben en zelf ook een beetje heb meegezocht , kwam ik ik al simulerend uit op de TB
W4-1320SD leken me overall iets beter dan de daytons ...

iemand hier nog ervaring mee ?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Mooi, knopen die doorgehakt worden.

Dat die monacor goed kan klinken heb ik hier mogen lezen.

Dat bijvoorbeeld een vifa 3,5" geen grote kast nodig heb ik al aangegeven in bovenstaande post.

Een vlakke afstemming (bij gesloten box) heb ik overboord gegooid nadat ik de vifa's in 0,5 liter, 1 liter, 2 liter en 4 liter heb getest. In die laatste 2 is de belastbaarheid drastisch afgenomen. En de 2-3mm Xmax kon hem niet redden, te snel aan z'n max. (vifa's/peerless' 3,5" die ik gebruikte hadden Xmax van 2,35mm tot 3,15 mm.
GHP gaat dan beter, maar dat kan een kostbare condensator worden/ BR gaat pas vanaf 2,2 liter en dan nog met de ndige filtertrucs)

Ik zie dat je een 1,8 BR ontwerp hebt. Slim, je gebruikt je beperkte Xmax zo wel optimaal. Hopelijk is de ophanging voldoende robuust.
Die tweeter heeft wel een kleine lift nodig door over de weerstand een condensatortje te zetten, zoals ook bij de CT 231 (K+T)

Succes!
richard

Bericht door richard »

wouter schreef:
Ik zie dat je een 1,8 BR ontwerp hebt. Slim, je gebruikt je beperkte Xmax zo wel optimaal. Hopelijk is de ophanging voldoende robuust.
Ja dat is wel noodzakelijk want onder de resonantiefrequentie wordt hij helemaal niet gedempt, wat bij een gesloten behuizing juist wel weer het geval is. Om bij een basreflex grote uitslagen te beperken zul je dan toch een vorm van filtering moeten gebruiken. Een ander nadeel van te grote uitslagen onder de resonantiefrequentie is dat het midden en hoog ook gaan vervormen omdat de spreekspoel niet meer lineair in de luchtspleet zit.

Met extreme kastvormen moet je ook wel een beetje oppassen, je hebt dan vaak een bepaalde frequentie die kan worden benadrukt door de staande golf die bij die frequentie past.
Fuzzbass
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Het heeft even geduurd, maar ik heb ze dan eindelijk binnen. Dit zijn de kleinste speakertjes die ik ooit in m'n handen heb gehad. De Dayton 16 mm tweetertjes zijn echt minuscuul!

Ik ben dit soort dingen gewend: :lol:

Afbeelding
Fredvandam

Re:

Bericht door Fredvandam »

Chris_T schreef:
De SPX-30TB (a.k.a W3-316SC van Tangband) ziet er inderdaad erg leuk uit, maar ik denk niet dat het geschikt is om fullrange te gebruiken.
De x-max van +/- 0.3mm is bijzonder beperkt voor zo'n drivertje.
Stevig geluid zul je er niet uit krijgen. Of je moet weer voor een line array gaan 8), maar daar zit weer een prijskaartje aan...

De Vifa TC9FD-18-8 is al een keer aangehaald en persoonlijk zou ik hier ook voor gaan gezien je eisen.
Dit drivertje is meettechnisch steengoed en weet zelfs veel duurdere fullrange varianten onder andere van Thiel Audio te kloppen.
Over 2 weken krijg ik hem binnen dus dan kan ik ook wat luisterervaringen delen, maar voor 15 euro (ik heb hem zelfs gezien voor 9 euro!) lijkt dit me echt een knaller.

De HH geeft een gesloten volume van 5 liter op (evt. GHP), maar als je hem wat hoger af filtert mag dit best een stuk minder zijn.

Goed geluid is natuurlijk heel subjectief maar een sub/sat systeem met 3" fullrange zal nooit zo lekker klinken als een 2-weg waarbij die fullrange gebruikt wordt als mid/hoog gecombineerd met een goede woofer.
Zo´n sub/sat systeem mist gewoon een goede aansluiting in het midlaag.

Edit: post wat aangepast, ik heb de SPH-30X in het lijstje verward met de SPX-30TB waardoor het verhaal erover een beetje loos is :? (maar wel waar). Niettemin zou ik nog steeds voor de Vifa gaan.

Hoi. Ik ben ook geïnteresseerd in de Vifa TC9FD-18-8. Maar waar heb jij ze gezien voor 15 (of zelfs 9) Euro?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Beste kleine full range driver

Bericht door b_force »

bmm/europe audio, speaker en co
enz enz enz
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Al kun je wat mij betreft deze verwachting beter laten varen...

http://www.rumoh.nl heeft ze ook
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wouter schreef:
Waar baseer je dat op?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou, gevoel. Ik ken dan ook eigenlijk helemaal geen Thiel units die in dit verhaal passen, behalve de CS2.4
Ik herinner me nog hoe die is opgebouwd en welke on- en off-axis curven daarbij stonden in de Hobby HiFi, dat was brilliant. De dome gaat onafhankelijk van de conus verder in het hoog, het werkt dus als een soort breedbander+coax combi.

Het prijskaartje is ook van een andere soort... dus ik zou deze niet met elkaar willen vergelijken - laat staat durven beweren dat die peerless een Thiel unit 'klopt'/overtreft. Genoemde unit overtreft namelijk ook niet zijn witte glasfaser broertje - uit bijvoorbeeld de Picolino 2, maar dat is mijn mening.

Hier leesvoer over die Thiel 3" a 525,- euro

http://oaudio.de/Lautsprecher-Chassis/T ... ::312.html

gr. W
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De glasvezel broertjes zijn tegenwoordig net zo goedkoop.
Een tijd geleden stond een test van diverse breedbanders in Hobby Hifi.
Daar kon je duidelijk zien dat de TC9FD-18-8 absoluut geen slechte speaker is en duurdere speakers makkelijk achter zich laat.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En daarmee ben ik het wel eens :wink:

Maar jij was het vast ook niet met mij oneens, de nuancering leek mij op z'n plaats al mag iedereen wel vinden wat ie wil - ik kan me niet voorstellen dat iemand al gewerkt heeft met de Thiel CS2.4

Maar goed, vraag voldoende beantwoord dus?! :wink:

En met die peerless en vifa units heb ik al veel gewerkt, zwarte, witte, 4Ohm, 8Ohm, afgeschermd, niet afgeschermd... tegenwoordig ontlopen ze elkaar in prijs niet veel meer - heb vorig jaar echt wel meer betaald voor die glasfaser versies.

Ik verwacht dat de BB3.01 AL ook een topper is, de veravox 3" van voorheen. En de fountek FR88EX.
in de hogere prijsklasse (>20,-) is er tegenwoordig echt veel te vinden rondom 3", dat mag bekend zijn.

Gezien de topic naam zouden we eens moeten kijken hoe die dingen allemaal vergeleken zouden kunnen worden.

Ik ben er van overtuigd dat een Needle dat niet kan, aangezien ik de visaton FRS8 in een buschhorn en Needle naast elkaar heb gehoord... een vifa legt het dan in de Needle af tegen de visaton - al is het geen objectieve vergelijking.... Moeilijk 8-[

Ik hoop nog eens een manier te vinden om die dingen te vergelijken om echt mijn voorkeur units eruit te kunnen halen.
Misschien dat een Nescio achtige speaker - compacte gesloten fullrange + sub hier doorslag in kan geven... Wellicht dat er verschillende topkastjes met eigen filtercurves opgeslagen kunnen worden, om vervolgens de optimale weergave te vergelijken met een andere fullrange met zijn/haar :lol: optimale filtering....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je bedoelt dat je onderling speakertjes wilt vergelijken, moet ik je uit de droom helpen. Het is bijna niet te doen om zoiets te realiseren. En de vraag is ook of je dat wilt.
Daarmee bedoel ik meer dat je een speaker moet keuren voor het doel dat je voor ogen hebt. Zo zijn er breedbanders die het mid-hoog best goed doen, maar beroerd zijn in het laag (als je dat nog mag noemen bij een 3inch :wink: :lol: ) en vice versa.
Mocht een breedbander slecht zijn in laag, dan betekent het nog niet dat het een slechte en onbruikbare driver is.
Punt is wel dat veel mensen toch direct een oordeel vellen aan de hand van een bepaalde ervaring/meting terwijl zoiets totaal anders uit had gepakt als deze unit anders werd toegepast.

Mijn mening is nog steeds dat je moet proberen om de diverse metingen (uit bv tests) te correleren met hoe een speaker toepasbaar is en hoe dat uit zou pakken qua klank.
Punt is en blijft dat er altijd bepaalde compromissen gesloten moeten worden (helaas)
Chris_T

Bericht door Chris_T »

wouter schreef:
Het was een beetje voorbarig van mij door dat te beweren :oops:, maar wat ik er mee bedoelde is dat op sommige punten de Vifa het in de metingen echt beter doet.
In de breedband test van de HH juni/juli 09 is bijvoorbeeld te zien dat bij de CS2.4 na 4kHz de vervorming sterk toeneemt richting de 1%.
Waarbij vooral de K3 vervorming sterk oploopt te wijten aan de metalen dome in het midden.
Ook vind ik de frequentieverloop van de Vifa (maar dat is persoonlijke smaak!) wat beter dan de Thiel, het lijkt me in ieder geval makkelijker te filteren.
Hoe dat zich allemaal klankmatig uitpakt is een heel ander verhaal, en daar zou ik nooit een uitspraak over durven doen zonder ze allebei eerst gehoord te hebben.
Het was trouwens niet mijn bedoeling om aanstoot te geven en mocht dat wel zo zijn geweest dan bied ik mijn excuses.

Maar back on topic:

Ik had een tijdje geleden belooft om mijn luister ervaringen van de Vifa's te posten en ik heb nu genoeg kunnen luisteren om een globale indruk te krijgen.
Daarbij moet ik wel vertellen dat ik de Vifa's in een wel erg belabberde behuizing heb gedaan...
Aanschouw en huiver:
Vifa 3.5inch in crappy testbox.JPG
Dit waren twee oude beunboxjes die ik van 8mm MDF heb gemaakt en waarbij een setje coax autoluidsprekers in dienst hebben gedaan.
Tja ze stammen uit een ver verleden toen er nog kampvuurtjes aan de rijn werden gehouden en ik geen flauwbenul van luidsprekerbouw had.
De breedbanders zitten op een 12mm MDF adaptor die aan de binnenkant wat afgeschuint is voor extra ademruimte.
Wat alleen niet goed op de foto te zien is, is dat de breedbanders niet verzonken zijn.
De kastinhoud is ca. 5 liter en voor 3/4 gevuld met schaap.

Voor het luisteren heb ik de boxjes vrij opgesteld in een ideale driehoek met de luisterplek.

De ervaringen:
Het eerst wat mij opviel is dat ze vrij dun klinken en totaal bass missen, maar dat was ook te verwachten van een 3.5".
On axis is er duidelijk teveel hoog aanwezig wat resulteerd in een scherpe 'tsss tsss' en bij mij al snel irritatie opwekt.
Off-axis verdwijnt dat wel een beetje maar dan moet je echt onder een flinke hoek luisteren.
Ook is er een hintje van schelheid te merken sterk afhankelijk van de muzieksoort die gedraaid wordt.
Afgezien van dat klinken ze voor de rest redelijk gebalanceerd met een wat ingetogen midden.
Het klinkt wel in balans, maar ik mis wat 'impact'.

Toch vind ik toch dat ze voor zulke kleine breedbandertjes het heel netjes doen, waarbij de belabberde kast en het niet laten inspelen ongetwijfeld een negatieve invloed hebben op de klank.

Na de 1e luistersessie heb ik de treble van de versterker op gehoor wat terug gedraaid en het klinkt dan gelijk een stuk beter. Zowaar genietbaar :).
Voor een breedbander klinken ze zeker schoon en zit er naar mijn mening best potentie in.
Ik denk dat met een fatsoenlijke behuizing en waarbij de drivers ook zijn ingefreesd al veel winst is te halen.

Na het luisteren heb ik de volgende metingen gedaan:
De on-axis respons met de toonregeling op neutraal en op gehoor teruggedraaid treble
De on-axis respons met de toonregeling op neutraal en op gehoor teruggedraaid treble
Hierbij heb ik een nearfieldmeting gedaan en deze gecorrigeerd aan de farfield metingen gekopppeld (op iets can 250Hz).
Het blauwe verloop is die van de op gehoor naar beneden geregelde treble.
De hoekmetingen
De hoekmetingen
En de hoekmetingen (beetje op de gok gedaan met een geodriehoek).
Die piek tussen 6-10kHz verklaart een hoop waarom ik het zo scherp en ietwat schel vind klinken.
Hier zal dus wel een lichte notch op toegepast moeten worden.
De piek op 4kHz maak ik mij geen zorgen over, onder een hoek verdwijnt deze wat wijst op defractie en deze komt ook niet voor op de HH meting.

Tijd voor wat vervolg luistersessies in fatsoenlijke behuizingen waarbij ze ook ingespeelt zijn!
Plaats reactie