Terug van weg geweest

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Terug van weg geweest

Bericht door DMH »

Hallo mede audiogekken,

Sinds een week geleden ben ik dit forum tegen gekomen en heb al heel wat info gelezen 8-[
Voorheen hield ik me bezig met autoaudio (zoals meerdere hier) maar sinds ik op me zelf woon begint het ook te kriebelen om voor in de huiskamer wat lekker geluid te creeren.
En ook omdat me auto van de zomer is leeg gehaald door iemand die het waarschijnlijk harder nodig had dan ik...
Stad en land afgelopen om wat 'moois' te vinden maar niet echt mijn smaak allemaal (qua looks dan).

Mijn vader heeft ooit al eens zelf boxen gebouwd (+/-25jaar geleden) en die klinken nog steeds geweldig (voor wat ik gewend ben aan huisaudio). Dus ik loop al wat langer met het idee om ook iets zelf te brouwen :)

Hierbij al een voorproefje van het model wat ik wil gaan maken.


Het is nog een model dus afhankelijk van de boxen(drivers heb ik begrepen :D ) moet de inhoud waarschijnlijk worden aangepast.
Daarnaast zal ik nog verder op de theorie moeten verdiepen.
Daarom TIPS zijn altijd welkom :)

Het was mijn bedoeling om dus een 3-weg te maken en dan de ruimte die ik over zou hebben om een sub onderin te maken maar gezien de ruimte die ik nu over heb zal dat kritisch worden.

Alvast bedankt voor jullie tips & tricks!
Bijlagen
Boxen model.png
Laatst gewijzigd door DMH op zo 01 apr 2012, 20:12, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door Wowly »

Mooi model hoor!!!

Ik zou, als beginner met weinig ervaring, een bestaand model nabouwen. Mocht je echt van wanten weten kun je zelf een speaker ontwerpen. Fantastische ontwerpen zweven er hier genoeg rond......Ik vond die van Rho echt fantastisch klinken destijds........: viewtopic.php?t=1549

Hiermee bouw je je geen bult!!! Waren niet kapot te krijgen........
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Ik weet ook wel dat het makkelijker is om iets te bouwen wat al getest en bewezen is.
Toch lijkt het mij een grotere uitdaging om iets ZELF te bouwen en te testen en te bewijzen.

Daarnaast is mijn budget niet echt aan de hoge kant. (€300,- voor de 6 drivers)
Dus ik zie het niet zitten om eerst iets te bouwen om het te 'leren' en dan ergens in een hoek verdwijnt.
En mijn motto is altijd; Alles is te leren... :D
En het bouwen zal ook niet het grootste probleem worden alleen het berekenen van de drivers en de inhoud van de kast.

Ik had al een aantal drivers gevonden op Conrad maar ik heb het vermoeden dat ik daar niet uit krijg wat ik zou willen.
Ik kan het ook niet berekenen want niet alle benodigde info voor WinISD staat op de site(of ik zoek verkeerd?)

Tweeter: BHT 1004/-08 (geen visaton)
Midrange: MR 130/ 8 Visaton
Laag : W130 s/4 Visaton

Ondanks ik tegen het advies in ga om eerst een makkelijk project te doen, alvast bedankt voor jullie reacties :)
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door JvS »

Heb je ervaring met het maken van wisselfilters? Want een drie weg wisselfilter is nu niet echt heel erg makkelijk te maken.

Daarnaast reken je 300 euro voor de drivers, maar realiseer je je dat je ook weleens 80-150 euro voor de wisselfiltercomponenten kwijt kunt zijn?

Ik raad je aan om, als je echt zelf het complete ontwerp met wisselfilter wilt maken, om eerst maar eens een maand of twee uit te trekken en alle ontwerpen van Zaph, Troels en Tony Gee te lezen en dan met name hun filterontwerpen en keuzes die ze daarmee maken.

Beter maak je gewoon een zo'n model na.

Lees anders even dit topic door:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9625

Dit is dezelfde uitgans situatie. Wat mij betreft heb je met een eerste set maken vier opties:

Als je begint met bouwen kan je vier dingen doen:


1: Zeggen, het is m'n eerste project, ik wil gewoon eens wat proberen en op gevoel voor drivers kiezen en een wisselfilter een beetje op de gok doen
2: Hetzelfde, alleen aan de hand van drivers zoeken op de diverse fora naar succesvolle bouwprojecten en die nabouwen (beter)
3: Veel lezen op de fora en gewoon een compleet ontwerp nabouwen
4: Nog veel meer lezen op fora, tests van speakers lezen, verschillende meningen over speakerbouw en filterontwerp lezen, een meetset aanschaffen en zelf een ontwerp maken en die bouwen (niet perse aan te raden).
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Bedankt voor je reactie! :D
Kijk dat wist ik dus ook niet dat dat zo duur is bedankt.
Ik zal het eens goed doorlezen.

Voor het algemeen;

Ik zeg ook niet dat ik morgen die speakers in de huiskamer wil hebben staan. Ik weet dat ik nog veel onderzoek zal moeten doen.

ook vind ik de speakers die ik tot nu toe tegen ben gekomen qua looks niet mijn smaak dus heb ik zelf wat ontworpen en met behulp van dit forum zou ik ze tot een succes willen maken.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door JvS »

Aha, maar je kunt wel een bestaand ontwerp gebruiken en deze in je eigen kastontwerp plaatsen.

Je kunt een DD8-MKII van Troels bijvoorbeeld voor dat budget volgens mij wel namaken. Zolang je de breedte van de kast (+/- 2cm) en de plaatsing van de speakers ten opzichte van de bovenkant gemeten hetzelfde houdt, kan je de rest wel varieren. (dus de kast langer maken en het model staand maken).

Ik zou als ik jou was dus een 2 weg ontwerp nemen en die in je zuil toepassen (en dan gewoon het onderste deel niet gebruiken). Dan kan je voor 300 euro inclusief wisselfileronderdelen een heel eind komen! En dan krijg je een beter resultaat dan met een drie-weg met minder kwaliteit onderdelen en een minder goed ontwerp.
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Dat is natuurlijk ook een idee!
Ik ga eens zoeken wat ik zou kunnen verbouwen :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door wouter »

Goed idee zelfs!!
een DD8-MKII van Troels
Eh, van Tony Gee toch :wink: ; http://www.humblehomemadehifi.nl

Veel lees plezier op die site...
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Nog ff een andere vraag...

Ik kwam hier op de site een aantal keer het boek 'Luidsprekerkasten ontwerpen' van vance dickason.
Nu heb ik google eens doorzocht maar op elke site staat niet meer leverbaar.

Mischien een rare vraag hier(als je m hebt doe je m denk ik niet weg :) ) maar weet iemand of dat boek nog ergens te krijgen is?

Of andere boeken die vergelijkbaar zijn?...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door Henkjan »

probeer eens bij de zelfbouwwinkels als Speaker&Co, Speakerland, etc. die verkopen t ook
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Ok ik zal eens vragen bij speakerland.

Donderdag ga ik daar naar toe voor wat meer info over het zelfbouwen.

Bedankt!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door bartsegers »

De bieb....

Hier hebben ze hem wel staan namelijk.
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Dan moet je wel lid zijn van de bieb en dat ben ik al 10 jaar niet meer :D
En ik zou hem graag zelf willen hebben, altijd handig :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door wouter »

Ik wil niet vloeken hier, maar volgens mij kun je prima zonder dat boek.

Er is veel info op internet, en op deze site. Volgens mij kom je al doende alles wel te weten als je een project gaat nabouwen en goed leest wat er over de keuzes geschreven staat op het web etc.

Hobby HiFi & Klang + Ton zijn ook handige bladen, plaatjes en metingen die de theorie ondersteunen...
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Je hoeft ook niet te vloeken :lol:
Ik zal eens kijken naar die bladen dankje!

Daarnaast zijn veel berichten die hier te vinden zijn al op pagina 200 van het boek en ik begin graag op bladzijde 1 om het te begrijpen :D
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door anonamemouse »

DMH schreef:
Ik kwam hier op de site een aantal keer het boek 'Luidsprekerkasten ontwerpen' van vance dickason.
hier is hij dus gewoon nog te krijgen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door Marp »

Vreemd, de vertaalde Nederlandse versie blijkt op internet inderdaad nergens meer verkrijgbaar te zijn. Ook niet bij de uitgever. Misschien is nog geen nieuwe druk voorzien waarin de naam Elektuur is veranderd in Elektor. Als de luidsprekerzaken hem ook niet meer hebben, wat vrij aannemelijk is, kan je hier informeren of het boek weer geleverd gaat worden.

De bibliotheek kan dan toch een tussentijdse oplossing zijn, terwijl je websites als marktplaats.nl in de gaten houdt... daar wordt het boek zo nu en dan aangeboden. Aanvullend kan je een oproepje in Gevraagd plaatsen. Of je koopt de oorspronkelijke Engelstalige versie, waar anonamemouse al naar verwees.
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Zo afgelopen donderdag naar Speakerland geweest!
Was wel spannend met t weer :)

Het advies van Speakerland was ook om een bestaand model in mijn ontwerp te bouwen.
Na een luistersessie van 1,5 uur heb ik een keus kunnen maken.
Het is (gezien het budget) de Vifa Quint geworden.

Ook ben ik me aan het orienteren wat er aan radio's te krijgen is.
Waar moet ik op letten als ik een toren wil samen stellen?
Het is mijn bedoeling om elk apparaat wat geluid kan maken via deze toren te laten gaan( TV, PC....).
En ook met de tijd mijn speakers uit te breiden naar een 5.1 systeem.
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Inmiddels de knoop door gehakt en afgelopen week een A/V reciever + DVD-speler gekocht.

Ze zijn van Marantz
Reciever: NR 1501
DVD: DV 4003

Ben er echt blij mee ondanks ik er nog niet echt bijzondere speakers aan heb hangen.(sony's 2-weg 60w)
Nu las ik alleen, in het boekje van de reciever, dat als er speakers aan zitten met een te lage impedantie dat er een foutmelding kan komen.
Er staat nu op de reciever 6-8 Ohm en de speakers die ik wil bouwen zijn 4 Ohm.
Is dit echt een probleem of is dit makkelijk op te lossen?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door JvS »

Dat hoeft geen probleem te zijn. Het is eigenlijk heel lastig om een speaker als "4ohm" of "8ohm" te bestempelen. Die impendantie wisselt namelijk heel erg door het hele frequentiebereik. Je kan dan beter de impendantieplot bekijken en zien of er niet hele grote, kritische stukken ver onder de 4Ohm zitten.

de DD8-MKII als illustratie:
Afbeelding

Impedance plot 20-20.000Hz, horizontal division 4 ohms, range 0-48 ohms. The impedance varies around 8 ohms. It should be a very easy load for most amplifiers with no extreme swings except for at the port tuning frequency. The graph is for the closed box simulation; the reflex will show two peaks in the bass with a minimum between at the tuning frequency of 45Hz. Due to the nearly flat impedance the electrical phase (dotted line) is also nearly perfect within +/-7 degrees except for the bass region.
De DD8 heeft dus niet eens dippen onder de 6Ohm. Veel speakers waar een fabrikant "8ohm" op zet, heeft wel dat soort dippen. Eigenlijk vind ik in consumentenelectronica die hele 'impendantie' specificatie totaal waardeloos.

Mijn stelling is: Je kan alle consumentenspeakers op alle consumentenversterkers aansluiten, zolang je maar geen disco gaat geven of speakers parralel aan sluit.

Maar jij gaat er nu zelf een bouwen, dan hangt het helemaal van het uiteindelijke ontwerp af of het gaat lukken of niet.
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Dus als ik het goed begrijp is de 4-6-8 Ohm op een speaker het gemiddelde wat hij afspeeld(?).

Hoe zou ik van de speakers die ik wil gaan bouwen dat bepalen?
Wat ik begrepen heb van speakerland is dat deze drivers in januari vervangen worden door een nieuw type (Daar wacht ik nml op :) ).

Het gaat om deze: Quint
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door JvS »

DMH schreef:
Dus als ik het goed begrijp is de 4-6-8 Ohm op een speaker het gemiddelde wat hij afspeeld(?).
Nee dat is het niet. Voor wat "nominaal X Ohm" is, is volgens mij helemaal geen afspraak. Maar omdat fabrikanten graag een getal op hun speakers willen plakken doen ze het wel. Als een speaker in het gebied 100-400Hz rond de 4Ohm zit en voor de rest ver boven de 8ohm, of zelfs een stuk boven de 20ohm (kan best), dan zou ik hem nog nominaal 4Ohm noemen.

Eigenlijk is nominaal een slechte specificatie.
Hoe zou ik van de speakers die ik wil gaan bouwen dat bepalen?
Meten.
Wat ik begrepen heb van speakerland is dat deze drivers in januari vervangen worden door een nieuw type (Daar wacht ik nml op :) ).

Het gaat om deze: Quint
Je kan een impendantieplot bij speaker-en-co opvragen. Maar die speaker gaat prima werken op een marantz receiver hoor (tenzij het een 'moeilijk' ontwerp is).

Op die marantz staat ook alleen maar 'minimaal 6ohm', omdat ze zelf ook weten dat nominale impendantie een beetje een wazige specificatie is en daarom gaan ze zelf veilig zitten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door Henkjan »

JvS schreef:
.... Voor wat "nominaal X Ohm" is, is volgens mij helemaal geen afspraak.
jawel hoor, daar is gewoon een DIN norm voor (zoals voor de meeste dingen, laat dat maar aan onze oosterburen over :lol: )
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

JvS schreef:
DMH schreef:
Dus als ik het goed begrijp is de 4-6-8 Ohm op een speaker het gemiddelde wat hij afspeeld(?).
Nee dat is het niet. Voor wat "nominaal X Ohm" is, is volgens mij helemaal geen afspraak. Maar omdat fabrikanten graag een getal op hun speakers willen plakken doen ze het wel. Als een speaker in het gebied 100-400Hz rond de 4Ohm zit en voor de rest ver boven de 8ohm, of zelfs een stuk boven de 20ohm (kan best), dan zou ik hem nog nominaal 4Ohm noemen.

Eigenlijk is nominaal een slechte specificatie.
Hoe zou ik van de speakers die ik wil gaan bouwen dat bepalen?
Meten.
Wat ik begrepen heb van speakerland is dat deze drivers in januari vervangen worden door een nieuw type (Daar wacht ik nml op :) ).

Het gaat om deze: Quint
Je kan een impendantieplot bij speaker-en-co opvragen. Maar die speaker gaat prima werken op een marantz receiver hoor (tenzij het een 'moeilijk' ontwerp is).

Op die marantz staat ook alleen maar 'minimaal 6ohm', omdat ze zelf ook weten dat nominale impendantie een beetje een wazige specificatie is en daarom gaan ze zelf veilig zitten.

Ok, Dus ik hoef me geen zorgen te maken...
Ik zal eerst eens zo'n impendantieplot opvragen.

En zou ik dat zelf kunnen meten hoeveel Ohm het is of moet ik daar echt geavanceerde meetapparatuur voor hebben?
Gebruikersavatar
DMH
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 14:00

Re: Voorstellen + ontwerp zuilen

Bericht door DMH »

Ik heb geinformeerd bij Speakerland en hij heeft aangeven dat deze speakers zonder problemen op mijn reciever kan aansluiten.

Inmiddels ben ik bezig om het orgineel ontwerp in mijn ontwerp te verwerken.
Nu was ik in een 3D programma de kast van het orgineel aan het tekenen en ik vind dat de kast er niet echt mooi uit ziet.
En dan heb ik het over breedte en diepte verhouding.

Zijn die maten zonder problemen aan te passen zolang ik aan de inhoud van het origineel vast hou?

En ik zou de speaker iets achterover willen laten hellen. Zou dat ook kunnen zonder problemen?
Ik had al eens iets gelezen over fase-verschil maar is dit echt te merken met met je gehoor?(dus niet met meetapparatuur).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”