Low Budget Klasse A JLH power amp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Een uur? Luiwammes! :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Een uur? Luiwammes! :mrgreen:
Ja, we hebben niet allemaal zoveel vrije tijd als jij.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door cve »

Een uur is inderdaad wel wat weinig hoor. :lol: :lol: Ik staar al langer naar mijn postzegels :^o

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Ik schreef "minstens een uur" in de praktijk is dit anderhalf tot 2 uur.
Als ik dan ook nog de tijd erbij reken voor het kopen en bestellen van spullen, het denk,ontwerp,reken en tekenwerk, zit ik al gauw aan de 4 uur per dag. da's hele andere koek.
En dan wenst mijn werkgever ook nog 8 uur per dag van mijn diensten gebruik te maken...

En Co, nog reuze bedankt voor de hulp bij het tekenen van de versterker layout. =D> =D> =D>
Dit is de uiteindelijke versie geworden:
Layout versterker produktie.PNG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Iets minder goed nieuws:
Begin deze week hadden de PCB's van de eindtrappen hier moeten arriveren per post.
Vanavond kreeg ik een E-mail van de etser dat de envelop met PCB's retour was gekomen. het adres van de ontvanger (ik dus) was beschadigd / niet meer te lezen... :cry: :-s
Hij zou ze zo snel mogelijk weer opsturen.

(nog 20 dagen te gaan...)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

De voedingsmodules hebben ook een plekje gevonden:
IMG_0173.JPG

Even kijken hoe de aluminium "keesvoeten" staan, de montage gebeurt pas als allerlaatste. eerst moet hij werken.
Ik denk dat ik ze aan de voorkant een stukje laat uitsteken, dan zie je die afrondingen tenminste.
IMG_0174.JPG
Dan is de bruggelijkrichter aan de beurt. op advies van Henry S. heb ik gekozen voor 4 stuks MBR1645. dit zijn Schottkey's
Omdat deze gekoeld moet worden heb ik een wat aparte construktie bedacht.

IMG_0179.JPG
IMG_0180.JPG
IMG_0184.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

De printen zijn nog steeds niet binnen, dus ik ben mij eerst maar eens met de trafo gaan bezighouden.
(Mischa, let je op?) dit is een ILP 71017 ringkerntransformator met een secundaire spanning van 2 x 30 Volt bij een stroom van 5 Ampere.
Vermogen is dus 300 VA. hij dateert ergens midden jaren '90.
IMG_0110.JPG
Aangezien de JLH draait op een symmetrische spanning van 22 volt heb ik opzich niet zoveel aan de trafo.
Een nieuwe kost echter tussen de 40 en 50 euro. dus ga ik deze op nieuw wikkelen.
Nu heb ik 2 x 30 Volt, dat gaat 4 x 15 volt worden die paralel geschakeld wordt waardoor ik straks 2 x 15 volt heb bij de dubbele stroom.

Feitelijk worden de 2 secundaire allebei in 2en gespiltst.

eerst ga ik kijken wat de spanning per enkelvoudige wikkeling is, hiervoor heb ik 10 losse windingen om de trafo gewikkeld en op de multimeter aangesloten.
IMG_0098.JPG
Ik kom dus uit op ongeveer 0.35 volt per losse wikkeling. simpel rekensommetje leert dus iedere secundaire wikkeling uit ongeveer honderd wikkelingen bestaat.

vervolgens de buitenste secundaire helemaal afgewikkeld, en op een spoel gewikkeld.
Dan ligt de de binnenste secundaire wikkeling bereikbaar. met wat tel en rekenwerk het middelpunt opgezocht en deze doorgeknipt.
IMG_0185.JPG
Vervolgens weer spanning gemeten, slagje erbij aan de ene kant en een slagje eraf aan de andere kant kom ik op een symmetrische spanning van 16.5 volt met een afwijking van 5 millivolt.

(alle spanningen zijn onbelast gemeten.)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
(Mischa, let je op?) dit is een ILP 71017 ringkerntransformator met een secundaire spanning van 2 x 30 Volt bij een stroom van 5 Ampere.
Vermogen is dus 300 VA. hij dateert ergens midden jaren '90.
IMG_0110.JPG
Zo ken ik je weer :lol: :lol: :lol:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Dan het opnieuw wikkelen van de 2e secundaire. eerst beide uiteinden vastgezet, vervolgens het hele stuk koperdraad in een U vorm uitgelopen en op het einde doorgeknipt.
zo heb ik precies 2 keer de helft. vervolgens de trafo goed vastgezet zodat het middengat bereikbaar blijft.
IMG_0186.JPG
dan vervolgens opwikkelen, bij iedere winding zo strak mogelijk aangetrokken. het natuurlijk geen fabriekswerk, dus je ziet hier en daar wel een schuine winding... hoop dat hij niet gaat brommen. vervolgens de folie weer teruggeplaatst en rondom afgetapet.

Ik heb nu in totaal 10(!) draden die uit de trafo komen, 2 primaire en 8 secundaire. het is wel zaak om alles goed gescheiden te houden.
Maar dat is heel simpel met de multimeter te doen.
Dan alles goed aansluiten, in 2 groepen van 4 paralel en in serie geschakeld. ik heb nu ongeveer 2 x 16 volt.
IMG_0187.JPG
de printen zijn nog steeds niet binnen, de post is al een week bezig om die dingen hier te krijgen. word spannend.
nog 15 dagen....
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door BertDB »

Een transfo met de juiste spanningen kopen is voor mietjes! neh :mrgreen: :lol:

ff serieus nu. erg leuk gedaan raymond !
Volgens mij zullen de belaste spanningen ook mooi symmetrisch blijven in elk geval.
Hoop voor je dat je je printen op tijd hebt, maar haast en spoed is zelden goed :mrgreen:
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pcdg »

ray5150 schreef:
de printen zijn nog steeds niet binnen, de post is al een week bezig om die dingen hier te krijgen. word spannend.
nog 15 dagen....
Wat heb je ik je ook alweer verteld op pagina 1 van dit draadje? :mrgreen:

Paul


p.s. trafo's wikkelen, spannend, ga ik ook nog eens doen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
Volgens mij zullen de belaste spanningen ook mooi symmetrisch blijven in elk geval.
Eventuele afwijkingen kan ik nog wegwerken met de DC-Offset intelpotmeter.


pcdegoede schreef:
ray5150 schreef:
de printen zijn nog steeds niet binnen, de post is al een week bezig om die dingen hier te krijgen. word spannend.
nog 15 dagen....
Wat heb je ik je ook alweer verteld op pagina 1 van dit draadje? :mrgreen:
Jij vertelde dit:
pcdegoede schreef:
Voor de kerst af, dat is ook mijn ambitie ten aanzien van mijn klasse A tien-watter! :D

Je handicap bestaat er uit dat je voor cruciale onderdelen (printen) afhankelijk bent van de prestatie van derden. Dat moet je wel incalculeren. Voor mijn hardwired buizenversterkertje moet ik hoogstens nog een keertje naar Stuut en Bruin voor een paar weerstanden en zo. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken. Veel succes met dit project.

Paul
De PCB's zijn binnen!!
Zijn ruim een week onderweg geweest, met dank aan de Post....

Nu kan ik eens even gas gaan geven.... :mrgreen: 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door b_force »

Je houdt jezelf weer lekker bezig ray5150!!! :lol:

Snap niet dat je dat ding helemaal hebt afgewikkeld.
Mij leek het effectiever om, om de zoveel metingen af te wikkelen en dan te kijken wat voor spanning je nog overhoudt.
Dat is wel een heel stuk sneller en is vrij goed in te schatten :lol: :lol:

Maar toch mooi werk :P :wink: 8)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Wat maak jij nou zo met zo'n apperaat?
Meestal modelbouw onderdelen en dan krijg je na uren noeste arbeid zulk soort plaatjes:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander... Op dit moment checkt een Leeuwarder F16 2 UFO's. Men denkt aan meteo ballonnen. Eéntje 1 Nm boven Leeuwarden en één 1 Nm voorbij de kust boven zee. Ben jij weer bezig :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja, dat was off topic. Sorry Ray :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Sander... Op dit moment checkt een Leeuwarder F16 2 UFO's. Men denkt aan meteo ballonnen. Eéntje 1 Nm boven Leeuwarden en één 1 Nm voorbij de kust boven zee. Ben jij weer bezig
Nee, ik zit hier heel braaf PCB's te ontwerpen achter m'n buro, al m'n autonoom vliegend spul staat/ligt/hangt in m'n werkkamer. En trouwens mijn creaties zijn behoorlijk stealth dus die zie je niet op de radar. Daarnaast heb ik natuurlijk vliegkunsten waarmee ik rondjes om een F16 heenvlieg :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Mini update:
IMG_0188.JPG
IMG_0189.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Je houdt jezelf weer lekker bezig ray5150!!! :lol:

Snap niet dat je dat ding helemaal hebt afgewikkeld.
Mij leek het effectiever om, om de zoveel metingen af te wikkelen en dan te kijken wat voor spanning je nog overhoudt.
Dat is wel een heel stuk sneller en is vrij goed in te schatten :lol: :lol:

Maar toch mooi werk :P :wink: 8)
Nou, ik heb maar een van de twee secundaire afgewikkeld, om dat die over de ander heen gewikkeld zat.
Dan was de kans op fouten/problemen/sluitingen denk ik een stuk groter geweest.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Ik heb er weer een lekkere slinger aan gegeven.... :mrgreen:
IMG_0193.JPG
IMG_0194.JPG
IMG_0195.JPG
En een stalen plaatje gezaagd / gevijld / geboord om de trafo op z'n plek te houden.
Het draadeind in het midden is een stuk M8. er zitten ook plakken rubber tussen de trafo, het plaatje, en de bodem.
De draadeinden M4 links en rechts van de trafo zijn bedoeld voor de digitale thermometer, die komt zwevend over de trafo te zitten.
Dat scheelt weer ruimte.
IMG_0196.JPG
Met een beetje mazzel kan ik volgend weekend voor het eerst proefdraaien... :-$ :D
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Goedemiddag,

Twee jaar geleden heb ik de jlh 69 gebouwd , in eerste instantie als een probeersel alles provisorisch aan elkaar geknoopt.
als koeling een plaatje aluminium met een pannetje met water erop.
De hele zaak aangesloten op de cd-speler en de speakers.
Bij het inschakelen was ik verrast door de geluidskwaliteit van de versterker.
Ik vond hem (veel) beter klinken dan mijn rotel versterker.
Ik heb dagen geluistert naar een pannetje met watergekoelde versterker.
Meteen daarna serieus aan het werk met een defenitieve uitvoering.
Deze bestaat uit : 2 monoblokken, 2 stuks losse voedingen. en een passieve regelaar.
Ik heb waar mogelijk geprobeerd om kwaliteis onderdelen toe te passen , condensators , transistors en dergelijk.
Conclusie is dat de Jlh nog steeds een topversterker is , die zich met gemak kan meten met zgn. highend spul.
wierd
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 16:48

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door wierd »

Ray 5150

Profesionele aanpak , mooi en degelijke uitvoering van je versterker.
Lijkt niet echt Low budget,

M.v.g wierd
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door EppeRRR »

Mijn eerste reactie hier op het forum na zo'n 2 weken speurwerk, maar moet het toch even kwijt :D

Wat een prachtig project (en andere projecten ook bekeken).

Houtbewerking is me vak (Maatwerk hardhouten kozijnen), Metaalbewerking was me vak, maar van
elektronica weet ik niet veel meer dan speakers aansluiten en solderen. Met Desolderen begin ik al
te knoeien :P

Ik hoop in de toekomst nog wat meer te kennen van de elektronica 'wetenschap', maar tot die tijd
zal ik dit soort projecten volgen en waarderen :D (alhoewel ik hier wel beter tussen de houtwormen pas)

suc6 :D
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

Ray, heb je het trouwens al eens aangedurfd om een rekensommetje te maken van je kosten tot nu toe? Het gaat mij dan voornamelijk om zaken als de componenten en de pcb´s.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

wierd schreef:
Twee jaar geleden heb ik de jlh 69 gebouwd , in eerste instantie als een probeersel alles provisorisch aan elkaar geknoopt.
als koeling een plaatje aluminium met een pannetje met water erop.
De hele zaak aangesloten op de cd-speler en de speakers.
Bij het inschakelen was ik verrast door de geluidskwaliteit van de versterker.
Ik vond hem (veel) beter klinken dan mijn rotel versterker.
Ik heb dagen geluistert naar een pannetje met watergekoelde versterker.
Meteen daarna serieus aan het werk met een defenitieve uitvoering.
Deze bestaat uit : 2 monoblokken, 2 stuks losse voedingen. en een passieve regelaar.
Ik heb waar mogelijk geprobeerd om kwaliteis onderdelen toe te passen , condensators , transistors en dergelijk.
Conclusie is dat de Jlh nog steeds een topversterker is , die zich met gemak kan meten met zgn. highend spul.
Leuk om te lezen, dank je wel. vooral dat van die pan water is leuk bedacht.. :lol: :lol:
Als je wilt mag je hier wel een paar foto's van je versterker plaatsen, graag zelfs!

wierd schreef:
Profesionele aanpak , mooi en degelijke uitvoering van je versterker.
Lijkt niet echt Low budget,
Dank, Dank... O:) O:) :wink:
Prijs valt wel mee, zie berekening hieronder.
EppeRRR schreef:
Mijn eerste reactie hier op het forum na zo'n 2 weken speurwerk, maar moet het toch even kwijt :D

Wat een prachtig project (en andere projecten ook bekeken).

Houtbewerking is me vak (Maatwerk hardhouten kozijnen), Metaalbewerking was me vak, maar van
elektronica weet ik niet veel meer dan speakers aansluiten en solderen. Met Desolderen begin ik al
te knoeien :P

Ik hoop in de toekomst nog wat meer te kennen van de elektronica 'wetenschap', maar tot die tijd
zal ik dit soort projecten volgen en waarderen :D (alhoewel ik hier wel beter tussen de houtwormen pas)

suc6 :D
Welkom hier! en wederom dank voor de complimenten. O:) :mrgreen:
Troost je, Mijn elektronika kennis is meer praktisch dan theoretisch. :-$ ik heb het ook moeten leren met vallen en opstaan.
Ik ben nog steeds hogelijk verbaasd als een schakeling in een keer werkt, zonder bugs.... :lol:
mischa72 schreef:
Ray, heb je het trouwens al eens aangedurfd om een rekensommetje te maken van je kosten tot nu toe? Het gaat mij dan voornamelijk om zaken als de componenten en de pcb´s.
Tuurlijk vriend, geen probleem. komt ie:
  • PCB's voeding, per twee ----------------- 20,- euro.
  • PCB's versterker, per twee -------------- 40,- euro.
  • Componenten voeding ------------------ 10,- euro.
  • Componenten versterker ---------------- 10,- euro.
  • 4 stuks MJ15003 ----------------------- 22,- euro (auw!!)
  • Zwarte koelblokjes --------------------- 10,- euro.
  • Platen en profielen aluminium ----------- 35,- euro.
  • Chassisdelen -------------------------- 15,- euro.
  • Bevestigingsmaterialen ---------------- 10,-euro.
  • Hoofdschakelaar ---------------------- 6,- euro.

Voorlopig totaal: 178,- euro.
Alle weerstanden, condensatoren en elco's komen van Dick Best.
De MJ15003's en de schakelaar komen van Stuut en Bruin.
De chassisdelen zijn van Radio Twenthe
De grote koelblokken en trafo waren dus gratis.... :mrgreen:
bekabeling en draad komen uit eigen (sloop) voorraad.
DC protektie is nog niet bekend maar wordt waarschijnlijk van Velleman. (+/- 20,- euro.)

Totaal zal het rond de 200 euro uitkomen, valt toch wel mee?
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 14 dec 2009, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

  • pruttel
  • pruttelde
  • gepruttel
  1. pruttel
  2. pruttelde
  3. gepruttel
  1. pruttel
  2. pruttelde
  3. gepruttel
Krijg je met:

CODE: Selecteer alles

[list]
[*]pruttel
[*]pruttelde
[*]gepruttel
[/list]

[list=1]
[*]pruttel
[*]pruttelde
[*]gepruttel
[/list]

[list=a]
[*]pruttel
[*]pruttelde
[*]gepruttel
[/list]
B.t.w. Ga zo door Ray, je verslaggeving is erg leuk om te volgen :)
Plaats reactie