Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Moderator: Beheerdersteam
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
.......het is momenteel een beetje saai........... schuren, plamuren weer hoogglans lakken of beter gezegd te rollen om oneffenheden er uit te pikken.......en maar weer kijken............Paul groot schreef:Ik was natuurlijk weer te optimistisch……. Het is meer werk dan je denkt.
En dan van voren af aan doorgaan..........
Het meest irritant is het wachten tot de boel weer is opgedroogt.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Omdat boren, lijmen etc niet handig is als de boel af zal zijn, kans op beschadigen, heb ik alvast tiptoes gemonteerd voor het geval ik ze ga toepassen.
Ik schuur lange vlakken volgens de tip die ik van Dre kreeg.
Met een lange plank als schuurplank.
De Dre methode.
Werkt perfect, de boel wordt mooi vlak over de gehele lengte.
Geen kiertje.!
Inmiddels zit de afvalbak zit vol schuurpapier.
Ik schuur lange vlakken volgens de tip die ik van Dre kreeg.
Met een lange plank als schuurplank.
De Dre methode.
Werkt perfect, de boel wordt mooi vlak over de gehele lengte.
Geen kiertje.!
Inmiddels zit de afvalbak zit vol schuurpapier.
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
ben je het schuren al een beetje zat? 
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Nee valt wel mee......maar het wachten idere keer wel, nadat ik de boel weer geplamuurd heb en gelakt telkens......dre schreef:ben je het schuren al een beetje zat?
Ook zie ik ieder keer weer kleine oneffeheden die bijgewerkt moeten worden.
Ik denk nog een paar keer en dan eindelijk afwerken (met satijnglans) maar het moet en zal mooi worden want als die dingen zometeen staan en je ziet nog iets.........ben je te laat.
Ik ben van nature ongeduldig en dan maak je snel de fout het af te raffelen en daar heb ik niet alle mooite voor gedaan....
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Langzaam maar zeker.......
O wat een werk, nu begrijp ik dat ronde vormen tov rechte vlakken veel en veel meer werk is......
dat heb ik onderschat
O wat een werk, nu begrijp ik dat ronde vormen tov rechte vlakken veel en veel meer werk is......
dat heb ik onderschat
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
ja,schuren kost bakken met tijd!
dan is cnc wel een stuk makkelijker......
dan is cnc wel een stuk makkelijker......
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
.......ja CNC is me bovendien aangeboden bij aanvang maar heb ik afgeslagen......
DOM DOM DOM.
Affijn, ik heb nog geprobeerd met de bus naar men werk in Zoetermeer te gaan.
Opgegeven na 3 kwartier wachten.
Autorijden is tgv operatie volgens het CBR nog even niet toegestaan.
Dan maar aan mijn speakertje werken .
Nog een paar keer licht schuren en dan eindelijk het gewenste effect…….
Ik heb Hema Charcoal gebruikt en dat is een mooie matte laag, niet helemaal zwart maar een beetje blauwig……
Dekt alleen voor geen meter dus daar gaan nog wel een paar laagjes overheen.
Gelukkig heb ik “gegrond” met satijnglans zwart.
Ondertussen de Dremelset uitgebreid want ik moet de open baffles bewerken.
Speakers passen maar net dus gaten moet ik “opruimen”.
DOM DOM DOM.
Affijn, ik heb nog geprobeerd met de bus naar men werk in Zoetermeer te gaan.
Opgegeven na 3 kwartier wachten.
Autorijden is tgv operatie volgens het CBR nog even niet toegestaan.
Dan maar aan mijn speakertje werken .
Nog een paar keer licht schuren en dan eindelijk het gewenste effect…….
Ik heb Hema Charcoal gebruikt en dat is een mooie matte laag, niet helemaal zwart maar een beetje blauwig……
Dekt alleen voor geen meter dus daar gaan nog wel een paar laagjes overheen.
Gelukkig heb ik “gegrond” met satijnglans zwart.
Ondertussen de Dremelset uitgebreid want ik moet de open baffles bewerken.
Speakers passen maar net dus gaten moet ik “opruimen”.
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
ik geloof dat het zeer lekker gaat zo!! 
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
dre schreef:ik geloof dat het zeer lekker gaat zo!!
jaha maare.............
HELP.
Ik krijg een ongewenste structuur als laag.
Ik heb ge-googled en lees op sites dat je moet rollen met Mohair verfrollers.
Iemand ervaring?
Ik rol nu met schuimrollers.
Al vast bedankt voor de reacties.
Gr
Paul
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
verdund aflakken in een hete ruimte?
polijsten?
polijsten?
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
......de ruimte is al snikheet, ik had gehoopt dat de verf zou vloeien daardoor.........dre schreef:verdund aflakken in een hete ruimte?
polijsten?
Verdunnen is wellicht een idee,
en die Mohair rollers? ervaring mee?
Morgen mohair proberen.
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
mohair werkt wel beter maar zal het effect niet weghalen.......
rollen en nastrijken met een goede kwast is de meest gebruikte manier!
rollen en nastrijken met een goede kwast is de meest gebruikte manier!
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Als je verf teveel verdunt in een (vrij) warme ruimte droogt het zeer snel en vloeit het minder goed.
Als je het rolt komt er t.ov. met de kwast een veel dunnere laag op wat ook sneller droogt.
Temperatuur moet meestal tussen de 15 a 25 graden zijn, luchtvochtigheid weet ik zo even niet uit me hoofd.
Maar er zijn speciale rollers voor hoogglans, kan best zijn dat het die rollers zijn die jij net noemde maar kan
zo zelf even niet op de naam komen. Een beetje bouwmarkt verkoopt ze wel en als je het niet te dun in rolt
dan vloeit hij mooi glad
Wanneer de lak stofdroog is kun je hem ook besprenkelen met water dmv een plantenspuit, lak hard dan beter
uit en kun je hem waarschijnlijk na goed uitharden dan met veel water waarschijnlijk wel zachtjes pollijsten.
Met dit laatste heb ik geen ervaring helaas, zelf heb ik nog nooit houten delen gepollijst die gelakt waren.
suc6
Als je het rolt komt er t.ov. met de kwast een veel dunnere laag op wat ook sneller droogt.
Temperatuur moet meestal tussen de 15 a 25 graden zijn, luchtvochtigheid weet ik zo even niet uit me hoofd.
Maar er zijn speciale rollers voor hoogglans, kan best zijn dat het die rollers zijn die jij net noemde maar kan
zo zelf even niet op de naam komen. Een beetje bouwmarkt verkoopt ze wel en als je het niet te dun in rolt
dan vloeit hij mooi glad
Wanneer de lak stofdroog is kun je hem ook besprenkelen met water dmv een plantenspuit, lak hard dan beter
uit en kun je hem waarschijnlijk na goed uitharden dan met veel water waarschijnlijk wel zachtjes pollijsten.
Met dit laatste heb ik geen ervaring helaas, zelf heb ik nog nooit houten delen gepollijst die gelakt waren.
suc6
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
......nee jongens.....mohair of wat dan ook, helpt niet.
Het is de verf, die ik verdund heb, die blijft nog steeds erg snel opdrogen en geeft daardoor een structuur.
Minder, dat wel, maar ik wil die kasten glad.
Dus polijsten..........tzt.
Hoe doe je dat?
Ik houd me aanbevolen voor alle tips en tricks.............
Het is de verf, die ik verdund heb, die blijft nog steeds erg snel opdrogen en geeft daardoor een structuur.
Minder, dat wel, maar ik wil die kasten glad.
Dus polijsten..........tzt.
Hoe doe je dat?
Ik houd me aanbevolen voor alle tips en tricks.............
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Het verdunnen werkt wel................
Beetje water met de verf in een busje, schudden, deksel wel er goed op doen Paul, ging los
, ik leek wel een gespikkeld konijn, en strijken maar.
En misschien ga ik later wel polijsten.
Er zitten nu zoveel lagen op daar is “ruimte” voor.
De kleur door de blitser lijkt antraciet maar in het eggie is die zwart.
"Je" gaat pietluttiger kijken na een tijdje en je vind nog hier en daar wat, dus nog wat plamuren.
Beetje water met de verf in een busje, schudden, deksel wel er goed op doen Paul, ging los
En misschien ga ik later wel polijsten.
Er zitten nu zoveel lagen op daar is “ruimte” voor.
De kleur door de blitser lijkt antraciet maar in het eggie is die zwart.
"Je" gaat pietluttiger kijken na een tijdje en je vind nog hier en daar wat, dus nog wat plamuren.
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Ah, je gebruikt watergedragen verf. Die vloeit inderdaad niet zo mooi. Juist in een warme ruimte droogt ie te snel, en krijgt ie te weinig tijd om uit te vloeienPaul groot schreef:Beetje water met de verf in een busje...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Ik vind lak op waterbasis sowieso troep qua afwerking.
Een tijd geleden mocht ik iemand helpen met Flexa op waterbasis. Ik heb nog nooit zoveel gevloekt bij het verven.
Vloeide voor geen meter, het leek net muur verf, bah
En de persoon in kwestie maar steeds herhalen dat dit tenminste niet stinkt. Liever stank dan een slecht resultaat.
Maar wellicht heb je bij waterverf ook nog meerdere "kwaliteit gradaties"?
Een tijd geleden mocht ik iemand helpen met Flexa op waterbasis. Ik heb nog nooit zoveel gevloekt bij het verven.
Vloeide voor geen meter, het leek net muur verf, bah
En de persoon in kwestie maar steeds herhalen dat dit tenminste niet stinkt. Liever stank dan een slecht resultaat.
Maar wellicht heb je bij waterverf ook nog meerdere "kwaliteit gradaties"?
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Ja het is inderdaad niet de gemakkelijkste verf.
Geef mij maar die ouderwetse samenstelling met van die giftige dampen en zo.............
Geef mij maar die ouderwetse samenstelling met van die giftige dampen en zo.............
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Watergedragen verf is er zeker in verschillende kwaliteiten. Met name in zijdeglans kun je daar met een beetje ervaring zeer mooie resultaten mee behalen. Het schildert gewoon anders dan verf op basis van alkydhars. Het voornaamste is, zeker als het wat warmer is, dat je vooral gewoon moet opschieten. Steeds genoeg verf op de roller, een vlak opzetten, uitrollen en afblijven.b_force schreef:Maar wellicht heb je bij waterverf ook nog meerdere "kwaliteit gradaties"?
Het grootste voordeel van watergedragen verf is natuurlijk dat het heel snel stofdroog is. Stof is voor de doehetzelver toch de grootste vijand.
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Waarom persé watergedragen verf nemen?
Wens je geen verfgeur neem dan verf van CWS en vloeit ook nog goed.
Wens je geen verfgeur neem dan verf van CWS en vloeit ook nog goed.
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Dat is voor mij iig vaak een overwegingArno schreef:Het grootste voordeel van watergedragen verf is natuurlijk dat het heel snel stofdroog is. Stof is voor de doehetzelver toch de grootste vijand.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Dan kun je toch ook spuitbus nemen? (en volgens mij heb je zelfs verf voor roller die ook zo snel droog is).
Spuitbus verf (ik werk enkel met Moptip) is zeker in 1,5 uur droog en vloeit heeeeeeerlijk.
Spuitbus verf (ik werk enkel met Moptip) is zeker in 1,5 uur droog en vloeit heeeeeeerlijk.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
....... met onder de stoflaag kastje met basport.

- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Ik maak de rand van de OB (wordt nog netjes afgewerkt, doek etc etc) hoogglans zwart, is denk ik een mooie conbinatie met zijdeglans.
Maarrrr............ die wil ik het liefst doorzetten naar beneden en dan met een klein relief (hoe spel je dat) maar hoe maak ik een band van pakweg 1 mm diepte.??
Zie foto.
Ik heb afgeplakt wat ik wil.
Frezen zal niet gaan, ik heb geen enkele geleide mogelijkheid.
Wie een idee heeft gaarne posten.
gr
paul
Maarrrr............ die wil ik het liefst doorzetten naar beneden en dan met een klein relief (hoe spel je dat) maar hoe maak ik een band van pakweg 1 mm diepte.??
Zie foto.
Ik heb afgeplakt wat ik wil.
Frezen zal niet gaan, ik heb geen enkele geleide mogelijkheid.
Wie een idee heeft gaarne posten.
gr
paul
