phono versterker

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

Re: phono versterker

Bericht door badduh »

Ik heb een hernieuwde poging gedaan en een wat netter schema gemaakt. De waardes van de componenten zijn deels overgenomen uit dit schema http://coset.se/tmp/Audio/Hagerman/S1.jpg en deels berekend met de hiervoor bestemde site van Hagtech: http://www.hagtech.com/equalization.html
beagle_v0.2.png
-Zoals te zien is er keuze uit 4 ingang impedanties namelijk 47k5 voor mm en 1k 220 en 100 ohm voor mc.
-De gain is te selecteren met de twee dil schakelaars bij de eerste twee opamps deze ligt rond de 40, 50, 60 en 70 db, ik heb nu dus twee keer een 4x schakelaar maar kan ik deze schakelaars ook samenvoegen (Zie plaatje) zodat beide opamps de zelfde weerstanden gebruiken? of kan dit niet.
-Wat voor condensatoren kan ik het beste gebruiken aan de voedings pennen van de opamps?
-Wat voor condesatoren kan ik het beste voor het filter gebruiken, Wima of zijn er beteren die enigzins te betalen zijn, ik neem aan dat het mkp moet zijn?
gain switch.png
Dit waren voor nu mijn vragen/opmerkingen :)
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

-Wat voor condensatoren kan ik het beste gebruiken aan de voedings pennen van de opamps?
-Wat voor condesatoren kan ik het beste voor het filter gebruiken, Wima of zijn er beteren die enigzins te betalen zijn, ik neem aan dat het mkp moet zijn?
Voeding elna elco en een 10de van de waarde een mkptje dus zeg 10uF elco @ 100nF mkp

Filter is in mijn ogen een styroflex erg goed vanwege langdurige stabiliteit van de waarde.
Kan ook met Mkp zou zeker geen mkt of nog slechter nemen.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: phono versterker

Bericht door sjons »

badduh schreef:
-De gain is te selecteren met de twee dil schakelaars bij de eerste twee opamps deze ligt rond de 40, 50, 60 en 70 db, ik heb nu dus twee keer een 4x schakelaar maar kan ik deze schakelaars ook samenvoegen (Zie plaatje) zodat beide opamps de zelfde weerstanden gebruiken? of kan dit niet.
In het originele schema zijn de min-ingangen van de opamps ook niet onderling verbonden, dus volgens mij niet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: phono versterker

Bericht door dre »

Opamps vreselijk dat geluid uit die krengen. wel presies maar dat kan met buizen ook.
dan moet je hier maar eens komen! :wink:
badduh
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 feb 2006, 20:21

Re: phono versterker

Bericht door badduh »

Zo een opzet voor de voeding, Uw op en aanmerkingen graag :)
beagleSuply_v0.2.png
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: phono versterker

Bericht door rho »

Ziet er best goed uit allemaal. Hoe ver sta je ondertussen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door audiomanics »

badduh schreef:
Uw op en aanmerkingen graag :)
Mijns inziens mogen de eerste elco's, na de gelijkrichter, best wat groter.. minimaal 100uF per volt zeg maar.
De laatste elco mag volgens mij wel wat kleiner.. Je moet eens in de datasheet van de stabilisator kijken.. Ik denk dat daar iets van 10uF zal staan, zo op de gok..

Kees
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: phono versterker

Bericht door rho »

Ow, ik had niet op de waardes gelet. Voor een 78xx en 79xx let je best wat op hoeveel cap je er echter zet. Of dat voor een 317/337 ook zo is weet ik niet van buiten.

100µF/V is een mooie vuistregel. Die moet ik onthouden. Ik ga meestal veels te groot. (kan weinig kwaad, maar het is soms zo duur he)
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: phono versterker

Bericht door sjons »

Ik zou ook een beetje deze waardes qua C'tjes wat aanhouden...
Oftewel, wat Kees zegt...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: phono versterker

Bericht door rho »

Hoe gaat ie ondertussen?
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

badduh.

Dit is wat ik bedoelde over opamps.
http://www.elpee.info/phonotrapjes.htm
Hier vertelt Jitze de Jong iets over de opamp, denk dat hij goed kan omschrijven wat er wordt bedoeld met de opamps.

We zijn benieuwd hoe het gaat met je ontwerp :)
Want opamps of niet een phonotrap blijft altijd leuk knutselen. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: phono versterker

Bericht door Pjotr »

Ja hoor.

Iemand die met dit soort kretologie smijt kan ik niet echt serieus nemen:

"Een nadeel van deze goedkope versterkertjes is namelijk dat ze, ondanks de schitterende vervormingscijfers in de specificaties en de juichende recensies een verwoestende invloed uitoefenen op een audiosignaal."

Je moest eens weten door hoeveel "goedkope" op-ampjes het audio signaal is gegaan voordat het op de plaat terecht is gekomen met de meeste platen. Dan kunnen alle bijna alle platen wel gelijk de prullenbak in.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door b_force »

Buiten dat alles is het überhaupt gewoon echt lariekoek.
Duidelijk iemand die niet begrijpt hoe het in elkaar zit.

Maar goed, dan kan desalniettemin een buizen phono versterker nog wel heel leuk zijn en lekker klinken :wink: 8)
Daarenboven geeft voor velen de buis nog steeds meer het "tastbare" gevoel wat bij de hedendaagse solidstate ontwerpen natuurlijk ver te zoeken is (voor sommigen)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: phono versterker

Bericht door Mr Tube »

De beste Phono versterkers die ik gehoord heb waren met Buizen, oa BAT VK10 en Audio Research Phono reference. Toch hoeft de ultieme Phonoversterker of welk component dan ook niet perse een Buizen schakeling te zijn. Ik ken bijvoorbeeld ook de Pass Labs Pearl welke bijzonder fraai is en zo zijn er nog wel een paar te noemen, met opamps zijn ook goede resultaten te bereiken.
Bepalend is hoe goed een ontwerp is en je moet heel goed weten wat met een opamp wel en niet kan, vele zijn niet geschikt voor een hoge versterking. Ook de voeding moet echt heel goed zijn en natuurlijk het printontwerp is belangrijk, opamps zijn heel gevoelig voor HF invloeden.
Zelf heb ik ook een opamp Phono pre gehad die ik niet echt aan het klinken kreeg, plaatsing en laagweergave liet te wensen over. De oorzaak lag uiteindelijk in thermische drift die zeer laagfrequente signalen naar de uitgang stuurde (gevoeliheid bij 20Hz =50uV), dit was als je goed keek ook aan de konussen te zien! Na het plaatsen van een DC servo was het echt stukken beter, een rotsvast geluidsbeeld en we hadden weer focus en meer detail in het laag.
De pogingen om de zaak DC te koppelen van begin tot eind was in elk geval geen succes, om deze reden zweren ook vele bij MC stepup trafo's.
Door de hoge versterking van de Phonotrap kun je het beste opbouwen met meerdere trappen, een enkele opamp en daarme alles doen is niet echt een goede oplossing.

De bewuste Phonopre had twee parallel geschakelde OP270F als eerste trap met actieve correctie op 3180 en 318US en daarna een tweede trap met een OPA637 welke ca 26dB versterkt en daarna een Buis ECC88 welke ook weer 26dB pakt. De 75uS correctie is passief uitgevoerd en de totale gain is 72dB, genoeg voor de ongevoeligste MC elementen.

Wat ook een mooie oplossing is is om een hybride schakeling te maken met een paar J fets (2sk170) parallel met een E88CC als cascode erachter, je bereikt dan een ingangs trap met zeer hoge gain (ca 200 tot 400x) welke ook een goed gedefinieerde uitgangs impedantie heeft wat handig is bij berekening van een RIAA filter.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

b_force schreef:
Buiten dat alles is het überhaupt gewoon echt lariekoek.
Duidelijk iemand die niet begrijpt hoe het in elkaar zit.

Maar goed, dan kan desalniettemin een buizen phono versterker nog wel heel leuk zijn en lekker klinken :wink: 8)
Daarenboven geeft voor velen de buis nog steeds meer het "tastbare" gevoel wat bij de hedendaagse solidstate ontwerpen natuurlijk ver te zoeken is (voor sommigen)
Ik bedoelde dit ook niet zo letterlijk :wink:
Heb waarschijnlijk slechte ontwerpen gehoord en gehad :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: phono versterker

Bericht door Pjotr »

Penguin schreef:
Heb waarschijnlijk slechte ontwerpen gehoord en gehad :lol:
Dat zal het dan wel zijn :lol:

Ooit de Benz Lukaschek gehoord? Toch ook een volledig ss ontwerp met op-amps en een Fet als eerste trap. Ding klinkt heel neutraal en dat is niet ieders smaak kennelijk.

Tube legt het fraai uit. Het is niet wat voor componenten je gebruikt maar hoe je ze gebruikt. Buizen geven een wat warmere klank en dat is dan meer smaak.

Zelf heb ik nu een discrete 1e trap op stapel staan met een 2SK170 aan de ingang voor een medium MC (0,5 mV @ 1KHz) en correctie in een feedbackloop. Eens kijken wat dat klankmatig doet. De eerste trap is het meest kritisch, vooral om de ruis laag te houden. De rest is eigenlijk minder boeiend.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

dat is zo leuk aan de audio zoveel wensen zoveel keuzes.
2SK170 even naar de specs gekeken ziet er veelbelovend uit Peter.
2SK170 is toch een japanse type?
Japanners maken veel goede spullen ...
Heb een teac vrds 10se hier staan hihihi (DAC is wel suf) heb er een andere DAC aan hangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: phono versterker

Bericht door Pjotr »

Ja, zijn Toshiba fetjes en dat is een fabrikant die echt heel bekend staat om de hoge kwaliteit van zijn discrete halfgeleiders. Er zijn nog wel betere fets maar die gaan gelijk in de honderden euri kosten. Ruisen wel minder maar zijn lastig te temmen en klinken niet beter.

Vergiste mij daarnet, in het nieuwe ontwerp komen 2SK369's, die zijn nog net iets beter dan de 2SK170 qua ruis. Hier een aardig linkje over fets en wat daarbij zo al speelt: http://www.klaus-boening.de/html/lab_pa ... #selection
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

Ik weet meer van buizen dan van halfgeleiders vind het leuk dat je dit helemaal tot de bodem uitzoekt.
hoop dat je vind wat je zoekt
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: phono versterker

Bericht door Penguin »

Zat net even te spitten tussen mijn vinyl collectie.
Ahh tuurlijk de testplaat om elementen af te kunnen regelen.
Misschien leuk om te lezen.
Heb ze wel moeten fotograveren heb geen scanner.
dus excusses voor de slechte kwaliteit 8-[
wel grappig dit is nog van de gulden tijdperk 1973
Bijlagen
draaitafel1.JPG
draaitafel2.JPG
draaitafel3.JPG
draaitafel4.JPG
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: phono versterker

Bericht door Porcino »

:twisted: Op de Breda 3 (?) is er kort naar een Pass Labs Aleph Ono geluisterd in direct vergelijk met Sander's buizenpre. De Ono bleek vreselijk goed. Voor diegene die geen 700 euro aan componenten over hebben zal er deze dagen via Passdiy.com een MM versterkertrap worden gelanceerd, gemaakt door Wayne Colburn (de naam achter de Passlabs phono's en de voorversterkers). Hij heeft een DIY project gemaakt voor de Pass liefhebbers met 95% van de performance voor veel minder geld. Dit zal bestaan uit een PCB, halfgelijders en indien gewenst een voedings PCB. Ook kan je TZT enkel het whitepaper downloaden. :mrgreen: :mrgreen:

Ik ga dit in ieder geval doen...
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: phono versterker

Bericht door audioot »

ja porcino,
ik volg dit ook met argusogen(dat pass ontwerp)
mvg
audioot
Plaats reactie