Low Budget Visaton Bijou Filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Roland
Contacteer:

Re: Low Budget Visaton Bijou Filter

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik kreeg de indruk door je eerste bericht dat je Boxsim op de computer had staan. Daar kan je serie filters in simuleren. Zonder simulatie is er eigenlijk maar 1 regel, beter het originele filter nabouwen...

Ik wil wel waarschuwen dat je door de keuze voor een 1.80 mH correctiespoel in het laag (0.50 mm draad en 0.36 Ohm weerstand) de basweergave sterk beperkt wordt in zijn maximale sterkte. Mocht je vriendin ooit eens een versterker met meer dan 2 watt kopen dan gaat dat hoorbaar vervormen. Dat lijkt me zonde van alle moeite. Neem liever een iets dikkere draad hier.

Groet Roland
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ow, dat valt mee... het merendeel van de versterkers zit onder de 2 Kilowatt.

Ow.. 2 Watt bedoel je :wink: Ik kan me zo voorstellen dat de TS niet eens versterkers kent in de klasse van minder dan 2 Watt, ja misschien zoals bij de Action voor een euro met 3,5mm jackplug voor de MP3 spelert :D

(Beetje offtopic...)
Anyway: wat gebeurd er dan boven een bepaalt (klein) vermogen? Loopt de spoel 'vol'? En hoe kan het dat in een correctie netwerk dit geen problemen geeft bij bijv. 20 Watt aansturing?

ontopic:

regel voor seriefiltering is: alleen aan beginnen als je thuis bent in de wereld van filteren, anders zou ik er niet aan beginnen...

Succes met je project, leuk cadeau!
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik heb even het betreffende draadje gelezen op het duitse Visaton forum en het valt me op dat er eigenlijk alleen maar eindeloos gesimuleerd wordt en niemand iets daadwerkelijk heeft gebouwd.
Het is natuurlijk heel leerzaam, maar geen garantie dat het ook goed klinkt.
Heel benieuwd dus naar je oordeel ;).
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

In een correctie netwerkje zit er meestal nog een weerstand voor deze correctiespoelen, loopt er dus minder doorheen. Voor basweergave loopt ie te snel vol.

Ik had de Duitse thread over deze Budjou niet gelezen. Maar telt zowiezo niet, nabouwen zonder eerst te gaan luisteren is een gok?

Groet Roland
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Ik hou het bij het originele filter met betere componenten. Mijn vriendin wil mij een Macro-Lens cadeau doen en dan zit ik om een paar euro te zeuren.
Het is zeker een risico om iets te bouwen wat alleen maar op een simulatie gebaseerd is maar wie weet komt er iets moois uit. Mijn eerste project was helemaal niet gesimuleerd met onbekende drivers en een standaard filter, dit moet dus zeker beter worden.

Verder zullen de speakers aangedreven worden door een TA2024 of TA2020 met een 12V - 3A SMPS. Deze laatste heb ik al liggen en ben te spreken over het geluid dat ze produceren op mijn aanwezige vloerstaanders.

Heb een plaatje van het design als bijlage toegevoegd.
Bijlagen
speaker_roze.JPG
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Roland schreef:
Ik wil wel waarschuwen dat je door de keuze voor een 1.80 mH correctiespoel in het laag (0.50 mm draad en 0.36 Ohm weerstand) de basweergave sterk beperkt wordt in zijn maximale sterkte. Mocht je vriendin ooit eens een versterker met meer dan 2 watt kopen dan gaat dat hoorbaar vervormen.
lopen die echt zo snel de verzadiging in joh?
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik heb het niet met die waarde en deze speaker geprobeerd. Maar het houdt (te) snel op als je ze voor een basje zet. Lage rdc met dunne draad heeft zijn prijs, uit de lengte of de breedte, etc. Ik ga de 0.70 mm luchtspoelen reeks naar boven uitbreiden ter vervanging van deze spoeltjes.

Maar is dat allemaal zo nieuw? Een intertechnik 0.70 mm kernspoeltje zet je toch ook niet voor een bas? Moet ik toch eens netter op mijn site zetten, dat ze alleen geschikt zijn voor LCR toepassingen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

heb je toevallig die HH test van spoelen bij de hand? iirc zat er wel een vergeljkbaar spoeltje bij
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Drivers zijn binnen, zijn zwaarder als verwacht en zien er op het oog goed uit. Of ze aardig klinken dat weten we nog even niet.
Bijlagen
DSC_1361.JPG
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Toevallig wel,

HH 6/2008 de "no name trafo i Kern 40mm spule" voor circa 5.- euro doet het in die test goed. Alleen geen idee waar je die kunt inkopen...
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Voor het in verzadiging raken maakt het heel wat uit of je over een serieuze woofer spreekt, die diepgang levert en/of stevig belastbaar moet zijn, danwel een 13 cm midwoofertje. Een crossoverspoel die al in verzadiging raakt bij een 30 Watt midwoofertje met een opgegeven "frequentiebereik 70 - 10.000 Hz" zou bij wet moeten worden verboden. :)

(niet dat je geen lage RDC zou moeten kiezen als de mogelijkheid er is)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Nogmaals, de Topic starter wil een 0.70 mm kernspoeltje welke ik in mijn assortiment voer als spoeltje voor LCR correctienetwerkjes parallel aan bas, mids en tweets gebuiken in serie voor een bas. Het gaat dus van het begin af aan om een mistoepassing van een spoel die niet bedoeld is voor gebruik in serie met bass luidsprekers. Er is niets mis met het spoeltje op zich. Net zo min als er iets mis is met de Visaton woofer die Topic starter gebruikt, mits je er geen ultralaag weergave uit verwacht.

Zo dan? Een kernspoeltje met een dunne 0.50 mm of 0.70 mm draad en een lage RDC is niet te gebruiken voor basweergave.

Probeer het anders even thuis mensen. Pak zon 0.70 mm kernspoeltje met een redelijk grote mH waarde als je die hebt liggen, zet hem tussen je versterker en speaker draai muziek en voila de zaak begint al heel vroeg te vervormen...

Duidelijker kan ik het niet maken.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Begrijp me niet verkeerd, Roland. Het is duidelijk dat dergelijke spoeltjes bij gebruikelijke vermogens en laagweergave snel zullen verzadigen. Ik heb niet de indruk dat iemand daar anders tegenaan kijkt.

De clou zit in:
Marp schreef:
een 30 Watt midwoofertje met een opgegeven "frequentiebereik 70 - 10.000 Hz
Bij zo'n opgave ligt Fs gewoonlijk aanmerkelijk hoger dan 70 Hz. Welbeschouwd is dit meer een middentoner. Combineer dat gegeven met het geringe vermogen, en de uitkomst kán niet anders zijn dan dat hier in elk geval geen grote, laagfrequente stromen gaan optreden... ongeacht de inzet, en ongeacht of dat voor het spoeltje al teveel is.

Zet dit af tegen wat je enkele posts geleden zei, en ik hoop dat duidelijk is welk nuance-verschil ik probeerde aan te brengen. En waar het onbekend ermee zijn danwel het hebben van andere verwachtingen i.c.m. deze speaker zijn mogelijke oorsprong heeft. Of je wel of niet wordt geloofd staat daar toch buiten? :? Aan verzadiging bij basweergave wordt vast niet getwijfeld.
Roland schreef:
Ik heb het niet met die waarde en deze speaker geprobeerd. Maar het houdt (te) snel op als je ze voor een basje zet. Lage rdc met dunne draad heeft zijn prijs, uit de lengte of de breedte, etc. ...

Maar is dat allemaal zo nieuw?
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

ik wil hier niet de oorzaak van ruzie zijn O:) ik wil alleen maar een goeie budget-filter voor mijn vriendins kerst-cadeau. En ik weet dat ik nog veel moet leren over filters.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wees gerust: er is geen ruzie en die komt er niet. ;) De een trekt slechts een scherpere scheidingslijn dan de ander, wat voor je keuze overigens niet nadelig is. Buiten dat bestaat geen onenigheid. Met het advies van Roland kom je dan ook beslist tot een uitstekende keuze: daar hoef je geen moment aan te twijfelen.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Er is geen ruzie hoor. Ik probeer alleen maar een teleurstelling te voorkomen...Ik snap niet zo goed wat het opgegeven freq. bereik en de belastbaarheid van de mid bas ertoe doet. De versterker levert toch gewoon alles onder 70 hz aan het midbasje en spoeltje af? De amp maakt toch geen onderscheid of het nu een 10 cm mid of een 15 inch driver is?

Laten we het erop houden dat ik denk dat het te krap is zon 0.70 mm kernspoeltje. Mischien gaat het net goed. Mischien niet. Maar ik zou willen aanraden het risico niet te nemen. Er is te weinig speelruimte mijn inziens. Zonde van alle tijd en moeite die je in het bouwen stopt.

Groet Roland
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Even het boxsim project erbij gevoegd. Laatste onderdelen voor de versterker besteld en speaker therminals zijn onderweg.

Dus dan blijft de filter nog over. Op zich zijn alle onderdelen wel duidelijk. Toch maar 1,4 mm spoel voor de bas?

Afbeelding

Is dit op het oog een beetje redelijk?
Bijlagen
Petit_Bilou.zip
(22.2 KiB) 38 keer gedownload
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Je kunt nog eventueel overwegen om een klein 0,1mH spoeltje oid voor je tweeter te zetten, dan geef je de tweeter een soort Low--pass filter rond de 15kHz.
dan zwak je het tophoog wat af met 6dB.
Ik heb hetzelfde gedaan in mijn filter voor de hivi's. (topic hieronder/boven)
Je kunt daar zien wat het met de response doet.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en als dat net te veel doet, dan een weerstand paralel aan dat spoeltje
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Of een RC-combinatie parallel aan de tweeter.
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Ik heb nu eens serieus wat gespeeld met Boxsim om dat hoog wat te verlagen. Dit is eruit gekomen (Zie Bijlage).

Als jullie akkoord gaan bestel ik vandaag de onderdelen. Misschien dat ik te eigenwijs ben geweest en uiteindelijk in plaats van een extra spoel een van de weerstanden iets verhoogd heb. Zou er misschien nog een mogelijkheid zijn om het gebied tussen 150 en 1000 Hz. wat te verhogen?
Bijlagen
filter 2.0.JPG
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik zou eerst gaan bouwen met dit filter.
De simulatie wijkt in het echt namelij ook af van de werkelijkheid.
Kan zomaar dat dat gbied straks helemaal geen dipje vertoond.
Simulaties zijn leuk en leerzaam, en je ziet (relatief) wat veranderingen teweeg brengen.
Werkelijk meten levert vaak andere resultaten op namelijk.
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

bartsegers schreef:
Ik zou eerst gaan bouwen met dit filter.
De simulatie wijkt in het echt namelij ook af van de werkelijkheid.
Kan zomaar dat dat gbied straks helemaal geen dipje vertoond.
Simulaties zijn leuk en leerzaam, en je ziet (relatief) wat veranderingen teweeg brengen.
Werkelijk meten levert vaak andere resultaten op namelijk.
Dan bestel ik dit filter. Heb nu inderdaad wel een duidelijk beeld van hoe een filter ongeveer werkt en welke gevolgen bepaalde wijzigingen hebben. Het meten van een speaker komt wel bij mijn volgende project, als ik weer wat meer ervaring heb.
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Alle filter-onderdelen zijn besteld!
Juicie
Contacteer:

Bericht door Juicie »

Filter onderdelen ontvangen :D
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”