Gebruikte drivers:

Filter:

Visaton Bijou:

Moderator: Beheerdersteam

Er is wel wat ruimte om te schuiven met het budget. Laten we het budget zetten op zo goedkoop mogelijk rekening houdend met het low-budget aspect van de drivers.arjank schreef:10 euro per filter?
Ik weet niet of er zo'n goedkoop kernspoeletje van 1,8mh te krijgen is dat je de prijs onder de 10 euro krijgt.
Voor de tweeter zou ik toch op zijn minst een MKT nemen die behouden in ieder geval hun waarde.
1.00 mm Wire Coil 1.80 mHarjank schreef:Voor het spoeletje in het hoog mag je gerust 0.7mm draad gebruiken.
De spoel voor het laag zou ik liever met iets dikkere draad nemen, want wat is de interne weerstand van die 1.8mh spoel met 1mm draad?.
die spoel kost €16,71relatief laag bedrag, max 10,- Euro per speaker.

Is toch niet van belang? als de rdc maar laag is, 0,36 is perfect voor dat woofertje en over de vervorming van de spoel hoef je je niet druk over te maken .dat is inderdaad niet duur. Maar wat zal dan de draaddikte zijn hiervan?
Hebben die ook spoelen dan? Nooit gevonden....Juicie schreef:Hartelijk dank voor de tips. Zou het volgende een eventuele keus kunnen zijn? Ben nog aan het twijfelen over die elco's. Als ik nu alles bij conrad had kunnen bestellen had mij dat weer verzendkosten gescheeld
Nee dat filter is aangepast voor gebruik met de budget drivers door een gebruiker op het visaton forum.Sikalot schreef:Elco's zijn inderdaad niet aan te raden in de signaalweg.
Niet omdat ze slecht klinken, maar omdat ze zo sterk temperatuur afhankelijk zijn en met de tijd uitdrogen.
Ook kloppen de waarden vaak niet.
Ik heb elco's gemeten die 30% van de opgegeven waarde afweken, ruim boven de opgegeven tolerantie van +/-20%.
Voor die paar euro besparing zou ik het dus niet doen, tenzij het echt uberbudget moet zijn.
Een klein vraagje terzijde, het filter in je 1e post is dat het exacte filter dat de visaton Bijou gebruikt?
Wanneer je andere drivers gebruikt zal je ook het filter moeten aanpassen, anders heb je grote kans de de drivers niet mooi bij elkaar optellen.
Mja dit kan toch gewoon?Sikalot schreef:Ook kloppen de waarden vaak niet.
Ik heb elco's gemeten die 30% van de opgegeven waarde afweken, ruim boven de opgegeven tolerantie van +/-20%.
Inderdaad plakplastic:Interficior schreef:Mja dit kan toch gewoon?Sikalot schreef:Ook kloppen de waarden vaak niet.
Verder zou ik ook bijvoorbeeld kijken of je een alternatief filter kan maken, bijvoorbeeld een seriefilter. Hierin zijn de waarden van de spoelen vaak heel laag (en die van de condensatoren wat hoger maar die zijn wat minder duur).
Hoe ben je trouwens van plan de roze/witte ruitjes te maken? Plakfolie?

Ze komen op een bureau te staan op een 20 a 30 cm van de muur. Verder weet ik niet waarvoor deze geoptimaliseerd zijn.Roland schreef:Hoi,
Je zou ook nog even een serie filter kunnen simuleren. Scheelt je een spoel en een condensatorSerie kan dacht ik met de software die je gebruikt. Als de speakers op een tafel of & vlak bij de muur staan is de baffle step ook wat minder van belang (lees 1.80 mH wat teveel). Is dit ontwerp geoptimaliseerd op 1 meter van de muur/ vrijstaand op een stand?
Groet Roland