Beschaafd behuisbare woofertjes met diepgang

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Beschaafd behuisbare woofertjes met diepgang

Bericht door Marp »

wouter schreef:
Een BR te diep afstemmen vraagt om een correctie maar een gesloten box met LT heeft dat ook. Is te diep afstemmen een optie Marp? Dan kun je met 6,5" en 8" in basreflex nog uit wat meer units kiezen.
BR zal niet snel mijn keuze zijn. Een CB of TL sluit beter aan bij mijn voorkeuren: de hoofdweergevers worden MLTL's, waar vanaf ca. 70 Hz geleidelijk (zonder HP-filter) een superlichte AL200 in CB bij komt voor precisie, slagkracht, en overbrugging van het gebied waarin een TL wat minder neutraal klinkt. CB lijkt me the way to go, of evt. MLTL. Dat zal moeten blijken uit luistertesten met beiden.

Dan nu de drivers die overbleven:
kleine_wooferds.png
Tangband W8740C
Levensduur is beperkt, ik heb de indruk dat ze kwalitatief een stapje achteruit betekenen, en het rendement stelt ook wel extra eisen aan de versterking. Daarbij heb ik voor de prijs ook 2 stuks 12" ALU woofers uit mijn onderschrift. Dat plus 4 leuke aanvullende woofertjes, waarvoor de keuze vrij ruim wordt (mijn HDS182PP's + WSP21S'en worden misschien zelfs bruikbaar), wordt dan al haast aantrekkelijk. Ziet iemand hier echt nog voordelen in?

Mivoc AW3000
Deze lijkt helemaal niet tegen te vallen. Ik weet alleen niet wat de hogere bassen doen, en kan 'm waarschijnlijk net niet op elke plaats kwijt.

Nova MDS08
Deze lijkt me nog steeds niet verkeerd, en hij sluit beter aan bij mijn voorkeur voor stijf conusmateriaal. Alleen vergistte ik me in de Xmax van 7 mm, waarvan ik dacht dat dit oneway was. Ze kosten me hetzelfde als de alu Daytons.

Dayton RSS265HF-4
2 Stuks om t.z.t. in de hoek te plaatsen hou ik in het achterhoofd, indien ik er met 6 identieke drivers niet kom.

Dayton RS225S-8
Levert op 26 Hz het hoogste rendement, en kan als als enige per paar worden aangestuurd door slechts 1 LM3886. Bij een Watt of 40 levert elke driver dan toch al minstens 94 dB op 26 Hz? (in 25 of 30 ltr bijna 3 dB minder)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ben benieuw Marp waar je uiteindelijk op uit gaat komen. Een grotere kast is altijd beter. Sub uit een klein kastje gaat nu eenmaal altijd ten kostte van het rendement. Dus als je een grotere plaatsen kunt... de keuze aan speakers wordt dan ook een stuk ruimer.
Levert op 26 Hz het hoogste rendement, en kan als als enige per paar worden aangestuurd door slechts 1 LM3886. Bij een Watt of 40 levert elke driver dan toch al minstens 94 dB op 26 Hz? (in 25 of 30 ltr bijna 3 dB minder)
Denk je dat je dat gaat redden met een LM3886? Met boosten heb je niet zozeer veel stroom nodig maar wel veel spanning. Dat vereist toch wel iets wat nominaal 200W kan leveren. Alhoewel met 4 ohm speakers.

Met boosten krijgt je versterker te maken met een behoorlijke faseverschuiving tussen spanning en stroom rond Fb, zeker als Qt hoog is. Ben toch bang dat vrij snel de Spike-protectie in gaat komen bij een LM3886.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Dayton RS225S-8
Hoi Marp,

Hoe ben je aan die SPL gekomen? Heb deze eens in PSpice gesimuleerd en dan kom ik op 87 dB op 25 Hz in 2pi (halve bol). Dat wordt dan tegen een wand geplaatst 6 dB hoger en in een hoek geplaatst 12 dB hoger. Met meerder van deze kastjes denk ik dat je de ramen er wel uit kunt krijgen :D

Bijgevoegd de plot van wat ie doet bij een maximale Xmax van 7mm op 25 Hz in 25L. Bovenste plotje is de fase van de stroom door de speaker, middelste de piekwaarden van de X (blauw) en de werkelijke stroom door de speaker (rood). De onderste plot is de SPL in 2pi.

Een LM3886 zou dat net moeten kunnen qua stroom, maar ik denk niet dat je er twee op 1 LM3886 kunt zetten als je het maximum er uit wilt halen. Corrigeren op 25 Hz met een LT is denk wat te veel gevraagd, 30 Hz is realistischer. Vergeet ook niet dat dit een CB is en die loopt veel verder door daaronder dan een BR.
Bijlagen
Dayton_RS225S-8_Sim.gif
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Hoe ben je aan die SPL gekomen? Heb deze eens in PSpice gesimuleerd en dan kom ik op 87 dB op 25 Hz in 2pi (halve bol).
78 db @ 26 Hz is wat de in dat bericht bijgevoegde simulatie laat zien bij 50 ltr. Bij 32 Watt wordt dat volgens mij 93 dB. Hierbij ga ik uit van 5 verdubbelingen t.o.v. 1 Watt, dus 5x 3 dB erbij. Voor 40 Watt telde ik er nog 1 dB bij op.

Hieronder dan nogmaals de Dayton, maar ditmaal in 50, 30.6 en 25 ltr. Zoals je ziet is het verschil bij 26 hz nog geen 3 dB tussen 25 en 50 ltr. Naar mijn idee klopt mijn redenatie nog steeds, maar de uitkomst stemt niet overeen met jouw simulatie. Maak ik dan toch ergens een foutje?
Bijlagen
rs225s-8_mltl_[spl_25-30-50_ltr].png
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Bijgevoegd de plot van wat ie doet bij een maximale Xmax van 7mm op 25 Hz in 25L.
Ben je uitgegaan van een lineaire Xmax van 7 mm one way, of wellicht van p-p? Als je simulatie 3 dB meer output geeft komen we alsnog op hetzelfde uit.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zoals je in mijn plotje kunt zien wordt de max SPL bij 25 Hz bij deze niet door het vermogen beperkt maar door de Xmax van 7mm. Dat plotje is bij 17V_piek (12_Vrms).

Met de Dayton RSS265HF-4 kom ik op een max SPL van 98 dB bij 25 Hz in 25L bij een Xmax van 14 mm. Daar heb je dan wel 12A en 40V_piek voor nodig. Dat red je niet eens met een UcD180. Zou je de Xmax tot 12mm beperken (max SPL van 96 dB op 25 Hz, ook niet mis) dan gaat het net met een UcD180.

Dit is dus wel in op 1m in 2pi, in een kamer wordt de SPL aanzienlijk meer.

P.s. Xmax is one-way zoals het hoort.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
ja, maar zowel in simulatiesoftware als op datasheets is het lang niet altijd duidelijk....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat simulatie software betreft klopt dat, maar je mag toch aannemen dat ze zich aan de afspraken (van T&S) houden.

Wat betreft datasheets is het idd onduidelijk. En sommige fabrikanten maken er helemaal een ratjetoe van, daarvan zijn de opgegeven T&S parameters soms helemaal niet consistent, Monacor is er zo eentje.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Zoals je in mijn plotje kunt zien wordt de max SPL bij 25 Hz bij deze niet door het vermogen beperkt maar door de Xmax van 7mm. Dat plotje is bij 17V_piek (12_Vrms).

.....

Daar komt inderdaad het verschil vandaan. Mijn uitgangspunt was dat de luidspreker zonder boost bij een Qb van 7,07 wel behoorlijk belastbaar zou zijn, maar ook dan blijkt de belastbaarheid in de onderste regionen al veel lager te zijn dan ik dacht.

In 1e instantie viel me dat niet op, omdat de eerder geposte TL-simulatie een redelijke belastbaarheid leek te bevestigen. Het ziet er anders uit nu blijkt dat ik xmx in tlboxmod ten onrechte aanzag voor iets als x-mid-x. Van één kant dus toch wel goed dat one way en p-p tersprake kwamen.
rs225s-8_mltl_16W_[spl].png
rs225s-8_mltl_16W_[exc].png
De opbrengst is behoorlijk, maar de belastbaarheid nog maar klein. Dat stemt dus beter overeen.

1 LM3886 zou eigenlijk op zijn dooie gemak 4 zulke luidspreakers kunnen aansturen. :mrgreen: De MLTL is echter iets te ruim. Door de totale inhoud van 70 ltr. terug te brengen tot 60 ltr. gaan de fases van de pijp en de voorkamer beter op elkaar aansluiten. De Xmax wordt dan ook iets eerder bereikt, en wijkt waarschijnlijk maar weinig af van een lage Q CB.

Het gaat er echt om spannen of de drivers inzetbaar zijn om de laagste kamerresonantie af te vlakken... ze zitten op het randje.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zit zelf nu met een 30L ontwerpje voor de RSS265HF-4 te puzzelen. Dat ding heeft een dermate zware conus dat de reactiekrachten niet gering zijn en de kast dus zwaar moet worden als je er niet 2 tegenover elkaar in 1 kast zet.

Toch wel iets om rekening mee te houden. Wil je veel van die kleine kastjes wilt gaan bouwen is het zaak om een driver met niet al te zware conus te kiezen en kom je eigenlijk toch bij die 20cm dingen uit.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Een sub met zo'n RSS265 zat er volgens mij vorige week al een beetje aan te komen. :) Leuk als daar wat uit gaat voortkomen. Ik ben benieuwd.

Wat mezelf betreft is de keuze eigenlijk blijven hangen waar ik begon.
Het moet maar voldoende zijn.....
Afbeelding

De conus is inderdaad heel wat lichter als bij zo'n RSS, maar desondanks wil ik ze toch zoveel mogelijk inmetselen... indien ik ze blijf gebruiken. 2 Stuks wil ik dan inbouwen bovenin muurkasten. Net als alle tussenwanden lijken deze te zijn opgetrokken uit puimsteen of kalkzandsteen, met een laag gips. Om dreunen te voorkomen ontkom ik hier haast niet aan een zware, ontkoppelde behuizing. Dat wil ik ook toepassen bij de 3 exemplaren die ergens verdekt op de houten vloer komen te staan.

Zowel stijfheid als een grote massa zijn hierbij welkom, dus beton is ideaal. Voor dit soort doeleinden ligt dan ook een partij stoeptegels te wachten op verwerking. Grappig dat je dat ook noemde op de vorige pagina. :D

Bij 2 hoekexemplaren hou ik er trouwens rekening mee dat ik er misschien ooit nog een RSS265 in plaats. De voorkeur ging altijd uit naar een RSS315/390HF of XXLS12 ALU, maar nu ik met 12 woofers aan de slag ga wordt dat veel te gek. Een RSS265 doet het dan meer dan prima in eenzelfde volume als de RS225.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

12 woofers!? Toe maar :shock: Wat ik zo lees kun je met 3 woofers een redelijk optimale laagweergave krijgen. Bovendien dan heb je eigenlijk ook 12 convolvers nodig. Ga dat maar eens inregelen :mrgreen:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat klinkt heftig dan dat het is:
  • 2x 10" kevlar (1 per vloerstaander) in MLTL, mono, om een consistente basis weg te zetten.
  • 2x 8"ALU woofer (1 per vloerstaander) in een CB zonder highpass: -3 dB @ 71 Hz.
    Voor precisie, slagkracht, een geleidelijke overgang naar stereo, en ter overbrugging van de
    frequenties waar een TL iets minder neutraal is.
  • 2x 12"woofers in een MLTL (compound) onder de salontafel tussen de hoofdweergevers.
    Deze neemt enkel het onderste octaaf voor zijn rekening.
De laagweergave wordt dus verzorgd door 2 niet al te grote woofers per vloerstaander, en een verborgen subwoofer. In aantal valt dat nog reuze mee.

Alleen ben ik niet van plan om de weergave bij de bron te nijpen, waarmee gewoonlijk plaats wordt gemaakt voor wat de luisterruimte toevoegt. Evenmin voel ik er veel voor om pieken te bestrijden d.m.v. uitdoving door tegengestelde golfdelen. Daar slibt toch de laagweergave enigzins mee dicht. Dit is dan ook waar de toegevoegde woofertjes in beeld komen. Vooralsnog ga ik daarmee proberen in hoeverre ik de noodzaak tot room correction kan terugdringen. Lukt dit, dan hoop ik alleen nog zeer beperkte equalizing op de toegevoegde woofertjes nodig te hebben om de puntjes op 'de i' te zetten. In een nieuw topic in "Akoestiek" kom ik hier op terug.

In elk geval heb ik die 12 convolvers nog lang niet in beeld. :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Inmiddels een paar jaar verder. Hoe is het met subjes carrousel eigenlijk afgelopen?
Plaats reactie