UTP Cat5 kabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

UTP Cat5 kabel

Bericht door bartsegers »

Ik ben begonnen met het maken van twee luidsprekersnoeren voor mijn hifi setje.

Ik heb al her en der zaken gelezen over het gebruik van UTP kabel, en had er nog meer dan genoeg van liggen.
Nu zit ik echter met de aantallen die ik moet gebruiken.
Ik heb 4 en 8 aderige kabel liggen, en ben begonnen met het helse karwei om vast een aantal strecngen te ontdoen van de mantel. Zo heb ik nu een 30 tal strengen liggen. Dat zijn dus +/-7 strengen per pool (+ en -)
Maar of dit genoeg is??

Als ik mij niet vergis is 1 streng van dubbel getwistte kabeltjes 0.25 mm2?
Mijn gevoel zegt dat 8 strengen te weinig is namelijk...

Wat zeggen jullie, vrolijk verder strippen en doorgaan tot mijn 100mter op is :twisted:

Ben tevens van plan een kabelhoes eromheen te zetten voor het oog en veiligheid, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

zal binnekort wat fotootjes uppen.

EDIT: korte uitleg over de kabel, het zijn dus kabels met 2 of 4 gevlochten kabels erin. elk duo kabeltjes bestaat weer uit 8 koperdraadjes per kabel. Dan kom je dus op 16 draadjes per strecng. het zijn dus geen massieve aders! (weet niet of dit klankmatige na- of voordelen heeft)
Bijlagen
800px-CAT5e_Cable.jpg
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Ik heb het simpeler gedaan, gewoon in hun jasje laten zitten en netjes vlechten! Ik heb 6*8 aderig = 48/2 = 24 aders per kant! Dit komt neer op 2.5mm snoer dikte ongeveer. Door ze gevlochten in hun mantel te laten denk ik dat het met het afschermen wel goed zit! "t is leuk werk en het staat mooi!!!

DIY LS kabel!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook makkelijk te doen!
(Gisteren een analoge interlink (subwooferkabel) van 6 meter in elkaar geknutseld en een mooie LFE splitter erbij gekocht!! )
Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ziet er keurig uit!

Helaas is het laten zitten van de mantel nu geen optie meer. (is eraf :wink: ) Mijn idee was ook om niet zulk dikke kabel te krijgen namelijk. De kabel die ik gebruik had lauter een plastic afscherming, en was dus alleen maar een "constructieve" bescherming.

Om het geheel straks wat stijfheid te geven, moet ik nu wel al die aparte strengen gaan vlechten. (zucht)

Maar zelfbouw mag wat tijd kosten natuurlijk!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik heb nog mooie sleeves gevonden trouwens.

(en de krimpkous is ook cheap)

http://www.dewatersportwinkel.nl/Inst-m ... krimpkous/
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

bartsegers schreef:
Ik heb nog mooie sleeves gevonden trouwens.

(en de krimpkous is ook cheap)

http://www.dewatersportwinkel.nl/Inst-m ... krimpkous/
Dat is zeker een mooie link!!
Ik ben al eens een veelvoud van die prijzen tegen gekomen voor hetzelfde resultaat!
Tazzy
Berichten: 54
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 15:11
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Bericht door Tazzy »

Vind die poly sleeve wel aantrekkelijk om wat spulletjes af te werken
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Superlink, staat nu bij "nuttige sites"in de kantine....

Wowly
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Thnx!

Kwam hem net al tegen, en dacht, hey....

Maar inderdaad die prijzen zijn echt laag!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb ook heel sterk de neiging om dit eens te gaan proberen! Jij hebt dus 6 kabels gebruikt voor 1 speaker. Cat5 heeft "hele" en "halve" kleuren in de kabel. Hoe heb je het aangesloten? Alle hele voor plus en halve voor min of 3 kabels compleet voor plus en de andere 3 voor min.

Laatste lijkt me logischer maar ik werd van de kaart gebracht door de foto waar je alle halve kabels links hebt en de hele rechts.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik ben nog even verder gegaan met strippen, en kom nu op een 10-15 getwiste paartjes per pool (+ en -)
Ik wil dus per pool een 10 tot 15 paartjes in een krimpkous verwerken.
En dan niet nogmaals twisten zoals op de foto's, maar gewoon naast elkaar. (zaakje is toch al getwist dacht ik zo)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ff offtopic maar wel interessant, kwam een 4mm2 kabel tegen met een lengte van 10 meter! (voor de rpijs van een paar postzegltjes....)

http://www.pollin-electronic.de/shop/sh ... UyOTUzOTk=

Interessant voor de zelfbouwers hiero !
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Vinculum schreef:
Ik heb ook heel sterk de neiging om dit eens te gaan proberen! Jij hebt dus 6 kabels gebruikt voor 1 speaker. Cat5 heeft "hele" en "halve" kleuren in de kabel. Hoe heb je het aangesloten? Alle hele voor plus en halve voor min of 3 kabels compleet voor plus en de andere 3 voor min.

Laatste lijkt me logischer maar ik werd van de kaart gebracht door de foto waar je alle halve kabels links hebt en de hele rechts.
Heel simpel zonder bi wire: alle witte (of halve) draden bij mekaar en de rest bij mekaar.

voor een bi-wire ontwerp: http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

ik heb deze kabels (bi wire) 4 jaar geleden ook gevlochten en ga ze morgen vervangen door van der Hul's.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Àadjo schreef:
Vinculum schreef:
ik heb deze kabels (bi wire) 4 jaar geleden ook gevlochten en ga ze morgen vervangen door van der Hul's.
Want? Wat waren de ervaringen met de utp?
Als je alle witte van de gekleurde aders scheid, ben je het twist effect natuurlijk kwijt. (of laat je ze wel naast elkaar lopen en soldeer de aders aan de einden?)
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

bartsegers schreef:
Àadjo schreef:
Vinculum schreef:
ik heb deze kabels (bi wire) 4 jaar geleden ook gevlochten en ga ze morgen vervangen door van der Hul's.
Want? Wat waren de ervaringen met de utp?
Als je alle witte van de gekleurde aders scheid, ben je het twist effect natuurlijk kwijt. (of laat je ze wel naast elkaar lopen en soldeer de aders aan de einden?)
Want:...: ik wilde eens wat anders... en ik heb er geen spijt van; de vd Hul CS122 vind ik hoorbaar beter (betere plaatsing)

stukje recensie //


Het hybride mengsel van verzilverd Matched Crystal OFC koper met Carbon draagt zorg voor een strakheid en helderheid in de geluidsweergave die ongekend is in deze prijsklasse. De CS-122 Hybrid is een luidsprekerkabel die al jarenlang fantastische recensies in binnen- en buitenland heeft mogen ontvangen en iedere hifi –of Home Cinema installatie naar een hoger niveau brengt.

v.w.b. de CAT5 kabel: ik heb simpelweg het TNT ontwerp gevolgd; daarin zit nog genoeg twist in (als je goed kijkt).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ben weer wat verder, ik vind overal wel wat utp kabel, en ga vrolijk door met strippen ervan 8)

Tevens zojuist de sleeves besteld waar alles in gaat zitten, ik heb de 3/8" gekozen. eerder idee om met krimpkous te werken heb ik laten varen, hoogstens bij de uiteinden natuurlijk.

Afbeelding
http://www.dewatersportwinkel.nl/Inst-m ... /krimpkous
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Vaak staat de aderdikte op de buitenisolatie van de kabel. Dan is het een simpel rekensommetje.

Edit: meestal in AWG, de vertaaltabel daarvan vind je vrij eenvoudig met google.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Pas op met getwist utp luidspreker kabel. Heb ik ook gemaakt, klonk goed, beetje vreemd soms.

Tot dat me 2x snachts een zekering van de eindversterker eruit vloog. Getwist krijg je een hoge capaciteit, en ondanks de zobel aan de uitgang ging de amp oscilleren.

Nu heb ik getwist VD draad, minder kabels samen dus lagere capaciteit. Klinkt beter ook.
Arie_vK
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 25 dec 2006, 13:20
Locatie: Barendrecht

Bericht door Arie_vK »

Hebben jullie wel eens overwogen aan AFgeschermde kabel hiervoor te gebruiken? Ik heb hiervoor wat huiswerk gedaan en het blijkt dat de specificaties van cat5, 6 en 7 elkaar niet veel ontlopen. Echter ze verschillen alleen in hun afscherming. capacity 40-56pf/m, inductance is onbekend en resistance 80-118 ohm/km bij cat7 kabel.

Zelf heb ik wel wat aan cat5 kabel liggen, echter niet genoeg om een ls kabel te vlechten. Om nu dat daar speciaal voor aan te schaffen gaat me net effe te ver. Als ik dan een rol moet kopen waar ik pakweg 300 euro voor neertel, kan ik net zogoed een tweedehandje kopen.

Omdat de duurdere jongens met bandkabels adverteren, heb ik gekeken naar computer bandkabel. capacity 40pf/m, inductance 1.4uH/m en resistance 237 ohm/km.

Arie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Aardige vordering met de LS kabel hiero,

ik heb nu twee kabels van 4 meter.
elke pool heeft nu 8 paartjes getwiste kabel.
totaal 16x0.25mm2, dus 4mm2.
Nu nog afwerken met krimpkousen en vorkjes...

(iemand een tip voor goedkope vorkjes?)
Bijlagen
16 paartjes UTP5 in poly sleeve
16 paartjes UTP5 in poly sleeve
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

bartsegers schreef:
(iemand een tip voor goedkope vorkjes?)
Goedkoop of echt goedkoop?
Ik denk dat je bij de gemiddelde auto-hifi in het rek wel wat ziet hangen.
Echt goedkoop: neem wat van die ogen en knip/zaag het gat uit tot een vorkje.... Het leuke hiervan is dat je ook haakse vorkjes kan maken.(die blijven ook hangen als het niet zo heel vast zit..

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

IDD, de auto hifi dealer, heb ik helemaal niet aan gedacht!
Dank is groot...
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Je kunt ze ook gewoon als vorkje kopen. ;)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

sterremuur schreef:
Je kunt ze ook gewoon als vorkje kopen. ;)
Gedaan, bij een automaterialen zaak.
Lekker non-audiofiele vorken die lekker klemmen.

eerste kabel is klaat. 4 meter utp-cat5 2x4mm2. in polysleeve.

nu rap verder met de speakers... (kan ik 1 op 1 vergelijken)
Bijlagen
Sjolefest-0114.jpg
miki
Berichten: 22
Lid geworden op: do 21 mei 2009, 13:01
Locatie: Rotterdam

Bericht door miki »

Ik heb net voor het eerst mijn eigen kabels in elkaar geknutseld. Ik was een beetje sceptisch, maar het is toch een stuk prettiger dan mijn lampendraad. Het is draad geworden van 3 * 3 meter cat 5 kabel per speaker (7, 95 per 10meter bij een grote bouwmarkt) De volgende links vond ik trouwens wel handig, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn eigen onhandigheid.

http://mitglied.lycos.de/promitheus/con ... etails.htm
http://seriss.com/opcs/install/braid.html
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Hoe heb je dat verder gedaan, in de mantel laten zitten en nog een keer gevlochten, of los gehaald zoals ik heb gedaan?

(doe ik nooit meer btw. ERG veel werk)
Plaats reactie