M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MichaelB »

MichaelB schreef:
Komt ook nog bij dat m'n mic ontzettend in het hoog afwijkt, deze viel zo'n 10dB! af van 10Khz->20Khz. (daar moet ik nog eens naar kijken, want ik kan me niet voorstellen dat dat alleen m'n mic is...).
Even mezelf quoten :)

Ben dus wat verder aan het zoeken en op Hometheaterschack is veel info te vinden van de ECM8000 en de MobilePre.
Toen kwam ik een meting tegen van de MobilePre:
MobilePre.jpg
Hier zie je al een afwijking van zo'n 3-4dB vanaf 10Khz -> 20Khz.

Verder lezende las ik ook dat je de loopback beter niet van de stereo line-out naar 1/4" balanced line-input kan leggen (wat ik dus wel deed, omdat ik die snoeetjes voorhanden had). Dit zorgt er dan voor dat het gehele apparaat overschakeld op ongebalanceerd, wat vreemd gedrag kan opleveren. Het is beter om te doen zoals het onderstaande plaatje:
MobilePre_USB_callouts.jpg
Met als gevolg, deze meting:
m-audio_fr_graph.jpg
Dat ziet er een stuk beter uit!

Uiteraard moet ik het e.e.a. nog verifiëren, maar meerdere gebruikers op het forum daar bevestigen deze resultaten. Moet alleen nog even zoeken naar een proggeltje voor de Mac waarmee ik zo'n meting kan doen. Misschien dat ik dat ook kan via Fuzzmeasure, maar dat moet ik even uitzoeken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door MichaelB »

Ik blijf me verbazen over het kwaliteits verschil van de verschillende outputs en stekkertjes...

Nadat ik de MobilePre aangesloten had zoals het stond aangegeven bleef ik verrotte metingen houden...
Waar lag dat aan? Aan het mini-jack naar tulp blokje wat ik gebruik. :evil:

Er zit een behoorlijke overspraak in die krengen, waardoor het linker met het rechterkanaal gemixed wordt.
Nu is de MobilePre aangesloten van de 1/4" unbalanced output naar de 1/8" mic. input. Nadat het zo aangesloten is, KAN er geen ander signaal uitkomen dan 1 kanaal (ik gebruik dit dus als het kalibratie kanaal).

Met als resultaat de onderstaande loopback meting:
MobilePre ongekalibreerd.png
Wat ik wel vreemd vind is het aflopen in het laag, maar dat is voor latere zorg (wellicht in een ander topic, want ik ben weer aan het vervuilen).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door Henkjan »

begrijp ik nou dat je je mic op de 1/8" ingang hebt gezet?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MichaelB »

Nope, dat is voor de loopback aansluiting voor kalibratie.

Via Fuzzmeasure meet je op het ene kanaal en op het andere kanaal wordt hetzelfde signaal gebruikt als correctie.
De mic zit aangesloten via XLR.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef:
Nope, dat is voor de loopback aansluiting voor kalibratie.

Via Fuzzmeasure meet je op het ene kanaal en op het andere kanaal wordt hetzelfde signaal gebruikt als correctie.
De mic zit aangesloten via XLR.
Voor een goede correctie moeten beide ingangskanalen identiek zijn. Dus als je mic op een microfoon kanaal zit kun je het beste het referentiesignaal op een ander microfoon kanaal zetten via een verzwakker.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Voor een goede correctie moeten beide ingangskanalen identiek zijn. Dus als je mic op een microfoon kanaal zit kun je het beste het referentiesignaal op een ander microfoon kanaal zetten via een verzwakker.
Dat zou wel het mooiste zijn, maar de mic zit aangesloten op de linker gebalanceerde XLR aansluiting. De line-out is ongebalanceerd mini-jack. Ik zou dan een verloop nodig hebben en dan werkt het hele zaakje ongebalanceerd.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor problemen dat kan geven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door Pjotr »

Ik zou gewoon de ongebalanceerde 1/4" line-out(s) gebruiken. Je kunt de gebalanceerde 1/4" line-in gewoon op een ongebalanceerde 1/4" line-out aansluiten.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door Chris_T »

Jep gaat prima, uiteraard heb je dan niet het grote voordeel dat troep uit je ingang blijft.
Ik heb zo mijn geluidskaart op de versterker zitten.
Vaak wordt er dan aangeraden om een van de ongebruikte pinnen 'hot' of 'cold' aan de massa te leggen bij de ingang.
Hier is een mooie PDF over unbalanced - balanced verbindingen en visa versa: http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door Pjotr »

Sikalot schreef:
Vaak wordt er dan aangeraden om een van de ongebruikte pinnen 'hot' of 'cold' aan de massa te leggen bij de ingang.
Dat gaat bij 1/4" jacks automatisch, hoef je niets voor te doen.

Ik bedoelde dus de line in jack van kanaal 2, niet de XLR input.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Dat gaat bij 1/4" jacks automatisch, hoef je niets voor te doen.

Ik bedoelde dus de line in jack van kanaal 2, niet de XLR input.
Oh ja, DUH! Dat kan idd. ook! =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door Henkjan »

Michael, heb jij al eens impedantie gemeten?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MichaelB »

Nope, helaas niet. Heb hier ook de spullen niet meer liggen om dat te doen (kastje van ATB is verkocht). Ik neem tenminste aan dat je bedoelt impedantie bij 20Hz-20Khz?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door Henkjan »

ja, impedantiecurve idd
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Ik zou gewoon de ongebalanceerde 1/4" line-out(s) gebruiken. Je kunt de gebalanceerde 1/4" line-in gewoon op een ongebalanceerde 1/4" line-out aansluiten.
dan zou t dus toch ook geen probleem mogen zijn om de 1/8" ongebal uit te pakken?
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door MarcoSQ »

MichaelB schreef:

Met als resultaat de onderstaande loopback meting:
MobilePre ongekalibreerd.png
Wat ik wel vreemd vind is het aflopen in het laag, maar dat is voor latere zorg (wellicht in een ander topic, want ik ben weer aan het vervuilen).
Even een oude koe uit de sloot trekken....

Ik ben bezig aan een drieweg (ja Michael, met ex-jouw SDX7's), en daarbij ook een sub met DSP te integreren, en heb nogal problemen om het laag <100Hz meettechnisch in orde te krijgen. Ook ik gebruik een MobilePre.
Als ik het laag op gehoor afstem, meet ik een behoorlijk gelijkvormige curve als die in jouw quote (zij het dat bij mij de helling overgaat in een shelf, maar niveau en kantelpunt komen ongeveer overeen)

Daarom denk ik, dat ik best eens hetzelfde probleem als jij kon hebben.
Ik heb eerder de geluidskaart nooit verdacht, maar nu ik dit zie...zou best eens kunnen.
Zal eens een lopoback testje doen.

Heb jij dit specifieke probleem ooit opgelost gehad, en weet je dan nog hoe ?
Zou mij een hoop denkwerk besparen ;-)

PS. Nog altijd zeer content met de drivers!

[edit]Zit nu achter de meetlaptop, probleem is toch niet precies hetzelfde...Als ik de metingen bekijk, moet mijn probleem zelfs al rond de 400-500Hz lichtjes beginnen in te zetten. Loopbackmeting geeft een kleine afwijking, maar die verklaart dit absoluut niet...[/edit]
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MichaelB »

Volgens mij heb ik het idee van Pjotr gebruikt. Ik zou hem weer even tevoorschijn moeten halen om te zien hoe ik het deed, maar het is me uiteindelijk wel gelukt (dacht ik :oops: ).

Jups, die drivers zijn ECHT goed. Wij genieten er nog dagelijks van in de Proof of Concepts.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MarcoSQ »

Bedankt voor je antwoord, ik ben er ongeveer wel uit. Probleem is toch ongeveer dezelfde als bij jou.
Een normale loopbackmeting laat een nette rechte lijn zien, met een heel klein beetje laag-afval.
Zet je echter de phantom power aan, dan klapt het laag plotseling naar beneden (???).

Met gated metingen merk ik er weinig tot niks van; voor in-room en nearfield meten is het wat vervelender.
Heb er inmiddels een correctiefile voor gemaakt. Helaas heeft Arta geen optie voor het calibreren van je geluidkaart/versterker etc (toch ?). Heb hem dus ingelezen als microfoon-calibratie. Dat lijkt aardig te werken (al is het niet helemaal zoals het hoort...)
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MarcoSQ »

Probleem is voor 95% volledig (zie update) opgelost. Ik vind het ongelooflijk dat ik niemand kan vinden op internet wie überhaupt deze afwijking is opgevallen...laat staan dat de oplossing terug te vinden is ;-). Vandaar dat ik hem hier post; hopelijk heeft een ander er nog iets aan.

Om te beginnen, je ziet het probleem niet tijdens een loopbackmeting, omdat je daarvoor meestal niet de XLR inputs gebruikt, en als je dat wél doet is je microfoon niet aangesloten. Het probleem zit ook enkel in de XLR inputs.

Om de overige inputs te beschermen tegen de 48V fantoomspanning, zitten er twee condensatortjes bij de XLR inputs. Eén op hot, één op cold. Een onvermijdelijk bij-effect is natuurlijk, dat die een laagdoorlaatfilter vormen samen met de impedantie van je microfoon.

Deze condensatortjes zijn veel, pardon, véééééél te klein gekozen : 2.2uF. Samen met een ECM8000 microfoon (impedantie ~600ohm) geeft dat een F3 rond de 250 Hz...
Dat neigt naar onbruikbaar voor 'onze' toepassing. Zie onderstaande foto, het zijn de kleine gele snoepjes. Ze zitten vlakbij de XLR inputs. Het zijn er 4 (2 voor elk kanaal).
PC119005small.png
Door ze te vervangen met 47 uF (of overbruggen zoals ik uit gemakzucht heb gedaan), verleg je het kantelpunt naar een bruikbare ~11 Hz. Zie :
PC119006small.png
Ik heb hier gewone elco's gebruikt omdat ik die had liggen. Let in dat geval op de polariteit !!!
De plus maakt steeds verbinding met de 6k8 die er vlak bij ligt.
Oftewel, bij elk groepje van twee elco's, zitten de plussen in het midden, naar elkaar toe wijzend.
Misschien is het eigenlijk een beter idee om gewoon een bipolair type te kiezen.
Let ook op de werkspanning; vanwege beschikbaarheid heb ik 50V exemplaren, maar hoger lijkt me veiliger.
Ik heb de fantoomspanning niet nagemeten helaas...

Omdat ik én geen kabeltjes/pluggen in huis heb voor een XLR->jack loopbackmeting, én vermoed dat je het zonder aangesloten microfoon toch niet goed meet, heb ik ter verificatie twee metingen op een gefilterd woofertje gedaan.
Nearfield uiteraard, gating 50 ms ongeveer :
MobilePre_Elco_aanpassing.png
Het lijkt me nogal een understatement om te zeggen, dat dat een significant verschil is :lol: .
(Overigens zet het inderdaad toch rond 500Hz al in, zoals ik in een eerdere post vermoedde...)

Ik weet vrij zeker dat er ergens nóg een misplaatste lowpass moet zitten, die zorgt voor een heeele flauwe afval naar 20Hz -3dB, die al vrij hoog in het midlaag zichtbaar is (lees : -0.3dB op 500-600Hz ofzo, op loopbackmetingen op de kanalen zonder fantoomspanning). Dit is enkel zichtbaar als de fantoomspanning ingeschakeld is.
Wat dat is weet ik nog niet. Is ook een minor issue, vergeleken met die zooi hierboven.
Dit is NIET waar; ik doe net een jack->jack loopback, geldig tot 20Hz, en het blijkt volledig opgelost :
loopback_jack-to-jack_modified.png
Let op de extreem fijne schaal !! Dit lijkt me héél erg goed zo ! Joy joy !

Anyway, ik ben héél blij dat ik weer een deugdelijke meetkaart heb, en al helemaal dat dat me maar liefst <50 cent heeft gekost :lol: . (Waarom dóet een fabrikant dat in hemelsnaam ??)
Ik hoop dat ik hier wat mensen een plezier mee kan doen,
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door markbakk »

Zat ook al te denken aan een ingebouwd 'wind cut'-filter, maar dit is wel aardig bizar. Goed gevonden en mooi opgelost!

En nu op jacht naar andere interfaces met rare afwijkingen...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MichaelB »

Hee man, dit is HEEL goed gevonden! Die ga ik ook toepassen! :goeie:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MarcoSQ »

Leuk he ? Succes met aanpassen!
Eindelijk kan ik die twijfel aan mn eigen gehoor en logica laten varen...Gék werd ik er van :lol: .
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: M-Audio MobilPre, ingangen, balanced, etc

Bericht door MichaelB »

Geef mijn portie maar aan Fikkie. :-#
Zojuist gemeten, van 1/8" jack-uit naar 1/8" jack-in:
MobilePre.png
Vermoedelijk had het met mijn manier van meten te maken. Van 1/8" > 1/8" gaat het dus goed. Het gaat fout van 1/8" > 1/4" (net getest).

Ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat er dus helemaal nooit een probleem geweest is en dat de problemen die ik ben tegen gekomen op de andere forums een oudere revisie van de MobilePre betreft :goeie:
Plaats reactie