Probleem is
voor 95% volledig (zie update) opgelost. Ik vind het ongelooflijk dat ik niemand kan vinden op internet wie überhaupt deze afwijking is opgevallen...laat staan dat de oplossing terug te vinden is

. Vandaar dat ik hem hier post; hopelijk heeft een ander er nog iets aan.
Om te beginnen, je ziet het probleem niet tijdens een loopbackmeting, omdat je daarvoor meestal niet de XLR inputs gebruikt, en als je dat wél doet is je microfoon niet aangesloten. Het probleem zit ook enkel in de XLR inputs.
Om de overige inputs te beschermen tegen de 48V fantoomspanning, zitten er twee condensatortjes bij de XLR inputs. Eén op hot, één op cold. Een onvermijdelijk bij-effect is natuurlijk, dat die een laagdoorlaatfilter vormen samen met de impedantie van je microfoon.
Deze condensatortjes zijn veel, pardon, véééééél te klein gekozen : 2.2uF. Samen met een ECM8000 microfoon (impedantie ~600ohm) geeft dat een F3 rond de 250 Hz...
Dat neigt naar onbruikbaar voor 'onze' toepassing. Zie onderstaande foto, het zijn de kleine gele snoepjes. Ze zitten vlakbij de XLR inputs. Het zijn er 4 (2 voor elk kanaal).
Door ze te vervangen met 47 uF (of overbruggen zoals ik uit gemakzucht heb gedaan), verleg je het kantelpunt naar een bruikbare ~11 Hz. Zie :
Ik heb hier gewone elco's gebruikt omdat ik die had liggen. Let in dat geval op de polariteit !!!
De plus maakt steeds verbinding met de 6k8 die er vlak bij ligt.
Oftewel, bij elk groepje van twee elco's, zitten de plussen in het midden, naar elkaar toe wijzend.
Misschien is het eigenlijk een beter idee om gewoon een bipolair type te kiezen.
Let ook op de werkspanning; vanwege beschikbaarheid heb ik 50V exemplaren, maar hoger lijkt me veiliger.
Ik heb de fantoomspanning niet nagemeten helaas...
Omdat ik én geen kabeltjes/pluggen in huis heb voor een XLR->jack loopbackmeting, én vermoed dat je het zonder aangesloten microfoon toch niet goed meet, heb ik ter verificatie twee metingen op een gefilterd woofertje gedaan.
Nearfield uiteraard, gating 50 ms ongeveer :
Het lijkt me nogal een understatement om te zeggen, dat dat een significant verschil is

.
(Overigens zet het inderdaad toch rond 500Hz al in, zoals ik in een eerdere post vermoedde...)
Ik weet vrij zeker dat er ergens nóg een misplaatste lowpass moet zitten, die zorgt voor een heeele flauwe afval naar 20Hz -3dB, die al vrij hoog in het midlaag zichtbaar is (lees : -0.3dB op 500-600Hz ofzo, op loopbackmetingen op de kanalen zonder fantoomspanning). Dit is enkel zichtbaar als de fantoomspanning ingeschakeld is.
Wat dat is weet ik nog niet. Is ook een minor issue, vergeleken met die zooi hierboven. Dit is NIET waar; ik doe net een jack->jack loopback, geldig tot 20Hz, en het blijkt volledig opgelost :
Let op de extreem fijne schaal !! Dit lijkt me héél erg goed zo ! Joy joy !
Anyway, ik ben héél blij dat ik weer een deugdelijke meetkaart heb, en al helemaal dat dat me maar liefst <50 cent heeft gekost

. (Waarom dóet een fabrikant dat in hemelsnaam ??)
Ik hoop dat ik hier wat mensen een plezier mee kan doen,