Beschaafd behuisbare woofertjes met diepgang

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Re: Beschaafd behuisbare woofertjes met diepgang

Bericht door amanda »

Zijn die ovale TangBand woofers niet een optie?
Stonden laatst in K&T met een br ontwerp en die dingen gaan best laag en kosten niet veel :wink:

En zoals eerder door iemand gepost worden ze zelfs door Burmester ingezet! was geloof ik een filmpje van.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

graag alle specifieke uitschieters op een rij heb voordat ik de Daytons van Ed overneem. Kwalitatief zal ik weinig beters vinden.
Welke criteria gebruik je? Ik heb de RS225 ook maar vindt ze niet echt in een kleine behuizing passen. Qua boost en Xmax heb je ook niet echt over - tis ook geen subwoofer. Ik ben wel benieuwd waar je op wilt uitkomen, anders heeft zoeken en 'betere' opties aandragen niet zo veel zin. 'Kwalitatief weinig beters' vind ik niet passen bij de simulaties en wens van 26-280Hz in bijv. 25 liter. Maar wellicht wil je geen open systeem, misschien ben je daar voor je zelf inmiddels uit?!

gr. w
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
[offtopic]Pjotr: wat is dat voor prog waarmee je die plaatjes maakt?[/offtopic]
Een Excel sjiet uit eigen keuken :D
amanda schreef:
Zijn die ovale TangBand woofers niet een optie?
Die heb ik bekeken maar de Vas is daar simpelweg te groot van of Fs te hoog om fatsoenlijk in een klein kastje te stoppen en zo laag te gaan. Van wat ik op de site van Tangband gevonden heb is de W8-740P eigenlijk wel de meest geschikte.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die ovale tangbands gingen in Ajhorn ook niet lekker
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die ovale speakers hebben eigenlijk geen toegevoegde waarde voor een subje van 30cm x 30cm x 30cm. Is meer iets voor een slanke zuil.

Bij de W8-740P zit er nog wel een addertje onder het gras. De Qms is 10,5 en daarmee leunt ie zwaar op de elektrische demping (en dus ook op de versterker). Wat er gaat gebeuren als je hem flink gaat uitsturen en de voice coil buiten het lineaire gebied gaat komen (weg elektrische demping :( ) zou ik niet durven voorspellen. Kan meevallen, kan tegenvallen. Met de B110'tjes zoals ik eerder beschreef, viel het i.i.g. erg mee.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

verwacht je dat die TB's ook bovenin - 280Hz nog lekker spelen?
De 12mm Xmax is wel groot, dus je zult daarbuiten vast niet heel veel ruimte meer hebben om te gaan wapperen - wat anders is dan bij die Kef
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als ik zo naar de frequentie curve kijk wel. Maar of dat echt zo is en of het goed gaat als je buiten de lineaire Xmax komt is een kwestie van bouwen en proberen. Het is een papieren conus die opbreekt bij 1,5 kHz en Tangband geeft zelf een bruikbaar bereik aan tot 1 kHz. Zelf zou ik nooit hoger gaan dan 1/3 van de opbreekfrequentie met een 2e orde LP filter. De oude B139 braken erg agressief op tussen de 800 Hz en 1 KHz. Die deden het nog vrij goed tot 300 Hz.

Misschien kan Indoubt er wat meer over zeggen, die heeft zo'n ding al eens gebruikt.

Marp heeft nog niet gereageerd wat nu eigenlijk het doel van zijn experiment is maar qua belastbaarheid kwam ik nog dit draadje tegen: Belastbaarheid bas onder 40hz?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoewel dit waarschijnlijk boven Marp zijn budget gaat ook maar eens wat andere woofers van Dayton bekeken wat die doen. De kwaliteit ziet er toch wel beter uit dan van de Tangbands.

De RSS210HF-4 is in 25L veel realistischer met correctie. Afgezien van de kosten is deze verre te prefereren boven de RS225S-8. En nu we toch bezig zijn ook de 10" RSS265HF-4 bekeken en deze doet het ook wonderlijk goed in 25L en met een Xmax van 14 mm laat die eigenlijk niets te wensen over. Hij is wel dik 2x zo duur dan de RS225S-8 maar daarvoor levert ie ook bijna 3x zoveel zoveel max. output in hetzelfde kastje.

<Edit>

'Tis dat ik er geen tijd voor heb maar het kriebelt wel om zo'n RSS265HF-4 tussen 6 stoeptegels te klussen :mrgreen:
Bijlagen
Dayton_RSS210HF-4.gif
Dayton_RSS264HF-4.gif
indoubt

Bericht door indoubt »

Ja, ik heb nog zo'n 8" tangbandje staan (diegene die ik ook mee had naar Breda). Bij mij echter zit er ook een mivoc AM-80 amp in met een maximale crossover frequentie van 180 Hz. Die 180 Hz kan de tangband makkelijk hebben, je hoort dan nog niets van opbreken. Als ik me niet vergis heeft de AM-80 een tweede orde filter. Ook in breda hebben we af en toe de crossover flink opgedraaid om wat midbass punch te krijgen bij de hele kleine breedbanders. Dat ging vrij goed

De 8"tangband is wat dat betreft beter dan de 10" mivoc AXX1010 die op 150Hz al hinderlijk is en eigenlijk al veel eerder niet meer echt bruikbaar. Hoe hoog je met de tangband kan gaan kan ik je niet zeggen want dat heb ik nog nooit geprobeerd. Wel vindt ik (persoonlijk) dat de MDS-08 op 180Hz (dus maximale frequentie van een AM-80) beter klingt dan de tangband maar het verschil is niet zo groot.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed nog een woofer gevonden, iets groter, maar zeker betaalbaar:

Mivoc AW300, 4-ohm 300mm - 49 euro
http://cgi.ebay.de/Mivoc-AW-3000-Bassla ... 483887fbde

Afbeelding

Nom. Impedanz 4
Re (Ohm) 3,0
Fs (Hz) 27,0
Qms 4,10
Qes 0,33
Qts 0,31
VAS (l) 97,0
SD (qcm) 507,0
Mms (g) 129,0
BxL (Tm) 14,1
SPL (dB) 89,6
Frequenzbereich (Hz) -
linearer Xmax (mm) +/- 6,4
Induktion Le (mH) 1,4
Belastbarkeit (Watt R.M.S.) 180
Belastbarkeit (Watt max.) 450
Schwingspule
Durchmesser (mm) 63,0
Höhe (mm) 18,8
Größe
Aussendurchmesser (mm) 315
Einbaudurchmesser (mm) 284
Einbauhöhe (mm) 124
Gewicht (kg) 4,7

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Dit is ook een goedkope.
Tevens hebben ze nog VEEL meer goedkope drivers, wellicht zitten er buitenkansjes tussen?
Deze magnat is in ieder geval identiek aan de raveland axx1010, en zijn opvolger.

http://www.bluesound24.com/-Car-Hifi-La ... -55-120-0/
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,

Die Magnat is inderdaad netjes, zeker voor dat geld, die past in een héél klein kastje. Enigste nadeel is de schuimstof ophanging/rolrand.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Let wel op dat speakers met een Vas > 2x Vb en een Fs > 30 Hz niet meer met goed fatsoen actief te corrigeren zijn naar 25 Hz. De boost moet dan onrealistisch groot worden. Mijn ervaring is toch wel dat een boost van meer dan 3x (9dB a 10dB) wel de grens is in de praktijk. Dat komt neer op een maximum van ongeveer een 1/2 oktaaf onder Fb. Die Magnat zou het wel kunnen redden maar die Mivoc met een Vas van 97L niet ben ik bang.

Die schuimstof rand heeft de Tangband ook. Als Marp zijn experiment niet eeuwig gaat duren hoeft dat geen bezwaar te zijn.

<Edit>

Even gekeken, ondanks de lage Vas bij die Magnat kom ik op een Fb van 55 Hz en heb je bij 25 Hz 12 dB boost nodig (die oploopt naar 14 dB bij 0 Hz). De Mivoc doet iets vergelijkbaars.

Met dit formuletje: Fb = Fs x wortel(1 + Vas/Vb) mag je gewoon niet boven de ca. 40Hz - 45Hz komen (beetje Qb afhankelijk) om met goed fatsoen te kunnen corrigeren op 25 Hz.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik kan zeggen dat die rolrand zeer dik is!
Absoluut niet zoals de oude schruimrandjes die verteren.

Een wereld van verschil...

Kan me wel voorstelen dat die hond op de voorkant niet wenselijk is...
(ik heb mijn ravelands ook zwart gespoten, stukken beter)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, maar met een Fb van 55 Hz (in 25L) kan ik het niet echt een sub meer noemen. Misschien dat je met een BR met goed fatsoen nog 15 Hz lager komt. Lijkt mij toch meer iets voor in de auto.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lijkt mij toch meer iets voor in de auto.
Mij ook, maar de prijs is dan wel weer zeer schappelijk. Ik denk toch dat we op de MDS-08 of de Dayton blijven steken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Lijkt mij toch meer iets voor in de auto.
Mij ook, maar de prijs is dan wel weer zeer schappelijk. Ik denk toch dat we op de MDS-08...........
Die MDS-08 zou het wel goed doen maar heeft dan wel een kleine Xmax van 3,5mm.

Blijft lastig als je ook kijkt naar max SPL/euro. Dan heeft die dure 10" Dayton RSS265 eigenlijk prima papieren, die kan 8x zoveel ouput leveren als de MDS-08 (als die 14mm Xmax ook klopt van de Dayton). Hoef je ook minder kastjes te bouwen ... :D
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Maar ik vermoed dat hier meer kastjes juist een bewuste keus is (Geddes multisub achtige aanpak?).
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Pjotr schreef:
Let wel op dat speakers met een Vas > 2x Vb en een Fs > 30 Hz niet meer met goed fatsoen actief te corrigeren zijn naar 25 Hz. De boost moet dan onrealistisch groot worden.
Vas >> Vb is absoluut geen probleem, als de Fs maar laag genoeg is.

Slap opgehangen speakers met een zwaar membraan halen het maximale uit een klein kastje (zie hier). Juist in dat geval is Vas >> Vb, maar veel belangrijker: de Fs van de driver is laag om mee te beginnen.

Een hoge Vas wordt altijd als probleem gezien, maar dat is het niet. Een hoge Fs is het probleem.

Zie bijgevoegd Excel bestand... De grotere speaker met de hoge Vas heeft in dit geval evenveel output als de kleinere speaker met de lage Vas, terwijl de speakers voor de rest eigenlijk hetzelfde zijn. Alleen is Mms proportioneel groter bij de grotere driver.
Bijlagen
TSP.xls
(37.5 KiB) 90 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ronkel op za 05 dec 2009, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ronkel schreef:
Vas >> Vb is absoluut geen probleem, als de Fs maar laag genoeg is.
Er staat toch duidelijk "Vas > 2x Vb en een Fs > 30 Hz" gaat niet werken voor een boxje op 25 Hz. Uiteraard is dat globaal en zijn het geen absolute cijfers.

Hoe je het ook wendt of keert, je blijft hier aan vast zitten: Fb = Fs x wortel(1 + Vas/Vb) met een CB.

Het is dus maar waar je voor kiest en als je een zo laag mogelijke Fb wilt, heb je weinig keuze. Zowel Vas als Fs doen beide mee om Fb omlaag te krijgen.

P.s.

Wat heb je nu aan een hele hoge Cms (en dientengevolge een grote Vas) als je hem in een klein boxje gaat zetten (met juist een lage compliantie). De compliantie van de box en die van de speaker staan dan parallel en dan doet de compliantie van de speaker nauwelijks meer mee en schiet Fb omhoog t.o.v. Fs.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 05 dec 2009, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ben benieuwd wat Marp er allemaal van vindt....

die opmerking ergens over die 6,5" corner woofers maakt dat ik nog wel geloof in een BR met 15-18 cm met een f3 van 25Hz, maar de mogelijkheden zijn legio, alleen binnen het budget blijven is nu de beperking. En daarom nog steeds een leuke uitdaging :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

http://www.juoiga.nl/download/w6-1139sc.pdf

Afbeelding

ik was eerst een beetje huiverig voor gewapper met dit apparaat - ik noem een 6,5" met 11,5mm Xmax maar gewoon een apparaat :wink: - maar ik kom lovende reacties tegen, dus noem hem hier wel.

kost bij http://www.juoiga.nl/ 49,- en verplaatst meer lucht binnen Xmax dan een Dayton RS225-8 - die heeft alleen wat meer reserve buiten de Xmax, en meer oppervlak en minder wapper is natuurlijk prettig... Maar toch... en bij interesse gooi ik hem in Ajhorn
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

kon het niet laten...

De tangband W6-1139SC komt niet helemaal diep genoeg zonder weerstand. Heb een simulatie van 12,5 liter BR, 17,5 liter met 1 Ohm serie weerstand en 25 liter met 3 Ohm serie weerstand (heb ook nog 21 bij 2 Ohm, maar das te rommelig er doorheen)

Het is een dubbelspoels luidspreker, dus volgens mij moeten verschillende mogelijkheden zijn deze unit in te zetten, en daarbij horen dan ook andere afstemmingen dunkt me.

Hier de curves:
TB W6-1139SC.JPG
En de 17,5 liter BR over een RS225-8 GHP 25 liter (SPL max blijft gelijk bij CB '' ongeacht '' aantal liters):

Edit: groene lijn is de 120Watt belastbaarheid, had 'm op 60Watt staan, scheelt aanzienlijk :roll: :) Bovenstaande SPLmax curves komen dus ook hoger te liggen...
TB W6-1139SC over RS225-8.JPG
Beschaafd behuisbaar woofertje met diepgang moet ik zeggen - helaas niet diep genoeg De belastbaarheid neemt onder de afstemfrequentie sterkt af, een subsonic is prettig. 17,5 liter ook, een basreflex... ik weet het niet
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb nog even zitten vergelijken...

een RS225 ingevoerd, 25 liter kast gesloten (SPL max ligt vast) en 25 liter BR ("te lage" afstemming t.b.v. belastbaarheid vanaf 20Hz-groeplooptijd wordt in Ajhorn niet aangegeven)

Dan zie je bij een gelijk kastvolume de verschillen in SPL max aardig oplopen, vanaf 20Hz is de BR duidelijk tot een hogere SPL instaat. Waarschijnlijk ten koste van de geluidskwaliteit; groeplooptijd etc. - ben daarmee niet echt bekend...

Een BR te diep afstemmen vraagt om een correctie maar een gesloten box met LT heeft dat ook. Is te diep afstemmen een optie Marp? Dan kun je met 6,5" en 8" in basreflex nog uit wat meer units kiezen.

plaatje:
RS225 gesloten en BR 25 liter.JPG

Al kan de tangband w6 het 'm nog steeds heel moeilijk maken binnen Xmax - 17,5 liter BR:
TB W6 17,5 liter BR over RS225 25 liter Br.JPG
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

wouter schreef:
kon het niet laten...
Ik merk het... jullie enthiousiasme gaf me aardig wat te lezen en te simuleren. :D

Ik ben weer bij, maar eerst een update: intussen heb ik me suf gepiekerd over plaatsingsmogelijkheden, want zware spierbundels die in hun onderbemeten, strakke luidsprekerboxershorts met veel machtsvertoon onnodig lucht staan te pompen leveren zelden de ongedwongen laagweergave waarnaar ik al jaren streef.

Resultaat: twee als plantenbak vermomde kasten van +60 ltr. kan ik in een hoek kwijt. Vermom ik een geluidsbox als overzetkap boven de schouw, dan levert dat 45 tot 50 ltr op... misschien zelfs 60. Verder ben ik aan een nieuwe zitbank toe: die overweeg ik dan maar zelf te maken. Dat zijn dan al 4 grotere kasten i.p.v. 2.

Héél misschien hak ik voor de laatste 2 gaten in de muur, waarna ik ze geisoleerd inmetsel in de muurkasten van de keuken. Kan ik die ruimte niet missen, dan worden dit helaas wat kleinere kastjes. Dus wel iets om nog rekening mee te houden, maar niet om de nadruk op te leggen.
Plaats reactie