Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door MichaelB »

Vanmorgen heb ik de tweede speaker uit de lijmtangen gehaald.
Daarna de speakers inbouwen, alle kabels aansluiten, DCX goed regelen en..........:

LUISTEREN! :D

Wat ik nu als enige ingesteld heb is een L-R 24dB filter op 280Hz, verder nog niets en dat klinkt al meteen lekker. Wellicht dat ik de Jordan's nog 1-2dB moet dempen, maar voor wat betreft verdere filtering is er op het eerste gehoor niet veel aan de hand! :)

Zelfs het laag, waar ik over in zat, is voldoende aanwezig. Helemaal als je ziet dat de speakers vrij in de kamer staan (zoals op de foto). Ik verwacht dan ook dat zodra ze beneden staan, het laag misschien wel wat te veel van het goede zal zijn. Nu klinkt het lekker uitgewogen. Ik heb vandaag nog niets gemeten en ben eigenlijk alleen aan het luisteren geweest.

Zou het dan echt zo simpel zijn? :lol:

Niet getreurd, het epistel is nog ten einde, want nu ga ik beginnen met het versterker/filter gedeelte.
Ik heb wel weer een nieuwe langdurige opdracht, dus dat worden sporadische avond uurtjes en vrije weekenden.

Wat ik nu wel al hoor, is dat dit potentiële kandidaten zijn om de Eve II's van hun troon te stoten :wink:
Beide speakers.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Goed zo dus.. =D> =D>
rho

Bericht door rho »

Met die drivers moet zeker een mooi resultaat te boeken zijn.
Kwa bouw ziet het er iig al heel lekker uit.
Als je filter en versterker ook zou goed worden kan je heerlijk genieten. Dat staat vast!
bARTaudio
Contacteer:

Bericht door bARTaudio »

die zwarte moeren heb ik per 400 gekocht je kunt wat over nemen

groet
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Van de week ben ik aan het experimenteren geweest (op het gehoor) met de instelling van de Jordan.

Eerst van al moest deze nog zachter gezet worden dan m'n eerste inschatting van 1-2dB. Dit is 4dB geworden. Waar ik ook nog behoorlijk mee aan het rommelen ben geweest, is de demping van de buis voor de Jordan.
De potjes achter de speakers zijn nu voorzien van 1 laag BAF, in de buis zit een los rolletje BAF en aan het einde van de buis zit een plug van Pritex. Behoorlijk wat demping dus, maar anders bleef het zingen. Vooral met piano is/was dat goed te horen.

Je zou haast denken dat afgesloten misschien wel beter is, maar dat is niet zo :)

Het klinkt echt heerlijk ruimtelijk, maar spot-on! Waarmee ik bedoel dat de plaatsing in de ruimte echt super is. Wat me ook 100% mee valt is de bundeling van de Jordan, die is er wel, maar niet overdreven zoals ik met m'n elektrostaten had.

Oh ja, ik heb nu een M-audio MobilePre en morgen komt m'n ECM8000 (was nog maar 51 euro bij Bax en gratis verzending) binnen. Die ga ik eens naast de mic van Kirchner houden, leuk! :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

goed bezig man!
Die ga ik eens naast de mic van Kirchner houden
ben ook benieuwd :)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Goed, de microfoon is binnen en meteen aan het testen geslagen, want zometeen wordt m'n ATB opgehaald.

Allereerst: het is ERG moeilijk om een vergelijkende test te doen, aangezien de mic van ATB niet op m'n MobilePre aangesloten kan worden. De testen van de ATB zijn dus gemaakt via de oude laptop. Uiteraard heb ik wel de correctie voor de geluidskaart uitgevoerd, maar het blijft volgens mij een funky ding met gigantische storingen door het geluid... Het moet maar voldoen.

Voor de test heb ik beide microfoons aan elkaar getaped (profi, ik weet het), dit zou dus van invloed kunnen zijn op de resultaten (waarschijnlijk). De standaard heb ik laten staan, alleen de hoogte heb ik iedere keer zo goed mogelijk aangepast, zodat de microfoons bij iedere test op gelijke hoogte hingen.

Wat goed te zien is, is dat de Behringer in het hoog behoorlijk weg valt. Ik heb meerdere testen gedaan (dichterbij/verder weg, loodrecht op de as/iets verdraait), maar het blijft hetzelfde resultaat geven.

De samengestelde snapshot is van de Behringer dichtbij.
De 1 meter systeem snapshot is ook van de Behringer.

Hier de snaps:
ATB hoog.JPG
Behringer dichtbij hoog.png
ATB laag.JPG
Behringer dichtbij laag.png
Samengesteld dichtbij.png
systeem 1 meter.png
Al met al ben ik niet ontevreden met het resultaat!

Hieronder nog snap van een meting MET systeemcorrectie en zonder correctie op de MobilePre. Gewoon nada verschil! Goed ding, dat was op de oude laptop wel anders :D
systeem correctie.png
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik heb mezelf nu voldoende tijd gegund om te beoordelen hoe deze speaker klinkt en dat is, om het niet technisch te omschrijven: strak. Het laag is, zoals me al eerder opviel, ruim voldoende aanwezig, maar zeker niet overdreven of opdringerig. Het klinkt een beetje alsof ergens een krachtige sub aan staat. Of dit komt doordat het een stijve behuizing is, de SDX7's krachtig en gecontroleerd zijn of dat het geheel actief is, ik weet het niet. Waarschijnlijk een combinatie van dit alles :)

De Jordan dat is een totaal ander verhaal. Die valt me eigenlijk tegen in het hoog, erg tegen zelfs. De bundeling is meer dan ik initieel waarnam. Een paar centimeter onderuit gezakt klinkt deze speaker goed, met voldoende hoog. Ga je iets omhoog zitten of je gaat naar links of rechts dan *plop* hoog totaal weg. De bundeling is zeker meer dan bij de 2" Tangbands.

Hier moet ik wel een oplossing voor zien te vinden. Ik heb het hoog vanaf +/- 8Khz een paar dB laten oplopen, maar dan zit je er weer mee dat het hoog op de luisterpositie TE aanwezig is. Zal deze Jordan me dan toch nog in de derrière bijten?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Goed, zoals het er nu voor staat kom ik niet verder met het hoog van de Jordan's.

Nu zit ik te denken aan een akoestische lens vóór de Jordan. Beslist geen lamp met ijzerdraad, zoals je wel eens ziet, maar meer een massief aluminium balletje o.i.d. die mooi gemonteerd moet worden.

Het enige topic hier over een akoestische lens is er eentje van Sander uit 2007, maar die is nooit verder gekomen dan het er over hebben... :cry:
Er zijn wel tal van oplossing op het internet te vinden van verticaal stralende breedbanders met een lens er boven, maar die van mij is naar voren.

Deze link gaat alleen over het afbuigen naar de zijkant.
Ik ben opzoek naar een voorbeeld, liefst met wat metingen van een lens die het geluid juist omni-directioneler maakt vanaf zo'n 8Khz. Dit hoeft geen briljant rondstralend patroon te zijn.
Vanavond zal ik eens naar de bouwmarkt gaan en wat verschillende bol vormpjes meenemen om wat te gaan experimenteren.

Hopelijk hebben jullie wat meer inzicht in deze materie :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ander ding is dat mss toch je ruimte niet meehelpt, dat die erg dempt ofzo. als ik bv vergelijk hoe de Conic's het deden in de zolderruimte in Breda (uien) in vergelijking met bij mij thuis (schitterend) dan is daar toch meer dan wat je zou verwachten. je zou eens kunnen experimenteren met een ambient tweeter achterop de kast, gewoon met een kleine condensator ervoor, om zo wat meer hoge tonen energie de ruimte in te krijgen
De bundeling is zeker meer dan bij de 2" Tangbands.
joh... daar ben je hopelijk niet verbaasd over?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
ander ding is dat mss toch je ruimte niet meehelpt, dat die erg dempt ofzo. als ik bv vergelijk hoe de Conic's het deden in de zolderruimte in Breda (uien) in vergelijking met bij mij thuis (schitterend) dan is daar toch meer dan wat je zou verwachten. je zou eens kunnen experimenteren met een ambient tweeter achterop de kast, gewoon met een kleine condensator ervoor, om zo wat meer hoge tonen energie de ruimte in te krijgen
De luisterruimte kan zeker wel in enige mate debet zijn, er ligt vloerbedekking, staat een grote stoffenbank. Hmmm.

Aan een extra tweeter heb ik ook gedacht, maar dan stap ik meteen van het f.a.s.t. / puntbron concept af en dat bevalt me zo goed, alhoewel... :wink:
De tweeter zou ik proberen niet op de kast te plaatsten (voor test is dat okee), maar in de buurt van de Jordan. Wellicht aan de zijkant.
Henkjan schreef:
De bundeling is zeker meer dan bij de 2" Tangbands.
joh... daar ben je hopelijk niet verbaasd over?
Neuh, niet verbaasd, het was een observatie. Het is ook logisch. De behuizing is ook nog eens geheel anders.
Als je puur op papier kijkt (van de Jordan) en de reviews leest dan zou je denken dat de bundeling matig is. Toen ik ze testte in verschillende behuizingen viel het me ook niet op (wellicht niet echt op gelet).

Overigens heb ik helemaal geen BSC toegepast, want nu sluit de boost in het midden netjes aan op het hoog. Ik begrijp dat het oplopende hoog vaak gewenst is, maar ik zie het liever op een andere manier opgelost.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hoe die CDX7's presteren. Ik vind ze erg interessant. Als jij benieuwd bent hoe die speakers in een andere akoestiek preseteren, zouden we dat wel kunnen combineren. Ik heb een woonkamer van 7x4m die met een laminaatvloer, gordijnen op de 4M kant en een grote stoffen bank een stuk minder gedempt is.

Ik woon volgens mij vlakbij jou (Utrecht) en als je wilt, zou je hier wel eens met die speakers kunnen komen om eens te beluisteren hoe ze hier presteren.

In een ander geval ben ik nog steeds heel geinteresseerd om te horen hoe ze klinken. Dus als ik ze een keer zou kunnen beluisteren, dan heel graag :).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hoe die CDX7's presteren. Ik vind ze erg interessant. Als jij benieuwd bent hoe die speakers in een andere akoestiek preseteren, zouden we dat wel kunnen combineren. Ik heb een woonkamer van 7x4m die met een laminaatvloer, gordijnen op de 4M kant en een grote stoffen bank een stuk minder gedempt is.

Ik woon volgens mij vlakbij jou (Utrecht) en als je wilt, zou je hier wel eens met die speakers kunnen komen om eens te beluisteren hoe ze hier presteren.

In een ander geval ben ik nog steeds heel geinteresseerd om te horen hoe ze klinken. Dus als ik ze een keer zou kunnen beluisteren, dan heel graag :).
Dat klinkt als onze woonkamer, misschien met het verschil van een vriendin die het "denk ik" niet echt waardeert om een DCX, AMP, laptop, 40meter snoer, microfoon en roze ruis, in de woonkamer te hebben. En geen symphonie kan ontdekken in een testpuls :lol:

Vanavond gaat mijn mic naar IBF voor kalibratie. Zodra deze terug is lijkt het me een leuk idee om af te spreken (als jij er eentje hebt kan dat ook eerder). Ik tjok het wel achterin m'n auto! Soest > Utrecht is 20 minuten.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Jamo heeft ook wel gewerkt met een akoestische lens. Wellicht dat je met de theorie daarachter nog wat verder out of the box kunt denken.

hier een topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92980.0

hier een foto: Afbeelding

Voor wat betreft die oplopende curve - wat je anders wilde oplossen...

Dit is een compensatie voor het gebrek aan voldoende rondstalend hoog - buiten de luisteras. Een breedbander kun je daarom beter op 15 graden (dan op de luisteras) neutraal maken indien je te weinig hoog hebt. Is niks viezigs aan hoor O:)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

wouter schreef:
Jamo heeft ook wel gewerkt met een akoestische lens. Wellicht dat je met de theorie daarachter nog wat verder out of the box kunt denken.

hier een topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92980.0

foto verwijdert
Die ken ik nog wel van vroegâh, maar dat was bedoelt om de looptijd verschillen aan te pakken. In plaats van de tweeter naar achter te plaatsen.

Je ziet wel veel dome tweeters met lensjes / kapjes, vaak metaal domes.
wouter schreef:
Voor wat betreft die oplopende curve - wat je anders wilde oplossen...

Dit is een compensatie voor het gebrek aan voldoende rondstalend hoog - buiten de luisteras. Een breedbander kun je daarom beter op 15 graden (dan op de luisteras) neutraal maken indien je te weinig hoog hebt. Is niks viezigs aan hoor O:)
Ik weet, ik weet :)
Het probleem daarmee vind ik dat je de speakers behoorlijke "toe in" moet geven en het te scherp buiten de luisterpositie klinkt. Vandaar het pad van de akoestische lens. Kijk als dat niet werkt, dan kan ik altijd eenvoudig gaan voor oplopend hoog, maar daar zit ook geen uitdaging in. :lol:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Voor zover ik me herinner uit het luidspreker kookboek had dat ook te maken met spreiding... ik zoek het nog even op...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Net wat verder gelezen en o.a. op diyaudio wordt er idd. ook gesproken over het akoestische lens effect, met de roostertjes, om de spreiding te beïnvloeden.

Overigens noemen ze het dan geen akoestische lens, maar een "wave guide". De termen worden wel door elkaar gebruikt, maar strikt genomen is dat niet correct.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
Aan een extra tweeter heb ik ook gedacht, maar dan stap ik meteen van het f.a.s.t. / puntbron concept af en dat bevalt me zo goed, alhoewel... .
daarom ook de tweeter achterop, beetje omhoostralend mss. zoek maar eens op ambient tweeter, iirc heeft arjank er ook me gewerkt.

wat betreft de karakteristiek: als je alsnog een oplopend hoog kan creeren zou ik dat zeker doen, dat hebben m'n Conics ook, en die klinken zeker neutraal, nix scherps aan.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

MichaelB schreef:
JvS schreef:
Vanavond gaat mijn mic naar IBF voor kalibratie. Zodra deze terug is lijkt het me een leuk idee om af te spreken (als jij er eentje hebt kan dat ook eerder). Ik tjok het wel achterin m'n auto! Soest > Utrecht is 20 minuten.
Ik kan alleen een microfoon regelen die tot 16Khz recht is. Jag is een vriend van me en die heeft een meetmicrofoon die tot daar netjes meet.

Kijk maar of dat wat is. Wij zijn dermate barbaren dat we dit wel voldoende goed vinden :)
MichaelB schreef:
Overigens noemen ze het dan geen akoestische lens, maar een "wave guide". De termen worden wel door elkaar gebruikt, maar strikt genomen is dat niet correct.
Wordt met een wave guide niet een soort van mini-hoorn bedoeld?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
MichaelB schreef:
Aan een extra tweeter heb ik ook gedacht, maar dan stap ik meteen van het f.a.s.t. / puntbron concept af en dat bevalt me zo goed, alhoewel... .
daarom ook de tweeter achterop, beetje omhoostralend mss. zoek maar eens op ambient tweeter, iirc heeft arjank er ook me gewerkt.

wat betreft de karakteristiek: als je alsnog een oplopend hoog kan creeren zou ik dat zeker doen, dat hebben m'n Conics ook, en die klinken zeker neutraal, nix scherps aan.
Hmmm, kende dat principe helemaal niet. Interessant!
Ik dacht altijd dat gedaan werd om een soort van dipool-achtig gedrag te krijgen :oops:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Ik kan alleen een microfoon regelen die tot 16Khz recht is. Jag is een vriend van me en die heeft een meetmicrofoon die tot daar netjes meet.

Kijk maar of dat wat is. Wij zijn dermate barbaren dat we dit wel voldoende goed vinden :)
Barbaren! [-X :lol:

Tot 16Khz is voldoende hoor, waarschijnlijk zijn mijn "jonge" oren ook nog maar recht tot die frequentie :)

Laten we de rest even over de mail doen, dan hoeven we geen adresgegevens in het openbaar te zetten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
Henkjan schreef:
MichaelB schreef:

Hmmm, kende dat principe helemaal niet. Interessant!
Ik dacht altijd dat gedaan werd om een soort van dipool-achtig gedrag te krijgen :oops:
nee, dat is om de totale afstraling van hoge tonen energie wat beter in de ruimte te krijgen

wat betreft je accoustische lens: mss zoiets als die colafles waar Lepain iedereen mee verraste 2 jaar terug in Breda?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nog ff iets: die Jordans zijn wel goed ingespeeld?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Nog wat: probeer eens het volgende: draai de speakers ver in, zo dat ze voor de luisterplek kruisen. En dan met de eq voldoende hoog er in
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
nog ff iets: die Jordans zijn wel goed ingespeeld?
Jups, zouden ze wel moeten zijn, want ze zijn van een forumlid gekocht die ze als zijn speakers in gebruik heeft gehad.

Mmm, die colafles benadering is wel een leuke, maar een _iets_ minder elegante :)

Ik ben aan het experimenteren gegaan met verschillende bolletjes voor de Jordan en zie wel iets resultaat, maar het wordt pas echt een verschil bij bollen groter dan 28mm. Dat vind ik persoonlijk niet mooi meer. Dus dat wordt een oplopend hoog...

Oh ja, zoals jullie aangaven zou de kamer van grote invloed kunnen zijn. Dus de proef op de som genomen. Ik heb nog een "omgebouwd" setje Kef LS3 staan en die klinken beneden nog steeds erg lekker, maar boven........<tromgeroffel>...... veel doffer \:D/
Toegegeven, zelf heb ik altijd veel te weinig aandacht aan de kamerakoestiek geschonken. Het is eigenlijk pas sinds mijn interesse in dit forum dat ik er wat op let (en nog steeds bij leer, blijkbaar) :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”