Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door MichaelB »

Okee, okee, ik ben nog niet klaar met m'n andere bouwsel of ik ben alweer met de volgende bezig :)

Het idee is zoals de topic zegt: 1 x JX92s en 2 x SDX7 in een D'Appolito opstelling.
Het systeem wordt wederom actief, maar ditmaal wil ik deze versterker gebruiken.

Aangezien alles makkelijk te filteren lijkt kan ik wellicht met een eenvoudig line-filter goeie resultaten bereiken, anders wordt het weer een Xilica XM o.i.d.

De behuizing zal deze zijn.

Deze luidspreker zal wel aanzienlijk sneller klaar zijn als de "proof of concept", aangezien het bijna een kant-en-klaar bouwpakket is en ik deze keer niet voor alles het wiel hoef uit te vinden. Zeker niet voor wat betreft de behuizing :)

edit Mocht iemand een ander idee hebben voor de versterker, dan hoor ik dat graag. Ik ben uitgegaan van een "betaalbaar" geheel. Liefst zou ik gaan voor 4x een UCD, maar dat wordt dan een heeeeel andere orde...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

huh, hoe wil je een 5" breedbander en 2 stks 7" woofer in een 14" kastje krijgen :? :?:

maar verder lijkt me dit een zeer mooi concept...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hahaha, je hebt gelijk, de verkeerde geplakt. :lol:
Dit is de juiste behuizing.

Ik was namelijk eerst aan het kijken om er een "1,5 weg" van te maken.

Het moet ook wel meer dan 14 liter worden, want ik wil de JX92s in een apart huisje stoppen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

De filters van forumlid JSA zijn binnen. :)
Zien er goed uit, zijn ook echt als nieuw (want zijn nieuw).

Ik heb zojuist 4 CSS SDX7's besteld in het overzeese, aangezien ik daar over 3 weken naartoe ga. Scheelt toch weer wat knaken en blijft binnen de invoerlimiet.

Dan nog het versterkertje bestellen, voeding voor de filters, kast bij partsexpress en in elkaar Lego'en :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Nog met een hoofd vol watten vanwege het tijdverschil, zat ik wat te dagdromen...

Na het ontwerp van Vinculum, de OB's met Visaton & NEO3, gehoord te hebben wil ik ook iets op deze toer bouwen.

Aangezien ik nu 4 SDX7's en 2 JX92S'en heb liggen, dacht ik... :roll:

De SDX7's hebben eigenlijk een veel te lage qts voor open baffles, maar is dat niet met flink wat bassboost en andere correctie op te vangen? Xmax hebben ze genoeg en het zijn er twee per zijde (meer SD dan de enkele Vistaton die ik gehoord heb).

edit: foto van de SDX7's toegevoegd 8)
Bijlagen
Doosje SDX7.jpg
Ronkel

Bericht door Ronkel »

MichaelB schreef:
Nog met een hoofd vol watten vanwege het tijdverschil, zat ik wat te dagdromen...

Na het ontwerp van Vinculum, de OB's met Visaton & NEO3, gehoord te hebben wil ik ook iets op deze toer bouwen.

Aangezien ik nu 4 SDX7's en 2 JX92S'en heb liggen, dacht ik... :roll:

De SDX7's hebben eigenlijk een veel te lage qts voor open baffles, maar is dat niet met flink wat bassboost en andere correctie op te vangen? Xmax hebben ze genoeg en het zijn er twee per zijde (meer SD dan de enkele Vistaton die ik gehoord heb).

edit: foto van de SDX7's toegevoegd 8)
Houd wel in de gaten dat de baffle met een 7" misschien ook wel smaller wordt, dat scheelt ook in output. Halve baffle-breedte is 6 dB eraf als ik me niet vergis.

Ga je met op-amps filteren? Dan kun je de fs en qts van de drivers met een biquad corrigeren naar zelf gekozen waarden. Ik weet niet hoe bekend je hiermee bent, maar misschien is dit interessante materie.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

De termen zoals biquads ontgaan me nog, maar als ze daarmee bedoelen: actief filteren met EQ mogelijkheid (en variabele q's) dan ga ik dat doen ja :lol:

De site van Linkwitz is zekers een goeie!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

WOOOOooooooOOOOW!

Dat is het enige juist "woord" wat ik kan bedenken wat ik vandaag hoorde nadat ik in de garage deze bloempotten vond en dacht: "daar zouden de Jordan's best wel eens in kunnen passen voor een testje".

Ik stop ze er in met wat demping en........ :shock:

Dit heb ik eigenlijk al JAREN niet meer meegemaakt. Ongefilterd, gesloten, damn, wat klinken deze units GOEHOED!
Ruimtelijk, bijna holografisch, zoals je voor het eerst voor een set electrostaten gaat zitten en je ogen dicht doet.

Natuurlijk klinkt het totaal niet zoals bedoelt met een goeie behuizing, maar wat ik zojuist meemaakte was het gevoel zoals je je eerste 12mm spaanplaat kistje met McFarlow units in elkaar getimmerd hebt en dan voor het eerst hoort wat je zojuist gemaakt hebt! :D

Deze units klinken ruimtelijk en gaan DIEP. Ik heb 2x moeten kijken of ik toch niet nog een speaker aangesloten had gelaten of dat 5.1 per ongeluk aan stond.

Geloof het of niet, maar ik ga verder met deze set bouwen. Alles op het hout en 2 voedinkjes na is in huis (al een tijdje :oops: ).
Van de week laat ik de open baffles zagen uit 'latjes hardhout'. Wat ook wel gebruikt wordt voor aanrecht- en tafelbladen 25mm dik. Misschien laat ik meteen de gaten frezen (lui als ik ben) :)

Waar ik een beetje mee zit, is de filtering. Ik heb een actief filter 2-weg (24dB LR) welke nu op 280Hz ingesteld is. Liefst zou ik deze gebruiken.
Zoals ik het nu in m'n hoofd heb, wil ik het volgende:
Op de plank (oneerbiedig, maar meer is het niet) een 2-weg van de JX92s en een SDX7. Op grondniveau wil ik nog een SDX7 plaatsen welke in een gesloten behuizing van 7 liter komt.
Dit alles totaal onwetenschappelijk en niet berekend (alleen de inhoud van de SDX7 in de behuizing is 'berekend').

Zou dit gaan werken of krijg ik gedoe met de overlap van de 2 SDX7's?

Ik heb nog niets berekend hoor, dus het kan en zal wel rammelen aan alle kanten :lol:
Bijlagen
IMG_0840.JPG
MichaelB

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door MichaelB »

Het hout is gehaald, zodra ik een goed zaagplan heb ga ik het wegbrengen naar de lokale Hubo die erg nauwkeurig zagen (mooie spullen hebben ze daar).

Het worden in ieder geval geen Open Baffles meer, want daar zijn de SDX7's toch totaal niet geschikt voor... :(

Wat nu dan? Ik wilde een d'appolito opstelling en toch een open baffle, dat gaat er ook komen, soort van.
Zie hier mijn eerste Illustrator CS kunsten :)
speaker-01.jpg
De bedoeling is om de Jordan tussen de twee SDX'en te monteren en de ruimte er achter open te laten. "Open", dus niet helemaal, want de SDX'en dienen wel in 1 reflex kast te spelen (26-28 liter volgens WinISD, wat exact overeenkomt met de spec. sheet).

Ik heb alleen geen flauw idee hoe dit gaat uitpakken met het hoorngedrag, want dat is het min of meer. Gevoelsmatig moet dit meevallen, aangezien het chassis van zichzelf al behoorlijk gesloten is en er voldoende vrije achter en om de speaker is.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Mijn monoloog gaat voort :)

Een grotere update deze keer!
Zoals zo vaak, is het ontwerp wéér gewijzigd, want het vorige ontwerp gaf wat problemen met het precies zagen en afwerken.
Hoe het nu gaat worden is eigenlijk als een standaard d'appolito opstelling, maar nu komt de breedbander in een open buis van 12cm diameter en 30cm lengte te zitten. Deze buis loopt door de gehele speaker en komt met de opening aan de achterzijde uit de speaker (mooi afgewerkt uiteraard). Deze buis vul ik rijkelijk met schapenwol.
Ik heb de Jordan getest in een kastje, in een afgesloten buis (lelijke dichtbij meting!), en als open buis. Waar ik bij de open buis het geluid absoluut het mooiste vond. Aangezien de buis een lengte krijgt van +/- 30cm zou dit een versterking rond de 280Hz inhouden. Het filter is afgestemd op 280Hz, dus dat komt mooi uit, maar dat is voor latere zorg.
Wanddikte van de boven, onder en zijkanten is 25mm MDF met een dwarsversteviging in het onderste deel en bovenin komt ook nog een versteviging, het deel er tussen komt de buis voor de Jordan. De voor en achterzijde zijn 28mm massief beuken.
De wanden ga ik voorzien van loodbitumen en uiteraard demping.

De afwerking:

De voor- en achterzijde zijn dus van het hout zoals boven te zien is. Ik heb deze van een verstek vanaf de helft van de houtdikte voorzien.
De zij- en bovenkant worden aan een stuk voorzien van een mooi soort skai leer (Toledo 57). Het ziet er uit als echt leer en is licht gevlekt, wat wel op de foto's te zien is.

De foto's:
Stapel hout.jpg
En eindelijk ben ik zo slim geweest om een el-cheapo boorkolom te kopen en die voldoet perfect! Had ik veeeel eerder moeten doen :!:
Boor kolom.jpg
Leuk zo'n boorkolom, maar dan nog in het midden van een plank van 30cm breed zien te boren... De boorkolom kan maar tot een hoogte van zo'n 20cm ingesteld worden. Mja. Dus maar een mal gemaakt van beuken van 38mm wat ik nog had.
Boor mal.jpg
Zijkantjes er aan gezet, zodat deze klem vast om de plank kan en hatseklats in het midden, iedere keer :D
Mal midden.jpg
Deuvels gelijmt.jpg
Alles netjes passen.... en? Het past!
Versteviging gelijmt.jpg
Daarna was het een eenvoudig klusje van lijmen, deuvels er in, en in elkaar zetten. Vervolgens een nacht laten drogen met voldoende gewicht er op.
47.5Kg.jpg
Het skai:
Lap skay 2.50x1.50.jpg
twee rolletjes.jpg
Hieronder zijn de stappen te zien van het verlijmen van het skai op het hout. Ik gebruik hier voor spuit Bison Tix. Je spuit beide delen in en wacht 10 minuten. Uiteraard moet het allemaal wel goed liggen, want vast = vast. Op aanraden van de meubelmaker (waar ik het skai gekocht heb) ben ik in het midden begonnen en ben vervolgens naar de buitenkant gegaan. Het gaat eigenlijk heel makkelijk met een rollertje. Geen luchtbelletjes of bobbeltjes door de redelijke dikte van het materiaal.
Zijde ingespoten.jpg
Alle zijden gelijmt.jpg
Leer insnijden.jpg
Voorzijde vastgezet.jpg
Front combi.jpg
Het insnijden en rechttrekken van de hoeken is mooi gelukt. Zodra het front er op zit, dan is er op de hoeken niets meer van het insnijden te zien! :D
Front aansluiting.jpg
Zow en morgen verder met de andere speaker!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, dat gaat vlot...

die buis: gewoon wat testen met de hoeveelheid wol wat het beste uitkomt, te veel kan t dood maken. ook wil het een verschil maken waar in de buis je de wol doet. (was in elk geval mijn ervaring met de FaB4)
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Orginele afwerking hoor! Ik vind de driverkeus ook wel interessant. Die SDX7 staat bij mij op m'n shortlist voor het sublaag van een actief systeem.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
zo, dat gaat vlot...
Dit is niet in 1 dag gedaan uiteraard, aangezien de lijm nog moest drogen. Het in elkaar zetten van de kasten is ook niet zoveel werk, dat is gewoon een kwestie van netjes recht werken en daarna (dankzij de deuvels) alles in elkaar schuiven.
Het skai leer aanbrengen is ook maar 2 uurtjes werk.

Aangezien ik nu toch tussen 2 opdrachten in zit (qua werk) heb ik even de tijd om er tijd :lol: aan te besteden.
Van de week wil ik ze in elkaar hebben zitten.

Dan ga ik aan de slag met de filters/versterkers.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Orginele afwerking hoor! Ik vind de driverkeus ook wel interessant. Die SDX7 staat bij mij op m'n shortlist voor het sublaag van een actief systeem.
De afwerking is altijd een lastige vind ik. Er is al zoveel gedaan en je wil toch wat origineels hebben staan. In eerste instantie wilde ik gaan voor een volledig beuken kast, maar dat had te druk geworden in de kamer. Komt ook nog bij dat ik iemand ben van de constructies en niet van de afwerking (lees: verschrikkelijke hekel aan). Op deze manier is het lekker vlot werken en het is nog makkelijk ook.

Oh ja, een bijkomen voordeel van het skai is, is dat de kast er wat doder door klinkt. Hogere trillingen worden beter gedempt (knokkel test) :)

Die SDX7 kan ik je van harte aanbevelen!
Waar je wel op moet letten is de vroege natuurlijke afval in een gesloten kast. Je hebt dan wel een behoorlijke boost nodig.
Vandaar dat ik deze keer ga voor een bass reflex ontwerp, aangezien ik niet wil boosten.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Helaas heb ik ere-gisteren weinig kunnen doen en gisteren was mijn "papa dag" en het schijnt dat kinderen van 11 maanden het geluid van een freesmachine nog niet leuk vinden.... :wink:

Enniehoe, zojuist heb ik de gaten voor de speaker in het hout gefreesd.
Altijd een zenuwslopend werkje vind ik. Ook al maak ik meerdere test rondjes, het blijft voor het echie eng.
Alles zit er nu in ieder geval zeer strak in.

De SDX'en zitten zo straks dat ze er een ingeduwd moeten worden. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan, aangezien dit hout minimaal werkt (heb ik me laten vertellen). Als dat wel een probleem is, dan hoor ik dat graag!
Gaten css.jpg
SDX ingefreesd.jpg
Hierna heb ik een proefplankje voor de Jordan gemaakt. Daar is ook goed te zien dat deze driver bijna geen ademruimte heeft. De foto is zelfs maar in 18mm MDF. Het front is 28mm dik! Dat wordt dus goed opruimen.
Mijn initiële idee was om een buis achter de Jordan te monteren en deze geheel door de ruimte te laten lopen. Dit kan helaas niet, omdat deze driver dan zo weinig ruimte overhoudt (ik kan de buis niet TE breed maken, anders is er geen ruimte meer over voor de luchtverplaatsing van de bovenste SDX). Dit los ik op door een brede maar ondiepere pot over de Jordan te schuiven en daarin een buis die van achteren open is. De foto's later maken het wel duidelijk.
Proef plankje jordan.jpg
Gat goed ruimen.jpg
Frees gaten klaar.jpg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Lopend door de Karwei kwam ik 2 bloempotjes tegen die PERFECT waren als interne behuizing voor de Jordan's. 16cm bovenaan naar 12cm onderaan.

Ik heb de bodem er uit gesneden waar precies een buis van 110mm in past! :) Deze buis loopt door de behuizing en komt aan de achterkant tegen een even zo grote opening te zitten.
Uiteraard moet ik nog wel wat doen om deze potjes wat geluiddichter te maken. Ik zit te denken aan een laagje loodbitumen, maar dat moet ik nog uitzoeken. De potjes worden gevuld met schapenwol.

Vanmiddag heb ik de voeding voor de versterkertjes gehaald. Dit is een Meanwell 24V 6,5A geworden, welke zelfs tot 28v op te schroeven is wat een mogelijke 180Watt opleverd! :shock: Theoretisch gezien is dit te weinig voor de twee versterkers, maar ik gok dat ik het vermogen never nooit voluit ga gebruiken en anders is er zo eentje bijgehaald en ze kosten maar 4 tientjes :D
Jordan behuizing dichtbij.jpg
Jordan behuizing.jpg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Hmmm, ik heb een foutje gemaakt met de gekozen voeding voor de versterkers, want ik lees net dat deze een schakel frequentie heeft van 25khz (ik ging uit van 67khz, maar dat is een ander model).

Ik heb nu de S-150-24, maar had dus de SP-150-24 moeten hebben voor de hogere schakel frequentie. Weet iemand of dit een probleem gaat opleveren? De voeding kan nu nog omgeruild worden.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De 24V versie kan sowieso niet tot 28V opschroeft worden, maar tot 26,4V bij de SP versie.
De SP versie is sowieso ietsjes beter dan de versie die je nu hebt. Ik zou dan wel de SP-150-27 nemen.

Of het echt problemen oplevert? Ik denk dat het wel mee zou vallen.
Bij een hogere frequentie heb je alleen in je bruikbare frequentie gebied (20Hz-20kHz) veel minder rimpel.

Je zou eventueel even kunnen testen. Bevalt het niet terug brengen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

@b_force
Er staat in de documentatie dat deze voeding van 21 ~ 28V instelbaar is (nog niet nagemeten).
Maar goed, idd. eerst uitproberen. Als dit goed klinkt, dan perfect! Klinkt het niet, dan kan ik deze inderdaad nog omruilen (als ik dat red om te testen binnen 8 dagen).

Vandaag weer een klein stukje gedaan. De gaten van 1 kant zijn uitgezaagd en alles past werkelijk perfect. Heerlijk gevoel om exact gewerkt te hebben! :)
De achterkant van 1 van de speakers is ook gefreesd en gezaagd. Het lijkt alsof ik het gat aan de achterzijde verkeerd heb gedaan, maar dit is bewust. Ik maak namelijk nog een ring waar omheen ik speakerdoek doe, welke exact in het gat valt zodat er niets ingestopt kan worden (door onze kleine die binnenkort wel zal gaan lopen). Oh ja, ik geef ook nog een mooie radius aan de uitgang.

Morgen weer een dag! :D
Alle gaatjes op een rij.jpg
Doorvoer constructie dinges.jpg
Doorvoer constructie dinges achterkant.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

naaaaaais!!!
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Wat ga je met je 'proof of concept' speakers doen eigenlijk? Ik zou deze set weleens willen horen als-ie af is.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

@Wowly
Vind ik ook! :lol:

@JvS

Ik wilde eerst weer eens iets tussendoor bouwen waar ik wel in 1x mee verder kon, i.p.v. dat ik iedere keer weer moest bedenken hoe ik "x,y,z" moest oplossen (en dat die oplossingen ook nog eens lastig te realiseren waren). Inmiddels ben ik er wel achter dat het werken met PVC en aluminium een TOTAAL andere orde van bouwen is :roll:
Eerst van al is aluminium koud en scherp (als je er in werkt), de afwerking is een stuk lastiger, een fout is bijna niet te corrigeren (what you see is what you get).

Op zich hoef ik er niet heel veel meer aan te doen, maar nog genoeg om me te laten besluiten deze speakers eerst te bouwen.
Ze komen wel af, maar nog niet op korte termijn.

Nu alleen de vraag: stel dat ik deze speakers echt HEEL goed vind klinken... 8-[
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vandaag heb ik de rest van de gaten gezaagd en opgeschuurd. Alles past nu perfect!
Drivers met flits.jpg
Drivers zonder flits.jpg
Aangezien ik eigenlijk teveel ruimte in de speakers heb, deze verhouding was het mooiste en de hoogte is nodig, heb ik een aantal rubberen speel tegels gehaald :lol:
De tegels zijn 2 tot 2,5cm dik en deze ga ik hier en daar, waar ruimte is en waar het zinnig lijkt, op de wanden bevestigen.
Ik heb ook pritex en BAF gehaald.

Het lijkt of de breedbander wat erg laag zit, maar ook hier is over nagedacht 8)
De Jordan loopt nogal op in het hoog en mits je niet echt een stuk uit de 0 graden lijn zit, dan heb je teveel hoog. Dit kan wel weer opgelost worden met een filter, maar ik wil alles liefst zo ongemoeid mogelijk laten. In ieder geval bij de breedbander.
Wat ik niet weet is hoe dit in een d'appolito opstelling gaat klinken *ahum*.

Oh ja, vergeten te vertellen :-" Het wordt toch weer een gesloten systeem, want de groupdelay bij BR vond ik te hoog wanneer er een beetje diepgang gehaald moest worden (23ms op 35Hz). Dit houdt dus in dat ik toch ga boosten... :wink:
Niets ernstigs, 5dB op 50Hz geeft onderstaande plots, die zien er zeer netjes uit. Dit haal ik nog wel door de dcx2496, maar vooralsnog ziet het er netjes uit.
SDX7 gesloten boost 5db.JPG
SDX7 gesloten boost 5db group delay.JPG
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou eerder een 2e orde Higpass nemen met een eigen instelbare Q. Of een LT met een higpass.
Als je dat zelf elektronisch ook kunt regelen ? :)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

b_force schreef:
...Of een LT met een higpass.
Als je dat zelf elektronisch ook kunt regelen ? :)
Goeie! Een LT is wellicht een betere optie. Er is Xmax zat.
Damn zeg, als ik gewoon het voorgestelde LT zou gebruiken, dan zou ik 20Hz op -3dB halen? :shock:

Group Delay neemt wel toe, maar niets om je zorgen over te maken. Ik ga hier mee stoeien, helemaal niet aan gedacht!

Senks man! [-o<
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”