Low Budget Klasse A JLH power amp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door TubeHead »

Pjotr schreef:
en smeren met spiritus:
Dat heb ik ook een keer gelezen ergens in een oude elektronica boek die ik hier heb. :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

pcdegoede schreef:
ray5150 schreef:
die is 16 mm en ik kan maximaal 12 boren, vervolgens nog 4 mm uitvijlen tot het randje en de schakelaar past perfekt. O:)
Jongens koop toch gewoon een ouderwetse figuurzaagbeugel en wat zaagblaadjes voor metaal. Dat kost bij elkaar vijf euro en je zaagt elke diameter cirkel, vierkant, trapezium of wat dan ook met gemak uit. Met een beetje oefening baar je grote kunst! :D

Paul
Ik heb een figuurzaagbeugel, en een Proxxon decoupeer (blaadjes zijn op, vergeet steeds te kopen..) ben geen liefhebber van een figuurzaag.
Vind het een hoop gedoe, blaadjes breken vaak, gedoe om zaagblad in een afgesloten gat in te spannen.
Nee, hoor gewoon een paar gaten boren en een vijl eroverheen, ben ik in 5 minuten klaar. Zoals Peter ook al aangaf..

Pjotr schreef:
Als je alu boort dan een scherpe (nieuwe) boor gebruiken en smeren met spiritus: Dan krijg je geen bramen. Boren die je al eens voor staal gebruikt hebt zijn eigenlijk waardeloos voor alu geworden. Er zijn speciale aluminium boren maar die zijn lastig te krijgen: Alleen bij een goede gereedsschapsgroothandel.

Lange rechte stukken zagen gaat prima op een normale circelzaagmaichine met een niet al te grof Widia zaagblad als je dat langzaam en voorzichtig doet. Eventueel smeren dan met kaarsvet.
Nieuwe boren heb ik inderdaad aangeschaft, gewoon standaard HSS spul van de ijzerhandel.
Als ik dik alu (grote koelblokken) of staal boor gebruik ik een flesje motorolie, gaat perfekt.
1 en 2 mm alu snij ik op maat met een Stanley mes en een lineaal, dikkere stukken laat ik gelijk op maat knippen bij de metaalgroothandel.
Ontbramen doe ik met een 10 mm boor of een souverein.

SSassen schreef:
Ach, ik gebruik gewoon zo'n apparaat, dan is willekeurig welk gat, sleuf of uitsparing een koud kunstje :D
Patser !! :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Ben je de titel van het topic vergeten? O:)

SSassen schreef:
Dat was een beetje buiten budget voor hobbydoeleinden :(
Zeg dat wel, vriend.. :wink:
Wat maak jij nou zo met zo'n apperaat?

Effe de mijne showen:
IMG_0149.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Nieuwe boren heb ik inderdaad aangeschaft, gewoon standaard HSS spul van de ijzerhandel.
Als ik dik alu (grote koelblokken) of staal boor gebruik ik een flesje motorolie, gaat perfekt.
Toch maar eens spiritus proberen, ook voor kleine gaatjes. Het gaat dan niet "vreten" en aan de boor kleven ;) Dat gaat echt veel beter dan met olie, ook met tappen. Enig nadeel is dat viltstift aftekenlijnen oplossen. Daarom doe ik dat met zacht potlood. Het is ook beter schoon te maken naderhand: Beetje heet afwassop en onder de kraan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Wat maak jij nou zo met zo'n apperaat?
Meestal modelbouw onderdelen en dan krijg je na uren noeste arbeid zulk soort plaatjes:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Wat maak jij nou zo met zo'n apperaat?
Meestal modelbouw onderdelen en dan krijg je na uren noeste arbeid zulk soort plaatjes:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik denk dat ik niet de enige ben die je nieuwsgierig hebt gemaakt :wink:.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Ik denk dat ik niet de enige ben die je nieuwsgierig hebt gemaakt :wink:.
You're bloody well right..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Ik denk dat ik niet de enige ben die je nieuwsgierig hebt gemaakt
Ik ga d'r verders niks over zeggen, elders kreeg ik al een karrevracht moraalridders over me heen, daar pas ik voor. Tip van de sluier is een flinke heliumballon, een modelvliegtuig <500gram van polypropyleenschuim en carbon, een autorelease op een vooraf in te stellen hoogte, een autopiloot met IMU met 'return home' feature, live video verbinding met de grond, een HD camera aan boord, en de mogelijkheid tot besturing vanaf de grond, uiteraard alles zelf ontwikkeld en gebouwd.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Ik dacht dat je een sateliet in elkaar had gesleuteld, blijk ik er toch niet zover naast te zitten.... :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
uiteraard alles zelf ontwikkeld en gebouwd.
Heb jij geen baas, dat jij zoveel tijd hebt om te hobbyen?

Ik begrijp alleen niet zo goed wat de relatie is tussen een modelvliegtuigje dat de stratosfeer haalt en en een stel moraalridders?
Millieuvervuiling of zo?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Ik begrijp alleen niet zo goed wat de relatie is tussen een modelvliegtuigje dat de stratosfeer haalt en en een stel moraalridders?
Men vindt altijd wel wat om over te zeuren, in 't kader van '1) als hij neerstort dan is er schade/letsel', of '2) straks bots je met een full scale lijntoestel' en 't altijd populaire '3) je hebt geen vergunning hiervoor dus is 't illegaal''.

Met 1) kan ik kort zijn, de kinetische energie van het model (gemaakt van polypropyleen schuim en carbon) is lager dan dat van een tennisbal of een voetbal die met enige snelheid tegen je aankomt, daarmee is dat punt gelijk al van tafel. Over 2) kan ik heel lang discussiëren, maar er worden in Nederland dagelijks tientallen weerballonnen opgelaten, ook met een meetpakket eronder, deze zijn van vergelijkbaar of groter formaat/gewicht dan die van mij (de ballonnen komen van dezelfde leverancier), ik doe dit een paar keer per jaar, dus de gevaarzetting is statistisch gezien verwaarloosbaar. Daarnaast heeft een meeuw of gans meer massa en zijn taaier dan een piepschuim model, en ieder lijntoestel is ontworpen met birdstrikes in 't achterhoofd. En 3) tsja, iets met gezond verstand en goed afschatten van risico's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Heb jij geen baas, dat jij zoveel tijd hebt om te hobbyen?
Jawel, ik ben eigen baas, en dit is niet alleen voor de hobby hoor, dit is gedeeltelijk voor een klant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Heb jij geen baas, dat jij zoveel tijd hebt om te hobbyen?
Jawel, ik ben eigen baas, en dit is niet alleen voor de hobby hoor, dit is gedeeltelijk voor een klant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Mooi. :shock: Nu is het genoeg. =; Elke keer dat gedonder met die teaser hier op ZBA van jou. :evil: Ik ben het zat! :-# Wanneer kan ik komen koffiedrinken en de hele reutemeteut eens "live" aanschouwen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door SSassen »

Ik zoek nog een snelle reclamejongen om al dat moois eens aan de man te brengen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door TubeHead »

Heeeele merkwaardige hobby SSassen ! :shock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Ik zoek nog een snelle reclamejongen om al dat moois eens aan de man te brengen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heb zo wel mijn contacten...
Mail het budget maar even :-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

TubeHead schreef:
Heeeele merkwaardige hobby SSassen ! :shock:
Nee, lichtgevende glazen buisjes op een metalen plaat vastknopen, da's lekker voor de hand liggend.... :mrgreen: :wink: :lol:
Dan ben je helemaal de man op de voetbalkantine of in de kroeg.... :wink: :wink:
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 03 dec 2009, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Ik zoek nog een snelle reclamejongen om al dat moois eens aan de man te brengen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wacht even, je maakt iets voor een klant (die je al hebt) en dan zoek je een handige jongen om het aan de man te brengen?

Dat heb je alleen nodig met ontevreden klanten :twisted: :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Ik zoek nog een snelle reclamejongen om al dat moois eens aan de man te brengen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

U riep?

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Leeuwarden »

Oh nee hè... de concurrent... :^o
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
:^o
Is deze smily juist gebruikt? Dat is Pinokkio wiens neus langer wordt als ie ....

:lol:

Maar we gaan nu al een pagina zwaar off topic en verstoren Ray zijn romannetje een beetje ;) Einde Loeki...?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
Leeuwarden schreef:
:^o
Is deze smily juist gebruikt? Dat is Pinokkio wiens neus langer wordt als ie ....
Je bedoelt als Roodkapje erop zit? :lol: :lol:

Oke Ray, waar blijven nieuwe foto´s? We dwalen af......

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Einde Loeki...?
Asjemenou? :mrgreen:

mischa72 schreef:
Oke Ray, waar blijven nieuwe foto´s? We dwalen af......
Ok, coming up!

Vierkant gaatje uitvijlen:
IMG_0176.JPG
Past precies....
IMG_0177.JPG
Dan is het eindelijk tijd voor wat elektronica. als eerste het schema van de voeding:
CM schema.PNG
En de bijbehorende PCB layout:
Layout voeding.PNG
De printjes zijn binnen! nog helemaal ruw en ongeboord, de fotolaag zit er ook nog op:
IMG_0148.JPG
Dus weer lekker boren met de Proxxon:
IMG_0149.JPG
Geboord, zijkanten glad geschuurd en koperlaag gepolijst:
IMG_0150.JPG
En de koperlaag vertind:
IMG_0151.JPG
(effe rekenen, tis nu de derde... gaat hard, nog 22 dagen te gaan...)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

En de voedingsprinten zijn ook gesoldeerd:
IMG_0153.JPG
IMG_0154.JPG
IMG_0156.JPG
IMG_0157.JPG
IMG_0158.JPG
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door cve »

Ha, er komt weer tempo in de roman. Ik was bijna in slaap gesukkeld. Mooi werk =D> =D>
Gaat je vast wel lukken.

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low Budget Klasse A JLH power amp.

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
Ha, er komt weer tempo in de roman.
Tempo? hallo zeg, ik ben al een maand bijna iedere avond minstens een uur aan het werk...... :( :( 8)
Plaats reactie